• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Gir rødt kort til SAS-eierne

Re: Gir rødt kort til SAS-eierne

Originally posted by LN-MOW

Lidegaard har helt rett.

- De gjør sitt beste for å øke konkurransen for SAS. Den norske staten avskaffet vårt bonusprogram for at Norwegian skulle kunne etablere seg, og alle tre stater legger sine flyreiser ut på anbud. Om Ericsson hadde et flyselskap ville vel de ansatte reist med det, sier han.

Dette er vel en grei oppsummering?

Joda, grei oppsummering det der. Mulig jeg er på jordet her nå...., og kanskje på feil jorde også for alt det jeg vet, men å dele ut rødt kort bare til eierne er vel ikke ubetinget rettferdig? Hvis ex-sjefen mener eierne har gjort det vanskelig for SAS, har de vel i så fall fått god hjelp fra innsiden til å holde de største kjeppene det er mulig å stikke inn i hjul....? (Forholder meg bare til media, hvor konflikter, problemer og streiker blant alle mulige ansatte i alle de tre landene har vært smurt utover diverse forsider).

Jeg deler ikke ut roedt kort til noen, jeg. Det er hva det er. Men jeg forstaar Lindegaards frustrasjon. Aa lede SAS idag er som aa kjoere slalom med hoppski.

Ja, skjønner. Jeg quota deg bare fordi det var du som kom med oppsummeringen via en quote....., ikke fordi du delte ut kort eller ikke....:-p

Originally posted by Someone

Originally posted by TOS

Det finnes andre selskaper som gjør det veldig bra som er delvis stalig eid (Telenor, Statoil, Hydro osv.), så det er ikke statlig eierskap per se som gir problemer.

Med en oljepris på over 70$ fatet kunne selv den største idiot fått Hydro og Statoil til å gå godt

Oljeprisen har ikke vært 70 dollar/fatet i all evighet og Statoil og hydro har levert gode resultater også tidligere, men om man vil unngå å diskutere det som er poenget her så er det greit. Hvordan forklarer man i såfall at Telenor gjør det så bra?

Her gjelder det å skille snørr og bart.

Statlig eierskap er et problem, rett og slett fordi man har en stor eier som sitter på rumpa og gjør fint lite. Dette er fordi målet til de tre regjeringene ikke er å tjene mest mulig penger, slik målet for andre eiere ville være.

For SAS er det derfor for eksempel komplett umulig å få inn frisk kapital ved å gjennomføre en aksjeemisjon. Da må de tre lands regjeringer bli enige om å spytte inn x antall milliarder i selskapet, med mindre de aksepterer at deres eierandeler skrumper inn. Det er også vanskelig å få inn private aktive eiere, fordi man hele tiden får begrenset spillerom på grunn av de statlige eierne.

I og med at målet for eierskapet ikke er å tjene pener, spiller det ingen rolle om man på sikt mener å kunne tjene inn pengene man legger inn i emisjonen igjen (hvilket forhåpentligvis er formålet med enhver aksjeemisjon). Det er rett og slett politisk umulig for den norske stat å argumentere for å legge inn penger i SAS.

Formålet med en akjseemisjon ville jo være å booste opp kapitalen slik at man kan komme over kneika, få opp kredibiliteten slik at man kan begynne å kjøpe nye fly, ekspandere, øke konkurransekraften, og dermed kunne stramme grepet om konkurrentene.

Lykkes SAS i dette, ville aksjeeierne tjent sine penger tilbake igjen, og alle ville være happy. Men vent litt - hva med selskapene som SAS konkurrerer mot? Hva med stakkars Norwegian her på berget? Skal virkelig den norske stat spytet milliarder inn i SAS om dette kan resultere i at Norwergian går dukken?

Neppe.

Dermed blir det statlig eierskapet en enorm klamp om foten for SAS.

Og dette blir ikke noe bedre av at staten inntar rollen som en aktiv pådriver for å hemme SAS i konkurransen med de andre flyselskapene i Europa og resten av verden.

Originally posted by Nick Figaretto

Dermed blir det statlig eierskapet en enorm klamp om foten for SAS.

Og dette blir ikke noe bedre av at staten inntar rollen som en aktiv pådriver for å hemme SAS i konkurransen med de andre flyselskapene i Europa og resten av verden.

