Reiseåret 2024

Re: Reiseåret 2024

2024.5 ble det 27 flyvninger, Lihue lengst vest og Oslo lengst øst. Oslo var “hoved destinasjon” - 13 Juli var siste flytur i 2024 derav 2024.5 :D

Flyselskaper:
BA 6
LH 4
HA 4
FI 4
M5 4
AA 2
DY 2
AS 1

5 nye Flyplasser: ALC FBS LBE RCE KEH

Flytyper:
777-300ER 2
777-200ER 1
787-9 1
757-200 2
737-9 MAX 1
737-8 MAX 1
737-900ER 1
737-800 2
MD 95 2
A340-300 2
A330-200 2
A321 3
A320 NEO 1
A320 2
DHC 3 Otter 4

1 Ny flytype DHC - 3 Otter.

Beste reiseår siden 2020. Hadde mine første interkontinentale reiser siden mars 2020 i år.

49 flygninger totalt:
- SAS 26
- Swiss 16
- Turkish Airlines 5 (ny)
- Aeromexico 2 (ny)

Nye flyplasser:
- ATL
- (nye) IST
- MEX
- CUN

Nye flytyper:
- Airbus A220-100
- Boeing 737 MAX 9
- Varmluftsballong

Gleder meg allerede til neste år.

Ha et godt nyttår!

Attachments

• 2024.gif
    2024.gif
    59.6 KB · Views: 234

Så er tiden inne for å oppsummere reiseåret 2024. Startet bra med en jobbtur til Kanada allerede i starten av januar. Utreise med KLM via AMS med B787-10 i Premium economy som tok oss til Toronto. Helt greit produkt for en dagflight. Retur noen dager senere med AF A350-900 i business. Tech på flyet førte til så lang forsinkelse at mesteparten av helgen gikk føyken, men til gjengjeld ble det en kompensasjon på EUR 600,-.

I mars var det dags for den årlige Thailands-turen med Companion Ticket. Skulle opprinnelig flydd OSL-FRA-BKK med LH, men pga streik(?) i LH ble det endring i planene. Ble booket om til OSL-CPH-BKK med SK/TG i stedet. Pga lang layover på Kastrup valgte jeg i stedet å dra til kongens by kvelden i forveien. TG-flighten i business til Bangkok var helt på det jevne og alt var i rute. Etter noen dager i Bangkok ble det en tur til Singapore der kona har en barndomsvenninne. TG stod for transporten med en A350 med det passende navnet Chiang Mai. Noen år siden forrige gang i Singapore, tror hotellprisene var doblet. Etter to netter i Singapore ble det Scoot A321neo til Malaysia og Penang. Tre fine dager på Hard Rock Hotel. Så fortsatt vi turen nordover, neste etappe var fra Penang til Phuket med Firefly B738. Så var det fem netter på Holiday Inn Resort i Patong. Alltid fint å komme dit, har kjentfolk som både er fastboende og langtidsferierer der. Omsider kunne vi sette kursen «hjem» til hytta i Chiang Mai, direkteflight med Thai Air Asia A320. Etter snaue tre uker i Chiang Mai ble det et par dager i Bangkok før retur til Norge. Første etappe var Bangkok-Hyderabad i C med Thai B787-8. Hadde i utgangspunktet over tre timer i HYD, men pga snag på TG-maskinen ble det en svært short connection, så fikk ikke sett mye av flyplassen der. Neste etappe var med Lufthansen og B787-9 før siste etappen med A320neo med samme selskap.

Resten av årets fritidsreiser var en helg i Kirkenes/Finnmark, MC-tur til Tyskland/Polen/Sverige, en helg i Køben, en guttetur til Hamburg, en Italiatur i oktober og en liten ego-trip til Amsterdam i november. Og selvfølgelig noen innenlands jobbturer + Tyskland og Italia.

Året endte med 52 flighter på til sammen 64.891 km, ca. 20% mer enn fjoråret. 58% jobb og 42% privat.
Høydepunkt? Jomfruturen til Canada og en ukes bilferie i Italia med fruen. Og dessuten at man kunne krysse av for både nye land, flytyper, selskaper og flyplasser.

Nye flytyper: Dash 8-200
Nye selskaper: Scoot, Firefly Airlines, ITA Airways
Nye flyplasser: Toronto YYZ, Penang PEN, Hyderabad HYD, Napoli NAP
Nye land: Canada, San Marino

Topp flytyper:
Airbus A320neo (14)
Boeing 737-800 (8)
Airbus A320 (7)
Embraer 195-E2 (3)
Airbus A321neo (3)
Dash 8-100 (3)
Airbus A321 (2)
Airbus A319 (2)
Airbus A350-900 (2)
Og en flight med hver av disse: Boeing 737-900, Embraer 195, Boeing 787-8/9/10, Airbus A318, Dash 8-200, Boeing 777-300ER

Topp selskaper:
SAS (15)
Norwegian (7)
Lufthansa (5)
Widerøe (4)
Thai Airways (4)
Air France (3)
KLM (3)
Helvetic (3)
Finnair (2)
Og en flight hver med Eurowings, Thai AirAsia, Firefly, Scoot, ITA og Swiss.

