Frakt på OSL

SQ321

ScanFlyer Gold
Frakt på OSL

Mener det var en generell "Frakt på OSL"-tråd her på tvers av alle selskaper en gang men finner ikke, derfor;

- USA ville etter norsk laks -
Amerikanske importører vil ha norsk laks. Eksporten skyter i været – i vinter var flykapasitet over Atlanterhavet sprengt.

http://www.dn.no/nyheter/utenriks/2015/05/04/2158/Fisk/usa-ville-etter-norsk-laks

Atikkelen fra DN er dessverre lukket men det er mulig det dukker opp spin off artikler i tillegg til at learjet har noen meninger om dette.
 
Re: Frakt på OSL

Det ryktes om at DU spesielt er meget tilfredse med cargo på sine USA ruter fra Norge, så vil tro at dette kan relateres til økt etterspørsel av sjømat.

Østover så vet jeg at speditørene jobber med en ny rute østover.
Volumene som truckes fra Norge og ut med fly fra andre flyplasser er helt hinsides. Tror få egentlig forstår hvor mye volum og tonn som daglig "lekker" ut av Norge for å nå alle verdens hjørner via konkurrerende flyplasser.

Med den rette kombinasjonen inn, ligger det godt tilrette for spennende frakt ruter i tiden som kommer.
 
Re: Frakt på OSL

Bortsett fra sprengt kapasitet vestover, er det mulig og få andre hovedpunkter fra artikkelen
 
Re: Frakt på OSL

Bortsett fra sprengt kapasitet vestover, er det mulig og få andre hovedpunkter fra artikkelen

Det burde være godt nytt for et annet selskap som med 3 utsettelser, har lovet å endelig presentere ny USA rute fra OSL i inneværende måned.
 
Re: Frakt på OSL

Atikkelen fra DN er dessverre lukket men det er mulig det dukker opp spin off artikler i tillegg til at learjet har noen meninger om dette.

Tips: DN sine artikler er åpne vist man kommer fra google.
 
Re: Frakt på OSL

Det burde være godt nytt for et annet selskap som med 3 utsettelser, har lovet å endelig presentere ny USA rute fra OSL i inneværende måned.

Det er uansett en pølse i slaktetiden .... Man trenger langt mer kapasitet enn dette.

Vi får stole på Viking .... ;)
 
Re: Frakt på OSL

Det er uansett en pølse i slaktetiden .... Man trenger langt mer kapasitet enn dette.

Vi får stole på Viking .... ;)

En direkte fraktrute til OSL er nok lite trolig med det første.
Ny kapasitet forventes å gå vestover.

Men god etterspørsel gir fin butikk for buken:)
 
Re: Frakt på OSL

Hvor kritisk er "mottaksapparatet" når det kommer til frakt av laks? Ta f.eks DY sin kommende SJU rute, så er det vel begrenset hvor mye laks som kan tas i mot og sendes videre der?
 
Re: Frakt på OSL

Hvor kritisk er "mottaksapparatet" når det kommer til frakt av laks? Ta f.eks DY sin kommende SJU rute, så er det vel begrenset hvor mye laks som kan tas i mot og sendes videre der?

Det spørs jo helt på om det er lokalmarkedet som skal betjene eller om det er fisk i transitt/transfer. Jeg vil tro at SJU neppe fyller noe av disse betegnelsene.
 
Re: Frakt på OSL

TNT har iallefall inntil nylig operert på OSL med en OE-registrert B737-400F, med sporadiske step-in fra Jettime og andre.

