Full seier for Braathens-ansatte

Replying to Topic 'Full seier for Braathens-ansatte'

Hmm!!!
Aner en vis sammenblanding av SasBraathens og SGS her.
Saken som ble avgjort i dag gjelder vel bare SGS ansatte.Blir vel ett J.... til leven når det skal avgjøres i luften og på vedlikeholdssiden

Selskapet stiller x-bu ansatte opp mot de som må ned i stilling.

Jo, men ærlig talt..., er det nødvendig å være så kort mellom øra for å bli ledere i SAS da? De som etter dommen i dag må ned i stilling er jo i mange tilfeller rene skjære ungdommen i forhold til enkelte som startet sin arbeidsdag i BU på slutten av 60-tallet en gang.
Det bare måtte være feil å slå en strek over mer enn 30 års ansiennitet til fordel for å sette inn yngre folk fra sine "egne" rekker. Kan ikke fatte å forstå hvordan to rettsinnstanser lot den der passere....

Lurer på når de rette instansene har tenkt å legge et kurs om mennesker til en økonomisk utdannelse?

Det var vist den store dagen for arbeidsrettigheter i norge i dag. Også Yara gikk på (delvis) nederlag i retten i dag!
fra dn.no

Originally posted by LN-SSL

Lurer på når de rette instansene har tenkt å legge et kurs om mennesker til en økonomisk utdannelse?

Tro det eller ei, men i økonomisk utdannelse er det flere fag om dette...

Var vel ikke så mye lengre mellom øra ledelsen i Braathens heller som først kjørte selskapet i grøfta for så igjen lyve arbeiderne midt i tryne. Vi i SGS hørte aldri noe om sammenslåing av annsinitet ved oppkjøpet og vi var helt klart i mot en overtakelse.

Tanken på det menneskelige aspektet i et foretak er fraværende.
Alt økonomisk utdannede ledere sier om personalet i gitte situasjoner er bare flås, og kan umulig stamme fra noe studium...:p ;)

Originally posted by STUER75

Var vel ikke så mye lengre mellom øra ledelsen i Braathens heller som først kjørte selskapet i grøfta for så igjen lyve arbeiderne midt i tryne. Vi i SGS hørte aldri noe om sammenslåing av annsinitet ved oppkjøpet og vi var helt klart i mot en overtakelse.
Her må du skille mellom ledelsen i Braathens og ledelsen i Sas. Som Frode Geitvik (informasjonsdirektør) sa i ett intervju før i dag, så beskrev han at sas ledelsen så han inn i øyenene og sa att ansatte fra begge leirer skulle behandles likt.
Ledelsen som satt i gammle BU løy ikke de ansatte opp i ansiktet. De prøvde derimot og få garantier for lik behandling.
Vi fikk i tillegg også ett velkomstbrev fra Sas som beskrev overtakelsen som en virksomhetsoverdragelse. Dette brevet mener jeg var ganske sentralt i rettsaken.

Da kontrakten ble signert startet raballderet....:lol

Jeg husker selv fra den tiden at all info om likebehandling og sammenslåing kom fra BU-ledelsen, og Peggy, mens det ikke kom et pip fra SK-ledelsen. Om dette ble sagt på kammerset mellom lederne har jeg såklart ingen anelse om. Men utad mot publikum og ansatte så ble det aldri sagt fra SK-ledelsen, men fra BU-ledelsen.

Dette kommer til å være betent en stund til, og det blir vanskelig å bli kvitt denne mørke skyen over SGS. Jeg ønsker dem lykke til.

Originally posted by Arrow

Jeg husker selv fra den tiden at all info om likebehandling og sammenslåing kom fra BU-ledelsen, og Peggy, mens det ikke kom et pip fra SK-ledelsen. Om dette ble sagt på kammerset mellom lederne har jeg såklart ingen anelse om. Men utad mot publikum og ansatte så ble det aldri sagt fra SK-ledelsen, men fra BU-ledelsen.

