Germanwings A320 krasj i Frankrike

Må jo skille på "terrorister" og suicidale her, tiltaket vil vel ha god påvirkning på sistnevnte.
 
Eller så har man et flight crew med to piloter som begge har 'bad intentions" .....

Risiko for ulykker kan aldri elimineres helt, men reduseres. Jeg vet ikke nok om hverken det ene eller andre, om det å kreve at en av kabinbesetningen er på flight deck når en av pilotene er ute, har en effekt.
 
Ja da ser det ut som om disse "nye" terroristsikre cockpitdørene sannsynligvis har tatt flere menneskeliv enn de har spart.
 
Hvordan skal en CA uten cockpit-erfaring kunne hindre at en suicidal flyger omprogrammerer FMC eller på andre måter manipulerer autopilot?
 
Finnes det noen måte å få snakket inn til flight deck via en høytaller der inne fra utsiden av døren eller er det noe som kan deaktiveres fra flight deck.
 
Leser nå at Kapteinen tydeligvis prøvde å komme seg in med emergency nummeret. Hvis CO klarte å overstyre dette fra cockpit (les: flight deck), hva er vitsen med en nødkode i det hele tatt? Hvorfor har man to koder hvis emergencykoden ikke gjør noe?
 
Leser nå at Kapteinen tydeligvis prøvde å komme seg in med emergency nummeret. Hvis CO klarte å overstyre dette fra cockpit (les: flight deck), hva er vitsen med en nødkode i det hele tatt? Hvorfor har man to koder hvis emergencykoden ikke gjør noe?

Det hjelper i tilfelle piloten er bevisstløs. Det kan også tenkes at hvis uvedkommende låser seg inne på flight deck, er det en viss mulighet for at de ikke kjenner til hvordan man avviser forsøket på å åpne døren ved hjelp av nødkoden, eller at de trenger å avvise det.
 
Ja da ser det ut som om disse "nye" terroristsikre cockpitdørene sannsynligvis har tatt flere menneskeliv enn de har spart.

Hva i all verden får deg til å si det?
Det er jo ingen som vet hvor mange hendelser som er forhindret pga at dørene ble skiftet ut.
 
Hvordan skal en CA uten cockpit-erfaring kunne hindre at en suicidal flyger omprogrammerer FMC eller på andre måter manipulerer autopilot?

Rent praktisk for å kunne holde døren åpen, yte fysisk motstand og varsle ikke-flygende pilot tidligere.

Muligens enda viktigere, så gir det et helt annet innhold og hendelsesforløp i handlingen å begå mord/selvmord for den flygende piloten. De fleste suicidale mennesker, selv de som ønsker - eller er indifferente - å ta andre med seg i døden, ser ikke på døden som et mål de ønsker å oppnå uavhengig av hvordan, hvor og når det skjer. Typisk vil det fort vekk dreie seg om innesluttede menn. Om det sitter en vennlig flyvertinne på flight deck, kan det endre på rammene for opplevelsen av selvdrapet, slik at det blir helt utenkelig og uønskelig, for eksempel på grunn av skam.
 
Kan være enig i det.
Jeg kan også desverre se for meg tilfeller hvor det ikke ville hjelpe å ha en fra kabinbesetning ombord.
 
Tror det alltid vil finnes tilfeller hvor det ikke vil hjelpe med en regel om at det skal være 2 i cockpit. Men poenget er vel at dersom det tenklig kan hjelpe i alle fall mot en type scenario så er vel det bedre enn ingen hjelp ?
 
En ting:

At det er med overlegg synes å hvile på at man kan høre at det er helt stille i cockpit og at personen som er der puster. Men er det ikke slik at man gjerne i flere tilfeller puster selv om man er bevisstløs?
 
Dette er et hodeløst tiltak av typen "nå må vi vise at vi gjør noe". En CC fra eller til på flight deck har null betydning dersom en fra flight crew har onde intensjoner.

Det vil alltid være sikkerhetshull som noen, før eller siden, vil benytte seg av.
 
En ting:

At det er med overlegg synes å hvile på at man kan høre at det er helt stille i cockpit og at personen som er der puster. Men er det ikke slik at man gjerne i flere tilfeller puster selv om man er bevisstløs?
Der er iallefall med overlegg at autopiloten ble stilit inn på å fly ned ca 4000 foot per minutt. Vanskelig å forestille seg at det kan være noe uhell.
Jeg synes det virker troverdig at dette er en dypt forstyrret ung mann. Som dessverre ikke søkte hjelp og valgte å ta med seg 150 uskyldige i sitt selvmord/massedrap.
 
Dette er et hodeløst tiltak av typen "nå må vi vise at vi gjør noe". En CC fra eller til på flight deck har null betydning dersom en fra flight crew har onde intensjoner.

Det vil alltid være sikkerhetshull som noen, før eller siden, vil benytte seg av.

Uenig. I både Silk Air, Egypt Air og Germanwings-hendelsene har den som har gjort udåden sørget for å låse seg inne alene i cockpit før de styrtet flyene.
 
Piloten begikk da ikke helt sikkert suicid. Han kan jo ha vært psykotisk for alt man vet. Fått beskjed fra Gud om å krasje for å redde menneskeheten f. eks. Det er mange forskjellige forklaringer om hvorfor han gjorde som ham gjorde. Kanskje forblir svaret en gåte. Men i de innerste gangene i mennesket er det ingen som vet hva rører seg. Men uansett er det en mulighet til å prate mennesker fra slike handlinger så lenge man er i nærheten og ser dem. Så det å si at det ikke vil hjelpe å være to er ikke nødvendigvis så riktig. Derfor mener jeg det vil være en fordel at man alltid er to.
 
Dette er et hodeløst tiltak av typen "nå må vi vise at vi gjør noe". En CC fra eller til på flight deck har null betydning dersom en fra flight crew har onde intensjoner.

Det vil alltid være sikkerhetshull som noen, før eller siden, vil benytte seg av.

Kanskje et hodeløst tiltak:angry: Men jeg "tror" at de med hoder som sitter i kabinen og ser at en person som forlater cockpit blir erstattet med en annen vil føle bittelitt mer trygghet.
Eller kanskje du ville foreslått ny stoltype i cockpit så de kan lette trykket uten å forlate den, de finnes jo allerede.

R.I.P 4U9525
 
Alternativt kunne en jo tenkt seg krav om tre piloter. En som sitter standby, dersom en av de andre forlater cocpitten.
 
Back
Top