Jeg er enig i at problemer knyttet til aksjeemisjon kan være et problem, spesielt siden det er 3 stater involvert.

Norske myndigheter inntar ikke en mer aktiv rolle som pådriver for konkurranse enn hva sannsynligvis ville vært tilfelle om SAS operererte fra andre land. Myndighetene er ute etter å fremme konkurranse til alle kunders fordel, og det bør som nevnt tidligere ikke komme som en overraskelse for SAS.

Originally posted by TOS

Originally posted by Someone

Originally posted by TOS

Det finnes andre selskaper som gjør det veldig bra som er delvis stalig eid (Telenor, Statoil, Hydro osv.), så det er ikke statlig eierskap per se som gir problemer.

Med en oljepris på over 70$ fatet kunne selv den største idiot fått Hydro og Statoil til å gå godt

Oljeprisen har ikke vært 70 dollar/fatet i all evighet og Statoil og hydro har levert gode resultater også tidligere, men om man vil unngå å diskutere det som er poenget her så er det greit. Hvordan forklarer man i såfall at Telenor gjør det så bra?

Årsaken til at Telenor gjør det bra er såre enkelt.

Det er som å spille monopol, hvor én av spillerne (det statseide Telenor) starter med alle pengene, alle gatene, alle husene og alle hotellene. Etter hvert som det begynner å bli kjedelig å spille alene, inviteres et par-tre andre spillere som får hundre kroner hver til å starte med. Etter hvert som de begynner å tjene litt penger, kan de få kjøpe en gate eller to, om de legger inn søknad hos mammaen til Telenor. Dette tar selvfølgelig Telenor seg godt betalt for.

Men husene og hotellene er det bare Telenor som kan eie. For det har mammaen til Telenor bestemt.

Originally posted by TOS

Norske myndigheter inntar ikke en mer aktiv rolle som pådriver for konkurranse enn hva sannsynligvis ville vært tilfelle om SAS operererte fra andre land. Myndighetene er ute etter å fremme konkurranse til alle kunders fordel, og det bør som nevnt tidligere ikke komme som en overraskelse for SAS.

Dete er jo helt feil. Jeg skulle like å se den dagen Frankrike avskaffer bonus på fransk innenriks for å fremme konkurransen, for å hindre at Air France blir en for dominerende aktør i det franske markedet.

Måten SAS' egne eiere motarbeider sitt eget selskap på er helt unik. Den norske stat skal selvfølgelig sørge for en sunn konkurranse også i flymarkedet. Problemet er at de, sammen med den svenske og danske stat, er en stor eier hos en dominerende aktør i dette markedet. Dett byr på konflikter uansett hva man velger å gjøre.

Løsningen er ikke å slutte å fremme konkurranse. Løsningen er å avvikle det statlige eierskapet i SAS.

Det er som å spille monopol, hvor én av spillerne (det statseide Telenor) starter med alle pengene, alle gatene, alle husene og alle hotellene. Etter hvert som det begynner å bli kjedelig å spille alene, inviteres et par-tre andre spillere som får hundre kroner hver til å starte med. Etter hvert som de begynner å tjene litt penger, kan de få kjøpe en gate eller to, om de legger inn søknad hos mammaen til Telenor. Dette tar selvfølgelig Telenor seg godt betalt for.

Men husene og hotellene er det bare Telenor som kan eie. For det har mammaen til Telenor bestemt.

GLIMRENDE oppsummert!

Så enkelt er det nok ikke, men jeg ser hvor du vil. Telenor har tidligere tjent godt på å eie viktig infrastruktur (selv om de er underlagt regulering på de prisene de kan ta for å leie ut kapasitet i linjenettet). Telenor er nå likefullt delvis statlig eid, og jeg forsøkte vel egentlig bare å nyansere inntrykket om statlig eierskap.

Dete er jo helt feil. Jeg skulle like å se den dagen Frankrike avskaffer bonus på fransk innenriks for å fremme konkurransen, for å hindre at Air France blir en for dominerende aktør i det franske markedet.

Måten SAS' egne eiere motarbeider sitt eget selskap på er helt unik. Den norske stat skal selvfølgelig sørge for en sunn konkurranse også i flymarkedet. Problemet er at de, sammen med den svenske og danske stat, er en stor eier hos en dominerende aktør i dette markedet. Dett byr på konflikter uansett hva man velger å gjøre.

