Germanwings A320 krasj i Frankrike

Hvis det var skrantende syn som var problemet, så er det jo ganske åpenbart hvorfor han ikke ville fortelle det. Da ville han vel bli satt på bakken umiddelbart og karrieren antagelig være over?

W
 
Årsaken til at piloten valgte å skjule sykdommen for arbeidsgiver får vi kanskje aldri vite, men hvordan er det med sykemelding og lønn i Tyskland og dette selskapet? Noen som vet?

Det jeg har hørt om tysk sykeforsikring er at dette er obligatorisk for alle arbeidsgivere, samt at man får full lønn i 1.5 måned og deretter 70% i inntil 1.5 år (med forbehold, for jeg fant ikke informasjonen i farten). Man vil tro at dette gjelder også for Germanwings-ansatte.
 
Lurer på om han refererte til Helsepersonell loven og §34:
http://lovdata.no/lov/1999-07-02-64/§34


Stemmer. De fleste kjenner bestemmelsen godt nå, for helsemyndighetene har informert mye om den de siste årene og fulgt opp ved tilsyn.

I tillegg har vi helsepersonelloven § 31:

"§ 31. Opplysninger til nødetater
Helsepersonell skal varsle politi og brannvesen dersom dette er nødvendig for å avverge alvorlig skade på person eller eiendom."

I § 28 er det gitt hjemmel til i forskrift å pålegge helsepersonell varslingsplikt til arbeidsgiver "i den grad opplysningene gjelder arbeidstakerens skikkethet til et bestemt arbeid eller oppdrag", men såvidt jeg vet, er det ikke laget noen slik forskrift ennå.
 
Last edited:
Det jeg har hørt om tysk sykeforsikring er at dette er obligatorisk for alle arbeidsgivere, samt at man får full lønn i 1.5 måned og deretter 70% i inntil 1.5 år (med forbehold, for jeg fant ikke informasjonen i farten). Man vil tro at dette gjelder også for Germanwings-ansatte.

"Det jeg har hørt".. "Man vil tro at dette gjelder..." Hvorfor ikke sjekke om alle Germanwings-piloter er sikret slik du beskriver. Kanskje er på andre tilsettings-/kontraktsvilkår.
 
"Det jeg har hørt".. "Man vil tro at dette gjelder..." Hvorfor ikke sjekke om alle Germanwings-piloter er sikret slik du beskriver. Kanskje er på andre tilsettings-/kontraktsvilkår.

Hvis noen vet forteller de det vel her, tenker jeg. Hvis noe er obligatorisk for alle tyske arbeidsgivere og Germanwings er tysk, så er det vel ikke urimelig å ta som et utgangspunkt at man vil tro at det også gjelder for ansatte i dette selskapet. Har du andre opplysninger så opplys oss gjerne.
 
Last edited:
Bild melder visst at det skal eksistere en mobilvideo som viser de siste sekundene før flyet treffer bakken, og som bekrefter CVR sine lyder.
http://www.bild.de/news/ausland/flu...s-sekunden-bis-zum-absturz-40376768.bild.html

Finner det egentlig litt rart at ingen av passasjerene har slått på mobilene sine, og gjort Facebookoppdateringer eller sendt SMS, før katastrofen var et faktum. Av 149 mennesker, så vil vel et lite utvalg være trolige til å innse hva som skjer, og å poste samt sende sms til de man er glade i. Dette skjedde jo blant annet 11 september, før terroristene kjørte inn i skyskraperne.

Men, etterforskerne har vel sikret seg samtlige mobildata fra passasjerene ombord, for lengst?

(Så får MOD slette dersom dette er upassende)
 
Bild melder visst at det skal eksistere en mobilvideo som viser de siste sekundene før flyet treffer bakken, og som bekrefter CVR sine lyder.
http://www.bild.de/news/ausland/flu...s-sekunden-bis-zum-absturz-40376768.bild.html

Finner det egentlig litt rart at ingen av passasjerene har slått på mobilene sine, og gjort Facebookoppdateringer eller sendt SMS, før katastrofen var et faktum. Av 149 mennesker, så vil vel et lite utvalg være trolige til å innse hva som skjer, og å poste samt sende sms til de man er glade i. Dette skjedde jo blant annet 11 september, før terroristene kjørte inn i skyskraperne.

Men, etterforskerne har vel sikret seg samtlige mobildata fra passasjerene ombord, for lengst?

(Så får MOD slette dersom dette er upassende)


Dettte var jo et fjellområdet, og fjell har en begrensende effekt på mobildekning. Så det kan være en naturlig forklaring.
 
