Er dette helt sant?

LN-BRI

Newcomer
http://www.itromso.no/nyheter/article137925.ece

løpet av to år har Norwegian gått fra færrest til flest forsinkelser fra Tromsø Lufthavn.

Det viser en sammenligning mellom de tre største flyselskapene. Siste halvår 2005 hadde Norwegian høyest punktlighet av de tre, mens Widerøe slet med et lavmål de ellers ikke har måttet vise til de siste tre årene.

Verst var likevel SAS sin punktlighet på kun 64,8 prosent i desember 2005. Det vil si at 35,9 prosent av selskapets avganger fra Tromsø var forsinket den måneden.

Mens Widerøe skjerpet seg gradvis fra årsskiftet 2005/2006, slet SAS fælt første halvår 2006. Fra juli 2006 til april 2007 vekslet SAS og Norwegian på å være dårligst, men deretter har Norwegian vært minst punktlig i åtte av ni måneder.

Vil bli best igjen
Norwegian-direktør Bjørn Kjos legger seg flat og lover bedring.

– De siste ukene har det begynt å ligge bra an på Gardermoen. Etter vinterferien, fra rundt 1. mars, regner vi med at vi skal være bedre enn de nærmeste konkurrentene, sier Kjos.

For lavprisselskapet mener problemene oppsto da de skiftet handlingagent på landets hovedflyplass for et par år siden. Derfra forplantet problemet seg utover i flynettet deres. I oktober byttet de ut Northport på Gardermoen med agenten de hele tiden har brukt i Tromsø, Røros Flyservice.

Northport drev og leide inn folk fra Sverige og slik. Derfor heiv vi dem ut, sier Kjos.

Innstiller minst
– Kjos har sagt at vi skal bli landets mest punktlige flyselskap i 2008, sier informasjonsdirektør Anne Grete Ellingsen.

– Det er mantraet vårt. Man må jo sette seg noen målsetninger, sier Norwegian-gründeren sjøl.

Kjos er opptatt av å få fram at SAS og Widerøe har en rekke innstillinger, som dermed gir utslag i statistikken på regularitet og ikke punktlighet. Mens Widerøe kansellerte 312 avganger og SAS 133 i 2006 og 2007, kansellerte Norwegian kun ett eneste fly i løpet av de to årene.

Men nå kan man spørre seg om det går så meget bedre som Norwegian påstår. For hittil i år har trenden for punktlighet fortsatt, og i februar har selskapet allerede innstilt to fly.

– Det må ha med vær å gjøre, mener Bjørn Kjos.

Komplisert i SAS
SAS har bedre Tromsø-tall å vise til i dag enn streikevinteren 2006, men fortsatt innstiller de mer enn seks fly i snitt hver vintermåned.

– Det er nok flere årsaker til det, sier informasjonssjef Kenneth Vikse, men kommer med en generell betraktning:

– Norwegian er mer et punkt-til-punkt-selskap, mens vi har et mye mer nettverkbasert flymønster. Hos p-t-p-selskaper følger et crew oftere et fly. Et nettverksselskap har et mer komplisert bilde. Det kan være årsaken, sier Vikse.

-------------------------

Leide ikke Kjos selv inn en haug med crew fra Sverige....?
Har ikke Dy kansellert mer enn ett fly til TOS de siste to år? Kan de virkelig skylde alle forsinkelsene bare på GH selskapet??

Vet jo at SAS har hatt masse krøll de siste årene, men da har da saktens Norwegian også.......eller tar jeg feil...?
 
Vet ikke om kanselleringene i Tromsø, men det var jo moro å lese at de brøt kontakten med Northport : " – Northport drev og leide inn folk fra Sverige og slik. Derfor heiv vi dem ut, sier Kjos."

Er ikke det akkurat det samme som Røros gjør i dag? 99% av rørosansatte på Gardermoen kommer fra Northport og en stor majoritet av dem kommer fra Sverige.

Skjønner ikke dette jeg :-)
 
Nå var det kanskje at de drev og LEIDE inn folk som var problemet, ikke at de var SVENSKE?
 
Mens Widerøe kansellerte 312 avganger og SAS 133 i 2006 og 2007, kansellerte Norwegian kun ett eneste fly i løpet av de to årene.

