Gjeting av dokøen hos SAS

Re: Gjeting av dokøen hos SAS

Morsomt bilde, Discus! Og en veldig tydelig men samtidig ikke overtydelig beskjed fra BA om at "her har du ikke noe å gjøre".

Må bare få komme med min mening når det gjelder debatten om nordmenns kultur: Kan det tenkes vi legger mer merke til hva andre nordmenn gjør, fordi vi er nordmenn selv? Stort sett bryr jeg meg ikke om mine medpassasjerer, men hvis jeg blir oppmerksom på at de snakker norsk blir jeg alltid mer OBS på dem.

Vi kommer stadig hjem fra ferie og sammenligner Norge og nordmenn med land og folk vi har møtt. "Hvorfor kan vi ikke gjøre sånn her i Norge?" sier vi da. Men alle land har sine negative særtrekk: I noen land er man kjente for å være høyrøstede, andre er uforskammede, mangler køkultur - noen har fullstendig mangel på "situational awareness" etc.

F.eks irriterer jeg meg alltid over at nordmenn spytter overalt på gata. Var nylig i Paris og nevnte det for mitt ikke-norske reisefølge rett etter at vi var kommet hjem: "Hvorfor spytter nordmenn på gata? Jeg så ikke EN som gjorde det i Paris!" Svaret jeg fikk overrasket meg. Det viste seg at det hadde foregått hele tiden der også, uten at jeg hadde lagt merke til det. Men den ene gangen vi møtte nordmenn på en restaurant, la jeg øyeblikkelig merke til detaljene i hvordan de oppførte seg.

Så kanskje vi skal være litt mindre kategoriske? De fleste utlendinger sier jo alltid at nordmenn er så høflige og hjelpsomme, om enn noe innesluttet, og at vi har et velorganisert land.

Drar opp igjen denne.
Har i vinter stusset over total mangel på kontroll på hvor folk går på do. På 1 av 30 flighter har crewet opplyst om at toalettet foran er for Y/C, mens M skal bruke toalettet bak. Har ennå tilgode å se at en passasjer fra M blir sendt bakover når man snubler fremover og lager kø i middagen til C-passasjerene. Noen setter seg også ned i C mens man venter på å gjøre sitt fornødne.
Gardinen har vært helt borte.
Noen forskjell på norske, svenske og danske crew har jeg heller ikke sett. Hva skjer? Gir man bare blanke? Er man på vei mot en klasse ombord?

Har opplevd det samme.

Jeg bruker å bestille vindusplass. En grunn er at jeg tar noe bilder ut. En annen er at jeg slipper at folk skumper bort i meg når de passerer.

I fjor fløy jeg med TK en gang. Ingen slapp inn foran. Med pågående tilbud blir det nok en tur eller to til med dem. God mat hadde de også.

Drar opp igjen denne.
Har i vinter stusset over total mangel på kontroll på hvor folk går på do. På 1 av 30 flighter har crewet opplyst om at toalettet foran er for Y/C, mens M skal bruke toalettet bak. Har ennå tilgode å se at en passasjer fra M blir sendt bakover når man snubler fremover og lager kø i middagen til C-passasjerene. Noen setter seg også ned i C mens man venter på å gjøre sitt fornødne.
Gardinen har vært helt borte.
Noen forskjell på norske, svenske og danske crew har jeg heller ikke sett. Hva skjer? Gir man bare blanke? Er man på vei mot en klasse ombord?

Nej, to bliver det nok. Og uden gardin...

Halve hensikten med gardin mellom Business og Economy Extra forsvinner jo når det blir gitt beskjed om at Economy Extra skal benytte toalettet foran. Men nå er jo gardinen sort sett borte så da spiller jo det mindre rolle.

Når det ikke settes opp en garding så er det heller ingen forståelse å hente fra meg, da blir flyet for hvermansen å se under et. Så om man går foran eller bak spiller ingen rolle.

Så sant så sant , jalig... Forstår at folk , de som ikke er så reisevante, går foran... Ser ikke forskjell på SK og LCC....

