Germanwings A320 krasj i Frankrike

Tysk media etterforsker nå livet til 28 årige Andreas L. for alt det er verd. En likandes kar, later det til. Interessert i luftfart siden tenårene og var aktiv i seilflymiljøet. Hadde et lite sammenbrudd for seks år siden, diagnose burn out / depresjon, heter det. Politiet har full ransaking av foreldrehjemmet hans og leiligheten hans i Düsseldorf.
 
En CA til erstatning for pilot på toalettet fører til litt mer sosial kontroll og vil heve terskelen for å gjøre noe liknende. Hvis andre som planlegger noe av det samme vet at de aldri blir alene så kan de heller planlegge selvmord på en annen måte.

Når det gjelder å stoppe personer med onde hensikter på andre arenaer, så skal det ofte ikke mye til. Gatelys og følelsen av å ble sett kan være nok.
 
Alternativt kunne en jo tenkt seg krav om tre piloter. En som sitter standby, dersom en av de andre forlater cocpitten.

Alternativt fjerne piloter fullstendig ....

Enhver løsning skaper andre scenarioer. Ingenting i livet er 100% ...
 
Denne tråden er dessverre stengt.

Bakgrunnen for denne tråden er at 150 personer er døde, kanskje drept. En diskusjon om arbeidsforholdene i flybransjen anser vi som upassende basert på spekulasjoner om bakgrunnen for denne tragiske hendelsen.

Dessverre har vi ikke kapasitet til å moderere en slik diskusjon løpende, og vi har derfor bestemt at tråden stenges. Vi beklager at vi ikke kan ha en åpen tråd om hendelsen, men av respekt for alle involverte velger vi å avslutte denne diskusjonen og stenge tråden.

Når det kommer mer offisiell informasjon kan diskusjonen eventuelt taes opp i en ny tråd.
 
Vi gjør nå et forsøk på å åpne denne tråden igjen, men under den tydelige forutsetningen av diskusjoner om arbeidsforhold i luftfarten ikke er akseptabelt.

1. Arbeidsvilkår i luftfarten diskuteres i media etter denne hendelsen. Skal vi ikke kunne ha den samme debatten her?

Svar: Nei. Du vil i så fall bli utestengt fra tråden.

2. Kan jeg ta opp hendelsen i arbeidsforumet?

Svar: Nei. Vi spekulerer ikke i årsaksforhold, heller ikke i arbeidsforumet.

3. Kan jeg poste lenger til avisartikler om arbeidsforhold?

Svar: Se nummer 1.

4. Men jeg vil diskutere arbeidsforhold og denne hendelsen. Det er ufint at jeg ikke får gjøre det her.

Svar: Prøv nettavisenes kommentarfelter eller lunsjbordet på jobb. Se nummer 1.
 
Siste nytt om Andreas Lubitz er at han skal ha hatt problemer med synet.

NYTimes



W

Blir litt matt av sensasjonsgalskapen i media nå jeg. Høres jo ut som om man har vært på Reitgjerdet og hentet en blind man med seilflysertifisering for å sette i cockpit.

På Flyertalk hadde man en diskusjon om hvor mange poster en tråd tålte før den rant ut i meningsløs babling. Med moderne media kan man tenke det samme om hvor mange dager etter en katastrofe det er meningsfyllt å åpne avisen.
 
Blir litt matt av sensasjonsgalskapen i media nå jeg..

Glem nå ikke at dette ikke "bare" er en flyulykke eller ett selvmord, men fyren har faktisk har tatt
livet av 150 mennesker. Å gå til ett slikt skritt er ikke noe man finner på i farten av impuls, så mest
sannsynlig ligger det en tragisk personlig historie og planlegging bak dette, og det er vel denne media og mange er interessert i.
Uten sammenlikning forøvrig, men jeg tror vel de fleste var enig i at historien om Anders Breivik også måtte fram for at vi skal
kunne ta lærdom av den. I tillegg er det jo aspektet om mulige "systemfeil" og det tekniske når det gjelder sikkerheten som
jo er av almenn interesse.

