Flyprats adventkalender 2023

Idag er det 14.desember

Luke 14 handler om FOF og er fra 4.april 1988 og en Electra LN-FOH som ble satt inn i et av de mange innfall noen i SAS gruppen fikk som idé...:
Overnight Delivery med Air de Cologne, antakelig knyttet til forbindelser via Køln. Det ble neppe noen stor suksess, for alt i oktober samme år var flyet fortsatt svart, men titlene Air de Cologne var fjernet.

Dette flyet fløy første gang 1961 som en L-188A Electra bygget for Western Airlines som N9646C. I 1969 ble den bygget om til frakter L-188A(F), fortsatt i Western.
18.august 1972 kom den til Nordic Air som LN-MOI i skinnende orange livery. 20.august 1973 ble den overatt av FOF som LN-FOH, men fløy mer en et halvår i ex Nordic farger og var den siste av de tre første Electraene til Fred Olsen som fikk FOF sine farger.
I 1985 staret også Fred Olsen med å male om sine fly, og LN-FOH var den første som fikk de nye hvite FOF fargene med større font på Fred Olsen titlene.

Så kom 1988 og Air de Cologne slik at den fløy svart i to år, tilbake i FOF skjena i 1990. I 1991 fløy den med TNT stickere, men fra 1992 samarbeidet de med DHL, og resten av sitt liv i FOF fløy LN-FOH med fullt Fred Olsen skjema som den eneste av de 6 Electraene de hadde på nittitallet.
wfu på FBU i januar 1997 og sto parkert i et halvt år.

fra september 1997 fløy den for Amerer Air, og 2.mars 1998 ble den omregistrert til OE-ILA og fly videre i mange år.

03.juli 2007 ble den C-GLBA for Buffalo Airways, og ikke wfu før i 2014!
Så flyet har fløyet i over 50 år.

Vi åpner luke 14:
Air de Cologne (opb FOF) L-188 Electra LN-FOH at ENFB/FBU 04-04-1988 by Ole Johan Beck, on Flickr
 
God morgen, det er 15.desember i dag

Luke 15 tar oss 5 år nærmere vår egen tid, enn luke 14 gjorde.

Et og annet statsbesøk har av og til gitt noen gode flybilder og opplevelser, og jeg fikk nok et tips om at det sto en fin fremmed fugl nedenfor tårnet.

Jeg ble jo flyinteressert akkurat når FOF fikk sine første to Falcon 20, som i fjor ble tatt ut av bruk, og skjønte jo fort at Dassault var en fabrikk som lagde stilige fly. Falcon har jo blitt laget større og større, og denne Falcon 900B fløy første gang i 1991, og ble levert som V5-NAM i juli 1992, så den var ganske ny da jeg så den i november 1993. Ser vel ut til at den blir klargjordt til avgang.

Flyet er fortsatt i bruk, og dette er nok eneste gang jeg har sett et fly fra Namibia.

her er luke 15:
Namibian Falcon 900B V5-NAM at ENFB/FBU 03-11-1993 by Ole Johan Beck, on Flickr
 
I dag er det 16.desember

Da jeg startet å kjøpe flyblad, var det på Narvesen på FBU på vei hjem fra skolen. Det var jo mest å kjøpe på forsidebildet i starten, og det som sto av tekst. Tror det var det første nummeret ejg fikk tak i av Flight med en liste over World Airlines, der jeg så forsiden med en Singapore 747-200 på rullebanen på Auckland. Jeg syntes det var et veldig flott bilde.

Luke 16 tar oss til to ulike ti-år nærmere vår tid, og to fine Singapore maskiner jeg har sett på uiike utenlandsturer.