Dette kommer til å være betent en stund til, og det blir vanskelig å bli kvitt denne mørke skyen over SGS. Jeg ønsker dem lykke til.

Men er ikke det riktig fremgangsmåtte? All den tid folk var ansatt i BU var det BU sitt ansvar å informere sine ansatte og ikke SK. Men at det er info som kommer fra SK er en annen sak.

Hilsen,
Laurenz

I denne saken støtter jeg SAS-ledelsen. Det blir helt feil etter min mening at BU-ansatte kan ta med seg opptjente rettigheter inn i SAS, og skyve ut SAS-ansatte. Her er det snakk om en ny arbeidsgiver, og da starter man med blanke ark.

Men høyesterettsdommere har en tendens til å avsi dom som er stikk motsatt av lagmannsrettens kjennelse av en eller annen merkelig grunn, de har kanskje et spesielt behov for å markere seg...

Jaja.
Som ting har blitt håper jeg vi alle får sparken og får søke på nytt på stillinga vår.
Vis ikke går det nok på revva for SGS, for som det kan se ut nå så blir det en pensjonist forening og det trur(vet) jeg stuerne ikke er tjent med i allefall.
Føler meg møkka lei heile dritten no:(

Originally posted by Airwolf

Det blir helt feil etter min mening at BU-ansatte kan ta med seg opptjente rettigheter inn i SAS, og skyve ut SAS-ansatte. Her er det snakk om en ny arbeidsgiver, og da starter man med blanke ark.

Meget enig i det du sier.
Vist BU folk skal skyve SAS folk ned på en lavere brøk, så minner det hele om et mytteri, på det som var redningsskuta til mange BU folk.

Jeg og mange av mine kolleger ble iallefall overasket over utfallet, og vi synes selvsagt at dette var meget gode nyheter... :cheers:
Får bare gratulere de tidligere BU-ansatte..:up:

Hørte også en antydning om hvilke summer SAS må ut med i erstatning til ex-BU ansatte, og om det tallet stemmer så gjør nok det et saftig innhogg i pengebingen...

Time vil sjåv... :sarc

Håper at man innad i SGS kan respektere dommen, som altså er Norsk Lov og at man ikke
lar dette gå utover kollegaer , og skal man rette skytset noe vei så er det altså ikke på sidemannen, men oppover.

Går selvsagt sterkt ut fra at de ex SAS-bakkeansatte respekterer dommen. De ex Braathens ansatte taklet jo dette ganske så bra da dem ble "nedgradert" og har jobbet redusert stillingsbrøk og sammen med ex SAS-kollegaer hele tiden uten de helt store konflikter. Vil anta at også de ex-SAS-ansatte klarer det samme nå som det har kommet en Høyesterettsdom i saken.

Synes det står respekt av de ex-Braathens ansatte som har taklet dette bra og fulgt spillereglene, og uten aksjoner, og fått en rettskraftig dom fra Høyesterett som sier at SAS ledelsen ikke fulgte norsk lov da dem gjennomførte overtakelsen for Braathens.

Tja.
Hadde ikke SAS kjøpt Braathens hadde de jo vært arbeidsledige innen kort tid, så j.... surt for oss "gamle" SGS ansatte å miste jobben til gamle BU slik det kan se ut som det blir.

Nå har jeg gått og ventet på en kommentar fra sleskete Svikestad.. Noen som har sett noen innspill?:sarc

Her er det snakk om en ny arbeidsgiver, og da starter man med blanke ark.

Det må være et unntak du beskriver her, for slik funker ikke det norske arbeidslivet..., vanligvis.

Mener du at en part som kjøper opp den andre parten skal kunne kjøre over arbeidstakere i det oppkjøpte firmaet og bare hive avtaleverk o.l. på havet altså?

Hva med de i BU som hadde ansiennitet fra lenge før ansatte i samme typer stillinger i SAS en gang var påtenkt...., skal arbeidslivet funke slik at man bare skal sette en strek over alle som har et par grå hår på hodet og fordi jobben blir oppkjøpt?

