Forex - Elendige kurser på valuta?

Re: Forex - Elendige kurser på valuta?

der var det billigst for meg å ta ut GBP fra minibank her i Norge for å veksle til Dalasi der nede enn å ta med NOK for å veksle.

Hvis man tar ut valuta på minibank i Norge så får man vel banken sin kurs, som er mye dårligere enn VISA sin ?

Burma har i år fått minibanker som tar utenlandske kort, så da er det muligheter for å sikre seg litt ekstra valuta også der. Ganske praktisk ettersom Burma har vært kjent for å være ganske vanskelige i forhold til kvaliteten på dollarsedlene som skulle veksles inn, noe som fort kan by på problemer.

Jepp, så det da jeg var der i påsken ;) Ville fortsatt hatt med en reserve i USD (i nødsfall EUR/SGD), siden minibanker bare funker når det er strøm - og det er ikke alltid tilfelle i RGN :p Ville ikke stolt på at alle hoteller og flyselskap tar kyat heller (selv om de aller fleste aksepterer kyat der nede nå om dagen skal man tro noen av backpackerene der nede)

Jeg bruker masse Forex. Ikke store volum, men om jeg taper 30,- på å slippe å løpe rundt som en tulling på jakt etter kæsj i Kuala Lumpur, etter ti timers reise, så er det greit spør du meg.

Syns nå det er mer styr å bruke en time eller mer på å dra til Forex og stå i kø der framfor 5 minutter på å finne en minibank på destinasjonsflyplassen.

tar jeg med daler og veksler ved ankomst (ikke Euro lol)

Siste sted jeg gjorde dette var RGN/Burma. Der tok de USD og Sing Dollar, intet annet. Men slike steder blir det bare mindre og mindre av.

De kjøper og selger euro i RGN òg. Sikkert THB og annet mer eksotisk i tillegg hvis du finner en uoffisiell veksler (anbefales ikke). Problemet for oss som bor i gamlelandet er at det ikke fins minibanker her som spytter ut dollar. Skal man ha tak i sterk valuta må man hoste opp satsene til Forex eller bankene. Euro kan man riktignok ta ut med Visa sine rater i minibank hvis man har transfer i eurosonen.

Syns nå det er mer styr å bruke en time eller mer på å dra til Forex og stå i kø der framfor 5 minutter på å finne en minibank på destinasjonsflyplassen.

Kan jo tenkes at du må stå i kø foran minibanken og ... ;-)

Ikke bare det, finne den, ofte vanskelig, korridorer opp og ned..... Bedre med nok Forex-currency slik at en kan komme til byen og finne noe der. Man kan jo bruke creditcard etc på rstauranter der..

De kjøper og selger euro i RGN òg. Sikkert THB og annet mer eksotisk i tillegg hvis du finner en uoffisiell veksler (anbefales ikke). Problemet for oss som bor i gamlelandet er at det ikke fins minibanker her som spytter ut dollar. Skal man ha tak i sterk valuta må man hoste opp satsene til Forex eller bankene. Euro kan man riktignok ta ut med Visa sine rater i minibank hvis man har transfer i eurosonen.

Ikke den skranken som ligger i bagasjehallen, men det er jo flere skranker på utsiden.

Rangoon er jo veldig banan, ifølge hotellet, har man i utgangspunktet ikke lov å ta imot kredittkort, er noen restriksjoner, men de aksepterer mot et gebyr. Nå var jo alt latterlig billig i Burma, så jeg har 90% av dingopengene igjen. :D

Om jeg hadde bodd i Norge, hadde jeg uansett ikke giddet veksleboder. Klarer ikke helt å kjøpe "det er ett slit å finne en minibank på flyplassen" dealen. Tenkte igjennom hvor jeg det siste året har funnet minibanker i Bangkok, Singapore; Narita, Shanghai, Hong Kong, Seoul, Bali, LHR, Arlanda, Amsterdam med mange flere. Rett foran nesen etter tollen alle steder.

Reidar, come on.. Du er ikke så gammel at du ikke har funnet disse minibankene, men det er vel First Class Champersen som sender deg opp og ned trapper og korridorer ;)

Forex er og blir en dårligere deal siden de fleste har banker som ikke har minibankgebyr/refunderer minibankgebyr både i USA og Norge (ala Skandiabanken, Capital One, Citi og Chase).

Og det er enklere å finne en minibank på en flyplass enn å begynne å tråle området rundt hotellet ;)

Ikke bare det, finne den, ofte vanskelig, korridorer opp og ned..... Bedre med nok Forex-currency slik at en kan komme til byen og finne noe der. Man kan jo bruke creditcard etc på rstauranter der..

My point exactly. Ha nok til å slippe bekymring, mens man veksler lokalt om man trenger mykji kæsj.

