Generelle spørsmål om Eurobonus (SkyTeam)

Re: Generelle spørsmål om Eurobonus (SkyTeam)

Beklager hvis svaret allerede eksisterer i en tråd jeg ikke har funnet/lest (jeg tviler på at jeg er den eneste som sitter i samme situasjon), men hva er anbefalingen dersom man har nok planlagte reiser til at man kan oppnå gull med enten EB eller FB i løpet av de neste 12 månedene? Er det et fasitsvar for hvor man bør samle statuspoengene, og hvis ikke, hva er faktorene som heller mot henholdsvis EB eller FB?

Jeg har begge. Diamond hos EB og Platinum hos FB. Om jeg måtte velge ett ville jeg valgt det hvor jeg reiser oftest. Er 70% av flightene mine med SAS så blir det EB og motsatt.

Det er også lettere å opparbeide seg poeng på EB, i form av kredittkort og Trumf. Så jeg hadde uansett beholdt EB kontoen for å samle den typen poeng. Altså, selv om jeg gikk for status hos FB istedenfor.

På bruk av poeng synes jeg egentlig ikke det skiller så mye. Ei heller på fordeler, men det er helt klart mest fordeler med status hos det selskapet du faktisk fly med.

Usikker på om dette er riktig tråd, men er det noen sølvmedlemmer som har fått SAS for work fordelene til å fungere?

En av fordelene skal være at oss sølvmedlemmer får fast track i Go.
På min kommende tur OSL - SVG så står det ingenting i appen.
Jeg er ganske sikker på at forrige tur sto det heller ingenting om det på boardingkortet.
Det kan jo være at det fungerer uten at det står, men litt flaut om man blir avvist :-p

Jeg har plus på returen pga flex, og der får jeg booket sete gratis, så den fordelen ser ut til å fungere.

HR har sendt ut informasjon om SAS for work og vi har avtalepriser hos Berg Hansen, så jeg vil tro selskapet er registrert.

Et spørsmål. Jeg har flydd 4 turer med KLM i 2025. Poengene for reisene har jeg mottatt på Eurobonuskonto, men de har ikke kommet med som kvalifiserende (45 for gull og 90 for diamant)opptjente reiser. Gjelder ikke andre SkyTeam reiser som kvalifiserende? Reiste økonomi klasse

Et spørsmål. Jeg har flydd 4 turer med KLM i 2025. Poengene for reisene har jeg mottatt på Eurobonuskonto, men de har ikke kommet med som kvalifiserende (45 for gull og 90 for diamant)opptjente reiser. Gjelder ikke andre SkyTeam reiser som kvalifiserende? Reiste økonomi klasse

Nei, akkurat som da de var i Star, så gjelder kun egne flighter som kvalifiserende.

Usikker på om dette er riktig tråd, men er det noen sølvmedlemmer som har fått SAS for work fordelene til å fungere?

En av fordelene skal være at oss sølvmedlemmer får fast track i Go.
På min kommende tur OSL - SVG så står det ingenting i appen.
Jeg er ganske sikker på at forrige tur sto det heller ingenting om det på boardingkortet.
Det kan jo være at det fungerer uten at det står, men litt flaut om man blir avvist :-p

Jeg har plus på returen pga flex, og der får jeg booket sete gratis, så den fordelen ser ut til å fungere.

HR har sendt ut informasjon om SAS for work og vi har avtalepriser hos Berg Hansen, så jeg vil tro selskapet er registrert.

Har selskapet høy nok omsetning hos sas for å få fordelene? Mener det var krav til flyreiser hos sas til over en mill?

Nei, akkurat som da de var i Star, så gjelder kun egne flighter som kvalifiserende.

Takk for svar. Jeg som trodde jeg hadde fått kvalifiserende med LH og SN i 2024.Stadig nytt å lære.. :rolleyes::rolleyes:

"Fast track for EuroBonus Silver members" skal være "from day 1"
https://www.flysas.com/en/corporate-program/

Oppdatering:
Fast track dukket opp på boardingkortet, så da er det bare ikke synlig at man har fordelen før innsjekk.

En annen litt rar greie som dukket opp: På hjemturen i Plus så kunne jeg reservere seter gratis alt fra booking, nå som det har dukket opp et ledig sete på rad 1 så er de farget annerledes, og det koster 199kr å reservere det. Fra rad 2 og bakover er det grønne seter og gratis.

Er det en slags soft forberedelse til business kanskje?

Jeg har en EuroBonus-reise med KLM hvor første leg OSL-AMS har blitt kansellert. Pga det vil jeg miste connection, og de har foreslått å booke meg om til en mye dårligere reiserute med ankomst to dager senere.

Jeg har to ganger ringt SAS for å heller reise til Amsterdam dagen før for å rekke opprinnelig connection. Men de hevder at flighten videre fra Amsterdam også er kansellert, selv om dette ikke er tilfelle, og jeg har fått dette bekreftet av KLM.

Er det noen som har noen gode tips til hvordan man kan få løst dette? Det burde jo være en smal sak? Er EBD om det har noen betydning for hvilke muligheter man har.

Jeg har en EuroBonus-reise med KLM hvor første leg OSL-AMS har blitt kansellert. Pga det vil jeg miste connection, og de har foreslått å booke meg om til en mye dårligere reiserute med ankomst to dager senere.

