Forsinket/skadet bagasje og forsikring/erstatning

Poenget er at en skal melde krav hos kun ett av forsikringsselskapet, med opplysninger om andre steder en er forsikret. Fordelingen mellom selskapene finner de ut av, men det kan tenkes ja at fordelingen blir ulik om du har ulik maksgrense hos de ulike selskapene. Jeg vet ikke om maksgrensene kan kombineres eller om det er høyeste maksgrense som bestemmer maksimal utbetaling..
Edit: maksgrensene kan visst kombineres: http://www.nettavisen.no/nyheter/--dobbeltforsikring-kan-vre-smart/1083566.html

Kan bekrefte at det er akkurat slik det virker. Har 10k grense på kredittkort og 5k på reiseforsikring, og har kjørt krav på 15k til kredittkortselskapet opptil flere ganger. Dette er helt smertefritt. Så langt.

Kan bekrefte at det er akkurat slik det virker. Har 10k grense på kredittkort og 5k på reiseforsikring, og har kjørt krav på 15k til kredittkortselskapet opptil flere ganger. Dette er helt smertefritt. Så langt.
Det er det veldig greit å være oppmerksom på, siden det er ganske vanlig å være dobbelt-reiseforsikret.

Då sender du eit krav til eit selskap, med info om forsikring i eit anna selskap i tillegg, og så fordela dei seg i mellom etterpå?

Sent fra min MotoG3 via Tapatalk

Poenget er at en skal melde krav hos kun ett av forsikringsselskapet, med opplysninger om andre steder en er forsikret. Fordelingen mellom selskapene finner de ut av, men det kan tenkes ja at fordelingen blir ulik om du har ulik maksgrense hos de ulike selskapene. Jeg vet ikke om maksgrensene kan kombineres eller om det er høyeste maksgrense som bestemmer maksimal utbetaling..
Edit: maksgrensene kan visst kombineres: http://www.nettavisen.no/nyheter/--dobbeltforsikring-kan-vre-smart/1083566.html

Då sender du eit krav til eit selskap, med info om forsikring i eit anna selskap i tillegg, og så fordela dei seg i mellom etterpå?

Sent fra min MotoG3 via Tapatalk
Yes, akkurat som eql1zr beskriver ovenfor.
Gir mulighet for å gå opp en klasse på nydressen ;-)

Så ble det min tur... Er i Taipei uten kofferten min, og venter på informasjon fra EVA Air om hvor den er. Men jeg har et praktisk spørsmål som DNB Forsikring ikke kan svare på nå i helgen (de har selvfølgelig ikke åpent i helgene). Jeg har helårs reiseforsikring gjennom Europeiske, og den kjenner jeg hvordan fungerer. Men jeg har også et Amex-kort med reiseforsikring. Jeg begynte å lese vilkårene, og det står at den kun er gyldig dersom både reise- og hotellutgifter er betalt med Amex-kortet. Men hvordan forholder det seg når ikke alle hoteller i denne verden aksepterer Amex? Ved reisens ende kommer jeg til å ha betalt kanskje 80% av hotellutgifter med Amex, resten med et Mastercard fra SEB. Noen med erfaring fra en lignende situasjon?

Jeg begynte å lese vilkårene, og det står at den kun er gyldig dersom både reise- og hotellutgifter er betalt med Amex-kortet. Men hvordan forholder det seg når ikke alle hoteller i denne verden aksepterer Amex? Ved reisens ende kommer jeg til å ha betalt kanskje 80% av hotellutgifter med Amex, resten med et Mastercard fra SEB. Noen med erfaring fra en lignende situasjon?
Du må ha betalt minimum 50% av reisens totale kostnad med Amex for at forsikringen skal være gyldig.

Så ble det min tur... Er i Taipei uten kofferten min, og venter på informasjon fra EVA Air om hvor den er. Men jeg har et praktisk spørsmål som DNB Forsikring ikke kan svare på nå i helgen (de har selvfølgelig ikke åpent i helgene). Jeg har helårs reiseforsikring gjennom Europeiske, og den kjenner jeg hvordan fungerer. Men jeg har også et Amex-kort med reiseforsikring. Jeg begynte å lese vilkårene, og det står at den kun er gyldig dersom både reise- og hotellutgifter er betalt med Amex-kortet. Men hvordan forholder det seg når ikke alle hoteller i denne verden aksepterer Amex? Ved reisens ende kommer jeg til å ha betalt kanskje 80% av hotellutgifter med Amex, resten med et Mastercard fra SEB. Noen med erfaring fra en lignende situasjon?

