Flyflåten i 2008 SAS Norge modifiseres.

Re: Flyflåten i 2008 SAS Norge modifiseres.

Samtidig som forskjellene mellom SK og DY forsvinner mer og mer så minsker også monopolet til SK. Vi er i ferd med og få et fullverdig alternativ til SK i Norge. Seatpitchen varierer hos DY, alt ut fra hvilken setetype som er innstallert ombord. Alt fra 29" - 32". Alle DY's maskiner har forresten skinnseter, noe som også gir et vesentlig bedre innemiljø i kabinen. Stoffseter samler støv og hver gang en person setter seg ned så sendes en støvsky ut i kabinen.

Tro meg, monopol betyr eneselger så her har nok wikipedia rett (jeg kan også finne definisjoner av begrepet monopol fra mer autoritative kilder, men konklusjonen vil være den samme). Om det er monopol på grunn av myndighetene sier at slik skal det være, eller at det er monopol fordi ingen andre har funnet det interessant å starte opp flygninger er ikke relevant i forhold til definisjonen av begrepet monopol. Det har riktignok en konsekvens for hvordan SAS kan utnytte sitt monopol. SAS har monopol på de rutene de er alene om å betjene, men det er selvsagt riktig at det er mulig for andre å starte å fly på disse destinasjonene. I tillegg kan det tenkes at det eksisterer alternative transportløsninger (f.eks. med flybytte) som er et "mindreverdig" substitutt til direkterutene. Om det er fritt frem for andre å starte flygninger vil monopolet være konkurranseutsatt, og SAS vil ikke kunne utnytte markedsmakten som ligger i monopol i like stor grad som man kunne gjort om det var uoverstigelige etableringsbarrierer i markedet. Man kan vel også diskutere hvor store disse etableringsbarrierene er i luftfarten, men det er vel rimelig å tro at det å opprette en ny rute for et eksisterende flyselskap er langt mindre kostbart enn å opprette en ny rute for et flyselskap som er ikke-eksisterende (og dermed må startes opp først...).

Nei - jeg tror deg ikke TOS. Folks oppfatning av ordet monopol er det essensielle her , og det er ENERETT. Og da blir det både slemt ( i og med at ordet monopol er så negativt ladet) og dumt å hevde at SAS har monopol på en eneste rute. Monopolets dager i flybransjen er for lengst passert.
En langt mer troverdig leksikonkilde enn Wikipeda er f.eks Cappelens leksikon Caplex. Og jeg siterer:

monopol, enerett til å utøve en bestemt økon. virksomhet, el. en markedssituasjon der det bare opptrer én bedrift på tilbudssiden. — monopolisere, skaffe seg monopol på; legge fullstendig beslag på. — monopolkapitalisme, form for kapitalisme som er dominert av flere store konserner.

Så kan vi jo se hva som står i den norske bokmålsordboka:

TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving)
monopol monopo'l n3 (fra gr, av mono- og polein 'selge, handle')
1 markedssituasjon der det på tilbudssiden bare fins én selger el. produsent; enerett kringkastingsm-, vinm- / få, ha, skaffe seg m- på noe / overf: han tror han har m- på sannheten han tror han er alene om å vite sannheten / du har ikke m- på meg
2 selger, produsent som er alene på et marked

Nei - jeg tror deg ikke TOS. Folks oppfatning av ordet monopol er det essensielle her , og det er ENERETT. Og da blir det både slemt ( i og med at ordet monopol er så negativt ladet) og dumt å hevde at SAS har monopol på en eneste rute. Monopolets dager i flybransjen er for lengst passert.
En langt mer troverdig leksikonkilde enn Wikipeda er f.eks Cappelens leksikon Caplex. Og jeg siterer:

monopol, enerett til å utøve en bestemt økon. virksomhet, el. en markedssituasjon der det bare opptrer én bedrift på tilbudssiden. — monopolisere, skaffe seg monopol på; legge fullstendig beslag på. — monopolkapitalisme, form for kapitalisme som er dominert av flere store konserner.

Om du her ser på andre del av setningen fra Cappelens leksikon så står det jo "...en markedssituasjon der det bare opptrer én bedrift på tilbudssiden". Jeg føler meg på relativt trygg grunn når jeg hevder det jeg gjør (jeg har nesten mistet tellingen på antall år jeg har jobbet med dette...;)) - nemlig at monopol er eneselger uavhengig av hvilken grunn som ligger bak dette forholdet. Av dette følger at SAS har monopol på enkelte strekninger.

