FOT ruteanbudet 2023

Noen av rutene som er lagt ut for bestilling er ikke iht anbudskravene, blant annet krav om at første landing i Bodø fra Helgeland skal være senest 08:30. Rutene som ligger ute nå har første landing kl 10:00. Muligheter for at dette kravet kan forhandles på fra Widerøe sin side?
 
Noen av rutene som er lagt ut for bestilling er ikke iht anbudskravene, blant annet krav om at første landing i Bodø fra Helgeland skal være senest 08:30. Rutene som ligger ute nå har første landing kl 10:00. Muligheter for at dette kravet kan forhandles på fra Widerøe sin side?


Mulig heller ikke hele programmet er lagt ut?
 
Widerøe er tydeligvis ennå ikke kommet til enighet med Samferdselsdepartementet på rutene de var eneste tilbyder. Så høres ut som om ruteoppsettet her kan endre seg

Fra dagens pressemelding fra Widerøe

Widerøe forhandler fortsatt med Samferdselsdepartementet om deler av anbudet med oppstart 1. april 2024. Anbudstildeling har dratt ut i tid og dette bekymrer Widerøe. Nytt av årets anbud er at berørte lokalsamfunn skal høres før endelig tidtabell blir lagt. Dette er en omfattende prosess som vil ta tid. Manglende avklaring på tidtabeller er utfordrende for bedrifter og innbyggere som er avhengig av fly som kollektivtransport i Distrikts-Norge, og gir en mangel på forutsigbarhet for lokalsamfunnene etter 1. april. Widerøe har vært nødt til å oppdatere bookingsystemet med nye tidtabeller fra 1. april, men disse er ikke endelige. Flyprisene er også redusert i henhold til de nye anbudskriteriene og dette vil ikke endres.

-Tildeling av anbudet er kun startskuddet for hvordan tidtabellen skal se ut i Distrikts-Norge, sier Skaug. - Vi er pliktig til å høre mange lokalsamfunn i denne prosessen, og vi får daglig henvendelser fra bekymrede ordførere som synes dette drar ut i tid, fortsetter han. - Dette er en omfattende prosess. Skal vi ha mulighet til å hensynta noen av innspillene, innenfor de økonomiske rammene som anbudet setter, trenger vi en rask avklaring, forklarer Skaug.
 
Når lokalpolitikere m.v. skal bestemme rutetider m.v. så kan det vel bli en del interessante, og motstridende ønsker og løsninger. Kravene burde jo vært inne før man lyste ut dette, og ikke ut "på høring" i ettertid.
 
Når lokalpolitikere m.v. skal bestemme rutetider m.v. så kan det vel bli en del interessante, og motstridende ønsker og løsninger. Kravene burde jo vært inne før man lyste ut dette, og ikke ut "på høring" i ettertid.

Det er vel mest snakk om mindre tilpasninger, etter lokale oensker. Kravene til frekvens m.m. staar i anbundsytlysningen. Dog staar det ikke at flyet maa gaa f.eks. kl. 07:00.

Men det kommer sikkert noen "spesielle" innspill.
 
Last edited:
Anbudskravene har jo vært klare siden anbudet ble utlyst 27 april.. Å ha ei høring der alle skal komme med sine (personlige) meninger så sent opp mot oppstart er jo helt latterlig

Stakkars den som skal lese alle høringssvarene
 
Anbudskravene har jo vært klare siden anbudet ble utlyst 27 april.. Å ha ei høring der alle skal komme med sine (personlige) meninger så sent opp mot oppstart er jo helt latterlig��

Stakkars den som skal lese alle høringssvarene��

Det er minimumskravet. Det er ikke umulig at Staten ønsker kjøpe litt mer.
 
Umiddelbart virker det spesielt at de har lagt Kirkenes-Tromsø som en del av storpakken fir hele kortbanenettet i Finnmark, og ikke sammen med Lakselv-Tromsø. Blir ikke stort med muligheter for andre aktører.