Nå begynner dette virkelig å bli morsomt. Hadde følgende reiserute på gjennomgående billett (bonustur/CT med SK/Star Alliance):

ARN-HAM SK
HAM-FRA LH
FRA-ICN LH
ICN-TPE OZ

EVA Air, som er handlingagent i Taipei, sier vår bagasje har stått i Hamburg siden utreisedatoen, dvs tre døgn. De klarer ikke å få bagasjen sendt til Taipei, og skylder på Lufthansa, som "ikke svarer på henvendelser". SAS skylder på både Lufthansa, Hamburg flyplass, Asiana og EVA Air.

Hvem har ansvaret for å få bagasjen vår fra Hamburg til Taipei? Jeg forstår at EVA Air på papiret har ansvaret for å holde i denne saken, men hvem kan hjelpe når ingen vil gjøre noe?

Last edited:
Hvem har ansvaret for å få bagasjen vår fra Hamburg til Taipei? Jeg forstår at EVA Air på papiret har ansvaret for å holde i denne saken, men hvem kan hjelpe når ingen vil gjøre noe?

SAS. Det er de du har avtale med (altså billett). Hvordan de løser transporten er ikke ditt problem, bare de fikser det. Har de problemer med dette, så kan de heller ikke selge billettene. Dette virker ekstremt merkelig, men det er mulig dette er et lite innblikk i hvordan det blir i fremtiden, da alt sammen skal outsources, og ingen tar ansvar for annet enn det de er betalt for. Irr op er utenfor dette, og når da selskapet (SAS) også har outsourcet alt mulig, så blir det kanskje trøbbel.

Skrekk og gru, SAS bagasjeservice

Forrige lørdag kom vi med LH BLQ-MUC-OSL... Vår Rimowa Topas 82 cm manglet et hjul.

En hygelig dame raskt skrev en skaderapport som vi skulle reg på register.bagsupport.net.

Hennes forklaring var grei, reg dette og vi skulle få mail om hvor vi skulle få Rimowa service etc..

Prøvde i dag å registrere dette, men umulig. Referansenummeret ble ikke akseptert, uansett hva jeg prøvde over en halv time. Tlf til Bagsupport kundeservice virket ikke.

Ringte da bagasjeservice på OSL. Denne damen hadde aldri hørt om slike skjemaer som skulle registeres !!!!...

Skylte på sommervikar :( Så jeg burde dra til Morris for hjelp. Hallo, Morris har ikke Rimowa.

Deretter sende kvittering til en lang LH adresse i Frankfurt og så få våre utlegg tilbake. Legg ved bankkontonummer.

Til slutt , vet noen av dere navn og tlf til Rimowa service i Oslo ?
På forhåmd takk ;)

Re: Skrekk og gru, SAS bagasjeservice

Takk for det. Har vært inne på dette...:D

Det har nok gått litt kjapt for en som muligens ikke var så rutinert, ja. register.bagsupport.net er en adresse som skal brukes når det er en SK-rapport, og vil være ubrukelig ved en (f.eks.) LH-rapport. Er nok derfor du ikke fikk registrert noe der. Ellers er det ganske riktig Morris som benyttes av Lufthansa i Norge for bagasjesaker dersom man ikke ønsker å ta saken direkte med Lufthansa. At telefonnummeret ikke virket er derimot værre, og er noe jeg vil bringe videre. Nummeret skal jo kunne brukes på samtlige SK-rapporter i hele landet...

Håper det ordner seg for din del i alle fall.

Last edited:
SAS. Det er de du har avtale med (altså billett). Hvordan de løser transporten er ikke ditt problem, bare de fikser det. Har de problemer med dette, så kan de heller ikke selge billettene. Dette virker ekstremt merkelig, men det er mulig dette er et lite innblikk i hvordan det blir i fremtiden, da alt sammen skal outsources, og ingen tar ansvar for annet enn det de er betalt for. Irr op er utenfor dette, og når da selskapet (SAS) også har outsourcet alt mulig, så blir det kanskje trøbbel.

I dette tilfælde kan det aldrig, aldrig nogen sinde blive et SAS problem...Er bagagen gennemskrevet til din slut destination er det ALTID FINAL CARRIER der står for fremskaffelsen af din bagage...sådan var det i mine 45 år i SAS og deraf en stor stor del med lost and found, som en del opgave, og sådan er det givet vis stadig....
Hilsen Ole

Nå begynner dette virkelig å bli morsomt. Hadde følgende reiserute på gjennomgående billett (bonustur/CT med SK/Star Alliance):

ARN-HAM SK
HAM-FRA LH
FRA-ICN LH
ICN-TPE OZ

Hvem har ansvaret for å få bagasjen vår fra Hamburg til Taipei?

