• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Gir rødt kort til SAS-eierne

Re: Gir rødt kort til SAS-eierne

Originally posted by Nick Figaretto

Dermed har Air France en konkurransefordel foran SAS. Air France kan bruke sitt hjemmemarked for å lage sterke bånd til sine kunder, slik at man sikrer at disse i større grad bruker Air France også på ruter hvor AF har et litt mer begrenset rutetilbud enn konkurrentene.

Dette gjelder også Lufthansa, KLM, British Airways osv.

Dette har SAS ikke mulighet til å gjøre, og er derfor sterkt hemmet i konkurransen med andre store europeiske aktører.

KLM er nok ikke et flyselskap som har noen spesielt stor fordel på grunn av sitt monopol på innenriksflygninger, så lenge det markedet er litt på størrelse med flygninger innenfor Østfold. SAS har forøvrig fortsatt en fordel av sin posisjon på innenlandsflygninger, ettersom de har bedre muligheter for å kapre kundene som starter sine reiser på de fleste andre flyplasser i Norge enn OSL.

Og der ligger det et poeng... SAS hadde et tilnærmet monopol på innenriksreiser i Norge, med unntak av noen få strekninger der buss, tog og privatbil til en viss grad konkurrerte med SAS sine ruter. Dette var en situasjon du ikke fant i mange andre land og bedrifter som er i en monopolsituasjon må til en viss grad forholde seg til andre regler. Norwegian står, forøvrig, fritt til å innføre et FF-program om de skulle ønse det. Mer informasjon finnes på Konkurransetilsynets side om Eurobonus.

Så kan man selvfølgelig diskutere om dette var en riktig avgjørelse, men jeg klarer ikke helt å se at Statens eierskap i SAS skal ha noe med den diskusjonen å gjøre.

Originally posted by gustavf

KLM er nok ikke et flyselskap som har noen spesielt stor fordel på grunn av sitt monopol på innenriksflygninger, så lenge det markedet er litt på størrelse med flygninger innenfor Østfold. SAS har forøvrig fortsatt en fordel av sin posisjon på innenlandsflygninger, ettersom de har bedre muligheter for å kapre kundene som starter sine reiser på de fleste andre flyplasser i Norge enn OSL.

Og der ligger det et poeng... SAS hadde et tilnærmet monopol på innenriksreiser i Norge, med unntak av noen få strekninger der buss, tog og privatbil til en viss grad konkurrerte med SAS sine ruter. Dette var en situasjon du ikke fant i mange andre land og bedrifter som er i en monopolsituasjon må til en viss grad forholde seg til andre regler. Norwegian står, forøvrig, fritt til å innføre et FF-program om de skulle ønse det. Mer informasjon finnes på Konkurransetilsynets side om Eurobonus.

Det er nettopp dette jeg har hatt i bakhodet når jeg skriver om andre forhold som spiller inn. I Frankrike er det også som nevnt konkurranse fra TGV, i UK er det også konkurranse fra tog på en rekke strekninger. Det er mange forretningsreisende som velger tog f.eks. fra Manchester til London, Newcastle/York/Leeds (..) osv. til London, osv. Tog er ofte et mer effektiv transportmiddel enn fly mellom en rekke viktige byer.

Så kan man selvfølgelig diskutere om dette var en riktig avgjørelse, men jeg klarer ikke helt å se at Statens eierskap i SAS skal ha noe med den diskusjonen å gjøre.

Det har nok ikke noe i diskusjonen om statlig eierskap, men det har noe i denne tråden å gjøre siden Lindegaard hevdet (i likhet med enkelte her på forumet) at staten har behandlet SAS strengere enn andre stater har behandlet "sine" flyselskap.

Det statlige eierskapet er også ett hinder for vekst og vanskeligjør for SAS å forbedre sin økonomi, da spesielt når det kommer til gjelden. Tilsynelatene virker de skandinaviske landene lite villige til å delta i en emisjon i SAS, samtidig som de da vil hindre enhver ny emisjon for å hindre at deres 50% eierandel blir vannet ut.

Hadde SAS fått lov til å gjennomføre en emisjon og ikke vært 100% avhengig av lån og obligasjoner for å finansiere investeringer (les flykjøp) hadde det sett langt lysere ut for SAS.

