• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Gir rødt kort til SAS-eierne

Hurum

ScanFlyer Gold
Gir rødt kort til SAS-eierne

Etter fem turbulente år som SAS-sjef bytter Jørgen Lindegaard til en roligere direktørjobb i Danmark. Han har gjennomført et spareprogram på 14 milliarder svenske kroner og reddet SAS fra konkurs. I et intervju med di.se tar han nå bladet fra munnen og sier at de statlige eierne er skadelige for selskapet og andre aksjeeiere.

- De statlige eierne motarbeider SAS, og de har dessuten vanskelig for å kombinere sine roller som lovgivere og eiere, sier Jørgen Lindegaard til den svenske nettavisen.

Forstår ikke motstanden
Han synes det er vanskelig å forklare for markedet og andre aksjeeiere hvorfor SAS har tre statlige eiere som motarbeider selskapet.

Mer her:
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article850404.ece

Re: Gir rødt kort til SAS-eierne

Det er jo litt underlig å høre at eierne ikke gjør det rette... For det er jo lederne som vet eiernes beste...:huh:

I tillegg skulle man tro at Lindegaard kjente til EUs regler om offentlige innkjøp, som legger endel begrensninger på offentlige etater. Hadde SAS vært heleid av den norske, danske eller svenske stat så kunne man kanskje gjort som Lindegaard later til å tro at stater kan gjøre (jfr. hans referanse til Ericsson). Ja, ja - det kan vel tenkes at utsagnene er tatt ut av kontekst..

Det er jo ikke bare de statlige eierne som motarbeider SAS , de motarbeider også hverandre ut fra egne lands interesser! SAS sin delvise statlige eierform er ikke den eierform selskapet bør ha i 2006. Det vil kun bli orden på selskapet dersom det blir helt privatisert.

Originally posted by OJB

Det er jo ikke bare de statlige eierne som motarbeider SAS , de motarbeider også hverandre ut fra egne lands interesser! SAS sin delvise statlige eierform er ikke den eierform selskapet bør ha i 2006. Det vil kun bli orden på selskapet dersom det blir helt privatisert.

Jeg tror ikke at statlig eierskap nødvendigvis er uheldig, men jeg ser at det kan oppfattes som problematisk fra SAS ledelsens side at statene er eiere på den ene siden, men at de også har andre målsettinger enn kun å maksimere SAS sitt overskudd. Jeg tror at det er et større problem at svenske, danske og norske interesser av og til tilsynelatende er i strid med hverandre, og at man driver landskamp. Det finnes andre selskaper som gjør det veldig bra som er delvis stalig eid (Telenor, Statoil, Hydro osv.), så det er ikke statlig eierskap per se som gir problemer.

Jeg synes at uttalelsen fra Lindegaard er merkelig. Jo, det kan godt være at regjeringene i landene som eier SAS ikke oppfører seg som eiere, og at de på mange punkter kan gjøre ting som kan oppfattes som ufornuftige i forhold til eierskap. Det er vel alltid en liten dissens i forholdet mellom å ha profesjonelle fagfolk i bedrifters styre, enn å ha politikere. Når en bedrifts styre blir styrt etter politiske prinsipper er det ikke alltid at det er det komersielle som står i sentrum, men hva som er politisk riktig.

Imidlertid må jeg si at de sakene som ble trukket frem er av den art at man ikke kan komme utenom dem i forhold til rådende forhold. Og jeg hadde vel forventet at Lindegaard hadde mer forstand enn som så hvis det var disse forhold han trakk frem. Men som noen sa her tidligere i tråden, så kan jo uttalelsen vært tatt ut av sin sammenheng.

