TRD-CPH-MAN-DUS med SAS og Lufthansa
Full av dårlig samvittighet sitter man der og tenker på alle de flyrapportene man skylder verden… Selv om man har lyst til å bare gå under jorden så tar man seg sammen, åpner Macen, ordner med bilder, og prøver å meddele resten av verden hva skjedde på bakken og i lufta. Dette er en september-rapport, så da vet man at juli, juni, mai og april er i ”back-log”en. I tillegg kommer alle reisene etter denne. Huff. Flypratpolititet har noe utestående ja! I alle fall:
11. september vil jo for alltid forbli en litt spesiell dag å fly på. Jeg var kallet til et møte den 12. september, og det betyr ofte fly dagen før når man flyr fra Trondheim.
Jeg hadde bestilt følgende tur:
SK 2889 TRD-CPH
SK541 CPH-MAN
LH3435 MAN-DUS
Første og siste flygning var satt opp med Crj900, en i SAS´ utgave, og en i Eurowings-utgave. Sistnevnte en ny opplevelse for meg. Mellom CPH og MAN skulle jeg fly en A321. Rart rutevalg? Kanskje, men man kommer til DUS før midnatt!
Avgang for SK2889 fra TRD er kl 15:15. Jeg var tidlig på plass for innsjekk, og tuslet gjennom en ganske så stille flyplass og terminal A, og fant til slutt et bord med stoler foran i terminal B hvor man greit kan jobbe et par små timer.
OY-KFC landet fra CPH klokka 14:23, så da blir man sikker på at man ikke blir forsinket ut fra TRD i alle fall. OY-KFC kom til SAS i februar 2009, og den bærer navnet Bertil Viking. Det virket som om flyet må ha vært rimelig fullt fra København. Fullt med tollere på Værnes var det i alle fall, artig å se de helt sivile gå omkring med fleecejakka igjen (så vi ikke ser ID-kortet), hendene i kors og krølledning bak øret. To hunder hadde de med. Bra det, kommer en del inn til landet som vi slett ikke har bruk for. Vi brukte utgang 44 i terminal B.
Bertil landet østover, på rullebane 09. Men været er omskiftelig i Trøndelag, og jeg merket meg at rullebane 27 ble tatt i bruk. Det blåste en god del, fra sør trodde jeg, og gledet meg til litt turbulens (jada, vi har alle vårt å slite med). Men den kom aldri. Vi tok av fra rullebane 27 klokka 15:17, og da blåste det rett vestavind, rett mot flyet, og vi steg greit og kjedelig oppover. Det var en dansk og en svensk kaptein om bord, sistnevnte satt bak spakene, som de sier der fremme. I kabinen var den en ung svenske foran (mann) og en ung danske bak (dame). Det var tre rader satt av til økonomi ekstra-passasjerer, der satt jeg på sete 3D med fire andre ”foran”, ingen i sete 3F, da har jeg det bra om bord i Crjen:
I økonomiklasse var det mer eller mindre fullt, så dette var nok en bra rundreise for SAS sin del.
Vel oppe i luften fikk vi ”ee-boksen” fra SAS, denne gangen med kylling og nudler, dette smaker godt:
Jeg lot SAS spandere en liten flaske med ”Backhouse” rødvin, Pinot Noir. Disse flyrødvinene er alltid litt voldsomme, men en flaske kan man leve med. Turen nedover gikk greit, det var stort sett et skydekke under oss som dekket over høstlandskapet.
Vi landet på rullebane 22L etter ca 1.5 time oppe i lufta, det var kraftig motvind nedover. Vi landet, takset, og parkerte på B6 sånn ca på ankomsttidspunktet. Det var rett av flyet, og mot passkontrollen.
Den hyggelige politimannen i passkontrollen kikket litt på meg da han så ombordstigningskortet, og spurte hvorfor jeg fløy til Dusseldorf via Manchester, fra København. Han kunne høflig fortelle meg at det faktisk går direktefly… Hva svarer man? Jeg sa, som sant var, at jeg liker å fly. Han kikket på meg, litt lenge… og ønsket god tur.
SK541 brukte utgang D102, og det sto ”Boarding” på skjermene allerede da jeg kom ut av B-fingeren. Så, det var rett ut, og om bord. Maskinen var LN-RKI, en Airbus 321 som SAS fikk levert i oktober 2002. Dette er en kvinnelig viking med navnet Gunhild.
Jeg hadde J-klassebillett (genial billett&pris), og derved hadde jeg valgt sete 1C om bord, det er uten tvil favoritten i SAS´ Airbus321, med helt godkjent beinplass:
Vi tok av på rullebane 22R noen få minutter etter oppsatt tidtabell, vi ventet på to engelske jenter som visstnok syns det var så ”all right” at alle vi andre ventet på dem. Jaja, jeg har aldri mistenkt engelskmenn for å ta andre så veldig innover seg.
Opp gikk det, og etter hvert slukket den skånske kapteinen skiltet med fest setebeltet. Det var to stk som reiste på business, vi hadde radene 1-6 til disposisjon, mens økonomi ekstra strakte seg til rad 18. God plass der også. Egentlig god plass i hele flyet, det var visst ca 100 passasjerer om bord. Fire besetningsmedlemmer gjorde en helt ok jobb.
Når man reiser mellom Oslo og Brussel er flytiden 2.05, og man får varm mat der fremme. Nå lærte jeg at når flytiden er 2.00, ut fra København, så varmer man altså ikke maten. Neivel. Men ok mat, kyllingbryst med tilbehør, og ost:
Vi landet like før rutetid i MAN, på rullebane 23L, og takset bort til utgang 24. Jeg var visst den eneste som skulle ha transfer i MAN, sikkerhetskontrollen var stengt, men en hygelig dame og en hyggelig mann åpnet opp, og gjennom kom jeg. Fant Serviceair-loungen hvor de hadde ok internett og helt greit potetgull med salt – spennende…
