Replying to Topic 'Full seier for Braathens-ansatte'
Skal vi summere opp en total konklusjon her, så bør det være rimelig klart at Sas gjorde en grov (og kostbar) feil overfor ansatte i Braathens.
Jeg er forøvrig også veldig glad at jeg ikke tok innpå meg pisspreiket (unnskyld utrykket) om at vi skulle være takknemlige som fikk lov til å jobbe i Sas.
Kanskje på tide å legge denne saken død nå, om det skal være mulig å få til ett sterkt og konkuransedykktig SGS i fremtiden.
God kveld!
Superhai.. har forståelse for at du synes dette er rimelig sårt nå, men forøvrig så var det ikke enstemig i de 2 forrige rettsinstansene. I første (eller andre) instans tapte Sas på stasjonene KSU og MOL, og i andre instans vant Sas 2 mot 1 stemmer.Originally posted by Superhai
Originally posted by LN-SSL
Det må være et unntak du beskriver her, for slik funker ikke det norske arbeidslivet..., vanligvis.
Mener du at en part som kjøper opp den andre parten skal kunne kjøre over arbeidstakere i det oppkjøpte firmaet og bare hive avtaleverk o.l. på havet altså?
Hva med de i BU som hadde ansiennitet fra lenge før ansatte i samme typer stillinger i SAS en gang var påtenkt...., skal arbeidslivet funke slik at man bare skal sette en strek over alle som har et par grå hår på hodet og fordi jobben blir oppkjøpt?
Dette var definert som en outsourcing, og da er regelen og loven at man starter på blanke ark hvis man får en ny jobb i det andre selskapet. SGS tok på seg handling av Braathens som oppløste sin handlingsvirksomhet. Men høyesterett har sagt at det ikke er tilfelle for denne saken, ettersom de har definert at man har tatt over mer enn hva som kan defineres som outsourcing.
Jeg tror ikke helt på at den tidligere Braathens ledelsen har rent mel i posen når de kan si at de er naive og hjertegode påstår at SAS lyver dem opp i trynet uten at de visste noe. Det var ledelsen i Braathens ikke SAS (ja, det var en del fra SAS i den ledelsen) som besluttet at Braathens Handling skulle legges ned.
Det var utganskpunktet at alle skulle behandles likt, men loven kommer foran. Og hvis det er noen som fortsatt tviler på at dette kunne like gjerne slått ut den ene eller andre veien, så mener de kanskje at to rettsinstanser er amatører?
Jeg tror også hr Geitvik også visste mer men at uttalelsene hans passer fint inn for å få sympati og godt ansikt.
Det er alltid synd at både eldre eller yngre skal miste jobb, eller gå ned i stillingsprosent. Kanskje særlig yngre som er i etableringsfasen. Men selvom man er eldre så man også innse at man ikke er hellig i arbeidslivet. Vi lever i et konkurranseutsatt og bare delvis sosialisert samfunn.
Skal vi summere opp en total konklusjon her, så bør det være rimelig klart at Sas gjorde en grov (og kostbar) feil overfor ansatte i Braathens.
Jeg er forøvrig også veldig glad at jeg ikke tok innpå meg pisspreiket (unnskyld utrykket) om at vi skulle være takknemlige som fikk lov til å jobbe i Sas.
Kanskje på tide å legge denne saken død nå, om det skal være mulig å få til ett sterkt og konkuransedykktig SGS i fremtiden.
God kveld!