Espen
 
Re: Frakt på OSL

Det var en artikkel i Finansavisen for et par uker siden ang norsk lakseeksport. Kort oppsummert:

- direkteruter fra OSL er gull verdt både for produsenter og flyselskapene
- Marine Harvest understreker viktigheten av direkte langdistanseruter fra Norge pga tid og mer pålitelig levering
- SAS sier de har blitt kontakter av flere produsenter som legger frem ønker om nye direkteruter fra OSL (MIA var på lista over ønskede destinasjoner)
- laks står for 20% av inntektene til EK i Norge
-laksesalget fra Norge til Dubai har økt med 82% siste året (kilde EK SkyCargo)
- EK sender ca 2000 tonn med frakt fra Norge derav 1600 tonn fisk. Halvparten havner på lastebiler til CPH, ARN, FRA osv pga at det ikke er plass på OSL flyet
- Speditøren Salmosped sier direkteruter på IC er avgjørende for å tilby det markedet etterspør

Artig å se at bransjen har fått øynene opp for verdien av direkteruter og faktisk proaktivt tar kontakt med blant andre SAS for å fremme ønsker. Endelig begynner Norge (både turistindustrien, frakt og norske pax) se verdien av direkteruter så gjenstår arbeidet for OSL og Avinor og koordinere dette og lage gode business case ut av det.
 
Re: Frakt på OSL

Det var en artikkel i Finansavisen for et par uker siden ang norsk lakseeksport. Kort oppsummert:

- direkteruter fra OSL er gull verdt både for produsenter og flyselskapene
- Marine Harvest understreker viktigheten av direkte langdistanseruter fra Norge pga tid og mer pålitelig levering
- SAS sier de har blitt kontakter av flere produsenter som legger frem ønker om nye direkteruter fra OSL (MIA var på lista over ønskede destinasjoner)
- laks står for 20% av inntektene til EK i Norge
-laksesalget fra Norge til Dubai har økt med 82% siste året (kilde EK SkyCargo)
- EK sender ca 2000 tonn med frakt fra Norge derav 1600 tonn fisk. Halvparten havner på lastebiler til CPH, ARN, FRA osv pga at det ikke er plass på OSL flyet
- Speditøren Salmosped sier direkteruter på IC er avgjørende for å tilby det markedet etterspør

Nok til å fylle et Emirates fraktefly? Ser at det er flere EK cargo fly nede i København på vei fra USA til Dubai, kunne de ikke sendt ett innom OSL istedenfor?
 
Re: Frakt på OSL

Nok til å fylle et Emirates fraktefly? Ser at det er flere EK cargo fly nede i København på vei fra USA til Dubai, kunne de ikke sendt ett innom OSL istedenfor?

Det har vært snakk om EK frakter en stund men ikke hørt noe i det siste, men mulig learjet vet noe mer. Mulig fraktbalansen spiller inn, evt at det ikke er mer kapasitet eller ideel connection fra DXB videre til Asia.

Flyene som går innom CPH har minimalt med kapasitet og er nesten mer et tech stop på vei til og fra USA så der er det ikke noe å hente, dvs en tilsvarende stop på OSL har nok ikke noe for seg. Men klart, CPH gjør det nok smart ift å være langsiktige og strategiske med håp om at CPH kan bli en minihub for EK SkyCargo dersom de fortsetter å vokse. Mange bekker små.
 
Re: Frakt på OSL

Artig å se at bransjen har fått øynene opp for verdien av direkteruter og faktisk proaktivt tar kontakt med blant andre SAS for å fremme ønsker. Endelig begynner Norge (både turistindustrien, frakt og norske pax) se verdien av direkteruter så gjenstår arbeidet for OSL og Avinor og koordinere dette og lage gode business case ut av det.

Dette er ikke for å starte noen bykamp osv. men det må bare nevenes.
Over 70% av all fisk som sendes ut av landet blir produsert fra Bergen opp langs kysten til Kirkenes. Da undres jeg på hvorfor ikke Avinor har greid å stikke fingrene ut av ''ræva'' å laget en cargoterminal for eksempel på Vænes (da flyplassen er stor nok)? Det er flere selskaper som har vist interesse i mange år på Værnes, men Avinor har ikke respondert på forespørslene...
 
Back
Top