Løsningen er ikke å slutte å fremme konkurranse. Løsningen er å avvikle det statlige eierskapet i SAS.

Om man tror at ting blir bedre bare fordi man avvikler det statlige eierskapet så får man mene det. Jeg tror likevel at SAS vil bli underlagt nøyaktig den samme regulering/konkurransepolitikk som med statlige eiere, og tror egentlig ikke at dette aspektet ved eierskapet er det mest problematiske (da har jeg mer tro på problemer på den finansielle siden).

Når det gjelder hvorvidt norske myndigheter er mer inngripsklare så tror jeg at man bør huske at man ikke uten videre kan gjøre direkte sammenlikninger mellom land. Frankrike og Norge er ganske forskjellige land rent demografisk, og i Frankrike har man andre reelle transportalternativer til fly (f.eks. TGV som dekker en rekke viktige byer). Noe av det samme gjelder i en rekke andre land (Nederland, Belgia, Storbritannia, Tyskland osv.). I Norge hadde man ikke noe alternativ til SAS innenlands, og det er rimelig å tro at Norwegians inntog på det norske markedet hadde vært noe mindre enkelt.

Jeg synes det er litt underlig å stadig vekk referere til fjerningen av bonusopptjening innenlands som et stort hinder for SAS i konkurransen. Hvorfor har SAS egenhendig desimert verdien av bonusprogrammet sitt om det er så viktig i konkurransen med andre flyselskap??

Originally posted by TOS

Jeg synes det er litt underlig å stadig vekk referere til fjerningen av bonusopptjening innenlands som et stort hinder for SAS i konkurransen. Hvorfor har SAS egenhendig desimert verdien av bonusprogrammet sitt om det er så viktig i konkurransen med andre flyselskap??

Verdien av bonusopptjening er ekstremt viktig, det er helt avgjørende avgjørende faktor hvorfor undertegnede og de fleste andre forretningsreisende, velger et flyselskap over et annet.

Originally posted by Tommy777

Originally posted by TOS

Verdien av bonusopptjening er ekstremt viktig, det er helt avgjørende avgjørende faktor hvorfor undertegnede og de fleste andre forretningsreisende, velger et flyselskap over et annet.

Joda - det er ingen tvil om det. Mitt poeng er at SAS gjennom en rekke "grep" har vist at bonusprogrammet er mindre viktig. Iallefall om man ser på de fritidsreisende, hvor en rekke billetter nå kun gir 25% opptjening. Det er vel også rimelig å tro at det er de fritidsreisende som er mest lokket av tilbudet fra LCC'ene - og at det er LCC'ene som dermed bidrar mest til konkurransen med SAS om de fritidsreisende. Når det gjelder forretningsreisende så kan de som bor i KRS, SVG, BGO, TRD eller OSL til en viss grad velge et alternativt selskap (og et annet bonusprogram), men da har vel også SAS et tilbud direkte ut av landet med full bonusopptjening. Jeg kan ikke se at fjerningen av bonusopptjening innenlands har bidratt til forverring av SAS sin konkurranseevne ut av landet, men tar gjerne i mot innspill som redegjør for et slikt tap av konkurranseevne.

Originally posted by TOS

(...) Jeg kan ikke se at fjerningen av bonusopptjening innenlands har bidratt til forverring av SAS sin konkurranseevne ut av landet, men tar gjerne i mot innspill som redegjør for et slikt tap av konkurranseevne.

Vi kan prøve denne varianten:

En franskmann (Pierre...?) som reiser en del innenriks i Frankrike vil høyst sannsynlig være meldem av Air France's bonusordning. Om vedkommende skal fly til Oslo; Hvor stor sannsynlighet er det for at han velger SAS fra Paris til Oslo og "melder overgang" til SAS Eurobonus? Antakeligvis svært liten.

Så tar vi Ola Pottit: Han reiser en god del med SAS på norsk innenriks, men er selvfølgelig ikke medlem av SAS Eurobonus, da det ikke er noen bonusopptjening. Om Ola plustelig skal til Paris er det ingen ting som tilsier at Ola bør velge SAS. Air France har et kjempebra bonussystem (får han høre) med langt flere spennende desinasjoner enn det SAS har, og dermed kan han like gjerne reise med Air France i stedet for SAS.