Jeg har to ganger ringt SAS for å heller reise til Amsterdam dagen før for å rekke opprinnelig connection. Men de hevder at flighten videre fra Amsterdam også er kansellert, selv om dette ikke er tilfelle, og jeg har fått dette bekreftet av KLM.

Er det noen som har noen gode tips til hvordan man kan få løst dette? Det burde jo være en smal sak? Er EBD om det har noen betydning for hvilke muligheter man har.

Merkelig greie. Er det et reisemål med få avganger eller?

Forrige måned hadde jeg en bonusreise i Biz til Dubai, der KLM kansellerte avgangen OSL-AMS. Knapt 20 min etter kanselleringen ticket det inn en ombooking og ny billett med Emirates i Biz direkte OSL-DXB. Fin rerouting det! :)

Kim

Er EBD om det har noen betydning for hvilke muligheter man har.

En henvendelse til diamantmailen vedlagt uomtvistelig dokumentasjon på at videre flyvning fortsatt finnes kanskje kan hjelpe?

Har noen klart å komme gjennom til SAS Eurobonus på telefon de siste dagene? Jeg har prøvd å ringe de flere dager på rad, men har gitt opp etter alt fra 45 minutter til 2,5 timers ventetid uten svar. Er EBG...

Har noen klart å komme gjennom til SAS Eurobonus på telefon de siste dagene? Jeg har prøvd å ringe de flere dager på rad, men har gitt opp etter alt fra 45 minutter til 2,5 timers ventetid uten svar. Er EBG...
Merket egentlig ikke noen store utfordringer på torsdag-fredag jaffal. Ringte vel inn 4 ganger uten påfallende krise-venting. (EBD)

Merket egentlig ikke noen store utfordringer på torsdag-fredag jaffal. Ringte vel inn 4 ganger uten påfallende krise-venting. (EBD)

Får ikke noe spørsmål om eurobonusnummer lengre, så kanskje det noe feil med prioriteringen.

Får ikke noe spørsmål om eurobonusnummer lengre, så kanskje det noe feil med prioriteringen.

Det er en stund siden det forsvant, fordi SAS identifiserer deg automatisk etter telefonnummer. Prøv å ring inn med skjult nummer, og oppgi medlemsnr manuelt og se om det gjør noen forskjell.

Har også en kollega som har forsøkt i et par dager og påstår han har ventet 6 timer på det lengste. Han har gullkort.

Har også en kollega som har forsøkt i et par dager og påstår han har ventet 6 timer på det lengste. Han har gullkort.

Dette peker vel mer i retning av teknisk feil i køsystemet el. l.? Selv uten status er jo 6 timer absurd.

Får man like lang ventetid om man velger engelsk kontakt ?

Det er en stund siden det forsvant, fordi SAS identifiserer deg automatisk etter telefonnummer. Prøv å ring inn med skjult nummer, og oppgi medlemsnr manuelt og se om det gjør noen forskjell.

Prøvde å ringe med skjult nummer og taste inn EB-nummer, og fikk da svar etter "bare" litt over en time.

Får man like lang ventetid om man velger engelsk kontakt ?

Ja, har prøvd begge deler, første gang uten å velge norsk språk. Ventet da i 2 timer og 20 minutter, og kom til en agent med dårlig engelsk, og som heller ikke hadde kompetanse til å hjelpe. På neste forsøk tastet jeg 1 for norsk kontakt, men fikk like etter en talemelding om at "ved kø kan samtalen bli besvart på engelsk". Etter en times ventetid fikk jeg en engelsk agent, men denne gangen heldigvis en som kunne hjelpe.

Ser forøvrig ut til (i følge disse engelsktalende agentene) at det ikke lengre er mulig å endre et enkelt segment på en bonusbooking, men at hele reisen må rebookes. Hvis man har billett XXX-YYY-ZZZ og f.eks. ønsker å endre XXX-YYY til en senere avgang, så må det også være tilgjengelige bonusseter på YYY-ZZZ utover de man allerede har reservert.

Et annet spørsmål i samme forbindelse: Jeg fikk endret eurobonusbillettene mine i sistnevnte samtale, og de ble da sendt til ticketing. Dette er nå over 24 timer siden, og billettene er fremdeles ikke utstedt, bare reservert (synlige på booking uten billettnummer eller mulighet for setereservasjon osv). Hvor lang tid kan det ta før de blir behandlet? Er dette en feil - og må jeg ringe enda en gang?

Last edited:

...

Et annet spørsmål i samme forbindelse: Jeg fikk endret eurobonusbillettene mine i sistnevnte samtale, og de ble da sendt til ticketing. Dette er nå over 24 timer siden, og billettene er fremdeles ikke utstedt, bare reservert (synlige på booking uten billettnummer eller mulighet for setereservasjon osv). Hvor lang tid kan det ta før de blir behandlet? Er dette en feil - og må jeg ringe enda en gang?

Har lest at det kan være store problemer med billettering etter endring, flere som har mistet billettene sine da SAS ikke har klart å billettere innen TTL (ticketing time limit). AF/KL har visst TTL på rundt 14 dager, så er det flighter med dem så har man litt tid, det er jo helt utrolig at SAS presterer å misse TTL. Her må du være på ballen og mase hvis det drøyer, de kan prioritere i køen.

Back