Så dagens eiersituasjon er rett og slett ødeleggende for SAS og idag burde det være slutt på at myndigheter eier flyselskper av strategiskegrunner, spesielt når dette er ødeleggende både for selskapet og landet og det er dumt at politikerene ikke greider å skjønne dette

Her ligger det også så mye prestisje at jeg tror det vil ta lang tid før noe blir gjort. De tre landene har i grunnen motstridene interesser her. Og det er klart at SAS har et problem med slike eiere. Tror ikke noe blir gjort før situasjonen hvor det står klart at SAS befinner seg ytterst på kanten av et stup.

Originally posted by TOS

Det er nettopp dette jeg har hatt i bakhodet når jeg skriver om andre forhold som spiller inn. I Frankrike er det også som nevnt konkurranse fra TGV, i UK er det også konkurranse fra tog på en rekke strekninger. Det er mange forretningsreisende som velger tog f.eks. fra Manchester til London, Newcastle/York/Leeds (..) osv. til London, osv. Tog er ofte et mer effektiv transportmiddel enn fly mellom en rekke viktige byer.

TOS, har du reist med tog i England?
Etter kort sjekk så kan man helt enkelt konstatere at tog ER dyrere i England enn fly på samme strekning. Det som ødelegger for flyet er tilbringertjenesten til de flere flyplassene - som er tog av typen rusle i de fleste tilfeller (f.eks. Stansted Express - 70 km/h og det betaler man £15 eller mer for).

Originally posted by LN-KGL

Originally posted by TOS

TOS, har du reist med tog i England?
Etter kort sjekk så kan man helt enkelt konstatere at tog ER dyrere i England enn fly på samme strekning. Det som ødelegger for flyet er tilbringertjenesten til de flere flyplassene - som er tog av typen rusle i de fleste tilfeller (f.eks. Stansted Express - 70 km/h og det betaler man £15 eller mer for).

Jeg har reist myye med tog i England. Det er riktig at det i en rekke tilfeller er billigere å reise med fly, men slett ikke alltid. Det er i likhet med flypriser slik at man har begynt med en type yield management, med en rekke billige billetter om man bestiller tidlig og binder seg til en spesifikk avgang. Walk-on billetter kan være forferdelig dyre, men det er ikke nødvendigvis slik med forhåndsbestilte billetter.

Fordelen med tog er at man ofte slipper transport til/fra flyplassene, og slipper å stille så lenge før avgang. Jeg har reist veldig mange ganger mellom York og London med tog, og der kan ikke fly konkurrere i det hele tatt (hverken pris eller tidsbruk). Det samme gjelder nok også fra Manchester til London, og kanskje til og med fra Newcastle (som tar ca 3 timer med tog). Poenget er at man i England har et reelt alternativ til fly, noe som påvirker konkurransesituasjonen på en slik måte at bonusprogrammer for flyselskaper kanskje ikke er så problematisk.

Originally posted by TOS

Norske myndigheter inntar ikke en mer aktiv rolle som pådriver for konkurranse enn hva sannsynligvis ville vært tilfelle om SAS operererte fra andre land. Myndighetene er ute etter å fremme konkurranse til alle kunders fordel, og det bør som nevnt tidligere ikke komme som en overraskelse for SAS.

Dete er jo helt feil. Jeg skulle like å se den dagen Frankrike avskaffer bonus på fransk innenriks for å fremme konkurransen, for å hindre at Air France blir en for dominerende aktør i det franske markedet.
Dessverre...for det ville sikkert mange franskmenn bli glade for...

Måten SAS' egne eiere motarbeider sitt eget selskap på er helt unik. Den norske stat skal selvfølgelig sørge for en sunn konkurranse også i flymarkedet. Problemet er at de, sammen med den svenske og danske stat, er en stor eier hos en dominerende aktør i dette markedet. Dett byr på konflikter uansett hva man velger å gjøre.

Løsningen er ikke å slutte å fremme konkurranse. Løsningen er å avvikle det statlige eierskapet i SAS.

SAS' eiere motarbeider SAS mht fx bonuspoeng fordi de må det - det er oppgaven deres som markedsregulator, og jeg syntes det var merkelig at en profesjonell leder som Lindegaard (som jeg ellers har stor respekt for) tydeligvis ikke har forstått det - om han har forstått det burde han si det rett ut at statene burde selge aksjene.

Statlig eierskap kan absolutt være problematisk, men det kan også være strategisk viktig for å ha kontroll med viktige bedrifter, som fx Telenor og Statoil. da er det viktig å spillle med åpne kort og skille hendene. I Norge er det fx Konktilsynet som forbyr bonuspoeng, Samfdep (eller var det adm dep?) som opprettholder forbudet, mens det er Næringsdep som fungerer som eier.

