Forsinket/skadet bagasje og forsikring/erstatning

Re: Utsendelse av forsinket bagasje i Oslo

Heisann!

Vil gjerne gi skryt til SAS etter at bagasjen min i går (igjen) forsvant på tur fra Malta opp til Oslo.

Fikk beskjed når jeg ventet ved bagasjebåndet kl 21.00 at min koffert ikke var med fra Frankfurt, men at de hadde kontroll på den der nede og den ble sendt med siste flyet for kvelden som landet 23.40.

Rett etter det landet fikk jeg SMS fra dem om dette, og at de sendte bagasjen min med flybussen kl 24 inn til Oslo Sentrum, hvor de satte kofferten i en taxi og leverte den på hotellet mitt rett før kl 01!

Hadde en del papirer og effekter der for møter i dag tidlig, så satte stor pris på den servicen de viste!!

Skal sies at jeg fløy Business/Plus og er Diamond-kunde. Men uansett service over det jeg vanligvis forventer i en slik situasjon! Takk SAS!

Kim

Re: Forsinket bagasje og forsikring/erstatning

1. Er det stuereint å dele kostnadene på to forsikringer? Her snakker vi da ikke om å kreve dekning for et kjøp til flere selskap, men å belaste deler av kostnadene på begge selskap.

2. Hvor mye kan regnes som nødvendig? Her snakker vi om at vi ikke får bagasjen før onsdag/torsdag (spørs hvor lang tid det tar å få den fra flyplassen og noen timer nordover), og vi landet altså midt på dagen i dag, lørdag. Således er over halve ferien uten bagasjen.

Kan svare til meg selv i tilfelle det er interessant for andre å vite..

Jeg fikk dekket de fleste kostnader. Havnet på ca 85-9000kr og delte dette i to like deler.
Et krav sendte jeg til forsikringa på kredittkortet og et sendte jeg til vanlig reiseforsikring.
Begge ble informert om at jeg har gjort det på denne måten. Jeg fikk utbetalt 4000,- fra kredittkortet, og hele beløpet fra reiseforsikringen.

Hvorfor jeg ble avkortet med noen hundrelapper på kredittkortet vet jeg ikke, men jeg antar det er fordi de dekker kun 3000 kr og de fikk sikkert Norwegian til å dekke 1000kr..

Forøvrig ble bagasjen levert raskere enn neste onsdag, den ble sendt til Praha og med Czech Airlines til Bratislava og med budbil derfra til der vi var. Så var fremme mandag kveld.

Hos meg forsvant bagasjen torsdag kveld på vei fra DUB-CPH-TRD, og fortsatt er det ingen spor etter den..

Lite man får gjort virker det som, irriterende med alt av toalettsaker når neste tur allerede er mandag. Og forsikringer dekker ikke tap av bagasje på "hjemreise", kun erstatning om kofferten aldri kommer.

Lurer litt på hvor lenge det skal gå før den er "tapt"...

Kim

Et annet interessant spørsmål, hva er hjemreise ved enveisbillett? :)
Folkeregisteradresse?
Er det da ikke hjemreise om jeg reiser til min pendlerleilighet?

hei Are G!

Egentlig et meget godt spørsmål i mitt tilfelle. Bagasjen var nemlig borte da flyet jeg var med måtte lande i Oslo i stedet for på TRD, og den var ikke med når vi måtte hente bagasjen og overnatte på OSL. Dermed var jeg ikke hjemme, men fortsatt på reise..

Noen som vet hva som gjelder her da?

Kim

Godt spørsmål. Min reiseforsikring (DNB Reise Best) har følgende vilkår:

7.1.3 Forsinket bagasje
Hvis innsjekket bagasje ankommer minst 4 timer forsinket
til reisemålet, refunderes nødvendige og dokumenterte
merutgifter for innkjøpte klær og toalettsaker i den tiden
bagasjen er savnet. Erstatningen kan maksimalt utgjøre
kr 4 000 per person.
Forsinket bagasje på tjenestereise erstattes med inntil kr
5 000
Erstatning utbetales ikke ved forsinkelse på hjemreisen.
Forsinkelsen skal dokumenteres skriftlig av transportør.

Vil tro jeg ikke ville fått noe dekket her.

I det tilfelle er man vel på reise og burde få dekket nødvendigheter som toalettsaker.
Det virker i alle fall rimelig, poenget med å ikke dekke noe når man er på hjemreise er at når du står på flyplassen hjemme trenger du strengt tatt ikke mer klær enn du har i huset ditt..

Men det kunne kanskje vært en idé å sjekke med selskapet. Du mister vel bagasje til stadighet, gjør du ikke Kim?

Registrere forsinket bagasje

Hvor kan jeg registrere forsinket bagasje med SAS (når jeg ikke har registrert den på flyplassen)?

Forklaringen er at jeg fløy SAS ARN-OSL i dag, kraftig forsinket og ombooket til et annet fly da min opprinnelige flight ble kansellert. Landet sent på OSL etter en allerede slitsom dag, og innsjekket bagasje kom selvfølgelig ikke på båndet. Da køen til bagasjeservice på ankomst var lenger enn et vondt år, orket jeg rett og slett ikke å stille meg opp for å registrere den som savnet. Hvilke muligheter har jeg nå? Hvordan kommer jeg i kontakt med baggasjeservice, finnes det en online-løsning for å registrere den slik at den med tid og stunder kan bli levert hjem til meg?

