Forex - Elendige kurser på valuta?

Re: Forex - Elendige kurser på valuta?

Sjekket priser på nett for kontantuttak nå. Bruker eksempelet 10.000 Bath.

DNB: 2171,- NOK
Forex: 2188,- NOK

Synes ikke det er så galt jeg. Ser at det er billigere i DNB, men ikke så mye at det ville styrt uttaket mitt.

Uttak i minibank i utlandet kjenner jeg derimot ikke til. Har seff tatt ut en skokk i minibank, men har aldri sjekket veldig på kurser.

Litt bedre forklart.
Når jeg er i Thailand så bruker jeg som oftest å overføre fra Skandibanken til Siam Bank i Thailand, da slipper jeg unna med 110.- baht i gebyr pr overføring. Tar jeg ut som i eks som jeg viste til med Skandiabank kortet mitt så får jeg mye bedre vilkår enn hos Forex. Men ser poenget hvis man på død og liv skal veksle hjemme i Norge før man drar.
Situasjonen for oss som bor mye i Thailand blir nok helt annerledes enn en som bare drar dit av og til.
Uansett så er artikkelen helt på jordet, men tanke på at man kan spare masse penger med å bruke Forex hjemme i Norge.

Litt bedre forklart.
Når jeg er i Thailand så bruker jeg som oftest å overføre fra Skandibanken til Siam Bank i Thailand, da slipper jeg unna med 110.- baht i gebyr pr overføring. Tar jeg ut som i eks som jeg viste til med Skandiabank kortet mitt så får jeg mye bedre vilkår enn hos Forex. Men ser poenget hvis man på død og liv skal veksle hjemme i Norge før man drar.
Situasjonen for oss som bor mye i Thailand blir nok helt annerledes enn en som bare drar dit av og til.
Uansett så er artikkelen helt på jordet, men tanke på at man kan spare masse penger med å bruke Forex hjemme i Norge.

Hvor mye betaler du skandiabanken for 10000bath?
Deres kurs er nok dårligere enn visas.

DNB opererer vel bare med en kurs? Har det da noe å si om man veksler over skranke i Norge ,eller tar ut i minibank i utlandet? Gitt at man bruker VISA fra DNB.

Uansett, jeg ser ikke helt det gale med å bruke Forex for å ha litt cash tilgjengelig på sin destinasjon. De har, eller hadde, lave gebyrer, så ved mindre uttak, så var de det billigste alternativet jeg fant for €,£ og $. Lenge siden jeg har brukt de nå, dog.
Og hvor mye arbeid er det egnetlig fornuftig å legge i en femtilapp.

DnB og visa opererer med forskjellig kurs

Hvor mye betaler du skandiabanken for 10000bath?
Deres kurs er nok dårligere enn visas.

Fikk kurs på 0.1975 inkl gebyret på 150.- baht sist gang jeg tok ut 10K baht med Skandiabanken.

Fikk kurs på 0.1975 inkl gebyret på 150.- baht sist gang jeg tok ut 10K baht med Skandiabanken.

Nå mente jeg skandiabankens bath kurs ved bank-transfer til Thailand.
Sjekket nå, og kursen er 0,197626, som er ganske bra.
Visa sin kurs er idag 0.193679 eksl 1.75% som skandiabanken legger til.
Dvs 0.197068 inkl 1.75%.
Dvs det er nesten det samme å ta ut med skandiabanken VISA kort i Thailand som å sende penger til thailands bankkonto fra skandiabanken.

Et spørsmål som ikke er stilt her
Hvordan er sikkerheten med å ta ut penger fra minibanker i utlandet? Samme som Norge?

Nå mente jeg skandiabankens bath kurs ved bank-transfer til Thailand.
Sjekket nå, og kursen er 0,197626, som er ganske bra.
Visa sin kurs er idag 0.193679 eksl 1.75% som skandiabanken legger til.
Dvs 0.197068 inkl 1.75%.
Dvs det er nesten det samme å ta ut med skandiabanken VISA kort i Thailand som å sende penger til thailands bankkonto fra skandiabanken.

Jeg tror jeg skrev det tidligere her, men koster ikke noe å overføre fra Skandiabanken. Siam Bank tar ca 110.-baht pr overføring.

Med Skandiabanken som har 0,- i gebyr og 1,75% valutapåslag vil det koste å ta ut 10.000 Baht i minibank i Thailand med dagen kurs NOK 1.973,70,-.

Husk å ta med 150 bath i uttaksgebyr der nede i regnestykket.