Jeg vil vel kanskje heller snu på flisa og si at det er merkelig at SAS ikke tilbyr sine eiere en reiseavtale som ikke faller gunstigere ut slik at det ikke ville være noe tvil om at de skulle fly SAS. Og når det gjelder bonusordningen så hadde vel konkurransetilsynet kommet på banen. Men for dere som nevner EU, så har jo alle de store flyselskapene i Europa bonusprogram, så jeg finner det merkelig at EU skal være noe argument her. Men nå har jeg ikke satt meg noe særlig inn i den problematikken heller. Alle flyselskap står fritt til å ha sitt eget bonusprogram, og de kan også søke om å komme inn i en internasjonal allianse om de ønsker det, så man skulle jo tro at muligheten til å konkurrere på likt nivå er tilstede. Spørsmålet er vel bare om de klarer å få etablert et tilbud på markedet. Men slik er det vel i alle bransjer. Dessuten finnes jo bonusordninger fortsatt innenlands på en rekke ting, som f.eks. hotellovernattinger, bensin, mobiltelefon, dagligvare osv.

Men nå er det vel ikke meningen at man skal forstå alt her i verden!:rolleyes:

BF:old

Lidegaard har helt rett.

- De gjør sitt beste for å øke konkurransen for SAS. Den norske staten avskaffet vårt bonusprogram for at Norwegian skulle kunne etablere seg, og alle tre stater legger sine flyreiser ut på anbud. Om Ericsson hadde et flyselskap ville vel de ansatte reist med det, sier han.

Dette er vel en grei oppsummering?

Originally posted by LN-MOW

Lidegaard har helt rett.

- De gjør sitt beste for å øke konkurransen for SAS. Den norske staten avskaffet vårt bonusprogram for at Norwegian skulle kunne etablere seg, og alle tre stater legger sine flyreiser ut på anbud. Om Ericsson hadde et flyselskap ville vel de ansatte reist med det, sier han.

Dette er vel en grei oppsummering?

Dette er riktig, men å hevde at de skandinaviske statene kunne valgt å velge å kjøpe flytjenester fra SAS (uten at SAS leverer det beste tilbudet) er feilaktig. Det som er underlig er å fortelle eierne av et selskap hva som er rett for dem å gjøre - det er tross alt eierne som uansett bestemmer til slutt, og ikke adm dir (selv om nok en del adm.dir. rundt omkring tror at det er de som bestemmer).

Eierne bestemmer - javisst - men det er som aa servere CB paa julebordet til Aas ....

Poenget er at konflikten mellom eierskap og markedsmekanisme gjoer det til et mareritt aa sitte i selskapsledelsen. Eierne motarbeider sittt eget selskap og forhindrer at ledelsen kan ta avgjoerelser som gavner selskapet.

Poenget er at konflikten mellom eierskap og markedsmekanisme gjoer det til et mareritt aa sitte i selskapsledelsen. Eierne motarbeider sittt eget selskap og forhindrer at ledelsen kan ta avgjoerelser som gavner selskapet.

Statlig eierskap er ikke uten problemer og tre statlige eiere gir neppe mindre problemer. At et selskap er deleid av staten (normalt via Nærings- og handelsdepartementet) betyr selvfølgelig ikke at de skal ha noen særbehandling i forbindelse med statlige innkjøp eller at Konkurransetilsynet ikke skal behandle dem som alle andre selskaper.

Dette er jo ikke unikt for luftfart. Telenor har ikke noe monopol på leveranser til statlige organer og er i stor grad pålagt av Staten (Post- og teletilsynet) å legge til rette for sine konkurrenter. Statoil og Hydro er ikke de eneste som kan levere anbud på oljeprodukter til Forsvaret. Staten legger også ut tjenester på anbud der de har heleide selskaper (f.eks. NSB) tidligere har hatt monopol.

Så vidt jeg vet kan også SAS sine datterselskaper til en viss grad kjøpe tjenester uavhengig av om det er enheter i SAS-konsernet som leverer tilsvarende tjenester uten at jeg tror det betyr at SAS motarbeider sine egne datterselskaper.

