Forsinket/skadet bagasje og forsikring/erstatning

Re: Ødelagt koffert Lufthansa

Takk for svar. Skaden ble meldt og godkjent ved ankomst. Kofferten de kunne tilby oss der var av en helt annen type så vi takket nei og fikk da beskjed om å dra til Morris med de papirene vi hadde med. Der er beskjeden at uten kvittering får vi ikke noe og siden kofferten var så gammel så "hadde den vel gjort nytten sin"... Helt ok hvis dette er regelen men synes det var litt merkelig.

Re: Ødelagt koffert Lufthansa

Lufthansa avskriver verdien av kofferten avhengig av hvor gammel den er.

Fikk skadet en koffert på en nylig tur med Air France. Morris (som håndterer skadet bagasje for AF) har gått gjennom skaden og funnet ut at den ikke kan repareres - så da får jeg en ny koffert i stedet for.

Og her kommer problemet; kofferten ble kjøpt i USA på et outlet til en (veldig) god pris, og det er kjøpsprisen verdien (før avskrivning) blir beregnet fra. Innbytteverdien jeg har fått på 1300 kr holder langt ifra til å få tak i en tilsvarende koffert - så da blir isåfall jeg sittende med svarteper, og det liker jeg ikke så veldig godt.

Hva slags rettigheter sitter jeg med her, og hvem bør jeg gå til for å få dekket mellomlegg opp til en tilsvarende koffert?
Eller må jeg bare spise tapet selv og være bitter en liten tid fremover?

Fikk skadet en koffert på en nylig tur med Air France. Morris (som håndterer skadet bagasje for AF) har gått gjennom skaden og funnet ut at den ikke kan repareres - så da får jeg en ny koffert i stedet for.

Og her kommer problemet; kofferten ble kjøpt i USA på et outlet til en (veldig) god pris, og det er kjøpsprisen verdien (før avskrivning) blir beregnet fra. Innbytteverdien jeg har fått på 1300 kr holder langt ifra til å få tak i en tilsvarende koffert - så da blir isåfall jeg sittende med svarteper, og det liker jeg ikke så veldig godt.

Hva slags rettigheter sitter jeg med her, og hvem bør jeg gå til for å få dekket mellomlegg opp til en tilsvarende koffert?
Eller må jeg bare spise tapet selv og være bitter en liten tid fremover?
Erfaringsmessig tror jeg du må svelge kamelen, evt. forsøke å kontakte flyselskapet. Jeg vurderer å kjøpe kun billige kofferter videre etter tilsvarende skjedde med oss.

Samme med min reiseforsikring, dessverre. Står i vilkårene at de ikke dekker skade på innsjekket koffert, kun evt. innhold. Prøver meg på en liten telefon til flyselskapet jeg, og krysser fingrene.

Jeg fikk dekket kjøp av ny koffert fra reiseforsikringen, da min bagasje ble forsinket i 3 døgn på utreise for noen år siden. Dog ikke samme prisklasse, men mor fikk seg en ny, fin Samsonite carryon, og jeg plukket opp Rimåvan min på returen.

1. Brukte 30'000 EB for upgrade fra Go til Plus for meg +1 i går ARN-LAX. Så virker ikke wifi på flyet, er det noe som kompenseres? Regner ikke med det, bare sjekker... litt av grunnen til upgrade er pga kunne jobbe med behagelig men da kreves nettilgang.

2. Da vi landet fikk vi beskjed om at bagasjen til +1 enda var i ARN, SAS skulle sende den til hotellet så snart som mulig (forhåpentligvis i dag). Pleier bagasjen komme dagen etterpå? Går dette smertefritt? De skulle sende mil men vi har ikke fått noe enda. Hva har man rett på? +1 må jo kjøpe klær osv for oppholdet.

2. Da vi landet fikk vi beskjed om at bagasjen til +1 enda var i ARN, SAS skulle sende den til hotellet så snart som mulig (forhåpentligvis i dag). Pleier bagasjen komme dagen etterpå? Går dette smertefritt? De skulle sende mil men vi har ikke fått noe enda. Hva har man rett på? +1 må jo kjøpe klær osv for oppholdet.