Jeg har alltid med litt USD når jeg reiser, men jeg har enn så lenge ikke hatt problemer med å finne minibank. Jeg måtte riktignok gå opp et trappetrinn en gang siden minibanken stod på et podium.

Kan jo tenkes at du må stå i kø foran minibanken og ... ;-)

Sjelden jeg er enig med Tommy men... Har aldri opplevd mer enn 2-3 stykker foran meg i minibankkøen på flyplasser. Lengste tiden jeg har brukt var vel PEK-3 hvor minibanken var særdeles ulogisk plassert.

Ikke den skranken som ligger i bagasjehallen, men det er jo flere skranker på utsiden.

Rangoon er jo veldig banan, ifølge hotellet, har man i utgangspunktet ikke lov å ta imot kredittkort, er noen restriksjoner, men de aksepterer mot et gebyr. Nå var jo alt latterlig billig i Burma, så jeg har 90% av dingopengene igjen. :D

Tror du kan ha rett der. Husker vi måtte gå baklengs gjennom lekesikkerhetskontrollen og bort til ankomsthallen da vi skulle veksle "dingopengene" til euro siden veksleboden i innsjekkingshallen bare hadde US$$$. USD, EUR og SGD er i hvertfall valutaene man offisielt kan veksle til og fra MMK i Burma ;)

Last edited:

Sjelden jeg er enig med Tommy men... Har aldri opplevd mer enn 2-3 stykker foran meg i minibankkøen på flyplasser. Lengste tiden jeg har brukt var vel PEK-3 hvor minibanken var særdeles ulogisk plassert.
I Gambia var det ikke minibank på flyplassen, men det var utenfor hotellet. Køen kunne ta flere timer. Problemet var at man kun kunne ta ut småbeløp og mesteparten av tiden var nettforbindelsen nede. Når så en person kom til og fikk gjort et uttak kunne det ta ytterligere 20-30-40 miinutter før han fikk gjort sine 3 andre uttak. Fok kom langveis fra for å stå i kø der.

På flyplassen i Krakow opplevde jeg strømbrudd mens jeg stod i minibankkø. Ventet 15-20 minutter i mørket før jeg gikk til togstasjonen og tok et tog inn til byen. Heldigvis hadde jeg tatt med noen få sloty fra en tidligere tur og det holdt til toget. Aner ikke hvor lang tid det tok før strømmen kom tilbake, men syntes synd på ham som hadde kortet i automaten da strømmen gikk.

Eneste gangene jeg har angret på at jeg ikke tok ut lokal valuta på forhånd er begge gangene jeg har vært i Japan. Første året hadde tydligvis Visa-kortet mitt blitt avmagnetisert og jeg måtte derfor ta ut en cash med Diners-kortet med 2% uttaksgebyr. Året etter fungerte heller ikke kortet mitt på NRT når vi ankom og jeg måtte igjen ut med det sure uttaksgebyret, denne gang min egen feil siden jeg ikke hadde opphevet regionsperrren for Asia... :headbang

Rofl

http://www.newswire.no/art/10237/print

VEKSLEVANER: Bare annenhver nordmann kjøper lokal valuta før utenlandsreisen, viser en ny undersøkelse. (Foto: Colourbox)

(NW): Nordmenn som reiser utenlands veksler langt sjeldnere penger på forhånd enn det som er vanlig ellers i Norden, viser en ny undersøkelse.

Bare annenhver nordmann som skal på utenlandsreise veksler til lokal valuta på forhånd, ifølge undersøkelsen som er utført av Blue Carrot for Forex Bank.

– 73 prosent av svenskene veksler på forhånd, og i Danmark er andelen enda høyere. Der veksler åtte av ti på forhånd, sier, sier Rune Viermyr, nasjonssjef i Forex Bank Norge.

Han mener undersøkelsen tyder på at nordmenn veksler mindre smart enn folk fra de andre nordiske landene.

– Det er nok typisk norsk å gå i minibanken straks man ankommer reisemålet. Der kan vekslekursen være lite gunstig.

Last edited by a moderator:

Dette her tar jo kaka :
Dyre penger

I tillegg kommer gebyr til din egen bank samt ofte gebyr til banken som eier automaten, påpeker Viermyr.

– Da blir pengene dyre. Påslaget kan fort utgjøre fem til ti prosent.

Også lokale vekslingskontorer kan operere med kurser og gebyrer som gjør vekslingen kostbar.

Mange av dem som bestemmer seg for å veksle på forhånd oppsøker et av kontorene til Forex Bank, som lagerfører mer enn 60 valutasorter.

