FOT ruteanbudet 2023

Et mulig tiltak for å tilgjengeliggjøre i framtiden flere billetter for fastboende, er å differensiere prisen mellom turister og fastboende. Da vil man nok se at billettene ikke blir revet bort så tidlig av turister som nå.

NRK:
Widerøe: Foreslår eigne flyprisar for turistar Widerøe foreslår å gjere forskjell på prisane for fastbuande og turistar på anbodsruter, melder NTB.
Nyleg blei prisane på statsstøtta flyruter, dei såkalla FOT-rutene, halvert.

Etter dette har Widerøe merka at fleire ferie- og fritidsreisande kjøper billettar til dei mest populære avgangane, seier Widerøes kommunikasjonsrådgivar Lina Lindegaard Carlsen til Brønnløysunds Avis.

Ein prismodell som gir fastbuande rett til rabatt, kan vere ei løysing, ifølge Widerøe.
 
Et mulig tiltak for å tilgjengeliggjøre i framtiden flere billetter for fastboende, er å differensiere prisen mellom turister og fastboende. Da vil man nok se at billettene ikke blir revet bort så tidlig av turister som nå.

NRK:


Så man må logge på med BankId for å bestille billett. Blir komplisert for andre å selge billettene. Høres ut som en kjempeidé. Og PR messing blir det gøy. Datter flyttet til Oslo må betale mye for å komme hjem å hjelpe mor som ligger syk uten hjelp.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Så man må logge på med BankId for å bestille billett. Blir komplisert for andre å selge billettene. Høres ut som en kjempeidé. Og PR messing blir det gøy. Datter flyttet til Oslo må betale mye for å komme hjem å hjelpe mor som ligger syk uten hjelp.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja, nå er jo det et innspill til arbeidet for å finne ut hvordan man kan ev. løse en slik prisdifferensiering. Dette er ikke den første plassen man har en slik løsning, vet at Binter Canarias har/hadde det slik på Kanariøyene.
 
Så man må logge på med BankId for å bestille billett. Blir komplisert for andre å selge billettene. Høres ut som en kjempeidé. Og PR messing blir det gøy. Datter flyttet til Oslo må betale mye for å komme hjem å hjelpe mor som ligger syk uten hjelp.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Dette var det første jeg også tenkte, har familie i Lofoten så prisjusteringen for min/vår del var etterlengtet. Kjipt dersom dette reverseres.
 
Et alternativ her kan jo være å sette av % av setene pr flight (noe høyere om morgen for å sikre pendlerne) til fastbeboende. Disse billettene slippes først f.eks 14 dager før og må kjøpes via egen side (aka en bedriftskonto hos Widerøe/ DAT), der man må registrere seg med min-ID (for å bekrefte av person og bostedsadresse).

Ellers kan man være enig i at turister og andre ikke- fastbeboende ikke skal være inkludert i denne subsidien og betale noe mer. FOT rutene er jo der og betalt av staten for å nettopp sørge for at lokalsamfunnene har en link til resten av landet og verden.

Man hadde ihvertfall en lignende ordning både med fastbeboer rabatt og reservering på ferjene før disse også ble gratis. Etter at disse ble gratis så har man vel opplevd de samme man nå ser på FOT rutene.
Kanskje man burde tatt lærdom fra ferjene før man innførte noe lignende på FOT rutene, da man viste det var en begrenset kapasitet der grunnet flymangel.
 
Last edited:
Så man må logge på med BankId for å bestille billett. Blir komplisert for andre å selge billettene. Høres ut som en kjempeidé. Og PR messing blir det gøy. Datter flyttet til Oslo må betale mye for å komme hjem å hjelpe mor som ligger syk uten hjelp.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Dialektsjekk ved boarding ;) Sponsorløsning (man må ha en lokal sponsor for å få lokal pris) -- men kan legge det inn på sin konto. Bekreftelse via mobil til en mobil registrert i distriktet. Gi meg litt tid så kan jeg finne påen løsning som fungerer for lokalsamfunnet og familie som kommer påbesøk.

Uansett om det finnes en løsning eller ikke, driver man bedrift i distriktene skal altså leverandører og kunder betale ekstra for å besøke deg?

Om vi vil ha en utvikling der det gjøres lett for folk å drive i distriktene så må vi ta kostnadene av det også.

Å drive bedrifter i distriktene kan være utfordrende nok, ikke minst å tiltrekke arbeidskraft. Billige boliger, gode lokalmiljøer, kombinert med god transport til storbyene -- så kan vi begynne å snakke.

Spørsmålet er om det er verdt det det koster.

Jeg vil svare nei. Ikke fordi jeg ikke ser fordelene med det, men kostnadene vil være astronomiske.

Man kan jo argumentere at når det er billigere å bo i distriktene så er det større kostnader med transport -- det er et valg man må ta.

Med mindre fly og dyrere infrastruktur må kostnadene være høyere, og jeg vil argumentere for at staten kun bør garantere en minsteinntekt og la resten være opp til markedet. Det skal i mitt hode ikke være slik at om man bor midt mellom en kommersiell og en FOT-flyplass så velger man FOT-flyplassen som er dyrest or samfunnet. Tvert imot bør det være gode grunner for å velge en kommersiell flyplass om en er noenlunde tilgjengelig.
 
Det er også et poeng at Turister og arbeidsfolk skaper arbeidsplasser og bidrar til at lokalsamfunnet lever. Så dette virker litt søkt egentlig. Problemet her er vel egentlig at WF er utsolgt. Altså at det heller ikke er mulig å øke antallet flygninger.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
...Kanskje man burde tatt lærdom fra ferjene før man innførte noe lignende på FOT rutene, da man viste det var en begrenset kapasitet der grunnet flymangel.

