Ny runde med anbud i Nord-Norge

Discus

Galley Slave
Medlem
Samferdselsdepartementet har i dag lyst ut ein ny konkurranse om drift av regionale flyruter i Nord-Noreg. Tilbodsfristen for flyselskapa er 8. august 2016.
https://www.regjeringen.no/no/aktue...av-regionale-flyruter-i-nord-noreg/id2502469/

Samtidig skriver NRK om saken:
Regjeringens nye anbudskriterier for de regionale flyrutene i Nord-Norge har skapt reaksjoner. I snitt vil flyprisen øke med 8,5 prosent. Samtidig åpnes det for færre flyavganger.
https://www.nrk.no/nordland/sa-mye-dyrere-kan-flybillettene-i-nord-norge-bli-1.12981500

DAT også ja. Trudde dei ikkje ville prøve igjen.

Sent fra min MotoG3 via Tapatalk

De holder seg nok unna kortbane. Et par av ruteområdene løses helt greit med ATR. Spørsmålet er vel om vi kommer til å se et nullanbud på ruteområde 3-4-5 samlet fra noen av aktørene.

ATR om vinteren I Nord Norge kan nok bli sporty.
Husker alt for godt Roselawn ulykken hvor an ATR iset opp og gikk i bakken så det var bare småbiter igjen. Fremdeles finnes det bittesmå ben og tannfragmenter som kommer frem i gresset.
Tror jeg kjøper billett på Widerøe isteden

Denne typer møter er helt klart ulovlig, og det er overraskende at en direktør er så lite kjent med konkurransereglene.

Giæver i intervju med NRK Radio onsdag:

- Hva med anbudet til DAT?

"Ja det kjenner jeg jo litt til for jeg har vært i Danmark og har hatt mange møter med han eier av Danish Air, Jesper Rungholm, og eg vet sånn cirka hvile anbud de har lagt inn."

- Så anbudet fra Danish Air er ikke problematisk for dokker?

"Nei, det har vi faktisk snakka om. Hva som passa for dem og hva som passa for oss. Og så dro vi hver til vårt og gjorde hjemmeleksa."

Når NRK senere konfronterer Giæver med intervjuet og påpeker at hans uttalelser er i konflikt med konkurransereglene:

"Det er helt feilaktig forstått. Æ ha vært i møte med Danish Air men det på ett helt annet grunnlag. Dem har hjulpet meg med en del dokumentasjon for å få en AOC, har ingenting med anbudet å gjøre."

– Så dere har ikke diskutert aktuelle flyruter i forbindelse med det her anbudet?

"Nei. Nei. Nei. Ikke tema i det hele tatt. "

- Men forstår du hvordan det kunne misoppfattes?

"Nei, men vi er ferdig med den saken. Jeg har ikke noe behov for å kommentere det ytterligere. Alle dokumentene kan du se når det åpnes i samferdselsdepartementet. "

Her blir det spennende fremover.
Har de levert lavest pris?
Har de levert anbud på samme eller adskilte områder?

Last edited:
Advokatmat. Her setter han hele anbudet for både eget selskap og DAT i fare fordi han ikke kan styre kjeften sin. Vanskelig å kalle et radiointervju feilsitering...

Synes det lukter mere politikk enn konkurranse i denne utlysningen.

Og det blir jo spennende å se hva som skjer i styrerommet hos Wf Holding,
og hvilke beslutninger som bli tatt.
Med Torghatten som ikke fikk kjøpe Fjord1,
og Sævik - som fikk kjøpe :)

OT: Kanskje resulatet blir et fusjonert Fjordhatten, med salg av deler av virksomheten,
for å tilfredstille Konkurransetilsynet ?

Last edited:
Denne typer møter er helt klart ulovlig, og det er overraskende at en direktør er så lite kjent med konkurransereglene.

Det var da veldig bombastisk, da. Konkurranserett er komplisert og uten noe mer å forholde seg til enn et kort intervju er jeg litt overrasket over at du klarer å være så skråsikker.

Back