Om SAS og wet-lease av Braathens/Estonian

Dash

ScanFlyer Gold
På flygtorget.se hevdes det at SAS kommer til å terminere avtalen om wet-lease med Braathens. Braathens flyr vel i dag 2-3 SAAB2000 for SK. Istedet skal en operatør fly CRJ900 fra ARN for SAS. Vanligvis så fester jeg ikke så mye lit til flygtorget. Men jeg syns ryktet er litt interessant, og ikke direkte usannsynelig. Noen som vet noe om dette?

Hvilken operatør det skulle være, er ikke sagt. Men når jeg i tillegg kommer over denne artikkelen om at Estonian oppretter et datterselskap for å fly wet-lease for andre europeiske flyselskaper så syns jeg det begynner å tegne seg ett bilde. Selskaper heter attpå til Nordic Flyways.

Estonian har jo flydd CRJ900 for SK i relatvt lang tid ut fra CPH. Det kan jo tenkes at dette er for at SK vil teste kvaliteten på tjenestene som Estonian leverer.
Estonian Air (OV, Tallinn Lennart Meri) is set to establish a new subsidiary to provide ACMI/charter operations to other airlines. Dubbed Nordic Flyways (Tallinn Lennart Meri), the project was spawned from the Estonian carrier's experience in providing mainline European operators with flight capacity.

"Global aviation is following a trend where long-haul flights of larger airlines are fed by regional airlines operating smaller-size aircraft,“ Jan Palmér, the CEO of Estonian Air, said. "Estonian Air is looking for business possibilities in this area, and the subsidiary Nordic Flyways was established for that purpose. We see a potential to grow as an airline outside Estonia by serving as a long-term partner on shorter routes for larger airlines for which we have a suitable fleet.“

The CEO added that once Nordic Flyways has been established as a 100% subsidiary of Estonian Air, it will then embark on its certification and licensing. As such, the project is only expected to go live towards the end of the year/early next year.

Estonian Air's fleet consists of three CRJ-900s and four EMB-170s.
 
Kan det ha en sammenheng med at FlyBe skal fly 4 ATR-72 for SAS fra ARN (Cimber flyene flyttes til CPH) og at Flygtorget kan ha sammenblandet dette?

At Braathens forsvinner da er vel uansett ganske stor sannsynlighet for
 
Kan det ha en sammenheng med at FlyBe skal fly 4 ATR-72 for SAS fra ARN (Cimber flyene flyttes til CPH) og at Flygtorget kan ha sammenblandet dette?

At Braathens forsvinner da er vel uansett ganske stor sannsynlighet for

(Antar du mener JetTime.)

Etter hva jeg kan se så brukes SAABene på relativt lange ruter, som f.eks ARN-BLL(1:30) og ARN-VNO(1:35). ATR72 er vel ikke akkurat kjent for å være kjapp, så kan ikke se at ATR er en fullgod ersatterer for disse.
 
(Antar du mener JetTime.)



Etter hva jeg kan se så brukes SAABene på relativt lange ruter, som f.eks ARN-BLL(1:30) og ARN-VNO(1:35). ATR72 er vel ikke akkurat kjent for å være kjapp, så kan ikke se at ATR er en fullgod ersatterer for disse.


Ja, skulle selvsagt stått JetTime :)

Selv om ikke ATRen (-600) er noen rakett, så blir vel neppe flytiden så fryktelig mye lenger og neppe hva som er og bør være fokus for SAS her.
Saab-2000 er jo ikke akkurat det nyeste på markedet og mistenker en ATR-72 har vesentlig lavere CASM og er et mer praktisk fly i drift. Og selv om det ikke opereres av SAS så virker det som SAS ønsker og standardisere innleie propell til og kun omfatte ATR-72
 
OG jeg gætter lidt her...
Tror at det bliver SAS(Cimber som selv flyver dem...

Hilsen Ole
 
Back
Top