Vi er nå på tredje dagen i Florida uten bagasjen vår. Antar den ble igjen i Oslo, vi dro nemlig på den store snødagen torsdag, leste et sted at det var 2000 etterlatte kofferter den dagen. Hvor lang tid tar det å ordne opp i etterslepet, og når kan vi regne bagasjen som tapt? Den er selvfølgelig etterlyst hos Delta.

Vi er nå på tredje dagen i Florida uten bagasjen vår. Antar den ble igjen i Oslo, vi dro nemlig på den store snødagen torsdag, leste et sted at det var 2000 etterlatte kofferter den dagen. Hvor lang tid tar det å ordne opp i etterslepet, og når kan vi regne bagasjen som tapt? Den er selvfølgelig etterlyst hos Delta.

Fra: http://www.delta.com/content/www/en_US/support/faqs/during-your-trip/baggage-faqs.html
På delta regnes den som tapt etter 14 dager. Delta dekker $50 per person pr døgn i dokumenterte utgifter.

Alt over dette må du rette til reiseforsikringen (som typisk dekker flere tusen pr reisende, sjekk vilkårene dine). Dersom bagasjen er tapt er det egne regler for erstatning basert på vekt (http://www.delta.com/content/www/en...-lost-or-damaged/declaring-baggage-value.html). Igjen så kan differansen normalt kreves av reiseforsikringen.

Når det gjelder etterslepet så kan sikkert noen av de på OSL svare.

Last edited:

Dette høres ut som en formidabel shopping tur er på sin plass...;) Som mcduck skriver: Sjekk vilkårene i reiseforsikringen. Selv har jeg sluttet å "plage" flyselskapet med dette, for det tar så eventyrlig lang tid å få ordnet opp i dette. Mine forsikringsselskaper har stort sett overført penger basert på det jeg har levert av kvitteringer i løpet av kun få dager.

Vær obs på at dersom du har flere reiseforsikringer (f.eks. reise betalt med kredittkort + helårs reiseforsikring) så er dekningen kumulativ, så om selskap 1 dekker inntil 6000,- per person og selskap 2 dekker inntil 4000,- per person så kan du i teorien shoppe for 10.000,- per person.

Vi er nå på tredje dagen i Florida uten bagasjen vår. Antar den ble igjen i Oslo, vi dro nemlig på den store snødagen torsdag, leste et sted at det var 2000 etterlatte kofferter den dagen.

Da er vi gjenforente med bagasjen vår etter fire dager. Av bagasjelappen ser det ikke ut som om den ble igjen i Oslo, men istedetfor ble gjenglemt i Amsterdam. Men mer om det i triprapporten etter påske.

Ødelagt bagasje

Fløy TXL-CPH-BGO og Rimowaen sprakk i venstre hjørne.

SAS skrev en Damage Report på flyplassen, samt et ark med butikker som kan reparere.
Tviler på at noen kan reparere kofferten, da sprekken er ganske omfattende.
Jeg tror at det er umulig å reparere det - med mindre man må kjøpe en ny "halvdel".

På Rimowas nettsider står det ingen 'godkjente' verksteder i Bergen.

What to do? Har jeg rett til å kjøpe en ny?

Noen som har erfaringer med SAS og ødelagt bagasje?

Du må dra på en av butikkene sas har avtale med, og få den sjekket. Før har jeg plukket ut tilsvarende koffert der, og vil man ha dyrere kan man betale mellomlegget. Men siden de kanskje ikke har rimowa, regner jeg med du må få et skriv derfra om at kofferten ikke kan repareres, også må du kontakte sas igjen? Mulig de kan bestille en rimowa for deg selv om de ikke fører den..

SAS har avtale med en importør av kofferter, de hadde før ihvertfall enkelte Rimowa-modeller i sortimentet. Du må i så tilfelle skrive inn eller ringe på 815-nummeret.

Antar det er forskjellig praksis her. UA har ødelagt tre kofferter for oss på vel at år. Først splitterny Rimowa Topas ( full size ) i HNL. Hele ramma var vridd. Klar beskjed, får ny om ca. 2 mnd.

Ville ikke ha sendt den til Norge siden vi skulle dit etter 4 mnd. Orket ikke diskusjon med toll og mva. Den ble levert i kartong til vårt faste hotell i byen i god tid før vi ankom.

Sist februar, ødela de to Ricardo, kjøpt i USA. Bare kjøp nye.. Spurte om jeg kunne da heller kjøpe to Samsonite siden ingen Ricardo i Norge.

Helt OK.. Dro i butikken lokalt, to stk Cubelight ( 2.8 kg hver ) kr. 7.400.
Sendte kvittering og pengene ko0m raskt inn på konto.

( Liten bemerking: Cubelight koster kr. 1.000 mer i USA med dagens dollarkurs ).

Ødelagt koffert Lufthansa

Samsonite kofferten vår var sprukket ved ankomst Osl etter flight med Lufthansa. Fikk beskjed om å ta med skaderapport til Morris her hjemme. Der får vi beskjed om at vi får kun 1000,- og bare dersom vi har kvittering på innkjøp av kofferten. Stemmer virkelig dette?

Back