Finnes det noen gode metoder for å slippe så mye gebyr og valutapåslag på veksling til Euro. Pleier å gjøre det på feriestedet men når neste tur går til Hellas så kan jeg ikke ta den sjansen

Har 4000 USD som jeg vurderer å veksle til norske kroner.
Sjekket derfor veksling i dag hos "DNB" og hos "Forex".
Forex har kr 25 mindre i gebyr, men ga en elendig vekslekurs!!
De "stjeler" mer enn kr 1000 ifm denne vekslingen. Må nesten regnes som "ran". Aldri mer Forex!

DNB: USD 4000 / Gir vekslekurs 7,9784
Gir kr 31.913,60 minus gebyr kr 75,- = kr 31.838,60

Forex: USD 4000 / Gir vekslekurs 7,7140 !!
Gir kr 30.806,00 minus gebyr kr 50,- = kr 30.806,00

De "stjeler" mer enn kr 1000 ifm denne vekslingen. Må nesten regnes som "ran". Aldri mer Forex!

DNB: USD 4000 / Gir vekslekurs 7,9784
Gir kr 31.913,60 minus gebyr kr 75,- = kr 31.838,60

Forex: USD 4000 / Gir vekslekurs 7,7140 !!
Gir kr 30.806,00 minus gebyr kr 50,- = kr 30.806,00

Generelt så varierer dette fra dag til dag.
Så det er alltid lurt å sjekke hos begge.
Forex bytter også kurs 2 ganger daglig,Tror det er Kl 13:00

Forex er vel generelt alltid dyrere en DNB. Men at de "stjeler" fra vekslingen er vel å ta litt hardt i.. noe skal de leve av og da kan de ikke gi markedspris. De veksler også mange valutaer som andre banker ikke veksler.

Generelt så varierer dette fra dag til dag.
Så det er alltid lurt å sjekke hos begge.
Forex bytter også kurs 2 ganger daglig,Tror det er Kl 13:00

Kl 13:00 er vel strengt tatt bare en gang.

;)
Kl 13:00 er vel strengt tatt bare en gang.
Vel. Jeg tok dette svaret litt "på sparket", i går.
Viste bare at de har 2 kurser pr dag.
De har en kurs når de åpner.
Og så justerer de kursen senere.
Her er de korrekte tidene.

"Våre kurser blir oppdatert alle hverdager ca. kl. 09.30 og kl. 15.00."

Å veksle over 30.000 kr er jo også en god del mer enn det de fleste bruker et normalt vekslingskontor til. Det er nesten selvfølgelig at det vil lønne seg hos noen som jobber med valuta på en annen måte.

Kommer du tilbake fra ferie og skal veksle tilbake 150 USD eller trenger KRW for 500 kr ppå veg til Flytoget, så er situasjonen en ganske annen.

Å veksle over 30.000 kr er jo også en god del mer enn det de fleste bruker et normalt vekslingskontor til. Det er nesten selvfølgelig at det vil lønne seg hos noen som jobber med valuta på en annen måte.

Kommer du tilbake fra ferie og skal veksle tilbake 150 USD eller trenger KRW for 500 kr ppå veg til Flytoget, så er situasjonen en ganske annen.
Med den differansen ifm.vekslingskursene som gjaldt for 25.aug (og tilsv. dagene rundt) så kom Forex dårligere ut (med en veksling til norske kroner) fra et såpass lavt beløp som USD 100 også.
Riktignok har Forex et vekslegebyr som er kr 25,- lavere enn DNB, men skal du veksle et såpass lite beløp som $100, så har kursforskjellen allerede da "spist opp" denne lille gebyrforskjellen. På alle beløp over $100 øker jo bare forskjellen og Forex-kunder kommer markant dårligere ut.

Forex har jo fordelen av å være tilgjengelig og enkel. Man betaler for det også. For meg var det kjekt å bare stikke innom Brugata og jeg fikk vekslet bort zloty på få sekunder og fikk et par norske hundrelapper i retur. En hyggelig prat også, pussig nok - den unge mannen i skranken lurte på hvordan Gdansk var, da jeg kommenterte at det nok er lenge neste gang jeg skal til Polen....

I tillegg til tilgjengeligheten er det jo også gebyrfritt å veksle tilbake (også) hvis man har Forexkvittering for kjøp av valuta - hjelper jo litt.

I våre dager er det vel ikke vanlig for "normale turister" å veksle store kontantbeløp uansett.

Back