Kjære vene, var det ikke nok med shoppingsentrene, nå skal det bli fornøyelsespark i terminalen?
Uansett, når jeg har vært på transfer på flyplasser, så har jeg gjort stort sett enten funnet et sted å slappe av eller spise et godt måltid/drikke (avhengig av tid). Noen flyplasser har jeg oppsøkt spotter-terrasser - de kan kanskje nærme seg fornøyelsesparker for noen, men likevel det er relatert og tar ikke mye plass når det gjelder arealer eller kostnader.
Jeg kan forstå at for de som har stopp på 4-5 timer og mer har lyst å finne på noe, og da kan jo fornøyelser og kulturtilbud være på sin plass, men det må da ikke være i terminalen, men heller i nær tilknytting.
Flyplasser er ypperlige utsillingsplasser for kommersielle aktører, men "expo" utsillinger og lignende nasjonale salgsfremmende kanaler på flyplass har en tendens til å se svært kunstige ut og for min del har ikke gitt noen spesielt inntrykk av landet som besøkes. Andre har kanskje andre erfaringer. Ihvertfall når du lander på Suvarnabhumi og ser figurer fra Thailandsk/Indisk mytologi så krydrer de litt for følelsen av at man ikke er på OSL, men jeg tror at kostnadene ikke svarer til forventningene for "avkastning" for slikt, og skal man reklamere for Norge så er det jo greit å gjøre det der hvor man finner potensielle kjøpere av reiser, og ikke for de som allerede har kommet hit. Jeg er redd at man bruker store arealer til å sette opp papp-plater med enkle blinkende lys, innbygde dataskjermer og dårlig lydanlegg som skal vise noe fram. 0,1% av de reisende kommer til å oppsøke noe slikt, og av de tror jeg ikke det er mange som føler de har så mye igjen for det.