Originally posted by LN-SSL

Det må være et unntak du beskriver her, for slik funker ikke det norske arbeidslivet..., vanligvis.

Mener du at en part som kjøper opp den andre parten skal kunne kjøre over arbeidstakere i det oppkjøpte firmaet og bare hive avtaleverk o.l. på havet altså?

Hva med de i BU som hadde ansiennitet fra lenge før ansatte i samme typer stillinger i SAS en gang var påtenkt...., skal arbeidslivet funke slik at man bare skal sette en strek over alle som har et par grå hår på hodet og fordi jobben blir oppkjøpt?

Dette var definert som en outsourcing, og da er regelen og loven at man starter på blanke ark hvis man får en ny jobb i det andre selskapet. SGS tok på seg handling av Braathens som oppløste sin handlingsvirksomhet. Men høyesterett har sagt at det ikke er tilfelle for denne saken, ettersom de har definert at man har tatt over mer enn hva som kan defineres som outsourcing.

Jeg tror ikke helt på at den tidligere Braathens ledelsen har rent mel i posen når de kan si at de er naive og hjertegode påstår at SAS lyver dem opp i trynet uten at de visste noe. Det var ledelsen i Braathens ikke SAS (ja, det var en del fra SAS i den ledelsen) som besluttet at Braathens Handling skulle legges ned.

Det var utganskpunktet at alle skulle behandles likt, men loven kommer foran. Og hvis det er noen som fortsatt tviler på at dette kunne like gjerne slått ut den ene eller andre veien, så mener de kanskje at to rettsinstanser er amatører?

Jeg tror også hr Geitvik også visste mer men at uttalelsene hans passer fint inn for å få sympati og godt ansikt.

Det er alltid synd at både eldre eller yngre skal miste jobb, eller gå ned i stillingsprosent. Kanskje særlig yngre som er i etableringsfasen. Men selvom man er eldre så man også innse at man ikke er hellig i arbeidslivet. Vi lever i et konkurranseutsatt og bare delvis sosialisert samfunn.

Originally posted by Superhai

Dette var definert som en outsourcing, og da er regelen og loven at man starter på blanke ark hvis man får en ny jobb i det andre selskapet. SGS tok på seg handling av Braathens som oppløste sin handlingsvirksomhet. Men høyesterett har sagt at det ikke er tilfelle for denne saken, ettersom de har definert at man har tatt over mer enn hva som kan defineres som outsourcing.
...

Det var utganskpunktet at alle skulle behandles likt, men loven kommer foran. Og hvis det er noen som fortsatt tviler på at dette kunne like gjerne slått ut den ene eller andre veien, så mener de kanskje at to rettsinstanser er amatører?

Jeg skjønner ikke at man kan definere det å overta handlingoppgavene til et selskap ved hjelp av en rekke av de ansatte i det overtatte selskapet, mye av det utstyret disse benyttet og i de samme lokalene, som outsourcing. Outsourcing er jo utsetting av oppgaver som tidligere ble utført internt i et selskap til et eksternt selskap - det finnes sikkert nyanser i hva som defineres som eksternt selskap, men jeg kan vanskelig se at SGS er særlig eksternt.... Nå husker ikke jeg detaljene i forhold til oppløsningen av BUs handlingsselskap, men det kan vel tenkes at dette var et krav fra SAS..?

Når nå Høyesterett har fastslått at dette var virksomhetsoverdragelse så er det forsåvidt irrelevant hva de lavere rettsinstanser har kommet frem til. Om disse er amatører eller ikke er forsåvidt også lite interessant - det er Høyesterett som er overdommer.

Jeg er glad på manges vegne for denne avgjørelsen (ikke nødvendigvis bare i luftfarten), men jeg ser også at dette kan skape problemer for en rekke ansatte i SGS.

Back