28.juli 2008 var vi ute i god til på Newark flyplassen for en hjemtur med Continenental 757, kveldsavgang. Jeg sitter ikke så mye ned, men går ofte langs vinduene for å se fly jeg ikke ser i Norge. og Singapore A340-541 sto fint ved gate i kvelssolen på motsatt side av der vi var, så da var det bare å knipse 9V-SGD som blir klarghjort for SQ21 som på den tiden var verdens lengste nonstop rute.
Flyet var i bruk av Singapore i fra mars 2004 til november 2013. Fra juli 2014 har den fløyet videre som en VIP maskin med reg VP-BMS

Singapore A340-541 9V-SGD at KEWR/EWR 28-07-2008 by Ole Johan Beck, on Flickr

En morgen på Arlanda i juli 2019 skulle vi hjem etter å ha deltatt på en bryllupsfest i Finland På vei ut til F-piren der vi skulle fly en fredag morgen med Norwegian som leide en A330, fikk jeg se SQ A350 stå på gate F35 i morgensol. 9V-SMM ble levert i mai 2017.

Så ble det to bilder i luke 16:

Singapore A350-941 9V-SMM at ESSA/ARN 19-07-2019 by Ole Johan Beck, on Flickr

Ha en god lørdag!
 
God 3.søndg i advent! I dag er det 17.desember.

Luke 17 tar oss tilbake til 1994, en vinter med mye snø og bildet er tatt 2.febaruar på Fornebu, og i bakgrunnen ser vi luftskipet som ble brukt av amerikansk tv under OL på Lillehammer, det var ikke lenge før det fløy nordover.

Men hovedflyet er et sjeldent eksempel på innleie av utenlandsk fly for å fly innenriks i Norge. Teddy Air leide inn denne Reims F416 Caravan II PH-FWI fra Twente Airlines i 1994 og 95, og er fotografert under bakkeopphold før den går tilbake til Skien.

Flyet ble bygget i Frankrike i 1988 og ble levert til Twente Airliens i februar 1989. I oktober 1995 ble det solgt til Tanzanair som 5H-TZD. Dessverre styrtet det på innflying til Morogoro airport 24.april 1996.

Stilig maskin som fikk alt for kort flytid.

Teddy Air F406 Caravan II PH-FWI at ENFB/FBU 02-02-1994 by Ole Johan Beck, on Flickr

"Tenn lys! Tre lys skal flamme for alle som må sloss
for rettferd og for frihet. De trenger hjelp fra oss.
Må ingen miste motet før alle folk er ett
Tenn lys for dem som kjemper for frihet og for rett."

Ha en god søndag der du er! :)
 
I dag er det 18.desember

Via Fornebuhistorisk forenings side på Facebook, blir det av og til lagt ut spennende bilder, som viser fly som kun har vært innom en eneste gang, men det er slett ikke alltid vi får tilgang til fotografens navn. Det var vel i fjor at det ble lagt ut et bilde datert 9.mars 1963, av en Aeroflot Tupolev 104 som taxer inn på Gamle Fornebu etter å ha landet på den nye hovedrullebanen som ble åpnet året før. Dette var 6 år tidligere enn Aeroflot åpnet rute til Oslo i 1969, men da med Tu-134. Jeg har prøvd å lete i listen over statsbesøk uten å finne noe. 1963 var jo et hovedår i den kalde krigen..

Flyet er en Tu-104A, bygget i 1960 og var i bruk av Aeroflot til 1979 da det ble wfu og seinere skrotet.

Her er luke 18:

53209868968_26a5115142_b.jpg
[/url]Aeroflot Tu-104A CCCP-42462 at ENFB/FBU 09-03-1963 by Ole Johan Beck Collection, on Flickr[/IMG]

Ha en god dag
 
Last edited:
Idag er det 19.desember

Luke 19 tar oss 30 år nærmere vår tid enn vi var i går, til 5.november 1993.
Da var det gått to år siden Delta overtok Pan Ams Atlanterhanvsflåte og fortsatte den daglige trafikken fra NY til FBU med Airbus A310.

Dette var et helt nytt fly den gangen, levert til DL i Juli 1993. Men DL la ned Oslo-ruta mindre enn et år seinere, 15.september 1994 gikk siste fly.