Dermed har Air France en konkurransefordel foran SAS. Air France kan bruke sitt hjemmemarked for å lage sterke bånd til sine kunder, slik at man sikrer at disse i større grad bruker Air France også på ruter hvor AF har et litt mer begrenset rutetilbud enn konkurrentene.

Dette gjelder også Lufthansa, KLM, British Airways osv.

Dette har SAS ikke mulighet til å gjøre, og er derfor sterkt hemmet i konkurransen med andre store europeiske aktører.

Originally posted by TOS

(...) Jeg kan ikke se at fjerningen av bonusopptjening innenlands har bidratt til forverring av SAS sin konkurranseevne ut av landet, men tar gjerne i mot innspill som redegjør for et slikt tap av konkurranseevne.

Vi kan prøve denne varianten:

En franskmann (Pierre...?) som reiser en del innenriks i Frankrike vil høyst sannsynlig være meldem av Air France's bonusordning. Om vedkommende skal fly til Oslo; Hvor stor sannsynlighet er det for at han velger SAS fra Paris til Oslo og "melder overgang" til SAS Eurobonus? Antakeligvis svært liten.

Så tar vi Ola Pottit: Han reiser en god del med SAS på norsk innenriks, men er selvfølgelig ikke medlem av SAS Eurobonus, da det ikke er noen bonusopptjening. Om Ola plustelig skal til Paris er det ingen ting som tilsier at Ola bør velge SAS. Air France har et kjempebra bonussystem (får han høre) med langt flere spennende desinasjoner enn det SAS har, og dermed kan han like gjerne reise med Air France i stedet for SAS.

Dermed har Air France en konkurransefordel foran SAS. Air France kan bruke sitt hjemmemarked for å lage sterke bånd til sine kunder, slik at man sikrer at disse i større grad bruker Air France også på ruter hvor AF har et litt mer begrenset rutetilbud enn konkurrentene.

Dette gjelder også Lufthansa, KLM, British Airways osv.

Dette har SAS ikke mulighet til å gjøre, og er derfor sterkt hemmet i konkurransen med andre store europeiske aktører.

Jepp, derfor valgte jeg Eurobonus en gang for lengesiden, hadde da typisk 10 innelands reiser pr utenlandstur.

Originally posted by TOS

Vi kan prøve denne varianten: En franskmann som reiser en del innenriks i Frankrike vil høyst sannsynlig være meldem av Air France's bonusordning. Om vedkommende skal fly til Oslo; Hvor stor sannsynlighet er det for at han velger SAS fra Paris til Oslo og "melder overgang" til SAS Eurobonus? Antakeligvis svært liten.

Jeg kjøper argumentet ditt et stykke på vei, men mener fortsatt at dette ikke er et spesielt stort problem for SAS. I Norge har SAS i underkant (eller muligens rett over) 1 million med EB-kort. Det er en ganske stor del av den norske befolkningen, når man kan utelukke alle under 18 år og sannsynligvis en god del av den eldre garden. Det betyr at Ola Pottit allerede er medlem i Eurobonus, og har et forhold til SAS gjennom dette kortet. Det SAS har klart å gjøre er at hvermansen i Norge ikke bryr seg om det kortet når de skal ut å reise - ikke nødvendigvis fordi de ikke tjener poeng innenlands, men fordi bonusopptjeningen ut av Norge for de fleste som reiser rabattert er veldig liten. Fordelen med AF sitt bonussystem, når det nå trekkes frem, er at poengene ikke fjernes etter 5 år. Det betyr at selv kunder som reiser lite har muligheten til å opptjene en gratisreise.

Fortsatt så gjenstår mitt spørsmål til de som mener at SAS er veldig hemmet av bonusforbud innenlands: Hvis bonusopptjening er så viktig, hvorfor har SAS redusert verdien av bonusprogrammet sitt?