Jeg fikk skrevet litt på alt jeg burde ha skrevet ferdig for lenge siden, så litt jobb ble det. Etter hvert kom det ”Go to gate”, og jeg tuslet ned til utgang 7, hvor D-ACNT, en Crj900 fra Eurowings skulle fly LH til Dusseldorf. Det var fire rader med business om bord, og vi var to stykker som satt foran gardina. Bak var det ca halvfullt. Jeg hadde også på denne turen sete fremst, midtgang til høyre, men her heter det 2D og ikke 3D, men god plass okke som:
Vi tok av fra rullebane 23R. Manchester skrøt av at de, foruten Heathrow, er den eneste flyplassen i Storbritannia som har to rullebaner.
Lufthansa har gjort businessmaten sin ganske spesiell, her var det mye å velge blant, men hva alt er for noe, det vet ikke jeg, men smakte ok:
Det var to unge og trivelige kabindamer som delte ut og samlet inn på turen over kanalen, alt i alt var dette en helt ok kveldstur. Vi landet på rullebane 23R. Vi ble busset inn til terminalen, hvor man hadde en dør for ankomst utenfor Schengen, passkontroll gikk helt greit, og kofferten kom etter noen minutter. Jeg prøvde, for første gang i mitt liv, en svevebane, fra terminalen og bort til jernbanestasjonen. Fungerte fint, det gjorde også toget inn til Düsseldorf sentrum. Jeg gikk i ti minutter, fant hotellet, og senga. Sov godt.
DUS-CPH-TRD
SK628 DUS-CPH
SK 2884 CPH-TRD
Begge turer med Crj900.
SK628, OY-KFB. Utgang A94, bussutgang. Avgang rullebane 23L på rutetid mer eller mindre.
Jeg hadde valgt sete 3D også på denne turen, hadde J-billett med SAS. God plass som vanlig:
Dette var en kort businesstur med SAS, så det ble kald mat. Det var en potetsalat, med pepperrotsaus som var sterk! Så var det fiskepudding, men heter sikkert ikke det for ikke-trøndere da, og krepsehaler. Det smakte helt ok:
Det var en dansk og en norsk dame som ordnet med servicen om bord, fungerte helt greit det også. Det var business til og ned rad tre, med fem personer sittende der. Økonomi Ekstra strakk seg fra rad fire til åtte, var to ledige plasser der. Bakerste klasse var mer eller mindre fullbesatt.
Vi landet, ”som vanlig”, på 22L, ti minutter før rutetid, og takset bort til D4, mye bedre enn langt ute på A.
Turen til Trondheim var satt opp fra B6, så gålengden på CPH var sympatisk denne kvelden.
Turen til Trondheim var satt opp med OY-KFA, så da ble det en liten ABC ut av denne turen. Vi tok av på 22R, svingte litt til høyre, og fløy egentlig ganske rett hjem. Jeg hadde sete 7C, da noen hadde tatt ”mitt” sete før jeg reserverte, uhørt! Plassen var da ok den:
Vel om bord og oppe i lufta så fikk vi servert den vanlige boksen med litt mat for de som reiser ”ekstra”:
Vet ikke om dette er veldig ekstra, men med litt rødvin så kan man legge til litt pluss på det meste.
Jeg liker å fly med SAS. Lufthansa presenterer nok maten sin mye mer spennende enn SAS, men jeg vet ikke alltid jeg da…
Takk for turen til SAS!
Full av dårlig samvittighet sitter man der og tenker på alle de flyrapportene man skylder verden… Selv om man har lyst til å bare gå under jorden så tar man seg sammen, åpner Macen, ordner med bilder, og prøver å meddele resten av verden hva skjedde på bakken og i lufta. Dette er en september-rapport, så da vet man at juli, juni, mai og april er i ”back-log”en. I tillegg kommer alle reisene etter denne. Huff. Flypratpolititet har noe utestående ja! I alle fall:
11. september vil jo for alltid forbli en litt spesiell dag å fly på. Jeg var kallet til et møte den 12. september, og det betyr ofte fly dagen før når man flyr fra Trondheim.
Jeg hadde bestilt følgende tur:
SK 2889 TRD-CPH
SK541 CPH-MAN
LH3435 MAN-DUS
Første og siste flygning var satt opp med Crj900, en i SAS´ utgave, og en i Eurowings-utgave. Sistnevnte en ny opplevelse for meg. Mellom CPH og MAN skulle jeg fly en A321. Rart rutevalg? Kanskje, men man kommer til DUS før midnatt!
Avgang for SK2889 fra TRD er kl 15:15. Jeg var tidlig på plass for innsjekk, og tuslet gjennom en ganske så stille flyplass og terminal A, og fant til slutt et bord med stoler foran i terminal B hvor man greit kan jobbe et par små timer.
OY-KFC landet fra CPH klokka 14:23, så da blir man sikker på at man ikke blir forsinket ut fra TRD i alle fall. OY-KFC kom til SAS i februar 2009, og den bærer navnet Bertil Viking. Det virket som om flyet må ha vært rimelig fullt fra København. Fullt med tollere på Værnes var det i alle fall, artig å se de helt sivile gå omkring med fleecejakka igjen (så vi ikke ser ID-kortet), hendene i kors og krølledning bak øret. To hunder hadde de med. Bra det, kommer en del inn til landet som vi slett ikke har bruk for. Vi brukte utgang 44 i terminal B.
Bertil landet østover, på rullebane 09. Men været er omskiftelig i Trøndelag, og jeg merket meg at rullebane 27 ble tatt i bruk. Det blåste en god del, fra sør trodde jeg, og gledet meg til litt turbulens (jada, vi har alle vårt å slite med). Men den kom aldri. Vi tok av fra rullebane 27 klokka 15:17, og da blåste det rett vestavind, rett mot flyet, og vi steg greit og kjedelig oppover. Det var en dansk og en svensk kaptein om bord, sistnevnte satt bak spakene, som de sier der fremme. I kabinen var den en ung svenske foran (mann) og en ung danske bak (dame). Det var tre rader satt av til økonomi ekstra-passasjerer, der satt jeg på sete 3D med fire andre ”foran”, ingen i sete 3F, da har jeg det bra om bord i Crjen:

