Forsinket bagasje - rapportere til KLM eller Lufthansa?
Var opprinnelig booket på SIN - KUL - AMS - BGO, der SIN - KUL gikk med Malaysia Airlines og KUL - AMS - BGO med KLM (alt booket som en billett). Men så ble AMS - BGO kansellert, og KLM booket meg automatisk om til AMS - FRA - BGO med Lufthansa. Denne ombookingen ble gjort etter at jeg hadde sjekket inn bagasjen hele veien i SIN. Problemet er at flyet fra KUL var litt forsinket og kom inn til gate først 06:40 (opprinnelig tid 05:50), og avgang AMS - FRA med Lufthansa var 07:25. Jeg rakk flyet til FRA og så videre til BGO, men det gjorde tydeligvis ikke bagasjen.
Når jeg landet i Bergen så rapporterte jeg forsinket bagasje og fikk opprettet PIR (Property Irregularity Report). Agenten som håndterte dette (via Widerøe Ground Handling) opprettet PIR mot KLM, tross at siste flystrekning til BGO var med Lufthansa. Normal praksis ville vel vært at PIR går mot siste flyselskapet, uansett hvem som har "skyld" i forsinkelsen. Men det finnes gode argumenter for å gå mot KLM:
- Bagasjen er mest sannsynlig fortsatt i AMS, da de neppe rakk å laste den om til Lufthansa-flyet til FRA
- Det er mange flere avganger mellom AMS og BGO enn FRA - BGO, og hvis bagasjen skal gå med Lufthansa hele veien så må den gå AMS - FRA - BGO, i stedet for AMS - BGO direkte med KLM.
Nå har det gått mer enn 24 h, og det er fortsatt ingen oppdateringer å finne, hverken på world tracer eller KLM sin egen tracker. Burde PIR gått mot Lufthansa i stedet?
I teorien skulle jeg kanskje kunne opprette en egen PIR mot Lufthansa via hjemmesiden, men er det lurt? Er det i det hele tatt mulig å ha 2 stk PIR for samme bagasje, men med to ulike selskaper?
Edit:
Bagasjen er lokalisert, vil bli levert i morgen. Referansenummeret ble endret fra BGOKL***** til BGOLH*****, så det ble altså LH som «overtok» ansvaret for denne fra KLM.