Jeg er helt enig i att når man betaler en del mer for en Y/C billett så skal en vel også føle att en har kjøpt ett annet produkt. Hvis de på M klasse skulle brukt de samme fasilitetene så ville jo litt av hensikten forsvinne.. Hvertfall på mellomdistanse.
Men er absolutt ikke alle på M som skjønner det.. Husker jeg satt på de fremre rekker fra OSL-CPH, og av en eller annen grunn var over halve flyet reservert for biz reisende. Og da vi bare var 4-7 stk som hadde halve flyet for oss selv og det var helt fult på M klasse var det lite forståelse for noen av de reisende som stadig spurte om å få sette seg lenger fram for å få litt plass da det alikevel ikke satt noen der! Flyvertinnen svarte enkelt at "det er det ingen mulighet for, det er en heeeelt annen klasse":)

Det er jo ikke spesielt intuitivt det systemet som er satt opp.

Jeg hadde hatt større forståelse og jeg tror flere hadde respektert det om det var en gardin og litt andre seter, da skjønner man tydelig at man er et annet sted. Et sted man ikke hører hjemme.
Man kan selvsagt skylde på dumme nordmenn. Men jeg har full forståelse for de som går fremover i god tro om at det er greit.

SAS må være tydligere på diffrensieringen av produktet.

Det er jo ikke spesielt intuitivt det systemet som er satt opp.

Jeg hadde hatt større forståelse og jeg tror flere hadde respektert det om det var en gardin og litt andre seter, da skjønner man tydelig at man er et annet sted. Et sted man ikke hører hjemme.
Man kan selvsagt skylde på dumme nordmenn. Men jeg har full forståelse for de som går fremover i god tro om at det er greit.

SAS må være tydligere på diffrensieringen av produktet.

Well, de går nå frem og forbi gardinen når den er i bruk også , så det må nok litt mer verbale oppfordringer til.

Well, de går nå frem og forbi gardinen når den er i bruk også , så det må nok litt mer verbale oppfordringer til.

Uten at jeg vet så masse om det så vil det jo alltid være unntak. Men jeg vil tro problemet bli vesentlig mindre om man har noen fysiske skiller.

Jeg tror nok mye av problemet med uhøflige nordmenn på flyreise skyldes at det for den store majoriteten ikke lenger er gjevt å fly. Alle har råd til å fly og mange ser på fly som en buss med vinger. Det finnes jo ikke klasser i bussen til/fra jobb?

Den eneste måten er å sette opp en gardin med taustengsel - da signaliserer man at her har man ingenting å gjøre, også får man jo forsøke å kondisjonere passasjerer til å respektere dette.

Jeg tror nok mye av problemet med uhøflige nordmenn på flyreise skyldes at det for den store majoriteten ikke lenger er gjevt å fly. Alle har råd til å fly og mange ser på fly som en buss med vinger. Det finnes jo ikke klasser i bussen til/fra jobb?

Den eneste måten er å sette opp en gardin med taustengsel - da signaliserer man at her har man ingenting å gjøre, også får man jo forsøke å kondisjonere passasjerer til å respektere dette.

Tviler på at det har noe med nasjonalitet å gjøre, ikke uhøflighet heller. Tviler nemlig på at det er noe bevisst brudd på reglene. Det er vel heller uvitenhet i kombinasjon med utilstrekkelig informasjon og merking.

Ja, flyving er noe "alle" driver med, og for en passasjer er fly et transportmiddel på lik linje med tog og buss. Siden "alle" utgjør en stor del av de reisende, må informasjonen tilpasses disse. Siden informasjonen åpenbart ikke når fram i dag, er det et tegn på at den ikke er god nok. Det er jo et paradoks at før, da flyving var mer uvanlig og de reisende mer proffe, skildte man med gardin og skilt, så der har du et poeng! :) Se til NSB, der er Comfort-avdelingen merket tydelig. Tviler på at bermen kommer rekende inn der for å meske seg med kaffe, aviser og skinnseter ved en feiltakelse eller fordi de er uhøflige. Til tross for at de er nordmenn. Og NSB frakter virkelig omtrent "alle".

Last edited:

Tviler på at det har noe med nasjonalitet å gjøre, ikke uhøflighet heller. Tviler nemlig på at det er noe bevisst brudd på reglene. Det er vel heller uvitenhet i kombinasjon med utilstrekkelig informasjon og merking.

