FOT ruteanbudet 2023

Ifølge NRK har Widerøe har lagt inn anbud på samtlige ruter som er utlyst.

DAT bekrefter TOS-LKL, BOO-ANX-TOS, BOO-EVE-TOS. De tre andre rutene det er snakk om er vel sannsynligvis OSL-RRS, OSL-FRO og OSL-SRP.

Så gjenstår det å se hvem som vinner. Blir vel fort høst før vi får vite hvem som får rutene? :)

Ikke overraskende så er de tre siste rutene DAT har lagt inn anbud på FRO/RRS/SRP-OSL

Bak betalingsmur: https://check-in.dk/dat-vender-tilbage-paa-norsk-indenrigsrute/
 
Ser ut som Widerøe har vunnet det meste, mens DAT får litt.

Widerøe kommer tilbake til Lakselv, mens DAT får Røros. Ellers får endringer. Lufttranssport skal fly helikopter til Værøy.

Formelt sett har ikke Widerøe blitt tildelt alt/resten ennå, men når det er eneste som har gitt en anbud....

https://kommunikasjon.ntb.no/presse...-i-norge-fra-2024?publisherId=8768166&lang=no

Samferdselsdepartementet innstiller DAT, Widerøe og Lufttransport som vinnere på de regionale FOT-rutene der det har vært to eller flere tilbydere.
 
Foreløpig har samferdselsdepartementet innstilt Widerøe som vinner på følgende anbud:

- Lakselv–Tromsø
- Andøya–Bodø
- Andøya–Tromsø
- Harstad/Narvik–Bodø
- Harstad/Narvik–Tromsø

DAT er innstilt som vinnere på følgende ruter:

- Røros–Oslo
- Florø–Oslo
- Stord–Oslo

Det er første gangen at tildeling har blitt delt opp, slik at de allerede nå kan tildele rutene som er ferdigforhandlet.

https://www.nordlys.no/danket-ut-danskene-skal-igjen-fly-til-lakselv/s/5-34-1874719 (Bak betalingsmur)
 
Eneste endringen blir dermed at Widerøe får tilbake TOS-LKL og at DAT gjør comeback på OSL-RRS
 
Blir tredje flyselskapet som flyr på Røros etter at jeg begynte å jobbe der for snart 6 år siden. Har inntrykk av at Røros er til slik at man kan si at det er konkurranse på FOT rutene… Når det er sagt så leverte DAT bra sist og mange lokale var og er positive til DAT. Blir spennende å se rutetidene.
 
Vi slipper jo 06:00 fra Oslo til Røros (som vel aldri kom opp i 2-sifret antall reisende…så når første fly kommer til å gå er jo litt spennende. Det blir vel en kveldsavgang på flyet som skal overnatte.
 
I følge Check-in (betalingsmur) kommer DAT til å basere fire fly i Norge.

Rutene de har er litt vanskelig å kombinere, så det ser ut til at det blir nattestopp på OLA, FRO og SRP i tillegg til RRS som har krav om det.
 
Blir tredje flyselskapet som flyr på Røros etter at jeg begynte å jobbe der for snart 6 år siden. Har inntrykk av at Røros er til slik at man kan si at det er konkurranse på FOT rutene… Når det er sagt så leverte DAT bra sist og mange lokale var og er positive til DAT. Blir spennende å se rutetidene.

I forrige runde ble det vel operert med Saab 340. Nå er det vel ATR som gjelder.

Espen
 
Og der er også den Svenske Staten ute av eiersiden i SAS. Blir det da riktig å si DAS ?
 
De hauggamle ATRene kan det umulig koste mye å ha parkert utenom rushtiden?


Men hvis det finnes en rute, lettere å gå i pluss da. Hva med en tur til Gøteborg[emoji23]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Bra at et 2. selskap (nå DAT) får komme inn i større grad enn før slik at man får utfordre WF nesten monopol på FOT rutene.
Dette viktig med tanke på videre anbud (prisen), men også Ift at andre selskaper kan få de nødvendige kunnskaper og tekniske erfaringene (flyvningen, værkunnskaper, teknisk vedlikehold) som trengs på disse rutene.
 
Bra at et 2. selskap (nå DAT) får komme inn i større grad enn før slik at man får utfordre WF nesten monopol på FOT rutene.
Dette viktig med tanke på videre anbud (prisen), men også Ift at andre selskaper kan få de nødvendige kunnskaper og tekniske erfaringene (flyvningen, værkunnskaper, teknisk vedlikehold) som trengs på disse rutene.


Men alle rutene til DAT er i sør Norge, så lite læring der. Flyplassene er jo enklere også. Og DAT flyr eller har fløyet mye av dette før. Så dette hjelper ikke på «monopolet» i Nord.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ja, det blir jo nesten mer monopol nå, når DAT og Widerøe bytter den lille ruten til Lakselv, med den enda mindre ruten til Røros.

Florø er jo eneste ruten av litt betydning DAT fikk (beholde)
 
Men alle rutene til DAT er i sør Norge, så lite læring der. Flyplassene er jo enklere også. Og DAT flyr eller har fløyet mye av dette før. Så dette hjelper ikke på «monopolet» i Nord.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Tja, er nok en god del læring i å fly på kortbane på Vestlandet, det kan til tider være ganske heftig både på SRP og FRO. Men dette er jo også noe de har 20 års erfaring med nå.

Ellers blir det veldig interessant å se hvilken effekt redusert makspris vil få, både på billettpriser og trafikkgrunnlag.
 
Tja, er nok en god del læring i å fly på kortbane på Vestlandet, det kan til tider være ganske heftig både på SRP og FRO. Men dette er jo også noe de har 20 års erfaring med nå.

Ellers blir det veldig interessant å se hvilken effekt redusert makspris vil få, både på billettpriser og trafikkgrunnlag.

To litt forskjellige nivå her. FRO og SRP er begge 1199 baner. SOG, SDN, FDE og HOV er vel alle under 1000 m hvis man tar et gjennomsnitt av TORA/TODA/ASDA og LDA, altså de kunngjorte banelengdene. DAT har vel aldri trafikkert på lufthavner i den siste kategorien.

Espen
 
Back
Top