Topp 10 flyplasser:
Oslo (34)
København (10)
Frankfurt (6)
Stavanger (6)
Trondheim (4)
Amsterdam (4)
Bangkok (4)
Paris (4)
Ørsta Volda (4)
Zurich (4)

Klasser:
Economy (28)
SAS Plus (12)
Premium Economy (1)
Business (11)
First (0)

Last edited:

Ganske nøyaktig 100 flygninger i år, stort sett innenriks med A320n, noen mer eksotiske turer på kortbanenettet og Stord. Tre Polen-turer, et sommerbesøk i UK og en helg i Amsterdam er beholdningen utenriks.

Nye flyplasser var GDN, WRO og KRK. Mest meningsløse turene (eller mest meningsfulle avhengig av perpspektiv) var senator-flightene til Polen :)

2024 har med kun åtte flighter vært det dårligste siden jeg startet nøyaktig registrering for 20 år siden. Flere årsaker. Det er blitt færre reiser på oppdrag av andre (for så vidt ikke noe savn), og i år har jeg i en del tilfeller valgt skip, tog og ekspressbuss på distanser det også er flyforbindelser.

Disse åtte flightene er fordelt slik: Fire på en tur/retur Bergen-Amsterdam-Nürnberg, to på en ditto Bergen-Oslo, og så en enkeltreise Oslo-Bergen og Bergen-Trondheim. Reisen til Nürnberg var med KLM, de andre med SAS.

Flytyper:
A319 (1) SAS
A20N (2) SAS
B737 (1) KLM
B738 (1) KLM
E190 (2) KLM & German Airways
E195 (1) SAS

Noe nytt og uprøvd? Selv om German Airways fløy for KLM, så var det et nytt flyselskap. En E195 har jeg heller ikke sittet i før.

Allerede nå ser 2025 mye mer lovende ut. Da blir det langt flere flyvninger, uprøvde flytyper, flyplasser og sågar kontinent.

Lavt her i gården også, kun 14 flygninger og desidert laveste siden 2019. 12 av dem er på TOS-OSL-TOS med DY, men var og en tur til TRD med WF til TRF på returen. Cityjet og crj900 for SK oppover var derimot et nytt eksotisk tilskudd.

Det starter heldigvis litt spennende med stopp på BOO og -300 med WF videre til TOS nå rett etter nyttår. Får håpe WF sine sider foreslår noen rimelige og spennende reiseruter til neste år, så blir det litt variasjon :)

Syns det var spennende å lese om hva folk har gjort, så da får jeg bidra også. 2024 startet slik 2023 startet med retur hjem fra down under, denne gang fra CHC-MEL (besøk 5 dager) og videre til SIN-FRA-BGO. Ganske kjedelige routing, samtidig svært effektiv tidsmessig. Fikk unna 3t tidsforskjell mellom CHC og MEL, og de resterende 9t gikk overraskende fint selv med en nesten 3-åring på tur. På SIN-FRA var flyet rimelig tomt i Y på LH sin B748, slik at han la seg på to seter, brukte setebeltet på begge disse setene, og sovnet i det vi hadde boardet. Våknet 7t senere, fikk mat og lekte litt, før han sove igjen. Kanskje den lang flighten han har vært mest våken, på vei ned og andre turer har han gjerne sovet 11-12t av 13t flytur (som også er et mål fra min side = happy kid = happy alle).

Jeg reiste ikke så mye med jobb i 2024, og velger egentlig selv om jeg vil eller ei. Det ble vanlige turer til TOS (utenfor sesong, helt bevist), KSU, AES, TRD og SKN (via BOO). Highlight ble KEF, via OSL på vei til og via CPH på vei tilbake - sistnevnte i Icelandair sin Saga class. Saga class, når man er i riktig tidssone (de fleste andre kom fra USA, og sov på denne flighten), var super smuud. Kanon mat, god drikke, super underholding, service spot-on osv. - i tillegg en hyggelig islending ved siden av som jobbet i ATC og som skulle på konferanse i CPH :) Saga class for søvn er jeg mer skeptisk til, da setet ikke blir helt flatt. Island ellers var en kjempe opplevelse, fikk mandagen med kanon vær og endte opp med 420km kjøring rundt om på ting jeg ønsket å se i nydelig solskinn, lite vind og behagelig temperaturer for oktober å være. To dager konferanse med dårlig vær, og så da det jeg ville i KEF sentrum, og på returen til flyplassen fikk man endelig spist KFC igjen. Kan umulig være normalt at to stykk spiser på KFC til nærmere 1000 norske, samtidig var det magisk - leeeeeeeeeenge siden sist!

Ellers privat fikk man en tur til MAN(chester) og sett United knuse Everton. Fin tur over med DY, med overraskende mange turister fra England som hadde vært i Bergen fra mandag-fredagen, og retur med bonuspoeng via OSL og SK hjem. Ble oppgradert og fikk et greit måltid MAN-OSL. Få flighter (31), lite km (tilsvarende < 1 gang rundt jorden) samtidig fine opplevelser/minner. 2025 begynner ikke før i april, da blir det NH i C med hele familien på permtur til Japan i 5 uker, takket være/med det nye tilskuddet til familien :)

Tjohei!

Har totalt mistet oversikten over reiser og steder, men i følge regnskapsføreren hadde jeg 182 netter på hotell i 2024.

Og ifølge SAS så klarte jeg opptjeningen til EBD i løpet av 6 mnd... Dette i tillegg til alle de andre flyselskapene man flakser rundt med.

Jaja, får telle opp når man blir gammel. :)

Kim

Back