flygBRA - Status

Ser ut som flåtes skal økes, samtidig som det er slutt på å fly egne ruter_

https://www.dn.no/luftfart/sas/bra/...skap-blir-underleverandor-for-sas/2-1-1710426

I meldingen fremgår det at BRA fra og med neste år kun skal fly passasjerer, men ikke selge billettene selv.

«BRA kommer til å tilpasse organisasjonen ut ifra en rendyrking av virksomheten uten den ulønnsomme planlagte driften», heter det i meldingen.

Beslutningen vil ramme bakketjenester og administrative funksjoner, samtidig som flåten vil ekspanderes og det vil være behov for flere piloter og kabinpersonell.
 
Dagens annonsering om langsiktig wet lease avtale med SAS er samtidig en milepæl for selskapet, som da i praksis gir opp kommersiell drift i egen regi.

Så gjenstår det å se hvor sårbare de er når denne avtalens utløp nærmer seg. ACMI-delen av bransjen er ikke direkte mild, den heller.
 
Det søkes i disse dager etter kapteiner til Airbus-flåten, med mulighet for base i enten Stockholm, Göteborg eller Malmö.
 
Ser de på Linkedin skriver de har inngått en kollektivavtale med Airbuspilotene i selskapet.
 
Da går vel regnestykket opp, basert på hav som er signalisert de skal fly for SAS, samt fortsatt fly 3 maskiner for Austrian.
 
Da går vel regnestykket opp, basert på hav som er signalisert de skal fly for SAS, samt fortsatt fly 3 maskiner for Austrian.

Hva er egentlig regnestykket? Per et par dager siden hadde BRA 12 maskiner rundt omkring på SK-flightnumre.
 
Hva er egentlig regnestykket? Per et par dager siden hadde BRA 12 maskiner rundt omkring på SK-flightnumre.

Er vel snakk om inntil 14 maskiner for SAS. Skal også 3 fly for Austrian, så trengs de jo 17 maskiner.

De har vel før disse tre 14 i flåten.
 
Ikke sett noe bilde ennå, men Skyliner rapporterer første maskin for Austrian, er malt i Austrian sine farger, av en eller annen utgave?

ATR 72 -600 1357 SE-MKF Braathens Regional ferried 05/07feb25 MMX-LFBF-VIE, paint into AUA cs
 
Ikke sett noe bilde ennå, men Skyliner rapporterer første maskin for Austrian, er malt i Austrian sine farger, av en eller annen utgave?

De får ikke lakkert den på kun 2 dager, så spørs om det er foliering kanskje!?
 
De maskinene som flyr for Austrian skal de være i BRA sitt design eller byttes disse med maskiner i SAS design?
 
MKF er satt opp å flys til Wien i dag, så får vel snart se hvordan lakken på den ser ut.
 
En vedlikeholdsbase eller hangar, er tydeligvis på plass på ARN nå.

46e8ea7587a501d685e46554b85c95c9.jpg
 
Jeg har ikke orket å lese hele tråden, men er det noe symbolikk eller bakgrunn for alle fargene på halen?
 
Jeg har ikke orket å lese hele tråden, men er det noe symbolikk eller bakgrunn for alle fargene på halen?

Skal visstnok representere selskapets (tidligere) bredde av ruter og destinasjoner, samt en rekke andre sosiologiske faktorer mener jeg å ha lest.
 
Skal visstnok representere selskapets (tidligere) bredde av ruter og destinasjoner, samt en rekke andre sosiologiske faktorer mener jeg å ha lest.

Takker! Så for meg et ledergruppemøte der svenskene skulle ha konsensus om hvilken farge det skulle være på halen…
 
Før det ble BRA, var det en samling av sverigeflyg-selskaper ish, lang historie.
Enklere med bilder og wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/Sverigeflyg

Den gangen sto Braathens Regional Aviation AB (TF/SCW) for ops med BAe Avro, mens Braathens Regional Airways AB (DC/BRX) for ops med Saab 2000 og ATR72-500.

BRA, Braathens Regional Airlines eller flygBRA, var et slags virtuelt flyselskap innad i gruppen, SCW og BRX sto for operasjonene, og helt på slutten kom Braathens International Airways (TT/BIX) inn men de med ops for «seg selv» hovedsaklig og noen avganger på vegne av BRA under TF-kode/ops.
 

Attachments

  • IMG_3383.jpeg
    IMG_3383.jpeg
    29.8 KB · Views: 281
  • IMG_3380.jpeg
    IMG_3380.jpeg
    32.6 KB · Views: 285
  • IMG_3382.gif
    IMG_3382.gif
    35.3 KB · Views: 286
Back
Top