N837AB ble levert tilbake til Airbus 8.mai 1996, og de oppdaterte den fra A310-324 til A310-325, før de leide den ut til ganske mange selskap:med ny konfigurasjon for hver gang: Mai 1996 N837AB for Air Jamaica. November 1999 F-OIHS for Air Maldives, og i Desember 2000 F-OIHS for Khalifa Airways. I oktober 2004 ble den OK-YAD for CSA, og i Mars 2007 leide CSA den ut til Air India. Tilbake til CSA i april 2009 før den i juli 2010 ble F-HBOS for Blue Line i 3 måneder før wfu. Nytt liv som S2-AFW for United Airways i Desember 2011 som brukte den til Oktober 2014, da den ble parkert i Karachi for siste gang. 30 år i luften over mange deler av kloden.

Bildet er tatt mens den er i avgang på bane 06 på Fornebu (med retning mot Bygdøy og utsikt over Oslo før den dro vestover og gikk inn i skyene).

Her er luke 19:
53404498537_1e384f6426_h.jpg
[/url]Delta A310-324 N837AB at ENFB/FBU 05-11-1993 by Ole Johan Beck, on Flickr[/IMG]

Ha en god dag!
 
Last edited:
I dag er det 20.desember

luke 20 hopper fremover til nåtiden så og si, som flyspotter liker jeg at flyene holdes i lufta, og nybestilte fly som ble levert til Flyr, kan fortstette i Norwegian.

B737-8 MAX LN-FGG fløy første gang 1.mars 2022 på Renton, og ble levert til Flyr 21.mars 2022. Dem åpnet med en tur til Malaga 27.mars. Siste turen for Flyr var til Las Palmas 30.januar 2023.

Bildet er tatt 28.august i fjor da den har hatt pushback fra den innerste gaten (gate 39), samtidig som det viser den nye liveryen til Norwegian med 738 SE-RXD på gate 45. På denne turen skulle LN-FGG til Arlanda som FS1066.

Flyr B737-6 MAX LN-FGG at ENGM/OSL 29-08-2022 by Ole Johan Beck, on Flickr

31.mars 2023 ble LN-FGG registret på Norwegian Air Shuttle AOC, og i juni ble den malt i Norgewegian farger i Norwich. 10.juni ble den ferget til CPH og gikk rett på rute til Malaga.

28.juli hadde jeg en fin dag på OSL, og da kom LN-FGG i sin nye Norwegian drakt med Kim Friele på halen :) på rute fra CPH som D83230

Norwegian B737-8 MAX LN-FGG at ENGM/OSL 28-08-2023 by Ole Johan Beck, on Flickr

Ha en god dag der du er :)
 
Idag er det 19.desember

Luke 19 tar oss 30 år nærmere vår tid enn vi var i går, til 5.november 1993.
Da var det gått to år siden Delta overtok Pan Ams Atlanterhanvsflåte og fortsatte den daglige trafikken fra NY til FBU med Airbus A310.

Dette var et helt nytt fly den gangen, levert til DL i Juli 1993. Men DL la ned Oslo-ruta mindre enn et år seinere, 15.september 1994 gikk siste fly.

N837AB ble levert tilbake til Airbus 8.mai 1996, og de oppdaterte den fra A310-324 til A310-325, før de leide den ut til ganske mange selskap:med ny konfigurasjon for hver gang: Mai 1996 N837AB for Air Jamaica. November 1999 F-OIHS for Air Maldives, og i Desember 2000 F-OIHS for Khalifa Airways. I oktober 2004 ble den OK-YAD for CSA, og i Mars 2007 leide CSA den ut til Air India. Tilbake til CSA i april 2009 før den i juli 2010 ble F-HBOS for Blue Line i 3 måneder før wfu. Nytt liv som S2-AFW for United Airways i Desember 2011 som brukte den til Oktober 2014, da den ble parkert i Karachi for siste gang. 30 år i luften over mange deler av kloden.

Bildet er tatt mens den er i avgang på bane 06 på Fornebu (med retning mot Bygdøy og utsikt over Oslo før den dro vestover og gikk inn i skyene).