Når det gjelder statlig innblanding, så er det nok ikke konkuransetilsynet og den regulatoriske politikken han mener. Problemet er at uansett hvilke endringer man gjør i Sas konsernet så har man tre stykk regjeringer og et dusin opposisjons partiere som har sin klare formening om hva SAS skal gjøre. Og vær klar over at politikerne snakker nok ganske mye med ledelsen og styret i SAS. Både direkte og gjennom media. Og det siste er kanskje noe av det som irriterer ledelsen mest. Ta f.eks BTS og jansen saken her i Norge. Det som skjedde var at politikerene i Norge blåste seg opp på disse to sakene. Uten at man vurdrer hva som var til beste for SAS som selskap. Og det er SAS sitt store problem, de har tre dominere eiere som ønsker å bruke SAS som et internt politisk verktøy. Og det går ikke. Spesielt ikke når det er tre slike eiere. Og den leder som klare å drive et slikt selskap godt har min største beundring. Men finnes gjør han neppe. Tidene har endret seg, det må politikerne også skjønne.

Originally posted by storg

Når det gjelder statlig innblanding, så er det nok ikke konkuransetilsynet og den regulatoriske politikken han mener.

Vel, i avisartikkelen står jo følgende å lese:
"Han synes det er vanskelig å forklare for markedet og andre aksjeeiere hvorfor SAS har tre statlige eiere som motarbeider selskapet.
- De gjør sitt beste for å øke konkurransen for SAS. Den norske staten avskaffet vårt bonusprogram for å gjøre det lettere for Norwegian å etablere seg, og alle de tre statene legger sine flyreiser ut på anbud. Om Ericsson hadde et flyselskap, ville de vel fløyet med det, undrer Lindegaard."

Lindegaard mente sikkert også andre ting enn det som stod på trykk, men dette sa han altså ifølge dn.no.

Gikk litt fort. Men for å ta de elementen også.

Problemet et jo at det med offentlige innkjøp har han vist hele veien. Staten må kjøpe inn på annbud. Sånn har det vært lenge. Det kan ikke diskuteres. Samtidig er Staten en rasjonell kontrakts partner. Du veit hvorfor du taper(pris).

Når det gjelder Bonus-poeng så er det et virkemiddel som ble forbudt av KT. Gjelder ikke bare i Norge, men også delvis i Sverige. Bergrenset hva Regjeringen kan gjøre her uten å bli saksøkt i hue og ræva.

Men jeg mener fortsatt at hovedankepunktet er at Staten/opposisjonen blander seg. Og at det er det som er vanskelig å forholde seg til. Disse to siste punktene er Rammebetingelser som gjelder alle når det gjelder innkjøp. Og når det gjelder bonusprogramer så tror jeg faktisk at Nas vil ha problemer med å starte et uten at Sas skal kunne få starte sitt oppigjen.

Hovedproblemet er at Politikeren blander seg inn i det forretningsmessige.

Og når det gjelder bonusprogramer så tror jeg faktisk at Nas vil ha problemer med å starte et uten at Sas skal kunne få starte sitt oppigjen.

Norwegian kan nok starte et bonusprogram om de ønsker det all den tid de ikke er i dominerende posisjon i markedet, og det har vel ikke NAS på noen destinasjoner i Norge.

Stemmer at Nas kan starte bonusprogram. Men hvis de velger å gjøre det vil det bli vanskelig å nekte SAS å ha en løsning som i Sverige. Dessuten begynner jo Nas å nærme seg domminerende markedsmakt de også.

Stemmer at Nas kan starte bonusprogram. Men hvis de velger å gjøre det vil det bli vanskelig å nekte SAS å ha en løsning som i Sverige. Dessuten begynner jo Nas å nærme seg domminerende markedsmakt de også.

Det er et godt poeng - på enkelte destinasjoner begynner de vel iallefall å få brukbar markedsandel. I tillegg har du muligens rett i at det kanskje ville være vanskelig å nekte en svensk løsning. Jeg synes vel at det er litt underlig at det ikke var oppe til vurdering, i likhet med den tyske varianten, når KT la ned forbud mot bonusopptjening (såvidt jeg vet ble ikke dette engang foreslått av SAS, men kanskje noen kjenner bedre til denne saken enn undertegnede).

Back