Flykvoter - en fiasko?

FlightDeck

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
De siste 12 månedene har nordmenn kjøpt CO2-reduksjon for flyreiser for 1,2 millioner kroner.

Fiasko for flykvoter

Jeg synes ikke man kan snakke om en fiasko - dette har jo så vidt startet. Flykvoter er i full fremgang, og etter hvert som selskapene også tilbyr dette idet man bestiller billetten tror jeg flere og flere vil benytte seg av det. Det er heller kanskje ikke så overraskende at de friville organisasjonene regner ut betydelig høyere gebyr enn det SAS gjør.
 
Folk vil jo betale minst mulig og en frivillig avgift frister vel ikke da. Men nå har man jo såvidt begynnt da...
 
Moderne fly er et av det sikreste og mest miljøvennlige transportsystemer vi har. Bil / skip og tog forurenser mer. For eksempel toget som SV er så glad i skaper mange skogbranner, ødelegger uberørt natur og tar livet av flere tusen dyr langst jernbanelinjene.

Skal klimakvoter eksistere må det også gjelde for andre transportmidler en kun fly.
 
Originally posted by MountainDew

Moderne fly er et av det sikreste og mest miljøvennlige transportsystemer vi har. Bil / skip og tog forurenser mer. For eksempel toget som SV er så glad i skaper mange skogbranner, ødelegger uberørt natur og tar livet av flere tusen dyr langst jernbanelinjene.

Energibruken for transport med tog er lavere enn med fly, samt at tog kan bruke energikilder basert på noe annet enn fossilt brennstoff.

Nå er det jo ikke slik at det kun er flytransport som har et ganske sterkt miljøfokus mot seg, jeg mener å ha hørt noe om at biler forurenser også og senest i går var det et større innslag i nyhetene om forurensning fra cruiseskip.

Skal klimakvoter eksistere må det også gjelde for andre transportmidler en kun fly.

Agreed.
 
Litt OT, men siden vi er inne på klimakvoter.....

Finansdepartementet skal kjøpe klimakvoter for å kompensere for de internasjonale flyreisene for de 133.000 statsansatte i Norge. Det fremgår av Revidert nasjonalbudsjett, som ble sluppet tirsdag
 
Originally posted by ThomAAs

Folk vil jo betale minst mulig og en frivillig avgift frister vel ikke da. Men nå har man jo såvidt begynnt da...

Jeg tror folk i større og større grad vil betale en slik avgift, så lenge det blir enkelt og sikkert. Dersom man kan gjøre det når man bestiller billetten og samtidig vite at avgiften går til noe fornuftig, vil nok dette slå godt an! Folk er opptatt av miljø - og det er sannelig på tide!
 
Folk sier gjerne at de er miljøvennlige, men i praksis...må man nok gi dem en økonomisk gulrot. Eller pisk, dvs en saftig CO2-avgift - som selsvagt bør legges på utslippet, uavhengig av kilde.

Tog har den fordelen at det kan transportere mange folk eller mye gods på en gang, og det er effektivt. Forutsatt at det faktisk er et bra belegg (tomme tog er ikke veldig energieffektive), og derfor er tog egnet for transport kun rundt og mellom de største byene.

(Siden fis også slipper ut litt av den kraftoge klimagassen metan - industrielt husdyrhold er faktisk en viktig kilde til det - burde hver enkelty også kjøpe sin egen fjertekvote).
 
Danskene er i stor grad negativt:

http://www.takeoff.dk/news.cfm?nNewsWeekly=0&nNewsId=11498

Jeg tror nok det ender med en tvunget avgift...

en annen tankevekker

http://www.standbynews.no/7160.0.html?&tx_standbynews_pi1[showUid]=25627&cHash=3fa4189415
 

Hva med POSTEN & WEST AIR og klimautslipp.
Ingen miljøvernere tenker på det.
Det går tross alt SAS/Wideroe & Norwegian fly som dekker hele det langstrakte land.
Hvorfor ikke benytte disse ledige kapasitetene
Det hadde jo vært både en økonomisk og en en klimabesparelse i seg selv.....................Det er vel ca 100 unødvendige post fly bevegelser i uka.
Mange tonn co2 i året.:lightbulb
 
