Flygeleder

Tror vi snakker om samme ting..
Avinor har iflg. Arbeidsmiljøloven ikke lov å sparke flygeledere som mister medicalen..

Last edited:
Nix, det er en særavtale som NFF har blitt enig med Avinor om som regulerer det.

Fikk akkurat mail! Videre til fase 3, aka intervju. Registrerte meg her for å skrive det der, samt spørre om noen husker hva de ble spurt om? Go easy on me!

Fikk akkurat mail! Videre til fase 3, aka intervju. Registrerte meg her for å skrive det der, samt spørre om noen husker hva de ble spurt om? Go easy on me!

ALT! :)

Det er litt annerledes nå enn da jeg ble intervjuet. Jeg fikk f.eks spørsmål om hvordan læreren på barneskolen oppfattet meg!

I min tid var det tappetest med hoderegning og baklengsstaving som var tingen.

I fjor fikk jeg spørsmål av typen:

Hvorfor har du søkt på flyvelederutdanningen?
Hva er en flyveleder, og hva gjør de?
Hvilke forventninger har du til flyvelederyrket?
Hvilke forventninger har du til utdanningen?
Hvorfor bør vi gi deg flyvelederutdanning, hvorfor skal vi velge akkurat deg?
Hvilke gode kvaliteter har du, som egner seg i dette yrket?
Hvilke interesser har du? Hobbyer?
Skolegang?
Så vil de sikkert mase litt om førstegangstjeneste (hvertfall hvis du ikke har avtjent den, selv om du har helt gyldige grunner for det), og spørre om mye annet rart også. Lykke til! :) Vær deg selv.

Jeg fikk også innkalling til fase 3 nå nettop. Noen som vet sånn ca hvor mange som blir innkalt til intervju i forhold til hvor mange skoleplasser det er? Lurer på om alle som blir innkalt har sjans til å komme videre, eller om det er meningen at en del skal kuttes ut?

Jeg fikk også innkalling til fase 3 nå nettop. Noen som vet sånn ca hvor mange som blir innkalt til intervju i forhold til hvor mange skoleplasser det er? Lurer på om alle som blir innkalt har sjans til å komme videre, eller om det er meningen at en del skal kuttes ut?

Det blir vel som regel innkalt flere personer enn antall plasser de kan tilby. De kaller inn så mange som kvalifiserer til fase 3, dvs. alle som består fase 1 og 2, og det varierer jo fra år til år. I fjor, da jeg var på intervju, var vi rundt 45-50 som besto begge faser og dermed ble innkalt, og litt over halvparten fikk tilbudt plasser. Og da rangerer de jo etter hvem de synes egner seg best, og når den siste plassen er fylt, får de gjenværende personene beskjed om at de ikke har bestått fase 3.

åkei, thank you. Da e det litt for tidlig å ta helt av da, jeg trodde at intervjuet kanskje bare var en formalitet .. skal sørge for å være topp forberedt hvertfall :)

Går i USA i år, og Utdanning og trening har besluttet at de skal redusere antall elever på neste års kull fra 36 stk t 32 stk. Utfallet av intervjuet har ingenting med antallet skoleplasser å gjøre. Enten blir du tatt opp, eller så blir du det ikke. Det er endel som kom inn i fjor som har fått plass neste år, den muligheten vil antageligvis du også få dersom du kommer igjennom intervjuet. Men hold hodet kaldt under intervjuet, de vil prøve å vippe deg av pinnen. Og nytt av året er at de går tilbake til å bruke psykolog på intervjuet. I min mening en bra ting.

Så vil de sikkert mase litt om førstegangstjeneste (hvertfall hvis du ikke har avtjent den, selv om du har helt gyldige grunner for det), og spørre om mye annet rart også. Lykke til! :) Vær deg selv.

Nope, verneplikten (avgjort eller avklart) er ikke lenger et krav for å søke. Man blir fritatt for innkallelse så lenge man er flygelederelev (og etterpå gir deg vel opp sku en tro…)

Går i USA i år, og Utdanning og trening har besluttet at de skal redusere antall elever på neste års kull fra 36 stk t 32 stk. Utfallet av intervjuet har ingenting med antallet skoleplasser å gjøre. Enten blir du tatt opp, eller så blir du det ikke. Det er endel som kom inn i fjor som har fått plass neste år, den muligheten vil antageligvis du også få dersom du kommer igjennom intervjuet. Men hold hodet kaldt under intervjuet, de vil prøve å vippe deg av pinnen. Og nytt av året er at de går tilbake til å bruke psykolog på intervjuet. I min mening en bra ting.

Hei! Jeg har blitt innkalt til intervju i Juni, men blir en smule bekymret av at du sier de proever aa vippe deg av pinnen :P hvordan da egentlig? Det er vel gjerne for aa teste litt hvordan man opproerer seg under stress tenker jeg, men lurer litt paa hvordan de gaar fram, hvis du skjoenner? :)

Kunne godt tenkt meg å prøve og gå retningen flyveleder.
Tror mitt dårlige fargesyn setter meg endel tilbake, stemmer ikke dette?

Hvordan er det ellers med jobb på flyplassene om sommern,
fant ingen tråd å spørre i og syns det var et såpass lite spørsmål
til å starte en ny tråd. Populært, vanskelig å få eller?

Hei! Jeg har blitt innkalt til intervju i Juni, men blir en smule bekymret av at du sier de proever aa vippe deg av pinnen :P hvordan da egentlig? Det er vel gjerne for aa teste litt hvordan man opproerer seg under stress tenker jeg, men lurer litt paa hvordan de gaar fram, hvis du skjoenner? :)

How about: enten så passer du jobben, eller så passer du ikke? :) Slik jeg har forstått det (ut fra denne og liknende tråder) er det såpass "costly" at de lett gjennomskuer om du ljuger på deg egenskaper du ikke har. Vær deg selv - vips så ser du om du har hva som trengs for å bli flyveleder. QED.

How about: enten så passer du jobben, eller så passer du ikke? :) Slik jeg har forstått det (ut fra denne og liknende tråder) er det såpass "costly" at de lett gjennomskuer om du ljuger på deg egenskaper du ikke har. Vær deg selv - vips så ser du om du har hva som trengs for å bli flyveleder. QED.

Fair enough ;)

Back