Originally posted by TOS

Jeg kjøper argumentet ditt et stykke på vei, men mener fortsatt at dette ikke er et spesielt stort problem for SAS. I Norge har SAS i underkant (eller muligens rett over) 1 million med EB-kort. Det er en ganske stor del av den norske befolkningen, når man kan utelukke alle under 18 år og sannsynligvis en god del av den eldre garden. Det betyr at Ola Pottit allerede er medlem i Eurobonus, og har et forhold til SAS gjennom dette kortet. Det SAS har klart å gjøre er at hvermansen i Norge ikke bryr seg om det kortet når de skal ut å reise - ikke nødvendigvis fordi de ikke tjener poeng innenlands, men fordi bonusopptjeningen ut av Norge for de fleste som reiser rabattert er veldig liten. Fordelen med AF sitt bonussystem, når det nå trekkes frem, er at poengene ikke fjernes etter 5 år. Det betyr at selv kunder som reiser lite har muligheten til å opptjene en gratisreise.

Fortsatt så gjenstår mitt spørsmål til de som mener at SAS er veldig hemmet av bonusforbud innenlands: Hvis bonusopptjening er så viktig, hvorfor har SAS redusert verdien av bonusprogrammet sitt?

Svaret mitt på det er aner ikke. Har ikke peiling på hvordan bonusprogrammet til SAS er, var eller hvordan det kommer til å se ut i fremtiden. Langt mindre hvordan ting hadde sett ut om det fremdeles var bonusopptjening på norsk innenriks. Jeg har heller ingen mulighet til å kvantifisere hvor mye SAS "lider" under denne bestemmelsen. Selv om det aner meg at det kanskje er derfor bonussystemet til SAS blir dårligere, rett og slett fordi man ikke klarer å tilby et "komplett" bonusprogram som sine konkurrenter.

Men det i seg selv spiller i og for seg liten rolle.

SAS har - av sine egne eiere - fått dårligere konkurransevilkår enn sine europeiske konkurrenter. Dette mener jeg er feil. For å slippe den sammenblandingen av eier og lovgiver samtidig (pluss andre argumenter jeg allerede har fremført lenger oppe), mener jeg at staten bør selge sin eierandel i SAS.

Men det i seg selv spiller i og for seg liten rolle.

SAS har - av sine egne eiere - fått dårligere konkurransevilkår enn sine europeiske konkurrenter. Dette mener jeg er feil. For å slippe den sammenblandingen av eier og lovgiver samtidig (pluss andre argumenter jeg allerede har fremført lenger oppe), mener jeg at staten bør selge sin eierandel i SAS.

Vi kan nok sikkert diskutere lenge hvorvidt SAS har fått dårligere konkurransevilkår enn sine europeiske konkurrenter (jeg mener at det er andre faktorer i andre markeder som gjør at myndighetene der har valgt en mindre restriktiv linje - f.eks. andre konkurrenter osv.). Andre ting som har vært trukket frem, bl.a. av Lindegaard selv, om at staten ikke kjøper tjenester fra SAS kan veldig enkelt begrunnes i EØS/EU-lovgivining og kan vanskelig lempes over på norske myndigheter.

Det jeg nok kan være enig i er at det nok ikke er noe poeng for hverken den norske, svenske eller danske stat å eie disse aksjene. Om man kan enes om å selge ut alle aksjene til private aktører så kan det kanskje være greit.

Er delvis enig med Nick her, men for fritidsreisende, har ikke bonusprogrammet så mye innvirkning på valget av flyselskap. Den eksplosive veksten av reisende de siste årene, er stort sett fritidsreisende som overhodet ikke bryr seg om bonusprogrammer, kun pris. (det er jo en grunn til at KL har så lave priser. De har kun 42 premium seter på 744en sin og stapper 388 Økonomiseter ombord. Kun attraktivt for pax som tenker pris

For forretningsreisende er tid ofte viktig i tillegg til bonuspoeng, noe som gjør at SK har store konkurransefortrinn med mange direkte destinasjoner fra Norge. Dessuten velger de fleste Star Alliance fordi det har verdens suverent beste muligheter for å bruke poengene på, samt få status på andre medlemsflyselskap. Velger du Flying Blue (AF/KL) som bonusprogram, er du avhengig av å connecte i AMS eller CDG for å være lojal, noe som blir helt feil for de fleste som reiser i jobben. Så jeg ser ikke helt truselen her.
På langdistanse er det jo en helt annen historie. Grunnen til at jeg har valgt å droppe SAS som eneste flyselskap på langdistanse til USA er 25% regelen. Det har gjort at jeg nå er 1K medlem i UA og har flere turer med dem t/r Chicago. Og 25% regelen har SAS kun seg selv å takke for. Det er ikke uten grunn at SAS Eurobonus har blitt slaktet i Freddies de siste 2 årene. Men jeg er rimelig sikker på at 25% regelen forsvinner i høst, SAS lanserer snart et HELT nytt Eurobonus...