Her er luke 19:
53404498537_1e384f6426_h.jpg
[/url]Delta A310-324 N837AB at ENFB/FBU 05-11-1993 by Ole Johan Beck, on Flickr[/IMG]

Ha en god dag!
Sjansen for en Delta retur har vel steget betraktelig av kjente aarsaker, men med hva, 757,767,A330?
 
Idag er det 21.desember

Luke 21 handler om et elegant lite VIP fly, Hawker Becchcraft 400A.
Tror faktisk det er det eneste bildet jeg har av en slik.

Dette flyet ble bygget og hadde first flight i mai 1992 med reg N8014Q, det hadde også den registreringen da den kom til Strålfors i Sverige i februar 1995. Etter to år ble den svensk registrert, i februar 1997 som SE-DRS. Bildet er tatt når det lander på bane 19L i juni 2002, og det fløy for Strålfors i nesten tre år til. Så var det SE.DRS for A.J. Produkter i Hyltebruk AB helt til våren 2013, før det fløy tilbake til USA og med registrering N998FF flyr den muligens fortsatt.

Her er luke 21:

Strålfors Beechcraft 400A SE-DRS at ENGM/OSL 26-06-2002 by Ole Johan Beck, on Flickr

Ha en god dag
 
Idag er det 22.desember!

Juryen min mener at Luke 22 er en skikkelig godbit, og jeg er ikke uenig.
På den tiden flyinteressen min våknet var det særlig et fly som skilte seg ut av de som gikk i fast rute på Fornebu. Det var Loftleidirs Canadair CL-44J. Den var elegant og stilig og den var stor! Tre dager i uken, men alltid to ganger fordi den gikk KEF-FBU-ARN-FBU-KEF, så det var bare å lære seg rutetidene.
Etter at jeg ble voksen og flyttet hjemmefra, begynte jeg å bli kjent med andre flyinteresserte folk, først gjennom at jeg oppsøkte møtene til Norsk Flyhistorisk Forening, og deretter når jeg startet å fotografere selv. Men det var lenge etter at Loftleidir var gått sammen med Flugfelag Islands til nye Icelandair. En av de jeg ble kjent med var Jan Olav Martinsen, som har fortalt at han begynte å fotografere på Fornebu i 1971. Etter at vi ble godt kjent, gjorden han en kjempejobb med å duplisere lysbilder han hadde tatt av de fleste flyene jeg hadde sett som barn, og her er et av de som for min del sto høyest i kurs.

Luke 22 er fra juni 1971, det var den siste sesongen Loftleidir benyttet CL-44J på FBU, da vinterrutene startet satte de inn DC-8 i stedet. Bildet er tatt fra den fantastiske tak-terrassen der jeg har stått mange ganger og fulgt trafikken.

TF-LLH var en av 5 ulike CL-44 i LL sin flåte. Dette var byggenummer 9, og var den første sivile CL-44D4-1 som ble bygget i 1960. Den fløy som CF-MKP-X som prototype og demonstrator for den sivile CL-44.

25.mai 1965 ble den levert til LL som TF-LLH og tatt i bruk med en gang på LL sitt rutenett, som gikk fra Luxembourg og fra Skandinavia via Island til USA, med lavere priser enn SAS og andre IATA selskap. LL var blitt bygget opp fra tidlig 50-tall med hjelp fra Braathens SAFE, de startet med DC-4, så overtok de noen ex Pan Am DC-6B før de kontraherte CL-44. I 1966 ble TF-LLH oppgradert til CL-44J, dvs de forlenget skroget og økte setekapasiteten.
Det var lett å høre når den ankom, og det var alltid stilig å se den lande eller ta av. Etter 7 år i LL, gikk den som TF-LLH for Cargolux fra desember 1971, og de konverterte flyet til rent fraktfly. 12.mai 1971 ble dette flyet EI-BGO for irske Aer Turas, og den fløy helt til den ble wfu og parkert på Dublin i januar 1986, og hugget opp samme sommer. Så det ble 26 år i luften. Jan Olav har gitt tillatelse til at bildet er i bruk.

