• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Flykaos på Gardermoen

Re: Flykaos på Gardermoen

fra vg.no:

"- Nå i kveld har vi fått tak i en jumbojet med plass til 582 passasjerer fra vårt franske datterselskap CorsAir. I tillegg har vi leid inn en Lockheed TriStar fra portugisiske European Atlantic. Dermed kommer våre passasjerer seg av gårde, om enn litt forsinket, lover Gårdö."

Originally posted by Hurum

fra vg.no:

"- Nå i kveld har vi fått tak i en jumbojet med plass til 582 passasjerer fra vårt franske datterselskap CorsAir. I tillegg har vi leid inn en Lockheed TriStar fra portugisiske European Atlantic. Dermed kommer våre passasjerer seg av gårde, om enn litt forsinket, lover Gårdö."

Lucky bastards! :cool:

Er det forresten ingen som skal skrike over seg over at TUIfly bruker evakueringen av Libanon som begrunnelse for at de slet med å skaffe erstatningsfly? Det var tydeligvis fullstendig uakseptabelt av Norwegian å gjøre det...

Så, er det Jumboen eller Tristaren som får æren av å fly til Samos?:p

PS: fikk Denne meldingen når jeg skulle svare her (bruker Firefox, men er i Explorer nå): hjalp ikke å slette cookies heller!

The system has detected a cookie based hack attempt and your username and IP has been recommended for immediate banning. Delete your cookies, login, and beg for mercy from the administrators.

fra vg.no:

Åi åi åi, er ikke dette samme fly som Norwegian leide for litt siden. Gammal flytype, livsfarlig osv.? Eller er det greit for VG nå? :p

Hilsen,
Laurenz

Nestemann som snakker dritt om Kongen skal faa med meg aa gjoere!!! :angry:

fry: Send en PM til BU662

Det er nytt at dør 2 er programmert på 48, iflg mail vi fikk fra osl nylig. Nettopp fordi BLX ville ha dør to i bruk. Vi brukte aldri dør to på FI sine 757 og ser ingen grunn til at servisair skulle bruke det heller (Men FI var jo også som regel på 36/46 og ikke på 48 som de er oftere nå pga vinglets) . Jeg vet ikke med CO, men broen på 53 (og 51,50) er helt annerledes enn 48 (og til viss grad 49). På de andre broene er ikke vinkelen i forhold til lengden på broen så ekstrem. Jeg har kjørt borer på OSL og jeg synes at de forhåndsvalgte programmene avviker ofte for hver gang man kjører bro, og broene på 48/49 er det ofte problemer på. Men hva som har skjedd nå vet jeg ikke.

Originally posted by laurenz

fra vg.no:

Åi åi åi, er ikke dette samme fly som Norwegian leide for litt siden. Gammal flytype, livsfarlig osv.? Eller er det greit for VG nå? :p

Hilsen,
Laurenz

Selvsagt er det greit nå.....dette er jo ikke Norwegian :lol:

Kanskje OSL burde hatt et reservefly for utleie til flyselskapene når dem ødelegger dem...prisen er høy, men det kan settes inn i produksjon på 30 min. :p

Originally posted by LN-MOW

Nestemann som snakker dritt om Kongen skal faa med meg aa gjoere!!! :angry:

Å nei du, jeg hadde gjerne vært med ombord på en TriStar. Men det er journalistene som avslører seg selv når de den ene dagen nesten stempler et fly som gammal skrap men de noen dager senere ikke reagerer i det hele tatt.

Noen som vet om disse to maskiner blir å se på OSL i mårra ettermiddag? Kamera står på lading!

Hilsen,
Laurenz

Det er ikke uvanlig at L2 oenskes brukt paa 757. Vi har det som policy, nettopp fordi boardingen gaar raskere. Det ville forbause meg om ikke CO ogsaa bruker L2 - for aa skjerme Business First ..

Originally posted by LN-MOW

Det er ikke uvanlig at L2 oenskes brukt paa 757. Vi har det som policy, nettopp fordi boardingen gaar raskere. Det ville forbause meg om ikke CO ogsaa bruker L2 - for aa skjerme Business First ..

Når jeg fløy CO i Juni brukte de L2 på OSL, men L1 på EWR

Originally posted by Someone

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=123828

Og OSL og SGS krangler om hvem som har skylden

Jeg blir altså så forbanna irritert... OSL forhåndsdømmer så til de grader. Kanskje var det operatøren sin feil, kanskje var det ikke -det er utidig å komme med slike kommentarer som Kobro her gjør. Og like flåsete var han/OSL da ansatte prøvde å klage på temperaturen i broene!