I økonomiklasse var det mer eller mindre fullt, så dette var nok en bra rundreise for SAS sin del.
Vel oppe i luften fikk vi ”ee-boksen” fra SAS, denne gangen med kylling og nudler, dette smaker godt:

Jeg lot SAS spandere en liten flaske med ”Backhouse” rødvin, Pinot Noir. Disse flyrødvinene er alltid litt voldsomme, men en flaske kan man leve med. Turen nedover gikk greit, det var stort sett et skydekke under oss som dekket over høstlandskapet.
Vi landet på rullebane 22L etter ca 1.5 time oppe i lufta, det var kraftig motvind nedover. Vi landet, takset, og parkerte på B6 sånn ca på ankomsttidspunktet. Det var rett av flyet, og mot passkontrollen.
Den hyggelige politimannen i passkontrollen kikket litt på meg da han så ombordstigningskortet, og spurte hvorfor jeg fløy til Dusseldorf via Manchester, fra København. Han kunne høflig fortelle meg at det faktisk går direktefly… Hva svarer man? Jeg sa, som sant var, at jeg liker å fly. Han kikket på meg, litt lenge… og ønsket god tur.
SK541 brukte utgang D102, og det sto ”Boarding” på skjermene allerede da jeg kom ut av B-fingeren. Så, det var rett ut, og om bord. Maskinen var LN-RKI, en Airbus 321 som SAS fikk levert i oktober 2002. Dette er en kvinnelig viking med navnet Gunhild.
Jeg hadde J-klassebillett (genial billett&pris), og derved hadde jeg valgt sete 1C om bord, det er uten tvil favoritten i SAS´ Airbus321, med helt godkjent beinplass:

