• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Forsinket/skadet bagasje og forsikring/erstatning

Hei

Returnerte med SAS 31 desember fra Stavanger til København. Tilfeldigvis oppdager jeg en sprekke på kofferten (ca 5 cm langt). Sprekken er såpass dyp at den går gjennom hardshellet på koffert, og kan derfor føre til potensielle vannskader i fremtiden. Har jeg noen rettigheter her selv om 7 dagers grensen er oversteget?
 
Last edited:
Hei

Returnerte med SAS 31 desember fra Stavanger til København. Tilfeldigvis oppdager jeg en sprekke på kofferten (ca 5 m langt). Sprekken er såpass dyp at den går gjennom hardshellet på koffert, og kan derfor føre til potensielle vannskader i fremtiden. Har jeg noen rettigheter her selv om 7 dagers grensen er oversteget?



Skal holde hardt å få de til å gå med på den så lenge etter. Du kan ha vært på mange turer siden da....


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Forsinket bagasje - rapportere til KLM eller Lufthansa?

Var opprinnelig booket på SIN - KUL - AMS - BGO, der SIN - KUL gikk med Malaysia Airlines og KUL - AMS - BGO med KLM (alt booket som en billett). Men så ble AMS - BGO kansellert, og KLM booket meg automatisk om til AMS - FRA - BGO med Lufthansa. Denne ombookingen ble gjort etter at jeg hadde sjekket inn bagasjen hele veien i SIN. Problemet er at flyet fra KUL var litt forsinket og kom inn til gate først 06:40 (opprinnelig tid 05:50), og avgang AMS - FRA med Lufthansa var 07:25. Jeg rakk flyet til FRA og så videre til BGO, men det gjorde tydeligvis ikke bagasjen.

Når jeg landet i Bergen så rapporterte jeg forsinket bagasje og fikk opprettet PIR (Property Irregularity Report). Agenten som håndterte dette (via Widerøe Ground Handling) opprettet PIR mot KLM, tross at siste flystrekning til BGO var med Lufthansa. Normal praksis ville vel vært at PIR går mot siste flyselskapet, uansett hvem som har "skyld" i forsinkelsen. Men det finnes gode argumenter for å gå mot KLM:

- Bagasjen er mest sannsynlig fortsatt i AMS, da de neppe rakk å laste den om til Lufthansa-flyet til FRA
- Det er mange flere avganger mellom AMS og BGO enn FRA - BGO, og hvis bagasjen skal gå med Lufthansa hele veien så må den gå AMS - FRA - BGO, i stedet for AMS - BGO direkte med KLM.

Nå har det gått mer enn 24 h, og det er fortsatt ingen oppdateringer å finne, hverken på world tracer eller KLM sin egen tracker. Burde PIR gått mot Lufthansa i stedet?

I teorien skulle jeg kanskje kunne opprette en egen PIR mot Lufthansa via hjemmesiden, men er det lurt? Er det i det hele tatt mulig å ha 2 stk PIR for samme bagasje, men med to ulike selskaper?

Edit:
Bagasjen er lokalisert, vil bli levert i morgen. Referansenummeret ble endret fra BGOKL***** til BGOLH*****, så det ble altså LH som «overtok» ansvaret for denne fra KLM.
 
Last edited:
Back
Top