GetJet for Wizz Air på rumpa på HAU 10JUN25

ThomAAs

ScanFlyer Gold
GetJet for Wizz Air på rumpa på HAU 10JUN25

En 738 fra Getjet ha satt seg bakpå i HAU, flyving for Wizz til GDN. Skal se om jeg finner et bildet, da jeg ikke eier rettighet til det som jeg fikk tilsendt.

Re: Wizz/Getjet på rumpa - HAU 10/6

Ja en skikkelig manuell «tailstrike» dette.
Skjedde under deboarding ifølge h-avis, bilde ses på https://www.h-avis.no/
Pax underveis i nytt fly, blir en ferry flight etter en liten sjekk dette da.

Artig er kanskje ikke riktig ord men likevel… jeg landet med SK316 på HAU i ettermiddag og lurte på hvorfor det stod en 737 for seg selv uten pax hverken på vei ut eller inn. Nå vet jeg hvorfor.

Lett amatørmessig .. og en -800 er ikke kilen på balansen ... men visse tommerfingerregler bør aldri glemmes.

Tillater meg et screenshot før artikkelen forsvinner fra forsiden ...

Attachments

• getjet.jpg
    getjet.jpg
    76.8 KB · Views: 608
Re: GetJet for Wizz Air på rumpa på HAU 10JUN25

Skulle likt å se filmen fra da flyet ble rett igjen og nesehjulet traff bakken.

Lett amatørmessig .. og en -800 er ikke kilen på balansen ... men visse tommerfingerregler bør aldri glemmes.
Av interesse, hvilke tommelfinger-regler snakker vi om? (Siden mine CG-kunnskaper dreier seg om lasting av C172 og Cherokee. Eller tilhenger ;) )
Type "ta ut cargo fra bakre cargo hold først", eller mer gjeting av kveget i kabinen?
"Alltid bruke trapp bak på fulle fly"?
Ligger det utførende ansvaret hos handling, eller kommer flightcrew med ønsker/krav?

Av interesse, hvilke tommelfinger-regler snakker vi om? (Siden mine CG-kunnskaper dreier seg om lasting av C172 og Cherokee. Eller tilhenger ;) )
Type "ta ut cargo fra bakre cargo hold først", eller mer gjeting av kveget i kabinen?
"Alltid bruke trapp bak på fulle fly"??

Alle disse er prosedyrer for 800, ja. Trapp bak er ikke alltid mulig, men det er et fint tiltak. Holde igjen folk foran så de ikke går av flyet før de lenger bak har kommet seg litt fremover er også et tiltak. Det skal forbausende lite til før PSEU-lyset på overheadpanelet tennes, altså at vekten på nesehjulet begynner å bli lav.

Det kanskje aller viktigste er å laste av bakre cargo hold først.

Back