Eksemplene i DN-artikkelen virker snodige. Forklaringsproblemene ville nok vært større om Staten begynte å kjøpe tjenester fra SAS uten anbud eller om regjeringa skulle instruere Konkurransetilsynet om hva de skulle mene om Eurobonus. Det er jeg ganske sikker på at ledelsen i SAS skjønner.

MOW - du er inne på noe der (som vanlig)!

Etter alt som er "presentert" i media (av utenforstående dustete "forståsegpåere") gjennom årene må man lure på hvorfor i helsike ingen blårusser har klart å få den gamle veletablerte skuta på rett kjøl.

Jeg sier bare - god/dårlig ledelse er hemmeligheten... Janne, kom tilbake!

Gamle erværdige entreprenør Ludvig Braathen må ha rotert noe inn i helsike i grava da noldus-sønnene kjørte hans møysommelig opparbeidede selskap i grøfta.

Fyttikatta mht hele luftfartsgreiene i disse "moderne tider"! :cry: :cry: :cry:

Poenget her er vel slik jeg ser det følgende:
1. Staten (Norge, Sverige eller Danmark) kan ikke kjøpe tjenester fra SAS-konsernet uten at dette legges ut på anbud (om jeg leser EØS/EU-reglene om offentlige innkjøp rett). Ergo kan man ikke bruke dette mot de tre nordiske statene som eiere. Som gustavf påpeker så benytter SAS-konsernet seg av samme metoder.
2. Staten(e) har et videre ansvar enn å sørge for at SAS tjener penger - bl.a. gjennom å sikre konkurranse i de markedene hvor det er nødvendig. dette kan, som nevnt i et tidligere innlegg, muligens skape konflikter mellom interessene som eier(e) og som tilsynsmyndighet.
3. Når Janne var sjef så var vel SAS like mye statlig eid, eller husker jeg feil..?
4. Lindegaard har nok sikkert et behov for å unngå at han skal bli en syndebukk.
5. Hvilke beslutninger er fattet som kan oppfattes som motarbeidelse av SAS? Jeg tror nok også at Telenor-ledelsen ofte sliter seg i håret pga vedtak som gjøres av offentlige tilsyn, men de er ikke kjent for å gå ut å kritisere den norske stat for at de ikke automatisk forhåndsvelges når tjenester skal kjøpes.

Originally posted by TOS

5. Hvilke beslutninger er fattet som kan oppfattes som motarbeidelse av SAS?

Oioioi.... hvor skal man starte??? :rolleyes:

Forbud mot bonuspoeng og bortsetting av tjenester fra selskaper man eier faar staa som skrikende eksempler.

Jeg skjoenner veldig godt problematikken, men slik jeg ser det er det ikke heldig at staten kan staa som eier i en virksomhet hvis de samtidig ikke kan stoette den. Da er det bedre de selger seg ut saa man iallefall har noe aa forholde seg til. Naar eierene baade motarbeider deg og samtidig forventer gode resultater er det ikke lett aa sitte i ledelsen ..

Originally posted by TOS

4. Lindegaard har nok sikkert et behov for å unngå at han skal bli en syndebukk.

Tror det ligger mycket i detta. Lindegaard är långt i från populär just nu i "de egna leden" och därför försöker han att skylla på någon annan (i detta fall de tre stora ägarna). Tveklöst har Lindegaard gjort en hel del för SAS med blandat utfal. Detta uttalande får dock bara honom att framstå som om han nästan inte har (haft) någonting att säga till om och gör mig ännu gladare att han är borta.

Att staten har en motsägelsefull roll som både ägare och lagsättare håller jag däremot med om till 100% och är bara ännu ett argument för att privatisering "is the way".

:DEN :nor :SWE

Forbud mot bonuspoeng og bortsetting av tjenester fra selskaper man eier faar staa som skrikende eksempler.

Jeg skjoenner veldig godt problematikken, men slik jeg ser det er det ikke heldig at staten kan staa som eier i en virksomhet hvis de samtidig ikke kan stoette den. Da er det bedre de selger seg ut saa man iallefall har noe aa forholde seg til. Naar eierene baade motarbeider deg og samtidig forventer gode resultater er det ikke lett aa sitte i ledelsen ..