Det vil jo stå i reiseforsikringen til +1, men typisk vil du da kunne handle klær for et sted mellom 4.000 og 10.000kr avhengig av hvor god forsikring man har

1. Brukte 30'000 EB for upgrade fra Go til Plus for meg +1 i går ARN-LAX. Så virker ikke wifi på flyet, er det noe som kompenseres? Regner ikke med det, bare sjekker... litt av grunnen til upgrade er pga kunne jobbe med behagelig men da kreves nettilgang.

Stadig vekk at WIFI ikke funker, og det er ikke noe kompensasjon i sånne tilfeller

Skadet bagasje

Kom hjem fra Hong Kong på tirsdag med en kombinasjon av CX og SK. Hentet bagasjen uten å sjekke den nærmere. Når jeg skulle rydde vekk polykarbonatkofferten i går oppdaget jeg en stor sprekk i det ene hjørnet. Jeg ser at SAS skriver at man må melde krav for skadet bagasje innen syv dager, noe jeg fortsatt kan rekke. Er det noen som vet om det holder å ringe dem i første omgang, eller må jeg fysisk ta med meg kofferten ut til OSL innen fristen?

Er det noen som har tilsvarende erfaringer fra tidligere, eller har en oppfatning om hvorvidt SAS vil ta ansvar for skadene i og med at jeg har tatt med kofferten hjem før jeg oppdaget skaden?

Re: Skadet bagasje

I utgangspunktet må du bringe kofferten til flyplassen. Uten å ha reglene forran meg, men jeg mener å huske at det kan gjøres unntak dersom du har lang vei til flyplassen (50+km tror jeg det var/er). Du må ha med bag-tag (om du har hevet den; se om du finner bagasje-kviteringen), bilettnummer (vil mest sansynlig stå på ombordstigninskort, hvis ikke står den oftest i andre reisedokumenter) og kofferten.

Er det noen som har tilsvarende erfaringer fra tidligere, eller har en oppfatning om hvorvidt SAS vil ta ansvar for skadene i og med at jeg har tatt med kofferten hjem før jeg oppdaget skaden?

Jeg har hatt et tilsvarende tilfelle, og oppdaget ikke skaden før vi var kommet hjem. Ingen problemer med SAS, og de pekte meg i retning av en butikk på et kjøpesenter her i byen for innkjøp av ny koffert (tror vel at de sa at butikken ville vurdere om det lot seg gjøre å reparere, og deretter gi en koffert av tilsvarende type).

Kom hjem fra Hong Kong på tirsdag med en kombinasjon av CX og SK. Hentet bagasjen uten å sjekke den nærmere. Når jeg skulle rydde vekk polykarbonatkofferten i går oppdaget jeg en stor sprekk i det ene hjørnet. Jeg ser at SAS skriver at man må melde krav for skadet bagasje innen syv dager, noe jeg fortsatt kan rekke. Er det noen som vet om det holder å ringe dem i første omgang, eller må jeg fysisk ta med meg kofferten ut til OSL innen fristen?

Hadde samme runde med Rimowaen min i februar. Satt en halv evighet i kø på telefonen, bare for å få beskjed om at jeg måtte dra til Værnes for å vise den. Deretter ble det å levere den inn på en av byens koffertsjapper - som igjen brukte drøye 2 måneder på å fikse den.

Et forsikringsspørsmål knyttet til forsinket bagasje. Jeg hadde forleden gleden av en solid 60 timers forsinkelse av bagasjen min etter krøllet på OSL forrige helg, og iverksatte naturligvis nødvendig shopping ved ankomst BLQ. Jeg har to forskjellige reiseforsikringer; den ene som totalkunde i Sparebank1 og den andre gjennom mitt SAS Mastercard (med hvilket reisen ble betalt) - således altså med to forskjellige forsikringsselskaper. Dette gir meg jo rett til å bruke begge når hendelser som bagasjeforsinkelse inntreffer (men naturligvis ikke ved å sende samme kvitteringer til forskjellige selskaper), og jeg sendte da også krav til begge i etterkant.