Ja, flyving er noe "alle" driver med, og for en passasjer er fly et transportmiddel på lik linje med tog og buss. Siden "alle" utgjør en stor del av de reisende, må informasjonen tilpasses disse. Siden informasjonen åpenbart ikke når fram i dag, er det et tegn på at den ikke er god nok.

Litt usikker på om det er dette som er problemet. Det er jo bare å observere en typisk avgang der priority boarding blir annonsert. Holdningen er som regel "jeg driter i hva som blir sagt, her skal JEG ombord". Følgene for å gå på et tidspunkt man ikke har rett til, er ikke eksisterende. Gulroten er at man får plass til håndbagasje i hattehyllen over sitt eget sete. Når det annonseres boarding for alle rader står det knapt noen igjen.

Den eneste måten å hindre både for tidlig boarding og bruk av toalett til annen kabinklasse, er å høflig, men bestemt avvise de som forsøker å benytte seg av noe de ikke har rett til. Vanligvis vil man da tenke seg om to ganger neste gang.

Den eneste måten å hindre både for tidlig boarding og bruk av toalett til annen kabinklasse, er å høflig, men bestemt avvise de som forsøker å benytte seg av noe de ikke har rett til. Vanligvis vil man da tenke seg om to ganger neste gang.

Ja, og det må gjøres hver eneste gang uten et eneste unntak. Først da vil flypassasjerer bli vant til at det er sånn det skal være.

Nei, dette vet man ikke funker så godt. Det forutsetter jo at noen gjør feil først. Er henstillingen høflig, er sjansen absolutt til stede for at vedkommende ikke gjør det igjen, men det har ingen effekt på andre. Disse må dermed også begå feilen, gjerne flere ganger, siden ikke alle overtredelser blir oppdaget eller påtalt, før de får beskjed om at det er feil. Nei, god informasjon og andre forebyggende tiltak er det eneste som kan hindre førstegangsovertredelser.

Jeg tror ikke passasjerene er de første som må kondisjoneres til å respektere dette. Skulle mene tilsynet vil ha et ord med i dette. Stenge en rømmingsvei med tau, når ikke noe annet er tillatt å ha i midtgangen.

Vidar

Last edited:

Nei, god informasjon og andre forebyggende tiltak er det eneste som kan hindre førstegangsovertredelser.

Det vet man jo ikke funker så godt. Egentlig fungerer det ikke i det hele tatt.
I andre deler av verden, der folk blir høflig, men bestemt bortvist når de forsøker å tilegne seg noe de ikke har rett til, er antallet som "går feil" mye mindre enn det man ser her på berget. Det kan selvsagt komme av at man er mer vant med klasseskille og likhetstanken står svakere enn i Norge.

Hva skal en virkelig trengende på turistklasse gjøre dersom det er kø på toalettene i turistklasse, men ledig på businessklasse? Skvette bak siste seterad? Og hvordan overbeviser du cabinbesetningen om at du virkelig trenger å få lettet på trykket innen rimelig kort tid og derfor bør få bruke det ledige toalettet på business? Skulle det som burde vært i toalettet havne i underbenklærne sånn ca. midt over Atlanteren kan det jo bli en riktig så ubehagelig tur for flere enn den som var trengende før de er fremme. Og hva om sjømaten som ble servert på business ikke var av aller ypperste kvalitet slik at behovet for å frekventere toalettet plutselig øker, skal ikke da de som flyr business få benytte toalettet for bermen som er bak i flyet og som akkurat nå er ledig? Eller er alle toalettene ledige for business, bare de er oppmerksom og ikke snubler i taustengselet som skiller klassene?

Vidar

Hva skal en virkelig trengende på turistklasse gjøre dersom det er kø på toalettene i turistklasse, men ledig på businessklasse?

Stå i kø, eller betale for en billett som gir tilgang til flere toaletter pr sete. Hvis betaler man 20% av de som sitter foran, så kan man heller ikke forvente å ha de samme godene ombord.
Er man virkelig trengende, har man som regel ikke vært taktisk nok til å gå på toalettet før avgang, eller man heller i seg drikke som det er den siste dag på denne jorden.

Er det greit at en økonomipassasjer uten gullkort går på toalettet i loungen hvis det er kø nede i terminalen?

Hvorfor skal alle på død og liv ha tilgang til akkurat det samme her i verden?

Last edited:
Back