Full seier for Braathens-ansatte

Replying to Topic 'Full seier for Braathens-ansatte'

Originally posted by BU9001/V2.0

Originally posted by LN-TUM

GRATULERER alle Braathens ansatte. Dette var godt å se at rettferdigheten seiret til slutt :nor

Hilsen
en tidligere Braathens ansatt, nå SAS Braathens ansatt

ditto.:biggrin
I dag har vi lov til å feire oss selv:nor :cheers:

Som Rolfl sier er det på tide at saken har fått en endelig avklaring. Jeg er glad på dere tidl. Braathens-folks vegne.

Frode Geitvik kommenterer saken til Aftenposten: http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/article1210705.ece

Gratulerer til alle mine eks kollegaer! Godt å se at rettferdigheten seiret! I dag er det grunn til å feire for de aller fleste arbeidstakere!
:smokin :cheers: :smokin :cheers:

Fra Dagbladet.no: Griner av glede over SAS-dom

Aslak mistet 35 ås ansiennitet i SAS-fusjon. I dag vant de tidligere Braathensansatte fram i Høyesterett.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/01/31/456385.html

Fabelaktig!

Originally posted by Superhai

Dette blir surt for mange ansatte som nå kommer til å få deltidstillinger istedetfor heltid, men alle vet at tidligere sas-ansatte er mindre verdt enn ekte BU-folk. Det har vært et godt arbeidsmiljø til nå og håper at dette ikke ødelgger for forholdet BU/SK som vi trodde var over for SGS sin del.
Like surt for de som mistet sine rettmessige stillinger i 2002. på tide og legge det bak seg, og se fremover nå som det er bevist at Sas gjorde en meget grov feil i behandlingen av ansatte i Braathens ground handling.

Hva med oss som allerede var annsatt i SGS før oppkjøpet og var fullstendig uenig i alt som hadde med handelen å gjøre. Havner vel som tilkallings vakt på charter igjen.

Det jobbes med felles ansiennitetsliste nå så får vi se hvilke utslag den vil gi.. Lavest ansiennitet kommer alltid dårligst ut.

Gratulerer til de BU-ansatte.

Og mine beklagelser for de SK-ansatte(SGS) som blir berørt av dette.

Det er synd at man kan miste jobben sin etter så lang tid, fordi man ikke kunne gjort dette riktig fra begynnelsen av. Jeg synes derimot at man ikke skal slenge dritt til de SK-ansatte som er organisert i LFF, de hadde like lite lyst som de BU-ansatte å miste jobben sin.
Det var kjent allerede den gangen at det var en yngre arbeidsstokk hos SK enn BU ihvertfall på AES/TRD og OSL som jeg kjente til.

Originally posted by Arrow

Det er synd at man kan miste jobben sin etter så lang tid, fordi man ikke kunne gjort dette riktig fra begynnelsen av. Jeg synes derimot at man ikke skal slenge dritt til de SK-ansatte som er organisert i LFF, de hadde like lite lyst som de BU-ansatte å miste jobben sin.
.

Enig med Arrow her. Det er paa en maate en situasjon uten vinnere, ettersom noen vil faa en jobb 'paa bekostning' av andre. Det er iallefall ikke noe jeg ville foelt meg komfortabel med.

Vi faar haape SGS tilbyr en god pakke saa man kan loese kabalen ved frivillighet.

Originally posted by FBU

Like surt for de som mistet sine rettmessige stillinger i 2002. på tide og legge det bak seg, og se fremover nå som det er bevist at Sas gjorde en meget grov feil i behandlingen av ansatte i Braathens ground handling.

To rettssinstanser har gitt medhold så en stor grov feil er det neppe. Oppkjøpet av Braathens var den store grove feilen.

Originally posted by LN-MOW

Originally posted by Arrow

.

Enig med Arrow her. Det er paa en maate en situasjon uten vinnere, ettersom noen vil faa en jobb 'paa bekostning' av andre. Det er iallefall ikke noe jeg ville foelt meg komfortabel med.

Vi faar haape SGS tilbyr en god pakke saa man kan loese kabalen ved frivillighet.
Enig med dere begge.

Jeg forstår at du ikke er spesielt happy med tanke på din egen situasjon, Superhai. Men jeg synes det blir litt feil å slenge med leppa her. Du burde heller være glad på vegne av alle de som har fått flere år ødelagt på grunn av dette avsindige rotet. Dessuten er dette en seier for flere, ikke bare de eksBU-ansatte. Denne saken vil skape presedens for andre som kommer i samme situasjon, og burde være en tydelig advarende pekefinger til ledere som tror de kan skalte og valte med medarbeidere som de selv vil.

Det er vel en grunn til at Widerøe Handling ikke har blitt rørt ennå..

"- De satt og så oss i øynene og sa at "selvfølgelig skal alle ansatte behandles likt", forteller Geitvik.

Slik gikk det ikke. I stedet for likebehandling og nedbemanning utifra ansiennitetsprinsippet, ble 1000 Braathens-ansatte plutselig uten jobb.

- Løy oss huden full

Flere hundre av dem måtte søke jobb i SAS, men fikk ikke med seg sine opparbeidede rettigheter.

- SAS-ledelsen løy oss huden full, fastslår Geitvik, som også i vitneboksen ved flere anledninger har hudflettet Jørgen Lindegaard og hans lederteam i SAS."

(Sitat fra intervjuet med Frode Geitvik)

Det virker som om de SAS-ansatte PILOTENE har en meningfelle her!:p

Og i mange mediaer idag varsler LO at dem vil gå til erstatningskrav mot SAS i denne saken.

Forsøkte legge ut info om dette med tråden ble låst.

Hvordan vil denne dommen slå ut for BU-pilotene i SAS? Hvordan er dem plassert på ansiennitetslista i forhold til SAS-pilotene, for det har vel vært mye krangel og uenighet der også?

Originally posted by LN-BRK

Hvordan vil denne dommen slå ut for BU-pilotene i SAS? Hvordan er dem plassert på ansiennitetslista i forhold til SAS-pilotene, for det har vel vært mye krangel og uenighet der også?

Det kan slå begge veier ....

Originally posted by Superhai
Oppkjøpet av Braathens var den store grove feilen.

DET begynner jeg også å innse. SAS skulle aldri ha rørt Braathens..

Originally posted by P.A. VIKING

Feil.

Begge grupper er virksomhetsoverdratt til SASBraathens og tar dermed med seg sine rettigheter i følge Norsk Lov.

:cheers:

Originally posted by BU9001/V2.0

Originally posted by P.A. VIKING

Feil.

Begge grupper er virksomhetsoverdratt til SASBraathens og tar dermed med seg sine rettigheter i følge Norsk Lov.

:cheers:

Ja det er det jeg mener, det kan slå begge veier............. pst.....

Back