Gjeting av dokøen hos SAS

Re: Gjeting av dokøen hos SAS

Nå endrer jo SAS og andre flyselskaper sin policy vedrørende en rekke ting (jeg fant tilfeldig ut at SAS ikke lenger praktiserte "Gå rett til gate" om man reiser med håndbaggasje...), så man kan jo være fristet til å tenke at de har gjort endringer også på dette hvis de ikke setter opp gardin eller opplyser om praksisen ombord.

Dette med "Gå rett til gate" ble vel endret pga de nye reglene om gyldig billett for å passere sikkerhetskontrollen. Og ikke noe som flyselskapene presset på for å få igjennom, diskutert før her på forumet.

Sitter forøvrig ellers med en følelse at dette med å respektere div. regelverk er noe folk ikke bryr seg så mye om når de reiser med SAS. Husker på SAS til BKK, en pax fra økonomi fikk beskjed av purser om å benytte toalettene bak, da de foran var for business. Hvorpå vedkommende forteller henne at det har hun ikke noe med, da han skal "ordne" seg for morgenen og trenger den ekstra plassen som er på de foran.
 
Re: Gjeting av dokøen hos SAS

Nå er du bare vanskelig. Var nylig med TAP til Lisboa. Begge veier var det en gardin som skilte C ifra Y og det ble ikke opplyst på ett forståelig språk for meg at toalettet forran var forbehold den ene business pax. Det var ingen som gikk forbi gardina av røkkla som satt bak

Nå var vel problemet at det som regel ikke er gardin hos SAS, og en del passasjerer dermed lettere "tar seg til rette".
SAS CC og SAS-Steward får kjøre dette internt, og sikre klarere prosedyrer og bedre oppfølging.
 
Re: Gjeting av dokøen hos SAS

Sitter forøvrig ellers med en følelse at dette med å respektere div. regelverk er noe folk ikke bryr seg så mye om når de reiser med SAS. Husker på SAS til BKK, en pax fra økonomi fikk beskjed av purser om å benytte toalettene bak, da de foran var for business. Hvorpå vedkommende forteller henne at det har hun ikke noe med, da han skal "ordne" seg for morgenen og trenger den ekstra plassen som er på de foran.

Det utsagnet der forteller jo hvor respektløse folk er. Hva med å innse at man har betalt på en klasse som IKKE har den ekstra plassen ?
 
Re: Gjeting av dokøen hos SAS

Nå var vel problemet at det som regel ikke er gardin hos SAS, og en del passasjerer dermed lettere "tar seg til rette".
SAS CC og SAS-Steward får kjøre dette internt, og sikre klarere prosedyrer og bedre oppfølging.

Hvordan kan du si at "de tar seg til rette"? Er det slik at alle passasjerer bør forstå at fremre toalett er forbeholdt business og economy extra? For folk som i hovedsak reiser innenlands i Norge så er dette ikke nødvendigvis noe de er kjente med, og som nevnt tidligere så kan jeg ikke forstå at man skal legge skylden på passasjerer som tar seg til rette når det sjelden opplyses om dette ombord og sjelden er markerte "fysiske" skiller mellom kabinene.
 
Re: Gjeting av dokøen hos SAS

Grunnen til at gardinen ikke er i like stor grad i bruk hos SAS er av ulike grunner som følger av økonomers og markedsføringsmenneskers visjoner for SAS, som vanlig ikke tar hensyn til at det er en del praktiske hensyn som må tas og at passasjerne ikke er så homogene og velgjetende som disse gruppene tror. Først var endringer av konsepter i begynnelsen av 2000-tallet hvor man ville gjøre kabinen mer åpen og nedtone klasseskillene. Man fjernet "Class" fra alle kabinklasse-betegnelsene, og innførte også for en periode gjennomsiktige kabinskiller. Dette var fordi det ikke var skandinavisk med klare klasseskiller. Videre så begynte man å slinge "domestic" fly også på samtlige destinasjoner, også der man hadde Business. Disse hadde - for å spare penger på innkjøp og vedlikehold - ikke gardin i det hele tatt. Etterhvert som man fikk en del misfonøyde tilbakemeldinger på uklare klasseskiller, så begynte man å bruke diskre skilt. Vedlikehold og nyinnkjøp av gardinene er heller ikke av høyeste prioritet, så ofte finnes det heller ikke gardiner, men bare selve "festet". På intercont så brukes fortsatt å vidt jeg husker akkurat nå fortsatt skilt som det står "Economy Extra, Lavatories Aft" på gardinen mot Business.