OK, forbud mot bonusopptjening kan kanskje ha vært et slag, men SAS klarer jo veldig fint å desimere bonusprogrammet ytterligere uten statlig innblanding. Kjøp av tjenester fra selskap man eier kan ikke staten gjøre uten videre. EØS/EU-reglene legger begrensninger på hvor store oppdrag man kan "gi" bort uten anbud, så dette er ikke noe de nordiske statene har funnet på.

jeg tror det er mye syt fra SAS sin side, og jeg tror egentlig ikke SAS har mye å tjene på slike holdninger (nå er riktignok Lindegaard ute...). SAS bør vite utmerket godt hva de har å forholde seg til - jfr. statlige innkjøpsregler, Konkurransetilsyn som har som formål å fremme konkurranse i markeder som ikke klarer dette selv, osv. Det ville vel vært mer underlig om staten hadde forfordelt SAS. SAS skal altså være konkurransedyktige i et tilnærmet åpent marked. Om det er slik at de nordiske statene/eierne legger seg borti den daglige driften (f.eks. avtaler som regulererer hvor mange kabinansatte det skal være fra hvert land o.l.) så snakker vi om statlig innblanding som ikke er heldig.

Jeg sier ikke at staten bør eie SAS, men at statlig eierskap ikke er roten til alt ondt i selskapet.

Originally posted by TOS

Det gikk jo rykter om følgende:
Bondevik regjeringen ville jo selge sine akser i SAS, men da sa Gøran Persson at da køper vi aksjene fordi det er så viktig for svensk infrastruktur.....

Så da ville ikke Bondevik selge.....

Hallo - betydningen av det statlige eierskap overdrives visst her.

Det er minst 10-15 år siden Den Norske Stat outsorcet landets infrastruktur. Mens de var "smarte" nok til å være største aksjeeier i de utskilte merkverdige "AS'ene" og sikret utbytte fra nevnte.

"STATEN" har forlengst funnet en metode for å "toe sine hender" og fraberope seg ansvar - "vi er bare en liten aksjeeier" og vil således ikke påvirke.

I " de gode gamle dager" sørget STATEN for infrastruktur, som den skal og bør. Vetta fan hva som skjedde utpå 90-tallet, men det var jaggu utvikling til det verre. Like ille uansett om regjeringen var fra høyre eller venstre.

Norge er ikke medlem av EU. men pålegges iht EØS-avtalen å innføre alt EU beslutter uten å kunne si fra at lille Norge i Ultima Thule ikke passer inn. Særllg dumt at Gro var "forutseende" dengang da. Lite visste hun om fremtiden.

Gruer meg til neste år, håper det ikke blir enda verre. :wow:

Originally posted by ANX

Hallo - betydningen av det statlige eierskap overdrives visst her.

det har vært mitt poeng hele tiden...!:wink

Originally posted by LN-SEK

Originally posted by TOS

Det gikk jo rykter om følgende:
Bondevik regjeringen ville jo selge sine akser i SAS, men da sa Gøran Persson at da køper vi aksjene fordi det er så viktig for svensk infrastruktur.....

Så da ville ikke Bondevik selge.....

Det er jo ikke rykter men bekreftet i media for endel tid siden......men om den norske stat solgte sine aksjer , og den svenske staten kjøpte dem....så ble det jo ingen forskjell i andel statlig eierskap i det hele tatt. Det norske utspillet var vel i håp om å få med seg våre skandinaviske brødre...men det gikk ikke.

Originally posted by TOS

Det finnes andre selskaper som gjør det veldig bra som er delvis stalig eid (Telenor, Statoil, Hydro osv.), så det er ikke statlig eierskap per se som gir problemer.

Med en oljepris på over 70$ fatet kunne selv den største idiot fått Hydro og Statoil til å gå godt

Back