Forslag til korte kombinasjonsturer?

thoves

ScanFlyer Blue
Hei!

Har et litt "søkt" spørsmål til alle entusiaster her inne. Jeg er en erfaren reiser, og reiser litt i "robertaas"-måten med ganske korte turer, men gjerne med en avstikker til en annen by etc. Dette grunnet jobbsituasjon, som gjør at det ofte blir max 4-5 dager pr tur.

Jeg ønsker nå å bestille et par-tre turer fremover som kan gi meg en god mix av det jeg ønsker når jeg reiser. Jeg ønsker å kombinere storby, severdigheter, avslapning/strand, dagstur til noe spennende (krig, utsikt, spektakulært, "noe veldig spesielt som bare må prøves" og historisk er stikkord) og gjerne 2 store byer i ett.

Da er mitt spørsmål, har dere noen forslag til hvor man kan kombinere dette på kortest mulig tid? Uten at det blir ekstremt travelt. Det kan være på 3,4 eller 5 dager. Dette i tillegg til reisetid, så den trenger dere ikke å tenke på.

Eksempler på ting som er gjort eller tenkt på er:

-London, med dagstur til Paris med Eurostar
-Dubai, med dagstur til Abu Dhabi
-Triangelet Wien, Bratislava, Budapest
-Berlin med tur til Tropical Island
-Barcelona, som har strand, shopping og alt i ett.
-Malaga, med tur til Gibraltar, Fuengirola, Benalmadena etc..

Har vært igjennom store deler av Vest og sør-europa, men Øst-europa (foruten baltikum, russland, polen) er uprøvd, og ønskes utforsket, men skeptisk til om infrastruktur og severdigheter inngår i det jeg ønsker? Foruten Europa er også Asia en ønsket tanke. Afrika/Amerika taes når man har lengre tid.

Av relativt store byer i europa så mangler jeg Istanbul, Kiev, Zurich, alle jugoslavbyer og Buda/Brati/Wien. + en del i øst-europa.

Alle innspill og spørsmål mottas med stor takk.

Last edited:
Er vel enklere/mer behagelig å reise til Afrika enn Asia sånn sett, da man slipper i stor grad tidsforskjellen. Angående flytid så tar det en 10-10 1/2 time fra Europeisk hub til Sør-Afrika, med de aller fleste flightene om natten.

I Asia syns jeg Ho Chi Min/Saigon var en spennende by, sleng på tur til Cu Chi tunnels.

Det er et godt poeng, Henshaw! Men vet ikke hvor mye det er å kombinere på så kort tid der? Men Cape Town har alltid stått høyt oppe på lista, så den er en absolutt mulighet.

Vietnam med tunnelene er et godt forslag!

Bulgaria bør være ett alternativ. Fly inn på Sofia og hjem fra Varna, fortrinnsvis tilbake fra Varna med DY i tidlig sesong (juni). Ta en kveld/dag i Sofia (ikke så mye å se), reis deretter til Veliko Tarnovo (http://no.wikipedia.org/wiki/Veliko_Tarnovo) - ca 3-4 timer med buss/tog fra Sofia, overnatt der, og så videre til Varna 3-4 timer buss/tog. (Bussene er helt nye og komfortable. Togene er gamle og det går seinere, men det er som regel god plass). Og ta så to-tre overnattinger i min favorittby. Bra strand midt i byen - nesten sydenstemning i denne byen, men vel og merke uten typiske sydenturister. Få vestlige turister i Varna by. Ta en tur innom Cubo på stranden og kjøp en øl fra Ilina eller Slavena til 10 kroner... http://contributors.luckymag.com/post/summer-in-varna

Et annet alternativt er å fly inn på Bucuresti og så til Varna, litt mer kronglete med bussforbindelse og fryktelig trege tog, dog.

Last edited:
Kan komme opp med noen forslag som jeg har utført/planlagt:

1. Reise til Gdansk, med Sopot og Gdynia som nære områder å utforske, stranda i Sopot skal visst være utrolig bra. Det er da også mulig å legge inn dagstur til Kaliningrad med båt/buss/tog. (Russisk visum før avreise)

2. Reise til Tallinn, med områdene rundt og strendene som finnes der. Dagstur til Helsinki 1,5-2t med båt over. Evt bytte ut Helsinki med å fortsette reisen til St. Petersburg med båt.

3. Reise til Las Palmas de Gran Canaria med dagstur til Santa Cruz de Tenerife.

4. Reise til Palma de Mallorca videre til Ibiza

Hva med OSL - SJJ, med en tur innom Mostar? Mostar er drøye to timer sør for Sarajevo og veldig lett tilgjengelig med buss -- litt mer kronglete med tog grunnet færre avganger. Om du overnatter i Mostar, er det mange hoteller/hosteller/turoperatører som tilbyr billige dagsturer i Herzegovina. Norwegian flyr direkte til SJJ.