– Disse kundene har ofte orientert seg om hvor de kan veksle uten å måtte betale gebyr. Derimot er de som regel ikke klar over at også selve vekslingskursen varierer fra bank til bank. I virkeligheten kan kursen variere med flere prosent og utgjøre betydelig beløp.

Hadde jeg brukt Forex slik som de sier hadde jeg jo tapt store beløp hver gang. Sjekket kursen hos Forex på Thai Baht mot mitt eget uttak hos Skandiabanken.
Det hadde kostet med 190.-nkr mere å brukt Forex på å ta ut 10K , så hvordan de kan være billig for meg er en stor gåte...

Newswire er et oppdragsfinansiert nyhetsbyrå. Artikler, bilder og videoer er til fri bruk i pressen. Denne artikkelen er skrevet for FOREX Bank.
Newswire er et oppdragsfinansiert nyhetsbyrå. Artikler, bilder og videoer er til fri bruk i pressen. Denne artikkelen er skrevet for FOREX Bank.

Vet den er skrevet for Forex, men poenget er at dette er rett og slett piss prat det de kommer med. Eller feil info om man vil si det på en annen måte.

Jeg tar ut penger i Nordea minibank på Oslo S når jeg skal på privattur og trenger litt cash. Null gebyr som fordel pluss kunde (som de fleste er om de har lån). Man kan også veksle i skranke uten gebyr som fordel pluss kunde. Kurser er greie, bedre enn Forex.

Sjekket priser på nett for kontantuttak nå. Bruker eksempelet 10.000 Bath.

DNB: 2171,- NOK
Forex: 2188,- NOK

Synes ikke det er så galt jeg. Ser at det er billigere i DNB, men ikke så mye at det ville styrt uttaket mitt.

Uttak i minibank i utlandet kjenner jeg derimot ikke til. Har seff tatt ut en skokk i minibank, men har aldri sjekket veldig på kurser.

Sjekket priser på nett for kontantuttak nå. Bruker eksempelet 10.000 Bath.

DNB: 2171,- NOK
Forex: 2188,- NOK

Synes ikke det er så galt jeg. Ser at det er billigere i DNB, men ikke så mye at det ville styrt uttaket mitt.

Uttak i minibank i utlandet kjenner jeg derimot ikke til. Har seff tatt ut en skokk i minibank, men har aldri sjekket veldig på kurser.

Med Skandiabanken som har 0,- i gebyr og 1,75% valutapåslag vil det koste å ta ut 10.000 Baht i minibank i Thailand med dagen kurs NOK 1.973,70,-.

Oversikt over Visa sine kurser: http://www.visaeurope.com/en/cardholders/exchange_rates.aspx

Ja, ingen grunn til å ta med seg utenlandske penger fra Norge, på de aller fleste destinasjoner er det minibank på flyplassen. Å ta ut penger hos Forex eller DNB i norge koster ganske mye ekstra. Husk bare å be minibanken om å belaste din noske konto i lokal valutta, ikke i NOK. Sist jeg var i UK så spurte en av minibankene om jeg ville belastes et gitt beløp i NOK, og vekslingskursen var mildt sagt ufin, så jeg trykket "riktig" og valgte å bli belastet i lokal valutta (GBP).

Dette synes jeg har vært et økende problem på reiser de siste årene, at stadig fler og fler nesten automatisk skal belaste meg i NOK. Dette gjøres tidvis uten at de spør også, står det noe om NOK på kretittkortkviteringen som skal signeres så spør! På et Novotel i australia la de på 20% ekstra for å belaste meg i NOK, og attpåtil påstod hun første gang jeg spurte om hvorfor det sto NOK på kvitteringen at "it's for your information only", når jeg spurte en gang til innrømmet hun at jeg ville bli belastet i NOK til den absurde kursen. Jeg kranglet, fikk endret det til AUD, og kom som sistemann inn i taxien, hvor alle mine kollegaer satt, og alle sammen var blitt belastet i NOK uten å vite noe.

Ja, ingen grunn til å ta med seg utenlandske penger fra Norge, på de aller fleste destinasjoner er det minibank på flyplassen. Å ta ut penger hos Forex eller DNB i norge koster ganske mye ekstra. Husk bare å be minibanken om å belaste din noske konto i lokal valutta, ikke i NOK.
DNB opererer vel bare med en kurs? Har det da noe å si om man veksler over skranke i Norge ,eller tar ut i minibank i utlandet? Gitt at man bruker VISA fra DNB.

Uansett, jeg ser ikke helt det gale med å bruke Forex for å ha litt cash tilgjengelig på sin destinasjon. De har, eller hadde, lave gebyrer, så ved mindre uttak, så var de det billigste alternativet jeg fant for €,£ og $. Lenge siden jeg har brukt de nå, dog.
Og hvor mye arbeid er det egnetlig fornuftig å legge i en femtilapp.

Back