En avgift er selvsagt mer effektivt, og må gjerne innføres for min del. Og når det gjelder miljøorganisasjonene så vil de uansett aldri bli fornøyde.
 
http://www.hegnar.no/Finansavisen/newsdet.asp?id=258342&cat=66

Og Norwegian og Kjos går mot kjøp av CO2 kvoter da også de mener det er ett hysterisk virkemiddel outen virkning
 
Originally posted by Someone

http://www.hegnar.no/Finansavisen/newsdet.asp?id=258342&cat=66

Og Norwegian og Kjos går mot kjøp av CO2 kvoter da også de mener det er ett hysterisk virkemiddel outen virkning

Dette er jo litt tullete av Kjos - kanskje spesielt dette utsagnet "- Disse kvotene hjelper ikke miljøet på kort sikt, sier han til Finansavisen."

Det er nok helt riktig at det ikke hjelper klimaet på kort sikt, men det er vel ikke på kort sikt at vi har klimautfordringer - det er jo de langsiktige effektene av klimautslipp som er problemet.....:cry:

I tillegg så er det jo slik at man kanskje ikke ser for seg at disse kvotene nødvendigvis skal redusere utslippene i luftfarten direkte, men at man f.eks. kan bruke disse pengene til tiltak for å redusere utslippene andre steder (gjennom den såkalte CDM-ordningen som ligger i Kyoto-avtalen). Når det gjelder CO2-utslipp og reduksjoner i utslippene så spiller det fint liten rolle om utslippene reduseres i Norge eller i Kina, et sted i Afrika eller i Russland.
 
Jeg får en litt "vond smak i munnen" av dette... Nesten som å betale avlat til paven i Rom for å bli velsignet og lette sin egen samvittighet..... Jeg går mye heller for konkrete tiltak som vi hver enkelt kan gjennomføre: sortere søppel, installere sparedusj, slå av lys i rom som ikke er i bruk, redusere bruk av bil, være "emballasje-bevisst" når man kjøper ting osv....

I skipsfarten ble vi fra nyttår pålagt å betale en NOx-avgift, som også bærer preg av en slags "avlat". Det er ikke definert noe sted hva disse pengene skal brukes til - for alt vi vet brukes disse pengene til å subsidiere halvstatlige fabrikker som bruker masse kraft og har masse utslipp. For at en slik avgift skal oppfattes rettferdig, må de pålegges alle som har utslipp, og det må være definert hva pengene skal brukes til!

Eivind
 
Originally posted by TOS

Originally posted by Someone

http://www.hegnar.no/Finansavisen/newsdet.asp?id=258342&cat=66

Og Norwegian og Kjos går mot kjøp av CO2 kvoter da også de mener det er ett hysterisk virkemiddel outen virkning

Dette er jo litt tullete av Kjos - kanskje spesielt dette utsagnet "- Disse kvotene hjelper ikke miljøet på kort sikt, sier han til Finansavisen."

Det er nok helt riktig at det ikke hjelper klimaet på kort sikt, men det er vel ikke på kort sikt at vi har klimautfordringer - det er jo de langsiktige effektene av klimautslipp som er problemet.....:cry:

I tillegg så er det jo slik at man kanskje ikke ser for seg at disse kvotene nødvendigvis skal redusere utslippene i luftfarten direkte, men at man f.eks. kan bruke disse pengene til tiltak for å redusere utslippene andre steder (gjennom den såkalte CDM-ordningen som ligger i Kyoto-avtalen). Når det gjelder CO2-utslipp og reduksjoner i utslippene så spiller det fint liten rolle om utslippene reduseres i Norge eller i Kina, et sted i Afrika eller i Russland.