Sent fra min SM-S901B via Tapatalk


Konsekvensene jeg ser foreløpig hos WF på TOS-KKN er: Dyrere billetter (og selvfølgelig bortfall av EB-billetter).
 
Det nye anbudet innebærer at nonstoppruten Tromsø-Vadsø forsvinner. Hvilket den lokale ordføreren er mindre fornøyd med.
 
Er det noen som kjenner prosessen godt nok til å svare ut:

- Denne ruta var vel ikke FOT før? Mener å huske dyre billetter på direkteruta, og billige billetter på melkeruta via HVG etc. (som var/er FOT)
- Var det direkterute i anbudet, så forsvant den i forhandlingene?

Litt spesielt at fylkeshovedstaden ikke har direkterute til Tromsø, men de har jo ruten til KKN for Osloturer. Regner med det finnes alternativ via ALF som ikke blir for ille tidsmessig for de som må til TOS.

VDS er jo litt spesiell siden de på den ene siden er fylkeshovedstad med diverse statlige organer, og på den andre siden med sine 4 600 innbyggere har færre innbyggere enn Sandakerveien. Er det mangel på passasjerer?Eller får VDS flere seter, bare via andre flyplasser?
 
TOS-VDS-TOS har aldri vært en anbudsrute. Har vært operert rent kommersielt. FlyViking var jo også inne (en meget kort) periode på den strekningen.

Man kan som nevnt fremdeles fly TOS-VDS enten via KKN, Melkeruta, og kanskje ALF.

At Vadsø er fylkeshovedstad og så liten, gjør jo at den dessverre er utsatt for kutt i flytilbudet tenker jeg. Tipper etterspørsel og det faktum at det blir hyppigere avganger på FOT-nettet gjør at regnestykket for direkterute på komersielt grunnlag ikke gikk opp. Og det faktum at flåten trengs på økende produksjon på FOT-rutene. Men i sum bare spekulasjoner fra min side selvsagt.

KKN hadde i så måte stått bedre stilt som fylkeshovedstad. Meeeen sånn er det jo altså ikke :D
 
WIF sier de etter den siste FOT-rutetildelingen ikke har nok tilgjengelig flymateriell til å opprettholde denne ruten. Som jo har vært/er en kommersiell rute. Kan sikkert ha noe med økonomi å gjøre også.

Espen
 
Et aspekt her er vel også de nye maksprisene, som jo gjør det ganske billig å da fly Tromsø-Vadsø via Kirkenes eller andre FOT-ruter. Da blir jo en kommersiell nonstopp rute måtte prises til veldig mange ganger dette, for å få det til å gå opp.

Ellers virker det jo litt som Widerøes taktikk jo er å sørge for at hvis myndighetene absolutt skal ha en rute, som for Widerøe selv ikke gir god nok lønnsomhet, så får de betale for dem å fly gjennom FOT-programmet.
 
Har laget en oversikt over de årlige tilskuddene på de forskjellige pakkene:

1 - 2 Finnmark 532 663 393 (WF)
3 -5 LKL/EVE/ANX 162 257 673 (WF)
6 - 9 LOVE 377 601 073 (WF)
10-14 Helgeland 549 310 016 (WF)
15 OSL-RRS 69 109 780 (DAT)
16 OSL-FRO 53 197 142 (DAT)
17 OSL-Stord 51 065 015 (DAT)
18-24 Vestlandet 501 383 752 (WF)
 
Skal være AT4 (ATR42) på alle avgangene, men sikkert filet med feil ATR kode i reservasjonssystemet.

Blir 4 ATR42 på OSL samtidig fra april flere ganger ukentlig. Med bare 7 ATR42-maskiner hos DTR/DNU, så er det nok ikke utenkelig at ATR72 blir å fly en del også.

Lurer på om DAT kommer til å sette en ATR-maskin som reserve på f.eks FRO/OLA (teknisk) eller OSL? Eller så er kanskje CPH ikke så langt unna, slik at det rekker med å ha reservemaskin der (som i dag) samt tilgang til å ta med seg reservedeler/mekanikere opp til hvorhen i Norge maskinen måtte stå.
 
Back
Top