W
 
Last edited:
Men det er da mye som kommer opp som er interssant. Bl. a. hvordan kan en pilot som har fått "unfit to fly" etter et besøk hos doktoren uten at flyselskapet blir varslet og fortsetter å fly?
 
Men det er da mye som kommer opp som er interssant. Bl. a. hvordan kan en pilot som har fått "unfit to fly" etter et besøk hos doktoren uten at flyselskapet blir varslet og fortsetter å fly?


Etter hva jeg har forstått så er Norge ett av ganske få land der legene har varslingsplikt om slikt. Det kan virke som om taushetsbelagt lege-pasient-forhold er normen de fleste andre steder.
Selv var jeg ikke klar over dette før jeg så intervjuet med flylege Tjensvoll.
 
Etter hva jeg har forstått så er Norge ett av ganske få land der legene har varslingsplikt om slikt. Det kan virke som om taushetsbelagt lege-pasient-forhold er normen de fleste andre steder.
Selv var jeg ikke klar over dette før jeg så intervjuet med flylege Tjensvoll.

Tjensvoll er flylege. Jeg går utifra at han ikke nødvendigvis har gått til en flylege. Ville en øyelege i Norge varslet selskapet? I utgangspunktet har jo vedkommende flyger plikt til å melde fra til eget selskap.
 
Tjensvoll er flylege. Jeg går utifra at han ikke nødvendigvis har gått til en flylege. Ville en øyelege i Norge varslet selskapet? I utgangspunktet har jo vedkommende flyger plikt til å melde fra til eget selskap.


Slik jeg forsto ham så har alle leger den samme plikten? Godt mulig jeg misforsto. Det burde imidlertid være slik, synes jeg.
 
Etter hva jeg har forstått så er Norge ett av ganske få land der legene har varslingsplikt om slikt. Det kan virke som om taushetsbelagt lege-pasient-forhold er normen de fleste andre steder.
Selv var jeg ikke klar over dette før jeg så intervjuet med flylege Tjensvoll.

Det stemmer slik som du beskriver dette. Her i Tyskland finnes det seg ingen varslingsplikt for en lege til en arbeidgiver. Det finnes seg likevel - for en del sykdomer - en varslingsplikt for legen til myndigheter. Bakgrunnen er at man vil hindre at epedimer kan sprer seg.

Jeg har tenkt en god del om det hva skjedde og kom frem i de siste dagene. Da jeg skrev pa onsdag at vi kanskje kommer a fa smertefulle svarene hadde jeg ikke en anelse av hva ville komme frem.

Mitt syn er at dette er en ubegripelig, ja en ufattelig tragedie av ukjent dimensjon. En tragedie som tar oss i grenseland av hvor mye sikkerhet vi kan fa via tekniske grep og hvor mye vi er forsatt sarbar som mennesker. Mye ble det diskutert om cockpit döra na...

Denne tragedie har skapt ufattelig mye lidelse og smerter for mange parörende, noko som skyldes spesielt til de omstendinger hvordan det skjedde, hvordan informasjoner / fakta kom frem. Jeg tror ingen av oss kan bare forestille seg hvor smertefull de siste 3 dager ma ha vaert for de familier av de ofre.

Personlig er jeg stort irritert hvordan noen renommerte medier forholder seg i denne saken. Vi snakker om 150 ofre, ikke bare 149. Her har 150 mennesker mistet livet sitt. 149 av disse ble helt uskyldige i hva skjedde. De ble tatt ut av livet. Den siste ofre ble co-piloten selv.
Han ble en ofre av sitt - som det virker - sykdom. En sykdom som er forsatt en stort tabu i vart samfunn. Depresjoner er langt mer spredt enn mange tror, men det er en stort tabu. Det er en sykdom som mange vil mene - bare "svake" eller "labile" personer far. I motsetning til e.g. Burn-out, som bare de far som jobber for mye. Co-piloten sa til slutt bare en utvei for seg selv, a ga ut av livet. Han har palagt seg iallefall en stort moralisk individuelt skyld ved a ta med seg 149 uskyldige. Jeg vet ikke om man kan anse han i dette stadium av sin sykdom som stafferetslig ansvarlig.