SAS Mastercard, eller rettere sagt Codan, ordnet opp på under 24 timer. Av Sparebank1 ble jeg imidlertid bedt om å oppgi kredittkortnummeret med hvilket reisen ble betalt, slik at de kunne søke regress. Javel!? Hvorfor skal Sparebank1 i påkommende tilfelle søke regress overfor et annet forsikringsselskap, når det her er tale om to helt separate forsikringer? Hvis det skal søkes regress, så ville jeg vel mene at det er mer naturlig at forsikringsselskapene gjør det hos SAS, og ikke hverandre. Noen som har lignende erfaringer? Mest av alt mistenker jeg at det er lureri fra Sparebank1s side og at de forsøker å begrense sine egne utlegg ved å lure meg til å krysskoble til evt. andre forsikringer forsikringstaker måtte ha, men er man dobbeltforsikret, så er man dobbeltforsikret - og jeg hører aldri Sparebank1 tilby meg rabatt på min standardforsikring hos dem fordi jeg som oftest betaler mine reiser med kredittkort som tilbyr en ekstra forsikring.

Det er vanlig praksis at forsikringsselskapene deler kostnadene mellom seg om en er dobbeltforsikret. Det står vel i vilkårene et sted at du skal opplyse om du er forsikret flere steder.

Det er vanlig praksis at forsikringsselskapene deler kostnadene mellom seg om en er dobbeltforsikret. Det står vel i vilkårene et sted at du skal opplyse om du er forsikret flere steder.

Det er naturlig at man må oppgi om man har flere forsikringer, og forretningsmessig sett for selskapene gir det sikkert mening å fordele kostnadene mellom seg, men dersom man er forsikret for 1000 det ene stedet og 2000 det andre stedet, så står man da vitterlig fritt til å bruke begge forsikringene, således at man ved for eksempel forsinket bagasje kjøper forskjellige klær på forskjellig forsikring, innenfor rammene av forsikringssummen? I så tilfelle forstår jeg ikke helt hvorfor det ene selskapet skal søke regress hos det andre, ettersom da forsikringen hos dette selskapet allerede vil være benyttet. Dette gjelder vel også om man er dobbeltforsikret og mister en gjenstand verdt for eksempel 15 000; hvis man da er forsikret for 10 000 det ene stedet og 5 000 det andre, så vil man vel da kunne få dekket de 15 000 mellom de to forsikringene?

Det er naturlig at man må oppgi om man har flere forsikringer, og forretningsmessig sett for selskapene gir det sikkert mening å fordele kostnadene mellom seg, men dersom man er forsikret for 1000 det ene stedet og 2000 det andre stedet, så står man da vitterlig fritt til å bruke begge forsikringene, således at man ved for eksempel forsinket bagasje kjøper forskjellige klær på forskjellig forsikring, innenfor rammene av forsikringssummen? I så tilfelle forstår jeg ikke helt hvorfor det ene selskapet skal søke regress hos det andre, ettersom da forsikringen hos dette selskapet allerede vil være benyttet. Dette gjelder vel også om man er dobbeltforsikret og mister en gjenstand verdt for eksempel 15 000; hvis man da er forsikret for 10 000 det ene stedet og 5 000 det andre, så vil man vel da kunne få dekket de 15 000 mellom de to forsikringene?
Poenget er at en skal melde krav hos kun ett av forsikringsselskapet, med opplysninger om andre steder en er forsikret. Fordelingen mellom selskapene finner de ut av, men det kan tenkes ja at fordelingen blir ulik om du har ulik maksgrense hos de ulike selskapene. Jeg vet ikke om maksgrensene kan kombineres eller om det er høyeste maksgrense som bestemmer maksimal utbetaling..
Edit: maksgrensene kan visst kombineres: http://www.nettavisen.no/nyheter/--dobbeltforsikring-kan-vre-smart/1083566.html

Hadde samme runde med Rimowaen min i februar. Satt en halv evighet i kø på telefonen, bare for å få beskjed om at jeg måtte dra til Værnes for å vise den. Deretter ble det å levere den inn på en av byens koffertsjapper - som igjen brukte drøye 2 måneder på å fikse den.
Kan være greit å ha i mente at SAS sine avtaler og rutiner mht. skadet bagasje ble endret i mars. Nå skal man kontakte et kundesenter enten på telefon eller via et skjema på en nettside etter at man har fått ordnet skaderapporten på flyplassen.

Back