Men, det som skader SAS er at en stor majoritet av medlemmene reiser masse for jobben innenlands og nå er det nesten likegyldig hvilket selskap man velger innenlands fordi man ikke får poeng, har lounger etc. lengre. Før var det normalt å ha f.eks. 15 t/r innenriks på fullpris noe som ga 36.000 poeng. I tillegg fikk man poeng i utlandet. Dette gjorde at man kunne ta ut en bonustur for hele familien uansett destinasjon i Europa ca. annenhvert år.

La meg si det sånn, DY har hatt en mye vanskeligere jobb å komme seg dit de er i dag uten dette forbudet.

Men nå som dette midlertidige forbudet snart går ut, synes jeg at DY står så sterkt at bonusopptjening bør bli lov igjen, da SK og DY overhodet ikke konkurrerer på likt grunnlag.

Originally posted by Tommy777

For forretningsreisende er tid ofte viktig i tillegg til bonuspoeng, noe som gjør at SK har store konkurransefortrinn med mange direkte destinasjoner fra Norge. Dessuten velger de fleste Star Alliance fordi det har verdens suverent beste muligheter for å bruke poengene på, samt få status på andre medlemsflyselskap. Velger du Flying Blue (AF/KL) som bonusprogram, er du avhengig av å connecte i AMS eller CDG for å være lojal, noe som blir helt feil for de fleste som reiser i jobben. Så jeg ser ikke helt truselen her.
På langdistanse er det jo en helt annen historie. Grunnen til at jeg har valgt å droppe SAS som eneste flyselskap på langdistanse til USA er 25% regelen. Det har gjort at jeg nå er 1K medlem i UA og har flere turer med dem t/r Chicago. Og 25% regelen har SAS kun seg selv å takke for. Det er ikke uten grunn at SAS Eurobonus har blitt slaktet i Freddies de siste 2 årene. Men jeg er rimelig sikker på at 25% regelen forsvinner i høst, SAS lanserer snart et HELT nytt Eurobonus...

Førstenevnte poeng er et argument mot at bonusforbud har vært viktig (slik jeg leser det). Sistnevnte poeng er vel som et resultat av SAS sitt selvskudd - ikke myndighetenes inngripen i markedet?

Men, det som skader SAS er at en stor majoritet av medlemmene reiser masse for jobben innenlands og nå er det nesten likegyldig hvilket selskap man velger innenlands fordi man ikke får poeng, har lounger etc. lengre. Før var det normalt å ha f.eks. 15 t/r innenriks på fullpris noe som ga 36.000 poeng. I tillegg fikk man poeng i utlandet. Dette gjorde at man kunne ta ut en bonustur for hele familien uansett destinasjon i Europa ca. annenhvert år.

Nå har vel fortsatt SAS et fortrinn i forhold til forretningssegmentet med høyere frekvens. Igjen kan man kanskje si at SAS selv har skutt seg selv i foten i forhold til disse kundene, gjennom å redusere servicenivået så mye at SAS sitt produkt er til forveksling lik DYs produkt (bortsett fra frekvens). Dette kan man vel ikke laste myndighetene for?

La meg si det sånn, DY har hatt en mye vanskeligere jobb å komme seg dit de er i dag uten dette forbudet.

Men nå som dette midlertidige forbudet snart går ut, synes jeg at DY står så sterkt at bonusopptjening bør bli lov igjen, da SK og DY overhodet ikke konkurrerer på likt grunnlag.

Jeg tror ikke det er noen tvil om at DY ville hatt det betraktlig vanskeligere å etablere seg hadde SAS kunnet opptjene bonuspoeng, men det var jo også en av de viktigste grunnene til at man valgte å legge ned forbud mot dette. Om man skal gjeninnføre systemet vet jeg ikke.

Back