Siterer meg selv. Reiseforsikringen har eksplisitt i vilkårene at de ikke dekker skader på bagasje, men innboforsikringen min gjorde det - så da ble det mindre fra egen lomme enn først fryktet.
Siterer meg selv. Reiseforsikringen har eksplisitt i vilkårene at de ikke dekker skader på bagasje, men innboforsikringen min gjorde det - så da ble det mindre fra egen lomme enn først fryktet.
Poenget er at en skal melde krav hos kun ett av forsikringsselskapet, med opplysninger om andre steder en er forsikret. Fordelingen mellom selskapene finner de ut av, men det kan tenkes ja at fordelingen blir ulik om du har ulik maksgrense hos de ulike selskapene. Jeg vet ikke om maksgrensene kan kombineres eller om det er høyeste maksgrense som bestemmer maksimal utbetaling..
Edit: maksgrensene kan visst kombineres: http://www.nettavisen.no/nyheter/--dobbeltforsikring-kan-vre-smart/1083566.html
Det er det veldig greit å være oppmerksom på, siden det er ganske vanlig å være dobbelt-reiseforsikret.Kan bekrefte at det er akkurat slik det virker. Har 10k grense på kredittkort og 5k på reiseforsikring, og har kjørt krav på 15k til kredittkortselskapet opptil flere ganger. Dette er helt smertefritt. Så langt.
Poenget er at en skal melde krav hos kun ett av forsikringsselskapet, med opplysninger om andre steder en er forsikret. Fordelingen mellom selskapene finner de ut av, men det kan tenkes ja at fordelingen blir ulik om du har ulik maksgrense hos de ulike selskapene. Jeg vet ikke om maksgrensene kan kombineres eller om det er høyeste maksgrense som bestemmer maksimal utbetaling..
Edit: maksgrensene kan visst kombineres: http://www.nettavisen.no/nyheter/--dobbeltforsikring-kan-vre-smart/1083566.html
Yes, akkurat som eql1zr beskriver ovenfor.Då sender du eit krav til eit selskap, med info om forsikring i eit anna selskap i tillegg, og så fordela dei seg i mellom etterpå?
Sent fra min MotoG3 via Tapatalk
Du må ha betalt minimum 50% av reisens totale kostnad med Amex for at forsikringen skal være gyldig.Jeg begynte å lese vilkårene, og det står at den kun er gyldig dersom både reise- og hotellutgifter er betalt med Amex-kortet. Men hvordan forholder det seg når ikke alle hoteller i denne verden aksepterer Amex? Ved reisens ende kommer jeg til å ha betalt kanskje 80% av hotellutgifter med Amex, resten med et Mastercard fra SEB. Noen med erfaring fra en lignende situasjon?
Så ble det min tur... Er i Taipei uten kofferten min, og venter på informasjon fra EVA Air om hvor den er. Men jeg har et praktisk spørsmål som DNB Forsikring ikke kan svare på nå i helgen (de har selvfølgelig ikke åpent i helgene). Jeg har helårs reiseforsikring gjennom Europeiske, og den kjenner jeg hvordan fungerer. Men jeg har også et Amex-kort med reiseforsikring. Jeg begynte å lese vilkårene, og det står at den kun er gyldig dersom både reise- og hotellutgifter er betalt med Amex-kortet. Men hvordan forholder det seg når ikke alle hoteller i denne verden aksepterer Amex? Ved reisens ende kommer jeg til å ha betalt kanskje 80% av hotellutgifter med Amex, resten med et Mastercard fra SEB. Noen med erfaring fra en lignende situasjon?
Hvem har ansvaret for å få bagasjen vår fra Hamburg til Taipei? Jeg forstår at EVA Air på papiret har ansvaret for å holde i denne saken, men hvem kan hjelpe når ingen vil gjøre noe?
SAS. Det er de du har avtale med (altså billett). Hvordan de løser transporten er ikke ditt problem, bare de fikser det. Har de problemer med dette, så kan de heller ikke selge billettene. Dette virker ekstremt merkelig, men det er mulig dette er et lite innblikk i hvordan det blir i fremtiden, da alt sammen skal outsources, og ingen tar ansvar for annet enn det de er betalt for. Irr op er utenfor dette, og når da selskapet (SAS) også har outsourcet alt mulig, så blir det kanskje trøbbel.
Nå begynner dette virkelig å bli morsomt. Hadde følgende reiserute på gjennomgående billett (bonustur/CT med SK/Star Alliance):
ARN-HAM SK
HAM-FRA LH
FRA-ICN LH
ICN-TPE OZ
Hvem har ansvaret for å få bagasjen vår fra Hamburg til Taipei?
Kom hjem fra Hong Kong på tirsdag med en kombinasjon av CX og SK. Hentet bagasjen uten å sjekke den nærmere. Når jeg skulle rydde vekk polykarbonatkofferten i går oppdaget jeg en stor sprekk i det ene hjørnet. Jeg ser at SAS skriver at man må melde krav for skadet bagasje innen syv dager, noe jeg fortsatt kan rekke. Er det noen som vet om det holder å ringe dem i første omgang, eller må jeg fysisk ta med meg kofferten ut til OSL innen fristen?
Er det noen som har tilsvarende erfaringer fra tidligere, eller har en oppfatning om hvorvidt SAS vil ta ansvar for skadene i og med at jeg har tatt med kofferten hjem før jeg oppdaget skaden?