Gardermoen T2

Hva gjelder taxi av fly er det ikke lange "betan" til RWY. Dette tror jeg blir bra utfra vilkårene som er satt. Dette er "tima og tillrettelagt" etter alle kunstens regler.

Dette ser da ikke så verst ut? Men en H hadde vært optimalt når man først må bygge ut men som tidligere beskrevet, typisk norsk.....Så folkens, vi får vente til april for endelig vedtak om byggestart.

Enig, dette så ganske bra ut. Og vi får håpe de er såpass oppegående at de planlegger for utbygning til en H i femtiden.

Dette ser da ikke så verst ut? Men en H hadde vært optimalt når man først må bygge ut men som tidligere beskrevet, typisk norsk.....Så folkens, vi får vente til april for endelig vedtak om byggestart.

Litt OT; men man kan lure på hvor mye lavere inflasjonen her til lands om TPTB hadde benyttet seg konsekvent av nedgangstidene for å foreta store byggeprosjekter.

-A

Hvordan er det med antall gates på dagens terminal? Er kapasiteten sprengt der også, eller er det bare for mange pax som gjør at man behøver en ny terminal?

Hvordan er det med antall gates på dagens terminal? Er kapasiteten sprengt der også, eller er det bare for mange pax som gjør at man behøver en ny terminal?

Hvis man som passasjer skal svare så er kapasiteten sprengt, bussing burde være unødvendig.

De mest og egentlig eneste fornuftige er å bygge en parallell T2 som var den opprinnelig plan! Ingen "disruption" av dagens trafikk under utbyggingen og når den er på plass så slipper man unødvendig lange taxe tider rundt et klønete T eller for den del H bygg.
Når det gjelder en 3de rullebane må man begynne å bruke de to banene vi har effektivt først! Lag highspeed turnoffs, få ned separasjonen til det som er standard på de store flyplassene i Europa og begynn med parallell operasjoner :-)

WORD!

Det noen av dere beskriver som en flott løsning: H-terminal, vil desverre bli et mareritt rent operativt. Hver gang noen pusher inne i krokene vil de sperre alle andre inne. For ikke å snakke om snørydding.
Cul-de-sacs har vist seg å være veldig problematisk på andre flyplasser, ref LHR.

Jeg ønsker meg at de holder seg til de opprinnelige planene fra 1990-tallet og bygger en parallel terminal slik som ATL, DEN, m.fl. Da kan vi utnytte rullebanene bedre og behovet for en 3. rullebane kan skyves langt inn i fremtiden.

Som en kuriositet kan jeg jo fortelle at det i 2009 ble simulert nytt luftrom for OSL hos Eurocontrol Experimental Center med Independant Parallel Operations. Da ble det kjørt over 100 flybevegelser pr.time, lett! I dag er "taket" på 65 pr.time.
Så kom igjen OSL, med riktig infrastruktur på bakken er det mulig å utvikle flyplassen til et mønsterbruk. ( med AMAN, DMAN, CDM, PMS, MLAT alt integrert i et system...still dreaming)

Attachments

• 20080827-DSC_3669.jpg
    20080827-DSC_3669.jpg
    88.1 KB · Views: 688
Last edited:
Noe bussing kommer vi nok ikke utenom. Det er ingen grunn til å okkupere en bro-stand hvis flyet ikke skal ut igjen med en gang.
Hvis det blir T-pir blir det MYE bussing i byggeperioden.

Da er kapasiteten på den nye også sprengt før de har satt spaden i jorda...

Jeg er enig med deg i at brotilknydde gater er å foretrekke, men det koster. Kapasiteten på en termminal handler om veldig mye annet i tillegg til jetways... OSL har tydeligvis funnet ut at det ikke betaler seg. På sikt vil det sikkert også bli lavere avgifter ved bruk av fjernoppstilling fremfor brotilknyttet stand slik det er på mange andre flyplasser - og da er det jo bare et tidsspørsmål før noen flyselskaper tar avgiftsbesparelsen og busser alle flighter...

Uansett, jeg personlig syntes alt nytt er spennende og håper og tror at dette blir bra til slutt.

Karer, beslutningen om utformingen av T2 er endelig, så dere kan slutte å drømme om noe annet. Som ENGM RAMP sier, så er netto tilvekst av utganger med broer (for å holde til norsk ordlyd) fem FEM 5 når første byggetrinn av T2 er fullført. I byggeperioden vil kapasiteten minske med minst sju SYV 7 utganger med broer.

OSL var en gang en flott flyplass med en bra terminal, men det var 11 år siden. Var senest i utenlandsdelen siste onsdag, og der så jeg preseninger, byggstativer, rullende fortau ute av bruk, hull etter ødelagte gulvsteinfliser midlertidig erstattet med gipsplater, og slik kan en forsette og fortsette. Bare et par timer senere befant jeg meg på Kastrup, og det var ingen tvil om at kvalitetsforskjellen var stor - CPH er mye bedre. Senere i løpet av uken var jeg innom seks andre flyplasser, og bare en kunne sånn noenlunde sammenlignes med OSL og det var Southampton. Dette kan enkelt forklares med at det er en BAA-flyplass, og de er sånn omtrent like dårlige med slikt som Avinor.

Men så er CPH i en helt egen liga...en av de beste flyplassene i verden!

Men det er fortsatt langt opp til den beste:lol:

Men der arbejdes på sagen - visionen er stadig verdens bedste lufthavn for passagerer og flyselskaber. Bl.a. under mottoet "Best in class 2012". Der er stadig lang vej, men synes vi ser flere og flere tiltag som peger i den rigtige retning.

Så hvis OSL også vil den vej, må man være indstillet på at det er lang vej som kræver hårdt arbejde og ikke mindst investeringer...

Avinor er helt ubrukelig som flyplassdrifter. Det vises igjen på vedlikehold.
Kan jo ta en Sola å bygge en broløs terminal? Kjempesmart! Not!!!

Avinor er helt ubrukelig som flyplassdrifter. Det vises igjen på vedlikehold.
Kan jo ta en Sola å bygge en broløs terminal? Kjempesmart! Not!!!

Den broløse terminalen var jo det flyselskapene ønsket på et tidspunkt, selvom ingen vel vil stå for det i dag...

Back