FOT ruteanbudet 2023

Blir 4 ATR42 på OSL samtidig fra april flere ganger ukentlig. Med bare 7 ATR42-maskiner hos DTR/DNU, så er det nok ikke utenkelig at ATR72 blir å fly en del også.

Må i såfall bli for å dekke opp eventuelt teknisk. Slik anbudsrutene nå er lagt opp så lønner det seg neppe for DAT å sette inn mer kapasitet, og dermed dyrere drift, hvis ikke de får økt kompensasjon.

Skal være AT4 (ATR42) på alle avgangene, men sikkert filet med feil ATR kode i reservasjonssystemet.

Blir 4 ATR42 på OSL samtidig fra april flere ganger ukentlig. Med bare 7 ATR42-maskiner hos DTR/DNU, så er det nok ikke utenkelig at ATR72 blir å fly en del også.

Lurer på om DAT kommer til å sette en ATR-maskin som reserve på f.eks FRO/OLA (teknisk) eller OSL? Eller så er kanskje CPH ikke så langt unna, slik at det rekker med å ha reservemaskin der (som i dag) samt tilgang til å ta med seg reservedeler/mekanikere opp til hvorhen i Norge maskinen måtte stå.

DAT har benyttet reservemaskin fra CHP når de har hatt tekniske problemer på LKL-TOS-LKL.

Espen

Og hvem skulle tro.....billigere billetter, fører til dårligere tilbud i Finnmark. Så fylket er mildt sagt lite fornøyd

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/...ot-rutene-til-flyselskapet-wideroe-1.16732639

Widerøe vil innføre nye regionale flyruter, tross massiv motstand i flere kommuner. Fylkesordfører i Finnmark mener forslaget er en katastrofe for regionen.

Dog er det jo ikke Widerøe som de her bør klage til, de flyr jo det de blir betalt og bedt om å gjøre.

Det er vel heller noe fylket kan velge å "skrote", som de får det til å høres ut i artikkelen.

Noen små endringer i ruteopplegget, men uten å ha satt meg inn i det tror jeg de fortsatt er like misfornøyde i Øst Finnmark

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/justerer-fot-rutene-etter-soknad-fra-wideroe/id3023825/

Vi har nå justert FOT-rutene etter søknaden fra Widerøe om mindre avvik i rutetilbudet på Helgeland og i Finnmark og Nord-Troms. Dermed legger vi til rette for et rutetilbud som tar hensyn til mange av de lokale innspillene som har kommet, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Ikke overraskende nei, særlig for oss som har fulgt saken og tråden over tid.

Men argumentet med å få ned turister fra Tromsø blir kanskje vel optimistisk å få samferdselsdepartementet til å bry seg nevneverdig om. De har jo besluttet Hålogalandsveien som knepper kraftig inn på turen EVE-Lofoten. Næringslivsledere som ikke får flydd møter nok ikke mer gehør heller.

Når det er sagt er det nok marked for en daglig rundtur under normale omstendigheter (les: Widerøe tjener godt på FOT/få alternative tilbydere med fornuftig kost).

I morgen står OY-JRJ klar på OLA, OY-JRY klar i FRO, OY-RUO på SRP og LY-DAT på RRS for startskuddet for DAT sin del på neste etappe på FOT-anbudet.

OY-RUF flys ikveld ned fra LKL til CPH via RRS, tipper det er for å lasse av en del utstyr (checkin/LIR etc). Tipper DAT vil ha noe teknisk personell som vil se på ATR-maskinen når den har nattstopp på RRS?

Kanskje ikke så veldig overraskende, men det var fortsatt tjukk østeuropeisk aksent på alle DAT-flightene jeg hørte på radioen i dag.

Kanskje ikke så veldig overraskende, men det var fortsatt tjukk østeuropeisk aksent på alle DAT-flightene jeg hørte på radioen i dag.

Det vil vel heller ikke endre, men spørsmålet går vel ut på hvor de teknisk sett har hjemmebasen.

Det vil vel heller ikke endre, men spørsmålet går vel ut på hvor de teknisk sett har hjemmebasen.

Men om jeg har skjønt det riktig så er det vel sånn at en del av konklusjonen til Luftfartstilsynet innebærer at de egentlig ikke har anledning til å bruke innleid crew, som jo gjelder så og si alt de har av ikke-skandinavisk crew

Men om jeg har skjønt det riktig så er det vel sånn at en del av konklusjonen til Luftfartstilsynet innebærer at de egentlig ikke har anledning til å bruke innleid crew, som jo gjelder så og si alt de har av ikke-skandinavisk crew

Den sier vel at de må følge arbeidsmiljøloven og at crewet anses som basert i Norge, men jeg klarer ikke å se noe i den om at de ikke kan bruke innleie.

Nå skal det sies at dokumentet ikke er spesielt lettlest...
https://luftfartstilsynet.no/global...ecision---working-environment-regulations.pdf

Ser ut som man på endel ruter nå må planlegge god tid i forveien. Mye utsolgt på mange ruter i nord nå hos Widerøe, ser jeg.

Ser ut som man på endel ruter nå må planlegge god tid i forveien. Mye utsolgt på mange ruter i nord nå hos Widerøe, ser jeg.

Sannsynligvis pga. billig full fleks - bestiller og sikrer seg, og kansellerer heller kostnadsfritt. Samme skjedde med familie på 4 til SDN nå i mai, bestilte full fleks (lik ‘smart’ pris) og bare 1400kr en vei.

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Ser WF997 fra Kirkenes til Tromsø er utsolgt mandag til torsdag og 2 ledige seter fredag. I tillegg er mye avganger mellom Bodø og Lofoten utsolgt.

Skal bli spennende å følge med om dette anbudet står seg ut perioden.

Slik leser jeg det også. Det de sier er at de ikke kan være "individual contractors", men er ansatte. Men de kan godt være ansatt i et byrå.

Nå er så vidt jeg vet samtlige piloter som er leid inn via First2Resource nettopp contractors, som leier seg ut til F2R gjennom egne enkeltmannsforetak.

Sannsynligvis pga. billig full fleks - bestiller og sikrer seg, og kansellerer heller kostnadsfritt. Samme skjedde med familie på 4 til SDN nå i mai, bestilte full fleks (lik ‘smart’ pris) og bare 1400kr en vei.

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Det hjelper heller ikke at tilbudet på mange ruter er sånn ca halvert. Det nye maksprisen kommer i det store og hele på bekostning av tilbud.

Nå er så vidt jeg vet samtlige piloter som er leid inn via First2Resource nettopp contractors, som leier seg ut til F2R gjennom egne enkeltmannsforetak.

Ja, og det er her problemet ligger

Back