Flyr søker om driftstillatelse til USA

Re: Flyr søker om driftstillatelse i USA


Det er snakk om å kunne tilby charter, wetlease og lignende. Så langt fra snakk om egne ruter

https://www.dn.no/luftfart/flyr/oslo-bors/flyr-soker-om-trafikkrettigheter-i-usa/2-1-1376474

Bakgrunnen for dette oppgis å være «et økende antall forespørsler fra nordamerikanske selskaper om charterflyvninger og utleie av fly i regionen»
 
Re: Flyr søker om driftstillatelse i USA

I børsmeldingen står det at de vil fly wetlease og charter

EDIT: kom for seint
 
Re: Flyr søker om driftstillatelse i USA

Noen her som vet om norske flyselskap får fly charter/wetlease i Nord-Amerika? Kanskje i Kanada, men jeg er veldig usikker om regelverket i USA. Slik jeg har tolket amerikansk lov- og regelverk, er det kun amerikanske selskap som får fly i USA.
 
Re: Flyr søker om driftstillatelse i USA

Det er ingen “la andre fly for deg for og supplementere” i store selskaper i USA. All flyging skal flys av piloter i selskapet, dette er muligens mer union enn offisielle regler. Mye av det som er charter er DOD(Department of Defense) og det krever am. Statsborgerskap på alle i flyet. Sports charter er som regel på kontrakter ut sesongen. Er vel sikkert noe igjen, men ikke mye marked her for et norsk selskap, såvidt jeg vet.
 
Re: Flyr søker om driftstillatelse i USA

Det er helt greit. Icelandair har fløyet mye charter mellom USA og Kuba. Vil tippe det er en slik kontrakt de er ute etter.
 
Re: Flyr søker om driftstillatelse i USA

Det er ingen “la andre fly for deg for og supplementere” i store selskaper i USA. All flyging skal flys av piloter i selskapet, dette er muligens mer union enn offisielle regler. Mye av det som er charter er DOD(Department of Defense) og det krever am. Statsborgerskap på alle i flyet. Sports charter er som regel på kontrakter ut sesongen. Er vel sikkert noe igjen, men ikke mye marked her for et norsk selskap, såvidt jeg vet.


Nå er det kanskje ikke snakk om charter i USA, men til/fra. Så en vesentlig forskjell der
 
Re: Flyr søker om driftstillatelse i USA

Lukter desperasjon lang vei. Virker som Flyr prøver å plukke alle frukter de kan få tak i, uansett hvor få eller fragmenterte.
 
Re: Flyr søker om driftstillatelse i USA

Kunne det tænkes at Flyr måske vil anvende MAX på noget Norge-US East Coast? Måske noget Bergen/Stavanger-Boston/New York, for at være på forkant med eksempelvis SAS?
 
Re: Flyr søker om driftstillatelse i USA

Kunne det tænkes at Flyr måske vil anvende MAX på noget Norge-US East Coast? Måske noget Bergen/Stavanger-Boston/New York, for at være på forkant med eksempelvis SAS?

Nei, som de selv skriver, så er dette for å eventuelt kunne tilby f.eks charter til USA, hvis noen er i markedet for det
 
Re: Flyr søker om driftstillatelse i USA

Nei, som de selv skriver, så er dette for å eventuelt kunne tilby f.eks charter til USA, hvis noen er i markedet for det

Jeg læste godt der stod charter. Men hvem ved om Flyr ikke ender med at lave planerne om, som de har for vane at gøre, så de ændre ansøgningen til "rute" luftfart.
 
Re: Flyr søker om driftstillatelse i USA

Chapter 11?

Nei, de har ikke noe å hente der. Chapter 11 kan først og fremst brukes til å kvitte seg med gjeld, leasingforplikteler og lignende. Ingen av disse delene er Flyr's hovedproblem, selv om de per nå har litt for mange fly
 
Re: Flyr søker om driftstillatelse i USA

Norwegian fløy jo charter for Apple og Funjet ut fra Milwaukee og Rockford vintersesongen 16/17, dette kan jo gi muligheter for noe lignende.
https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=138901

Ja , det er riktig , Flyr søker ikke dersom de ikke har undersøkt markedsmuligheter. De er der.
Alle vet at de ikke har anledning til å gamble med nye markeder.
Historisk har jo Europeiske selskaper , spesielt Engelske selskaper , overført maskiner for vintersesongen til US og Canada. Og motsatt om sommeren.
Dette markedet har utviklet seg i retning at man kan wetlease også.
I sin tid overførte f.eks. Air Europe 737 maskiner til Air Florida , US og Odyssey International i Canada. Motsatt om sommeren. Ikke bare Norwegian og Icelandair som har fløyet wetlease ut/inn siste årene i US.
 
Re: Flyr søker om driftstillatelse til USA

Noe Arke (TUI) og Sunwing fortsatt driver med? Men det er vel uansett Canada og derav off topic.
 
Back
Top