Her er luke 22:

Loftleidir CL-44J TF-LLH at ENFB/FBU 06-1971 by Ole Johan Beck Collection, on Flickr

Ha en god dag, og kjenn på spenningen som ligger i det at vi går igjen mot lysere tider.
 
Det var barndomsminner fra Fornebu, ja! Takterrasse og mange forskjellige flytyper. Og billettpriser som umuliggjorde drømmen om en Amerikatur for de aller fleste. I dag koster det en middels ukelønn…

Nuvel. Det jeg egentlig skulle si var at det er en litt artig flyhistorisk fun fact med Loftleidirs CL-44D; før DC-8-63 kom i 1968 var det den flytypen som hadde flest seter over Atlanterhavet, og nest flest i verden. Loftleidir var, som Ole Johan nevner, datidens Ryanair og trøkte 189 pax inn i CL’en.

Flest seter? Aeroflots TU-114 på innenriksruter, 220 pax.
 
I dag er det 23.desember!

På tide med kalenderens Fokker-luke, og det ble luke 23. Om ikke en Fellowship, så en videreutvikling av den, nemlig Fokker 100. Air Europe åpnet rute fra LGW i samarbeid med Norway Airlines i mai 1989 med B737-300. I 1990 åpnet de også en ettermiddagsrute hvor de bla annet satte inn Fokker 100. De kunne også komme med B737-400. Men AE ble det første selskapet som brukte Fokker 100 på Fornebu.

Dette flyet hadde first flight på Schipol 4.august 1989 som PH-EZV. Den var opprinnelig bestilt av KLM som PH-KLL, men ble avbestilt. Derfor ble den registret PH-ZCL hos Aircraft Leasing & Trading. 1.Desember 1989 ble den og tre andre F100 leiet av Air Europe, med 99 seter, og satt inn på deres rutenett. AE fikk også tre andre F100 som ble registret i England. På forsommeren 1990 dukket de opp på Fornebu, og da var det bare å finne en fin og ledig ettermiddag for å ta bilde av de. 12.juni var en slik dag, og dagens luke er fra den dagen.
Etter konkursen 8.mars 1991, ble den stående til den i november 1993 ble G-UKFG for Air UK. Fra 30.januar 1998 fløy den for KLM uk, og fra 30.mars 2003 for KLM Cityhopper, og i september 2003 ble den omregistrert til PH-OFG, og slik kom den da til KLM likevel. 20.oktober 2009 var det slutt, wfu på Schipol og i 2010 ble den hugget opp.

Her er luke 23 der PH-ZCL taxer ut til avgang til LGW på bane 24:

53412378253_72f50bcc9d_h.jpg
[/url]Air Europe Fokker F100 PH-ZCL at ENFB/FBU 12-06-1990 by Ole Johan Beck, on Flickr[/IMG]

Da ønsjer jeg deg en god Lille Julaften
 
Idag er det 22.desember!
Juryen min mener at Luke 22 er en skikkelig godbit, og jeg er ikke uenig.
På den tiden flyinteressen min våknet var det særlig et fly som skilte seg ut av de som gikk i fast rute på Fornebu. Det var Loftleidirs Canadair CL-44J.

Interessant! Jeg vidste ikke, at Loftleidir fløj på FBU dengang; jeg troede,
at de kun havde oversøiske ruter!
Flugfelag Islands - som også havde "Icelandair" på deres livery, hvis jeg husker rigtigt- havde i 1971 to B-727-100, TF-FIE (Gullfaxi) og TF-FIA (Solfaxi). På Kastrup så jeg kun Flugfelags 727, som i nogle år fløj KEF-GLA-CPH v.v. Senere blev GLA droppet til fordel for en non stop rute mellem KEF og CPH.
 
I 1990 åpnet de også en ettermiddagsrute hvor de bla annet satte inn Fokker 100. De kunne også komme med B737-400. Men AE ble det første selskapet som brukte Fokker 100 på Fornebu.

