Det er klart at en så grenseløst tragisk og meningsløs hendelse vil føre til krav om syndebukker, men man kan ikke på forsvarlig vis si at Lufthansas pilotrekruttering er under standard utelukkende på grunn av denne hendelsen. Det er vanskelig å trekke allment gyldige konklusjoner på grunnlag av ekstremt avvikende hendelser.
Vi vet ingenting om bakgrunnen, og det er heller ikke bekreftet at dette var et villet utfall, selv om det virker mest sannsynlig nå.
Det ville ikke være første gangen at mennesker går gjennom alle slags mulige tester, mentale og fysiske, uten at en potensiell eller fremtidig uegnethet blir avdekket.
Dette er og blir en ekstremt sjelden og ukarakteristisk hendelse. Det er riktig at reguleringen må justeres ut i fra informasjonen som kommer frem, men om vi virkelig er opptatt av sikkerhet må vi være så rasjonelle at alle reguleringer og eventuelt investeringer i sikkerhetsgrep begrunnes med at de minimerer risikoen for uønskede hendelser. En kan ikke miste det helhetlige perspektivet på flysikkerhet på grunn av enkelthendelser. En kan nå spørre seg om alle de enkelte sikkerhetsgrepene etter 2001 har gitt netto positivt bidrag til sikkerheten, for eksempel at det har blitt umulig for passasjerer å slå inn flight deck-dør. Det er vanskelig å vurdere sikkerhetsbidraget, da grepet har en positiv og en negativ effekt, og det er vanskelig å finne en statistisk tilnærming som presist kan angi størrelsen på disse. Det må rett og slett kvalifiserte vurderinger til.
Når vi nå står overfor regulering som tilsier at to personer alltid skal være på flight deck, må vi også vurdere potensielle uønskede effekter av dette. Det kan virke som foul play står for en økende andel av risikoen i luftfartssikkerheten. En skal huske at det er mye enklere å bli enn del av kabinbesetningen, det er potensielt enklere å utgi seg for å være en del av kabinbesetningen og det er mange flere ansatte i kabinbesetningen. Denne reguleringen må ta hensyn til risikoen for at mennesker pga mental ustabilitet eller ut i fra terrormotiver kan søke å komme i posisjon til å havne på flight deck, med mulighet for å slå ut piloten og låse døren innenifra.
En kommer ikke utenom, uansett situasjon, at mennesker med sterke ønsker om å skade seg selv eller andre, vil ha muligheter til å gjøre dette, gitt at de ikke allerede sitter bak lås og slå i polstrede rom.