Det er ikke så rart at WF må instille en del avganger i nord vinterstid, da rutenettet er av en litt annen karakter værmessig. Sånn sett blir det litt feil av Kjos å vinkle det over på regularitet når det er punktlighet som gir det mest rettferdige bildet selskapene imellom.
 
Dessuten skulle man vel tro at rutenettet til WF gir endel flere avganger pr. dag enn DY. Hvis så er tilfelle, så blir dette en helt latterlig sammenlikning.
Og én kansellert flight på et helt år? Det tror jeg lite på.
 
Om Svenskene hadde lagt ned arbeidet så kunne Norwegian ha innstillt minst halvparten av avgangene sine. Tror nesten det er flere Svensker i Rfly Gardermoen en Nordmenn.
Det er nok ikke Svenske arbeidere Kjos sikter til som et problem, men det sammensuriet mellom Northport og Proffice som aldri fungerte.
Rfly har flest fast ansatte men det leies fremdeles inn vikarer fra Proffice, men fungerer på en bedre måte nu.
 
Vet ikke om kanselleringene i Tromsø, men det var jo moro å lese at de brøt kontakten med Northport : " – Northport drev og leide inn folk fra Sverige og slik. Derfor heiv vi dem ut, sier Kjos."

Er ikke det akkurat det samme som Røros gjør i dag? 99% av rørosansatte på Gardermoen kommer fra Northport og en stor majoritet av dem kommer fra Sverige.

Skjønner ikke dette jeg :-)

Problemet er vel ikke hvor folk kommer i fra? Det er vel heller hvor/hva de kommer til vil nå jeg si.... Widerøe handling har også hentet mange fra sverige med stort hell.... Flinke folk alle som en!
 
Last edited:
Det er ikke så rart at WF må instille en del avganger i nord vinterstid, da rutenettet er av en litt annen karakter værmessig. Sånn sett blir det litt feil av Kjos å vinkle det over på regularitet når det er punktlighet som gir det mest rettferdige bildet selskapene imellom.

.........regularitet og punktlighet henger nok tettere sammen enn du gir utrykk for.

Poenget er det faktum at kanselleringer ikke teller inn på punktlighetstatistikken. Avgangene som ikke gjennomføres blir på en måte "borte". Derfor mener jeg bestemt at dette henger sammen og er høyst relevant..
 
LN-BRI said:
– De siste ukene har det begynt å ligge bra an på Gardermoen. Etter vinterferien, fra rundt 1. mars, regner vi med at vi skal være bedre enn de nærmeste konkurrentene, sier Kjos.

Det kan se ut som om Norwegian på OSL nå er mye bedre enn de var før jul, samt at SAS er noe dårligere en det man kan forevente der i gården , så forskjellen vi så før jul er nesten utjevntet.



http://www.e-gek.net/osl

http://www.e-gek.net/osl/mrtg/


DY måtte jo bli bedre, men hvorfor har SAS falt, er det været ? vi ser på mrtg'n at SAS og DY ofte har samme kurvene, så enten det er været , eller kapasitets begrensninger på OSL (ikke bare være ?) som slår så stygt ut ?
 
Det som også skjedde med de svenskene som Northport tok inn var at de overnattet på pauserommene og jobbet langt utover lovlige timer, det var liksom ikke noen kontroll på det.
 
Problemet til Norwegian (som de selv nekter aa innromme, da de skylder paa alt annet) er rett og slett at de har et overambisiost ruteprogram noe som gjor at sma ting skaper store forsinkelser som de ikke klarer aa ta igjen utover dagen
 
Min lille personlige erfaring er at DY er mer forsinket enn SAS herfra. Lite sammsnligningsgrunnlag, dog... Jeg tror så gjerne at været er årsak til trøbbelet her i februar, vi har hatt mye møkkavær. Men svenskepratet burde han holdt seg for god til.
 
Det som også skjedde med de svenskene som Northport tok inn var at de overnattet på pauserommene og jobbet langt utover lovlige timer, det var liksom ikke noen kontroll på det.


Sant at det skjedde, men det var vel mer med sammensuriet MountainDew refererer til å gjøre enn at de var ubrukelige, selv om det finnes råtne (og uvitende) epler i alle kurver.
 
Back
Top