Nope. Swissair fløy F-100 til FBU allerede i 1988/89. Ikke fast, men på enkelte dager.

God jul til deg og. Takk for flott kalender.
 
Nope. Swissair fløy F-100 til FBU allerede i 1988/89. Ikke fast, men på enkelte dager.

God jul til deg og. Takk for flott kalender.
Takk :) God jule til dere også der vest
Jeg visste ikke at SR var med F100 så tidlig, fikk aldri noen varsler om det. Men det jeg mente var AE var de som først satte inn F100 på en måte slik at du kunne regne med å se den.
 
Takk for strålende adventkalender[emoji846] Bladde tilfeldigvis gjennom noen gamle lokalaviser på nb.no i går, og der dukket det opp en annonse fra Loftleidir. Interessant at flyet ble markedsført som «Rolls-Royce 400 Jet prop». De spilte nok på RR sitt gode navn og rykte fra bilindustrien. Annonsen stod på trykk i Laagendalsposten 19. april 1968.
91abbb9f4cbd3469fff5b8ef15dbc2b5.jpg
 
I dag er det 24.desember, og det er samtidig 4.søndag i advent.
(for de som ikke forstår hvorfor det er slik, så er adventtiden fra gammelt av en tid som forbereder høytiden som starter med 1.juledag, 25.desember. Men Julekvelden 24.desember har blitt mer og mer markert som Julekveld, og det gir masse glede).

Luke 24 handler om et fly jeg tror det ikke er så mange som vet har vært på OSL. I 1999 kom Northwest tilbake på rute til Gardermoen med daglig DC-10-30, etter at de hadde fløyet der fra 1980 til 1987 med B747-100, og det siste året med DC-10-40.

N237NW ble i 1998 malt i et spesielt skjema for å synliggjøre samarbeidet mellom NW og KLM, jeg var ikke der den dagen den kom, men Erik Wold var der, og han har jeg også kjent lenge, og han har gitt meg tillatelse til å dele bilder med dere (han skriver av og til på forumet som "sevenseas").

Første bilde viser landingen på bane 01R

53416415350_5775e60bc2_h.jpg
[/url]Northwest DC-10-30 N237NW at ENGM/OSL 06-1999 by Ole Johan Beck Collection, on Flickr[/IMG]

4.vers av "Tenn Lys":
"Tenn lys! Nå stråler alle de fire lys for ham
som elsker alt som lever, hver løve og hvert lam.
Tenn lys for himmelkongen som gjeterflokken så!
Nå møtes jord og himmel i barnet, lagt på strå"

Denne DC-10 ble bygget i 1980 og ble levert til Varig som PP-VNW. Den fløy for Varig i 14 år, før de leide den til PLUNA i Uruguay fra 1.juli 1994, fortsatt som PP-VNW. 30.desember 1997 ble flyet kjøpt av Northwest Airlines, og fikk reg N237NW. I 1998 fikk den altså disse kombifargene for samarrbeidet med KLM, som den viste frem til april 2000, da den fikk vanlige NW farger (men da var OSL ute av NW sitt rutenett.)
Den var hos NW frem til 2008, da den i februar ble N136WA hos World Airways. 31.juli 2010 var det full stopp med parkering på Marana Pinal Airpark etter 30 år i luften. I 2012 var den hugget opp.

Her er flyet igjen fra den andre siden, Erik forlyttet seg for å få med Push-back fra gate 47:

Northwest DC-10-30 N237NW at ENGM/OSL 06-1999 by Ole Johan Beck Collection, on Flickr


Da gjenstår det bare å takke for oss, og ønske alle som liker Flyprat en God Jul. Ta vare på hverandre og gled dere.
 
Last edited:
Takk for flott julekalender, som vanlig, Ole Johan.
I år klarte jeg helt å glemme den fram til i dag :drunk:, men det gjorde at jeg fikk en veldig trivelig start på julaften sammen med morgenkaffen :fly
Ha en riktig fin og fredfylt jul! :)
 
Back
Top