Her er jeg helt enig med Kjos. Vi betaler jo allerede miljøavgift i eksisterende avgifter noe folk flest ikke er klar over.
Skal man diskutere miljøavgifter må man ta hele samfunnet under ett opp til vurdering for å finne en balansert avgiftsystem og ikke bare gå løs på en transportsektor fordi det tilsynelatende virker lettvint.
Hva med busser som spyr ut eksos? Hva med ferger og båter? Hva med tog,diesellokomotiver/vogner?Lastebiler/personbiler? Motorsykler(inklusive motorsykkelen til stortingsrep. Hallgeir Langeland fra SV)? Hva med alle bøndene til Åslaug Haga sine traktorer og f. eks. bønder med drivhuset som man fyrer med olje og produserer grønnsaker det smaker gress av?
Slik kan man holde det gående og liste opp inkonsekvens av tøvete forslag om å kun gå løs på flybransjen.
Jeg for min del anser miljødebatten her til lands for å være svært ubalansert og det forundrer meg hvor stor plass den får i mediabilde og hvor lite profesjonelle journalistene er til å skape en balansert debatt og drive undersøkende journalistikk i saken.
At frivillig CO2 avgift så langt ikke har gitt den uttelling noen har håpet på tar jeg som et tegn på at folk flest er både uenige i dette og synes at de betaler nok avgifter som det er.
Hele avgiftsystemet er noe tøv og et eneste mediajippo slik det fremstår idag.
Nei, la oss heller få fokus på Aslaug Haga's sine bønder som kjører rundt i noen traktorer som ser ut anleggsmaskiner de kan bruke i gruvene på Svalbard. Er ikke de litt overdimensjonert?
Her på Jæren brukes de døgnet rundt, ofte av 16åringer som skal på dans på fredag og lørdagskvelden. Burde det ikke være en miljøavgift for slik kjøring? F.eks. 500kr pr gang?
 
Nå er det vel CO2-avgift på all innenlands bruk av fossilt brennstoff. Også "avgiftsfri" diesel og bensin til motorsykler. Dette gjelder vel også innenlands flyreiser, men ikke noen form for internasjonal transport. Så kan man jo mene at internasjonal transport ikke bør være underlagt restriksjoner på CO2-utslipp.
 
Originally posted by gustavf

Nå er det vel CO2-avgift på all innenlands bruk av fossilt brennstoff. Også "avgiftsfri" diesel og bensin til motorsykler. Dette gjelder vel også innenlands flyreiser, men ikke noen form for internasjonal transport. Så kan man jo mene at internasjonal transport ikke bør være underlagt restriksjoner på CO2-utslipp.

Det hele er det reneste klimaklovneri, så lenge det kun er flyreiser som skal belastes med "kvoter", blir jo mye av hensikten borte. Verdens skipsfart står for 50% av CO2-utslippene, men så langt har jeg ikke hørt et eneste innlegg for å belaste skipsfarten med klimakvoter. Det skyldes det enkle faktum at man har funnet ut at innkrevning av kvoter på flyreiser går det faktisk an å tjene penger på (ref. Fremtiden i våre hender).

Les Finansavisen idag, der klimaforsker Asbjørn Torvanger fastslår at dagens innkrevning av frivillige klimakvoter foregår uten offentlig kontroll og at markedet ligger åpent for useriøse aktører.
 
Originally posted by OJB

Her er jeg helt enig med Kjos. Vi betaler jo allerede miljøavgift i eksisterende avgifter noe folk flest ikke er klar over.
Skal man diskutere miljøavgifter må man ta hele samfunnet under ett opp til vurdering for å finne en balansert avgiftsystem og ikke bare gå løs på en transportsektor fordi det tilsynelatende virker lettvint.
Hva med busser som spyr ut eksos? Hva med ferger og båter? Hva med tog,diesellokomotiver/vogner?Lastebiler/personbiler? Motorsykler(inklusive motorsykkelen til stortingsrep. Hallgeir Langeland fra SV)? Hva med alle bøndene til Åslaug Haga sine traktorer og f. eks. bønder med drivhuset som man fyrer med olje og produserer grønnsaker det smaker gress av?

Misforstå meg ikke. Jeg mener ikke at man kun burde se på luftfarten og kun pålegge kvoter i luftfarten, men det jeg mente var litt tøvete var å si at disse kvotene ikke har en effekt på kort sikt. Det er ikke så mange klimatiltak som har effekt på kort sikt...

For ordens skyld så bør det vel poengteres at det ikke bare er transportsektoren som belastes med miljøavgifter.

Det er også slik at enkelte aktører er seriøse når det gjelder disse frivillige CO2-avgiftene. SAS har vel alliert seg med noen som er "godkjente" (dvs. bl.a. kontrollert av DNV og andre).
 
Back
Top