Vi tok av på rullebane 22R noen få minutter etter oppsatt tidtabell, vi ventet på to engelske jenter som visstnok syns det var så ”all right” at alle vi andre ventet på dem. Jaja, jeg har aldri mistenkt engelskmenn for å ta andre så veldig innover seg.
Opp gikk det, og etter hvert slukket den skånske kapteinen skiltet med fest setebeltet. Det var to stk som reiste på business, vi hadde radene 1-6 til disposisjon, mens økonomi ekstra strakte seg til rad 18. God plass der også. Egentlig god plass i hele flyet, det var visst ca 100 passasjerer om bord. Fire besetningsmedlemmer gjorde en helt ok jobb.
Når man reiser mellom Oslo og Brussel er flytiden 2.05, og man får varm mat der fremme. Nå lærte jeg at når flytiden er 2.00, ut fra København, så varmer man altså ikke maten. Neivel. Men ok mat, kyllingbryst med tilbehør, og ost:

Vi landet like før rutetid i MAN, på rullebane 23L, og takset bort til utgang 24. Jeg var visst den eneste som skulle ha transfer i MAN, sikkerhetskontrollen var stengt, men en hygelig dame og en hyggelig mann åpnet opp, og gjennom kom jeg. Fant Serviceair-loungen hvor de hadde ok internett og helt greit potetgull med salt – spennende…
Jeg fikk skrevet litt på alt jeg burde ha skrevet ferdig for lenge siden, så litt jobb ble det. Etter hvert kom det ”Go to gate”, og jeg tuslet ned til utgang 7, hvor D-ACNT, en Crj900 fra Eurowings skulle fly LH til Dusseldorf. Det var fire rader med business om bord, og vi var to stykker som satt foran gardina. Bak var det ca halvfullt. Jeg hadde også på denne turen sete fremst, midtgang til høyre, men her heter det 2D og ikke 3D, men god plass okke som:

Vi tok av fra rullebane 23R. Manchester skrøt av at de, foruten Heathrow, er den eneste flyplassen i Storbritannia som har to rullebaner.
Lufthansa har gjort businessmaten sin ganske spesiell, her var det mye å velge blant, men hva alt er for noe, det vet ikke jeg, men smakte ok:

Det var to unge og trivelige kabindamer som delte ut og samlet inn på turen over kanalen, alt i alt var dette en helt ok kveldstur. Vi landet på rullebane 23R. Vi ble busset inn til terminalen, hvor man hadde en dør for ankomst utenfor Schengen, passkontroll gikk helt greit, og kofferten kom etter noen minutter. Jeg prøvde, for første gang i mitt liv, en svevebane, fra terminalen og bort til jernbanestasjonen. Fungerte fint, det gjorde også toget inn til Düsseldorf sentrum. Jeg gikk i ti minutter, fant hotellet, og senga. Sov godt.
DUS-CPH-TRD
SK628 DUS-CPH
SK 2884 CPH-TRD
Begge turer med Crj900.
SK628, OY-KFB. Utgang A94, bussutgang. Avgang rullebane 23L på rutetid mer eller mindre.
Jeg hadde valgt sete 3D også på denne turen, hadde J-billett med SAS. God plass som vanlig:

Dette var en kort businesstur med SAS, så det ble kald mat. Det var en potetsalat, med pepperrotsaus som var sterk! Så var det fiskepudding, men heter sikkert ikke det for ikke-trøndere da, og krepsehaler. Det smakte helt ok:

Det var en dansk og en norsk dame som ordnet med servicen om bord, fungerte helt greit det også. Det var business til og ned rad tre, med fem personer sittende der. Økonomi Ekstra strakk seg fra rad fire til åtte, var to ledige plasser der. Bakerste klasse var mer eller mindre fullbesatt.
Vi landet, ”som vanlig”, på 22L, ti minutter før rutetid, og takset bort til D4, mye bedre enn langt ute på A.
Turen til Trondheim var satt opp fra B6, så gålengden på CPH var sympatisk denne kvelden.
Turen til Trondheim var satt opp med OY-KFA, så da ble det en liten ABC ut av denne turen. Vi tok av på 22R, svingte litt til høyre, og fløy egentlig ganske rett hjem. Jeg hadde sete 7C, da noen hadde tatt ”mitt” sete før jeg reserverte, uhørt! Plassen var da ok den:

Vel om bord og oppe i lufta så fikk vi servert den vanlige boksen med litt mat for de som reiser ”ekstra”:

Vet ikke om dette er veldig ekstra, men med litt rødvin så kan man legge til litt pluss på det meste.
Jeg liker å fly med SAS. Lufthansa presenterer nok maten sin mye mer spennende enn SAS, men jeg vet ikke alltid jeg da…
Takk for turen til SAS!