Germanwings A320 krasj i Frankrike

Selv dagen etter virker det forsatt uvirkelig. Jeg fikk nyheten igar midt i min eget ferie. Man far en stort klump i halsen, spesielt dersom man kjenner kolleger som jobber i Germanwings og LH Technik. Hele bransjen her nede er i dyp sjokk. Og alle her nede star sammen i denne tragedie.

Tankene er selvsagt med de familier. 150 mennesker som er kjaer til noen kommer aldri hjem. Iblant ofrene ble mange barn, 16 skole-elever som gledet seg til en hjemkost til sine familier etter en lengre opphold i Spania.

Mange spörer na hva er arsaken til denne ulykke. Som ingeniör vet jeg at noen ting ma ha gatt feil i en meget fatal vis. Jeg er sikkert man vil finne ut over tid. Og kanskje blir svarene man finner smertefulle a baere.

Men idag er det ikke enna kommet den tida a stille slike spörsmal. Idag er det den tida hvor vi skal se etter de familier som har mistet noen.
 
Ser denne er lagt ut på AVHerald, er anonym, men virker som en plausibel forklaring:

"Quote:
CVR data has been read. It seems structural failure (windshield? not determined yet)..It was quick... sound of cracks,but crew initiated emergency descent by autopilot and then they weren't heard anymore. Autopilot was on during whole descent, but disconnected automatically shortly before impact when GPWS alerts appeared."
 
Ser denne er lagt ut på AVHerald, er anonym, men virker som en plausibel forklaring:

"Quote:
CVR data has been read. It seems structural failure (windshield? not determined yet)..It was quick... sound of cracks,but crew initiated emergency descent by autopilot and then they weren't heard anymore. Autopilot was on during whole descent, but disconnected automatically shortly before impact when GPWS alerts appeared."

Forklaringen er svaert plausibel, men det er kanskje et problem med forklaringen at CVR Boksen ennaa ikke er avlest (og at innlegget naa er fjernet fra AVHerald).
 
Rart at ikke Media fremmer proritert av leting etter den viktige FDR.
Den må vel finnes først og fremst før andre ting blir fraktet ut,
 
Fra dagbladet.no:
Den offentlige finske fjernsynskanalen YLE hevder at flygerne i ulykkesflyet var bevisstløse under flyets raske nedstigning før sammenstøtet med bakken. Pekka Henttu, som er generaldirektør for sivil luftfart i Finlands direktorat for transportsikkerhet, sier taleopptakeren, som nå er til analyse utenfor Paris, avslører at det var helt stille i flyets førerhus mens flyet sank mot bakken. Dette melder avisa La Vanguardia i Barcelona. Dette er ikke bekreftet på annet hold.
 
Ja er nok mye her som kan tyde på ett pluttselig trykkfall, og en "emergency descent gone bad".
Man har vel rundt 20 sec på seg i den høyden på å få på seg masken før man svimer av.
Å holde pusten under det lave trykket fungere heller ikke særlig bra da alt lekker ut av kroppen.
Det er vel derfor gjenværende pilot vel skal ha på seg maske hvis den andre forlater cockpit over FL390 eller hva det var.
Antagelig har de heller ikke rukket å sette inn riktig level off altitude i AP før det var for sent og endte derfor i fjellveggen...:cry:

TUC.jpg
 
Last edited:
SISTE: Det meldes nå rundt 16.00 at også FDR skal være funnet på stedet...les: IKKE BEKREFTET! Gode nyheter i så fall kan man trygt si. :)
 
Last edited:
Lydopptaket fra CVR skal være brukbart

Har spelt av opptak frå taleregistratoren
Den franske havarikommisjonen BEA har på ein pressekonferanse kunngjort at dei har klart å spele av eit opptak av taleregistratoren. Dei seier samtidig at det vil ta tid før etterforskarane vil klare å danne seg eit bilde av kva som skjedde i cockpit rett før ulukka inntrefte.

– Det vil ta nokre dagar før vi har eit grovt bilde, og fleire veker før vi har det fulle bildet, sa direktøren for den franske havarikommisjonen, BEA, Remi Jouty.

http://www.nrk.no/verden/den-andre-_svarte-boksen_-er-funnen-1.12280169
 
Det er vel derfor gjenværende pilot vel skal ha på seg maske hvis den andre forlater cockpit over FL390 eller hva det var.
Antagelig har de heller ikke rukket å sette inn riktig level off altitude i AP før det var for sent og endte derfor i fjellveggen...:cry:

Her er det mye synsing. Dette med FL390, hvor har du det fra?
 
Dette med FL390, hvor har du det fra?

En stund siden jeg leste dette, men i USA (FAA) er ihvertfall regelverket ganske strengt.
Litt usikker på hva som gjelder i Europa, men tror det varier mer med selskap policy (antagelig der jeg har FL390 fra)

FAR 135.89 Pilot requirements: Use of Oxygen.

(2) Notwithstanding paragraph (b)(1)(ii) of this section, if for any reason at any time it is
necessary for one pilot to leave the controls of the aircraft when operating at flight altitudes
above flight level 350, the remaining pilot at the controls shall put on and use an oxygen
mask until the other pilot has returned to that crewmember’s station.

Men her syndes det visst mye iflg en undersøkelse. Ainonline

Only 21 percent of Part 91 respondents “indicated they always use oxygen when one crewmember leaves his duty station above 35,000 feet,” according to the survey; 10 percent reported occasional use; 25 percent rarely; and 33 percent never.

Men hvis dette er en medvirkende faktor i denne ulykken, så tar det nok ikke lang tid før dette
kommer på agendaen igjen.. (også bare synsing selvsagt)

W
 
Last edited:
En stund siden jeg leste dette, men i USA (FAA) er ihvertfall regelverket ganske strengt.
Litt usikker på hva som gjelder i Europa, men tror det varier mer med selskap policy (antagelig der jeg har FL390 fra)

FAR 135.89 Pilot requirements: Use of Oxygen.



Men her syndes det visst mye iflg en undersøkelse. Ainonline



Men hvis dette er en medvirkende faktor i denne ulykken, så tar det nok ikke lang tid før dette
kommer på agendaen igjen.. (også bare synsing selvsagt)

W

Nå er dette så vidt meg bekjent ikke noe krav i Europa. Og det er i Europa Germanwings har sine operasjoner i, ergo FAA-regler gjelder ikke. Det finnes forøvrig en annen regel som gjelder over FL410, men der fløy jo ikke dette flyet.
 
Nå er dette så vidt meg bekjent ikke noe krav i Europa. Og det er i Europa Germanwings har sine operasjoner i, ergo FAA-regler gjelder ikke. Det finnes forøvrig en annen regel som gjelder over FL410, men der fløy jo ikke dette flyet.

Jeg sa vel ikke at de har brutt noen regler? Poenget var bare å illustrere hvor fort (sekunder) ting kan gå veldig galt
hvis man ikke reagerer raskt eller får panikk. USA har ikke denne regelen for moroskyld! I Europa er vel regelen at
over FL250 så er det påbudt med såkalt "quick donning mask" - en maske man kan få på seg med oksygen flow på 5 sec.
Men jeg har også hørt at enkelte selskaper i europa har tilleggs-regler noe alá USA, men FL390. Men den gjelder da ikke
for A320 da den har max altitude på FL390...

W
 
Back
Top