Ellers har jeg tatt turen (Krakow - Praha) - Wien - Bratislava - Budapest, og det er en riktig fin tur. Etter å ha vært i Praha og Krakow synes jeg kanskje at Bratislava sin gamleby var noe kjedelig, men hey, det ble nok en by å krysse av på listen. :)

Bulgaria høres spennende ut ja. Har kun vært i Obzor, og det var veldig positiv overraskelse! Men usikker på om hvor mye man rekker over på 4-5 dager? Har ikke vært i verken Varna eller Sofia, då det høres spennende ut. Takk for tips!

LN-CMN, flere av dine forslag høres veldig bra ut, men dessverre så er Gdansk/Sopot, St.Petersburg, Tallinn og Helsinki allerede utprøvd. :/ Men vil anbefale Gdansk/Sopot videre til alle andre, det er noe i den duren jeg søker også nå! Las Palmas og Ibiza er dog ikke utprøvd, så takker så meget for fine tips her også!

Kashgar, Sarajevo, Mostar etc er absolutt noe å tenke på! Har ikke vært i den delen av Europa, og det er noe som frister. Men usikker på om de har nok infrastruktur, strender, severdigheter etc? Men en kombi-tur hit frister absolutt!

En annen tur jeg har hatt på planleggingsstadiet er å reise til Pula Kroatia, derifra går det båt over til Venezia, samt at man lett fra Pula kan krysse grensen til Slovenia og havnebyen Koper, evt forlenge til Trieste Italia, om man vil være innad i Kroatia er det lett å ta seg til Rijeka - Lykke til med valg!

En annen tur jeg har hatt på planleggingsstadiet er å reise til Pula Kroatia, derifra går det båt over til Venezia, samt at man lett fra Pula kan krysse grensen til Slovenia og havnebyen Koper, evt forlenge til Trieste Italia, om man vil være innad i Kroatia er det lett å ta seg til Rijeka - Lykke til med valg!

Har hatt dagsturer både til Pula og til Postojna-grotten i Slovenia med base fra Porec. (Til Postojna òg en gang fra Venezia-området). Kan ikke anbefale stranden ved resort-området utfor Porec dog.

Hmm, Pula, Venezia etc. Den høres ut som noe jeg kunne ha tenkt meg. Strand/storby/historie..

Kroatia er nytt, har vært en del i Italia, men ikke Venezia, Trieste.. Skal sjekke ut den litt mer. Takk igjen!

Forresten, hvis du ikke hadde vært i Gdansk, men har den på planleggingsstadiet så vil jeg anbefale den på det varmeste. Gdansk er en utrolig koselig by, særlig på sommeren. Billige priser, hyggelige folk, bra strender i Sopot, og hvis man vil ha historie så er det både krigshistorie og konsentrasjonsleiren Stutthof i nærheten!

Kashgar, Sarajevo, Mostar etc er absolutt noe å tenke på! Har ikke vært i den delen av Europa, og det er noe som frister. Men usikker på om de har nok infrastruktur, strender, severdigheter etc? Men en kombi-tur hit frister absolutt!

Er ikke særlig strender i Bosnia utenom en liten strekke plassert mellom Kroatia, byen der heter Neum.
De tidligere jugoslaviske landene har kanskje ikke like mange severdigheter som andre europeiske land og storbyer, men god mat, gjestfrihet, og en særdeles rik historie gjør det hele ganske interessant for min del.

Har visst gått glipp av denne tråden.

Det er et par open jaws som er fine:
-Paris-TGV-Nice
-Wien-båt på Donau-Bratislava

Ellers:
Riga-Jurmala ... kombinasjonen minner mye om Gdansk-Sopot

Zurich har togstasjon under flyplassen og det åpner for mange kombinasjoner i området: Bern/Jungfraujoch (litt dyrt siste strekket opp), Luzern, Montreux/Rochers-de-Naye, Koblenz,...

Manchester kan lett kombineres med York, Liverpool, Chester eller Llandudno.

London kan kombineres med en tur til Isles of Scilly via Penzance.

Dresden - Bastei (som vel kun passer som dagsutflukt)

Munchen - Fussen/Neuschwanstein

Tokyo - Kyoto

Pristina - Prizren

Chisnau - Tiraspol

Bucharest - Brasov/Bran

Lisboa - Lagos

Ljubljana - Bled

Som jeg kommer på i farten...

Back