Kapasiteten er der. Widerøe bruker kortbanemaskiner på langbaneruter, både FOT-ruter og kommersielle. Er nok heller at Widerøe vil optimalisere dette slik at de kan stå for all produksjon og med priser som tar ned etterspørselen til å gjøre dette mulig. I tillegg finnes det andre selskaper som er i stand til å løse operasjonene.

Tidligere var det en produksjonsklausul i anbudene som trigget ekstra avganger når etterspørselen ble for høy, men denne er nå tatt bort av departementet.

Det gjør at vi har havnet der vi er.
 
WF bruker Q400 på kveldsflyene fra BOO til EVE og ANX hver for seg, og på morrasavgangen til BOO fra ANX og EVE.
Ellers er det Q300 som opererer på BOO-ANX-TOS, BOO-EVE-TOS (og motsatt vei).
 
Dette er jo så basic økonomi, at det nesten er morsomt sitte å se på. Når man reduserer prisen, på et produkt som jo har en viss grad av priselastisitet så vil jo etterspørselen da øke. Og når kapasiteten ikke endres, så blir jo det da utsolgt. Dette er ikke engang universitetsnivå over.


Dog kunne jo dette løses også ved å øke prisene, det hadde faktisk løst seg veldig enkelt da, men der har man også bundet seg på hender og føtter.

Var det null utredninger eller analyser når de innførte dette?


Kapasiteten er der. Widerøe bruker kortbanemaskiner på langbaneruter, både FOT-ruter og kommersielle. Er nok heller at Widerøe vil optimalisere dette slik at de kan stå for all produksjon og med priser som tar ned etterspørselen til å gjøre dette mulig. I tillegg finnes det andre selskaper som er i stand til å løse operasjonene.

Tidligere var det en produksjonsklausul i anbudene som trigget ekstra avganger når etterspørselen ble for høy, men denne er nå tatt bort av departementet.

Det gjør at vi har havnet der vi er.

Jepp, og Widerøe kan heller ikke på egen regning eller initiativ sette inn ekstra kapasitet uten at Staten kompenserer, slik de lave maksprisene nå er.
 
Dette er jo så basic økonomi, at det nesten er morsomt sitte å se på. Når man reduserer prisen, på et produkt som jo har en viss grad av priselastisitet så vil jo etterspørselen da øke. Og når kapasiteten ikke endres, så blir jo det da utsolgt. Dette er ikke engang universitetsnivå over.


Dog kunne jo dette løses også ved å øke prisene, det hadde faktisk løst seg veldig enkelt da, men der har man også bundet seg på hender og føtter.

Var det null utredninger eller analyser når de innførte dette?
Tror det var politikk, og det trumfer fag (hvis man blir valgt. Og i all tid frem til valget også).

Jepp, og Widerøe kan heller ikke på egen regning eller initiativ sette inn ekstra kapasitet uten at Staten kompenserer, slik de lave maksprisene nå er.
Ville det vært mulig for å Widerøe å sette inn egne maskiner på helt kommersielle vilkår? Altså at de setter inn maskiner for egen regning og fortjeneste?
Kun siden det er de som har anbudet altså, det er vel helt stengt for andre vil jeg anta (derav FOT-anbudet og monopol etc..).

Sett bort fra at (flex-)billettene nå rives vekk når de nå koster glansbilder og en tomflaske, er det noe offentlig informasjon om antall faktisk reisende?
Altså, flyr de med fulle fly, eller blir mange av disse flex-billettene kansellert like før avgang, og med ditto "tap/redusert inntjening" for Widerøe?
 
Ja, nå er jo det et innspill til arbeidet for å finne ut hvordan man kan ev. løse en slik prisdifferensiering. Dette er ikke den første plassen man har en slik løsning, vet at Binter Canarias har/hadde det slik på Kanariøyene.
Samme med de som bor på øyene i Skottland, som Orknøyene og Shetland, mulig Hebridene også

Sent fra min SM-S918B via Tapatalk
 
Norwegian melder Widerøes bookinger på FOT rutene de neste 3 månedene, ligger 30% høyere enn samme tid i fjor.
 
Det var vel ikke WF som ønsket det?

Klagde ikke de på manglende lønnsomhet på den ruta? Noe som indirekte kom pga konkurranse fra DY som og fløy på den?

Merkelig hvis staten bestemmer seg for å monopolisere en rute som går med to aktører der ingen klager:stir
 
Klagde ikke de på manglende lønnsomhet på den ruta? Noe som indirekte kom pga konkurranse fra DY som og fløy på den?

Merkelig hvis staten bestemmer seg for å monopolisere en rute som går med to aktører der ingen klager:stir

Dette kom like overraskende på oss. At en rute med 2 operatører skulle bli FOT-rute hadde vel ingen trodd.
 
Dette kom like overraskende på oss. At en rute med 2 operatører skulle bli FOT-rute hadde vel ingen trodd.

Hmmmm, snodig…

Nå som WF og DY er samme konsern, hvordan er da muligheten for samarbeid her? Kan f.eks DY innføre en 2 daglig avgang på OSL-KKN, men med stopp i TOS, og at TOS-KKN blir operert i samarbeid med WF som en anbudsrute? At WF «leier inn» kapasitet fra DY som en del av de setene de må tilby ift anbudet?
 
Back
Top