Hei
Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.
Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025
Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150krBetalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:
https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025
(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)
De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret
Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat
Hvordan skal en CA uten cockpit-erfaring kunne hindre at en suicidal flyger omprogrammerer FMC eller på andre måter manipulerer autopilot?
Leser nå at Kapteinen tydeligvis prøvde å komme seg in med emergency nummeret. Hvis CO klarte å overstyre dette fra cockpit (les: flight deck), hva er vitsen med en nødkode i det hele tatt? Hvorfor har man to koder hvis emergencykoden ikke gjør noe?
Ja da ser det ut som om disse "nye" terroristsikre cockpitdørene sannsynligvis har tatt flere menneskeliv enn de har spart.
Hvordan skal en CA uten cockpit-erfaring kunne hindre at en suicidal flyger omprogrammerer FMC eller på andre måter manipulerer autopilot?
Der er iallefall med overlegg at autopiloten ble stilit inn på å fly ned ca 4000 foot per minutt. Vanskelig å forestille seg at det kan være noe uhell.En ting:
At det er med overlegg synes å hvile på at man kan høre at det er helt stille i cockpit og at personen som er der puster. Men er det ikke slik at man gjerne i flere tilfeller puster selv om man er bevisstløs?
Dette er et hodeløst tiltak av typen "nå må vi vise at vi gjør noe". En CC fra eller til på flight deck har null betydning dersom en fra flight crew har onde intensjoner.
Det vil alltid være sikkerhetshull som noen, før eller siden, vil benytte seg av.
Dette er et hodeløst tiltak av typen "nå må vi vise at vi gjør noe". En CC fra eller til på flight deck har null betydning dersom en fra flight crew har onde intensjoner.
Det vil alltid være sikkerhetshull som noen, før eller siden, vil benytte seg av.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.