Ikke umulig at det var flere som gjorde det, men mange mobiler er sikkert også slått til fillebiter og minnekortene spredt for alle vinder ...
 
Med en fart på 700 km i timen vil man nok slite med å få koblet seg til en basestasjon før man er utenfor rekkevidden. Fæl sak det her håper ikke mobil videoen blir publisert. Må gå å ha litt respekt for de omkomne.
 
300 M€ i erstatning sammenlagt, for konsekvent (planlagt, i ansvarlig bevisshet) mord pä 149 personer faller meg uverdig kommende fra DLH-gruppen. Mesteparten gär tilbake til Germanwings, for tap av A320. Deretter kommer vel yrkes-forsikring til Personalets etterlevende. De som blir glemt i farten blir nok Passasjerenes familier og andre etterlevende som stär med gyldigt krav, som alle fär magre bidrag. Smertens pris er blitt en billig dagligvare for dagen. Pr disse tider, stär barn pä familie-hodets ökonomiske ansvar gjerne til 25-ärsalderen, hvorinn kommer budsjett for studier v/Harvard eller Princeton eller PolyTechnik Zürich som lyder pä opp til 130,000 USD/är ... Hvordan mener man at 8,000 € pr etterlevende barn vil holde til oppfostring hos Onkel eller Gudfar ?
 
300 M€ i erstatning sammenlagt, for konsekvent (planlagt, i ansvarlig bevisshet) mord pä 149 personer faller meg uverdig kommende fra DLH-gruppen.

Det kommer vel ikke fra DHL-gruppen, men er anslåtte tall fra forsikringingsbransjen. Hva den endelige summen vil bli er det altfor tidlig å si noe om.
 
I Tyskland er nyhetene rundt flyulykken nå tonet noe ned hos de seriøse nyhetsmediene.

(At et uvær i Tyskland går tok livet av minst ni mennesker sørger imidlertid for kontinuitet i katastrofejournalistikken).

Tysk radio meldt i morges at alle de omkomne nå er funnet, og at man nå har startet å samle opp personlige eiendeler.

Ut over det går en prinsipiell debatt om hva Lufthansa burde ha visst om de angivelige psykiske problemene til Andreas L. Ettersom det ikke er bevist at han styrtet flyet med vilje, blir han i en del tilfeller omtalt som "antatt gjerningsmann".

Bild Zeitung - som tydeligvis er en viktig kilde for norske nyhetsmedier - er nå åpenbart desperate etter å få fatt i det som måtte finnes av mobilopptak fra kabinen rett før havariet.
 
Vg.no melder at også ferdsskriveren nå er funnet. Får håpe det kan hentes data også ut fra denne.
 
Det var den andre svarte boksen som ble funnet i dag. De var egentlig redde for aldri å finne den. Det er ganske løst jordsmonn der flyet styrtet, og enkelte vrakdeler ble trykket langt inn i jord- og grusmassene. Siden denne siste svarte boksen ikke lå åpent i landskapet, trodde redningsmannskapene av den lå dypt begravd ett eller annet sted.
 
Artikkelen slår også fast at regelen om at leger skal si ifra om sykdom (inkl depresjon) også gjelder i Tyskland:

[] Was die Vorschriften in einem Fall wie Andreas L. angeht, so sehen die eindeutig aus: Ein Flugmediziner muss bei schweren Krankheiten eines Piloten, und dazu zählt die Depression, seit April 2013 den Fall an das LBA "verweisen", wie es im Fachjargon heißt – wobei die Entscheidung darüber beim Fliegerarzt selbst liege. Angesichts eines SIC-Eintrags sollte die Sache allerdings klar gewesen sein. Denn da heißt es ja: "Contact licensing authority". [\]
 
Men Lufthansas leger har også benyttet en annen trebokstavsforkortelse enn SIC, og det er REV som skaper riktig forvirring.

SIC-Vermerk nur in der Lizenz

Ziemlich klare Sache also, sollte man meinen. Doch im Fall von Andreas L. ist es alles andere als klar. Das beginnt mit dem Nebenaspekt, dass eben jener Vermerk zwar in seiner Lizenz stand, nicht aber in seinem Tauglichkeitszeugnis. Dort war nur "REV" eingetragen. Das bedeutet "Review" und damit das Gleiche wie "SIC". Im Fall von Andreas L. sorgte das erst einmal für Verwirrung: Die Lufthansa behauptete anfangs, es gebe keinen SIC-Vermerk und die medizinischen Zeugnisse seien einwandfrei.
 
Back
Top