Nuvel, jeg har selv kjørt broen på 48 i kveld, på dør 2, på en 757. Det var ikke spesielt gøy. Først skjener broa sidelengs, uten at den ser ut til å bevege seg i henhold til flytype i det hele tatt. Etterhvert retter den seg opp, og fortsetter nedover langs flyet. Av seg selv. Det går ganske fort nedover, og etterhvert begynner man å komme lovlig nær motoren, så hva gjør man? Jeg trykket 'STOPP'. Mulig jeg er feig, men jeg hadde IKKE lyst til å havne i avisa.... Og stole på utstyret? Særlig...! Nuvel, jeg trykket nå på stopp, og da har man to valg; Preposisjonere broa igjen, eller gå over til manuell. Det sier seg selv at man går over til manuell og får kjørt til, så folk kommer seg av, og man får begynt med tømmingen. Det gikk bra, men jeg var veeeldig forsiktig mot slutten...

Snakket med en TUI-tekniker etterpå, og han mente man måtte feilmelde dævelskapen igjen og igjen, til OSL gidder å ta affære og justere broene.

Hørtes ut som en naturlig reaksjon slik TUC beskriver. OSL bør kanskje gå over en ekstra gang for å sjekk at alt er i orden på de gatene som er mest brukt til spesielle flytyper/dører (altså ikke B737 på OSL)

Ang temperaturene i gangbroene så virket Kobro helt "fjern". Hva er det med disse broene...har man glemt at glass gjør rommene/broene steinvarme om sommeren..og isklade om vintrene? Her må det jo være noen som har glemt å bestille noe i 1998.

Ang temperaturene i gangbroene så virket Kobro helt "fjern". Hva er det med disse broene...har man glemt at glass gjør rommene/broene steinvarme om sommeren..og isklade om vintrene? Her må det jo være noen som har glemt å bestille noe i 1998.

Broene har blitt ombygget etter 1998. Da flyplassen åpnet var broene visstnok åpne i underkant, noe som medførte at snø blåste opp på gulvet om vinteren. Broene ble derfor "hermetisk lukket" i stedet og fungere nå som steikeovner. Vil tippe det er bedre at det er for varmt enn at det er for glatt.

Originally posted by LN-BRK

Broene har blitt ombygget etter 1998. Da flyplassen åpnet var broene visstnok åpne i underkant, noe som medførte at snø blåste opp på gulvet om vinteren. Broene ble derfor "hermetisk lukket" i stedet og fungere nå som steikeovner. Vil tippe det er bedre at det er for varmt enn at det er for glatt.

OK - kan aldri huske at dem var åpne i underkant, men alltid knallvarme om sommeren og isklade om vinteren....så kanskje ikke innbygningen i underkant hjalp noe særlig...ventilasjonsystem hadde jo løst alle disse problemene, men sikkert kostet et par kroner mer enn å bygge dem inn....og en vet jo da alltid hva en velger i Norge....den billigste nødløsningen som ofte blir permanent.

Kan ikke huske om de var åpne i underkant eller ikke. Men glassplatene broene er kledd med har en glippe på en liten centimeter mellom seg, og DER har det kommet inn snø, gitt! Dette ble "fikset" ved at man la en H-fomet gummilist mellom glassplatene. Dette hjelper selvfølgelig ikke på glassets drivhusegenskaper om sommer'n, eller den totalt fraværende evnen til å isolere mot kulde om vinteren... Hva angår ventilasjonssystem, tror jeg ikke det hadde hjulpet stort, det ville vært å fyre for kråkene. De kunne dog ha sørget for varme i brohodet, som tross alt er en del av min ARBEIDSPLASS (hører du, Kobro?)

Den var den lille sprekken som skulle sørge for ventilasjon. Den fungerte dårlig på sommeren og helt elendig på vinteren. Når OSL ikke ser på temperaturen i brua som et problem så betyr det bare at de ikke tar de ansatte alvorlig....eller arbeidsmiljøloven. Det er sinsykt varm der nede og skal du opp og ned 4-5 ganger så er du helt utslitt og svetter være en stuerne.
Brua på 48 husker også jeg hadde problemer med en gang. Den går litt i alle retninger, brukte manuell kjøring der jeg også.

Hilsen,
Laurenz

Back