Asiana, som er siste transportør, er ansvarlig for sporing og erstatning. Eva Air, som handlinagent, sporer bagasjen på vegne av Asiana (med Asiana tracingnummer (TPEOZxxxxx), men overfører saken til Asianas sentrale bagasjeavdeling hvis bagasjen ikke har kommet til rette innen en viss tid. Dette skjer normalt etter 7 dager. Selv om LH feiler med ikke å ettersende bagasjen, skal krav likevel rettes til Asiana og selskapene gjør opp seg imellom i etterkant.

Dette er grundig beskrevet i IATA's regelverk.

Last edited:
Re: Skadet bagasje

Kom hjem fra Hong Kong på tirsdag med en kombinasjon av CX og SK. Hentet bagasjen uten å sjekke den nærmere. Når jeg skulle rydde vekk polykarbonatkofferten i går oppdaget jeg en stor sprekk i det ene hjørnet. Jeg ser at SAS skriver at man må melde krav for skadet bagasje innen syv dager, noe jeg fortsatt kan rekke. Er det noen som vet om det holder å ringe dem i første omgang, eller må jeg fysisk ta med meg kofferten ut til OSL innen fristen?

Er det noen som har tilsvarende erfaringer fra tidligere, eller har en oppfatning om hvorvidt SAS vil ta ansvar for skadene i og med at jeg har tatt med kofferten hjem før jeg oppdaget skaden?

Bare for å oppdatere dere på hva som ble fasit her, så dekket SAS om lag 60% av kjøpesummen for en 4.5 år gammel Rimowa Salsa kjøpt i USA. Jeg var godt fornøyd, og bestilte en ny Salsa Deluxe fra Bagorama samme dag som jeg fikk 'vedtaket'. :)

Vi var nettopp i Norge en tur, og fikk stifte bekjentskap med SDAS bagasjeservice - eller kanskje jeg heller skulle si mangel på service?

Sjekket inn på CDG kl 10.00 - 12 timer før flyavgang. Landet på OSL kl 00.30, og tre kvarter senere ble det klart at ene kofferten ikke var med flyet. Vi fylte ut de nødvendige papirer og fikk informasjon om hvordan og hvor vi kunne sjekke status. Tidlig avgang til TRD neste morgen og tog videre til Levanger. Tidlig på formiddagen tikket det inn SMS om at kofferten var lokalisert, og ca 11.30 ny SMS om at den var ankommet TRD.

Jeg logget meg på for å sjekke forventet ankomsttid, men der var det bare opplyst at budbilfirmaet A til B hadde plukket den opp. Jeg ringte det oppgitte nr til A til B, men nummeret var ikke lengre i bruk (!). Ringte hovedkontoret deres, og fikk nummeret til lokal rep. i Trøndelag - men fikk samtidig beskjed om at de ikke har kjæring for SAS. Ringte den lokale sjåføren, og han hadde ganske riktig ingen koffert og ingen oppdrag for SAS.

Etter 25 minuitter med ventemusikk lyktes jeg i å få fatt i SAS. De kunne fortelle at kofferten var plukket opp av - ja, ganske riktig - A til B. Jeg forklarte at dette ikke var tilfelle, og vedkommende lovet å sjekke og ringe meg tilbake med en gang. Etter å ha ventet en time ringte jeg Værnes hvor jeg ble satt over til SAS bagasjeservice sentralt (!), og etter litt i overkant av en time med pausemusikk (fremdeles til til USD 1.25/minutt) fikk jeg snakke med en hyggelig dame som kunne fortelle at kofferten var i transitt med A til B. Ny forklaring fra min side om at dette ikke stemte, og nytt løfte om at hun skulle sjekke og ringe tilbake.

Kofferten dukket opp ved middagstider dagen etter. Visstnok med taxi. Ingen fra SAS ringte meg noen gang tilbake.

Imponert? Ikke det spor! Dette er for dårlig.

Last edited:
Noen som har erfaring med reparasjon av Rimowa? Fikk revet av et hjørne med ene hjulet av Rimova Private Jet i går. Ikke så gira på å få ny koffert av tilsvarende verdi, siden Lufthansa skriver ned verdien såpass mye.
Har Morris noe bra? Lenge siden jeg har kjøpt koffert, så har ikke peiling i det hele tatt. Lite som overgår den jeg har, men er ikke så gira på å spa opp over €1000 akkurat nå.

Koffert nr 2 er borte, og på tracer kommer ikke noe info opp.
Good times!

Ved tapt bagasje, får man erstatning for pris i Norge for tilsvarende vare, eller pris i utlandet på tilbud?

Last edited:
Hei Dag.

Kontakt support@koffertkompaniet.no Agent for Rimowa,,

Brukte dem i fjor da jeg hadde skade rapportert SK/OSL , LH flight...

Mistet et hjul på fullsize Topas. Ville ikke dra til Oslo for rep, fikk hjulet fra dem. Smukk på.. Betalte fakturaen deres og fikk senere ref fra SK Bagasje.:up:

Last edited:
Back