Jeg tror vi ma alle laere oss mye av denne tragedie. Hvilked samfunn lever vi egentlig inn at det forsatt finnes slike sykdomer som er vidt spredt men underlagt sapass store tabu? Er vi tolerant nok i vart samfunn a akseptere at det finnes alvorlige psykiske og psykatriske sykdomer som hver som helst kan fa? Og ser vi godt nok etter andre som mer eller mindre apenbart lider? Har vi nok sans for dem som baerer store mentale og psykiske byrder pa sine skylder?

Personlig er jeg meget irritert hvordan medier fremviser visse personlige detaljer etc. Jeg har inntrykk at det blir glemt at ogsa gjerningsmenn - om de er syke eller ikke - har garantert via vart grunnlov de samme rettigehter pa verdighet som alle andre mennesker. De siste dagene kunne man fa inntrykk at noen mente man kunne uthenge co-piloten og familien hans som syndebokk og frata disse grunn-rettigheter fra dem. Har egentlig en gang tenkt seg en journalist om hvordan de foreldrene til co-piloten ma föle seg?

Samtidlig vil jeg vise stort respekt til Lufthansa og Germanwings og deres ansatte for den mate hvordan de handterer dette.
 
Last edited:
Lurer på om han refererte til Helsepersonell loven og §34:
http://lovdata.no/lov/1999-07-02-64/§34

Lege, psykolog eller optiker som finner at en pasient med førerkort for motorvogn eller sertifikat for luftfartøy, ikke oppfyller de helsemessige kravene som stilles, skal oppfordre pasienten til å innlevere førerkortet eller sertifikatet. Dersom pasientens helsetilstand antas ikke å være kortvarig, skal helsepersonell som nevnt gi melding til offentlige myndigheter etter nærmere regler fastsatt av departementet i forskrift.

Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser til gjennomføring og utfylling av første ledd, og kan gi reglene i første ledd tilsvarende anvendelse i forhold til pasienter som har tjeneste utenfor luftfartøy, dersom tjenesten har betydning for luftfartens sikkerhet.
 
Tjensvoll er flylege. Jeg går utifra at han ikke nødvendigvis har gått til en flylege. Ville en øyelege i Norge varslet selskapet? I utgangspunktet har jo vedkommende flyger plikt til å melde fra til eget selskap.

Det er ikke selskapet som skal varsles, men myndighetene.

Jeg vil tro at de fleste leger, kanskje spesielt øyeleger, i Norge er kjent med hvordan de skal håndtere en pasient som ikke lenger er egnet til å kjøre bil. Om de kjenner like godt til varslingsplikten for piloter, som vi må anta at de ikke er borti like ofte, blir spekulasjoner, men det er vel naturlig å tro at ikke alle leger kjenner til rutinene.

Min fastlege sjekker hvilken jobb jeg har (er du fortsatt teknisk sjef hos xxx?), men jeg vet ikke om det er rutine overalt?
 
Min fastlege sjekker hvilken jobb jeg har (er du fortsatt teknisk sjef hos xxx?), men jeg vet ikke om det er rutine overalt?

Det vet jeg heller ikke. Her i Østerrike får legen uansett opplyst hvor jeg er ansatt gjennom helsekortet jeg bruker for å registrere meg. Hvordan det ser ut om jeg går til privatlege vet jeg ikke. Det foregår for tiden en stor krangel her nede i forhold til hvilke informasjoner flylegene skal sende videre til Tilsynet, men det startet før den tragiske hendelsen med Germanwings.
I utgangspunktet har som sagt også den det gjelder plikt til å gi beskjed om det er noe som gjør en uskikket til å utføre tjenesten.
 
Årsaken til at piloten valgte å skjule sykdommen for arbeidsgiver får vi kanskje aldri vite, men hvordan er det med sykemelding og lønn i Tyskland og dette selskapet? Noen som vet?
 
Back
Top