Klasseskille er nok et tabu og et ømtålig emne for skandinaver, og en utfordring for skandinaviske selskaper. Men når det gjelder respekt for klasseskillene så er nok det også individuelt og ikke nødvendigvis noe som bare gjelder for "oss".
 
Re: Gjeting av dokøen hos SAS

Klasseskille er nok et tabu og et ømtålig emne for skandinaver, og en utfordring for skandinaviske selskaper. Men når det gjelder respekt for klasseskillene så er nok det også individuelt og ikke nødvendigvis noe som bare gjelder for "oss".

Hvilke selskaper er det da som holder på med gardinen på intraeuropeisk? Det er da ikke så mange. I en tid der luftfarten har endret seg til å for de fleste å bli "bussreiser" og ikke en ekslusiv opplevelse, så synes vel gardinen noe gammeldags, kanskje.
 
Re: Gjeting av dokøen hos SAS

Hvilke selskaper er det da som holder på med gardinen på intraeuropeisk? Det er da ikke så mange. I en tid der luftfarten har endret seg til å for de fleste å bli "bussreiser" og ikke en ekslusiv opplevelse, så synes vel gardinen noe gammeldags, kanskje.

Både Swiss, British Airways, Aeroflot og Lufthansa bruker det vel i det minste?
 
Re: Gjeting av dokøen hos SAS

KLM bruker det også. Det samme med Air France.
 
Re: Gjeting av dokøen hos SAS

Jeg mener også å huske at Air Baltic bruker gardin.

Det gjorde ikke det sist, men det var kanskje fordi det ikke var noen på Business, jeg satt på sete merket Business på økonomibillett.

For øvrig ser det ut til at jeg har bommet her, men mener da bestemt at LH ikke bruker gardin? Men mulig at jeg ikke ser gardiner :D - uansett sjelden jeg går på do på totimersturer, så har neppe ødelagt noen tur for noen. :-)

CFM - gleder meg til å teste Austrian for første gang !
 
Re: Gjeting av dokøen hos SAS

Det gjorde ikke det sist, men det var kanskje fordi det ikke var noen på Business, jeg satt på sete merket Business på økonomibillett.

Nå har jeg bare fløyet BT en gang det siste året, men jeg mener nokså bestemt at jeg satt foran en gardin - godt skjermet for allmuen & nokså alene (vi var vel 4-5 stykker så helt alene var jeg ikke)....:D

LH bruker definitivt gardiner.:)
 
Re: Gjeting av dokøen hos SAS

Selv AF Regional bruker gardin, iallefall på E190, selv om hele flyet i prinsippet er one-class.

Minste flyet jeg har sett gardin på var på E135/145 som BA fløy med i sin tid (OSL-MAN), gardin på størrelse med et skjerf.
 
Re: Gjeting av dokøen hos SAS

Nå har jeg bare fløyet BT en gang det siste året, men jeg mener nokså bestemt at jeg satt foran en gardin - godt skjermet for allmuen & nokså alene (vi var vel 4-5 stykker så helt alene var jeg ikke)....:D

LH bruker definitivt gardiner.:)

Jeg har dratt en del runder med BT i biz og bekrefter at gardinen alltid har vært trukket for. Det har heller aldri vært noe problem med ecopax på toalettet foran når jeg har fløyet.
 
Back
Top