Enerett (lovmessig) er også en form for monopol, men er altså en variant av begrepet. At folk oppfatter monopol som noe snevrere enn det det faktisk er endrer ikke det som faktisk rett er.:)

Så kan vi jo se hva som står i den norske bokmålsordboka:

I tillegg til dette har jeg noen hyllemetre med fagbøker som vil fortelle oss nøyaktig det samme som står i alle disse leksika/ordbøker som det er referert til her (men enkelte, små variasjoner).

Uansett hva den pinlig nøyaktige definisjonen av ordet monopol måtte være, så er det slik at folk flest oppfatter det som ENERETT. Og som et negativt ladet ord. Derfor skal det ikke brukes om SAS-ruter som ingen konkurrenter har funnet det bryet verdt å konkurrere om.

Uansett hvordan folk flest oppfatter ordet. Så må vi som bruker ordet riktig få gjøre et i fred. Hva som er korrekt språk skal ikke avgjøres av analfabeter.

Uansett hvordan folk flest oppfatter ordet. Så må vi som bruker ordet riktig få gjøre et i fred. Hva som er korrekt språk skal ikke avgjøres av analfabeter.

At du definerer folk flest som analfabeter gidder jeg ikke å verdige et tilsvar.
:mad:

Uansett hva den pinlig nøyaktige definisjonen av ordet monopol måtte være, så er det slik at folk flest oppfatter det som ENERETT. Og som et negativt ladet ord. Derfor skal det ikke brukes om SAS-ruter som ingen konkurrenter har funnet det bryet verdt å konkurrere om.

Jeg skal ikke krangle så mye mer om dette (tror jeg...), men jeg kan forstå at ansatte i SAS ikke ønsker at man skal si at SAS har monopol. Hadde jeg vært ansatt der og noen spurte meg om dette, så ville jeg nok ungått å bruke m-ordet. Det gjør det likevel ikke mer rett å si at SAS ikke har monopol. Definisjonen av ordet er nokså klart, også med den referansen som du selv viste til, og man kan ikke omdefinere begrepet etter behov bare fordi det eksisterer en feil oppfatning av begrepet. Da får man heller forsøke å drive opplysningsarbeid.

Noen hevder luftfarten er et perfekt konkurranseutsatt marked som innebærer at selv med monopol på enkelte strekninger så kan man ikke utnytte monopolmakten (dvs. man kan ikke ta for høye priser), fordi om man gjør det så kommer det umiddelbart en ny aktør inn som konkurrerer ut den eksisterende monopolisten ved å sette prisene litt lavere enn monopolistens priser. Jeg tror ikke det er en helt riktig fremstilling av bransjen, men det er helt klart at markedet er konkurranseutsatt til en viss grad. Det er heller ikke slik at monopol bare er uheldig, og det er effekten på konsumentens velferd som er viktig i så måte.

Noen hevder luftfarten er et perfekt konkurranseutsatt marked som innebærer at selv med monopol på enkelte strekninger så kan man ikke utnytte monopolmakten .

Vil man ikke også til en viss grad hevde at et slikt market kun finnes i teorien og ikke i praksis? På samme måte som det ikke finnes ett 100% effektivt marked selv om de fleste økonomiske teorier og analyser gjør en antagelse på akurat dette;)

Vil man ikke også til en viss grad hevde at et slikt market kun finnes i teorien og ikke i praksis? På samme måte som det ikke finnes ett 100% effektivt marked selv om de fleste økonomiske teorier og analyser gjør en antagelse på akurat dette;)

Perfekte konkurranseutsatte markeder vil nok ikke være så veldig hyppige, men noe som likner kan nok finnes i enkelte markeder. Effektive markeder er også sjeldne, men det er nok ikke riktig at de fleste økonomiske teorier og analyser antar at man har et effektivt marked (fint lite av det svært mange økonomer bedriver med antar dette, og de fleste av oss innser nok at det er en teoretisk konstruksjon og en referanseramme...;)). Mye av økonomifaget innebærer å se på hva som skjer nettopp når man ikke har en slik situasjon. Men dette var vel litt på siden av det vi egentlig diskuterer (men interessant nok, helt klart)...:)

Tilbake etter en dagsreise til CPH med SAS. Utreisen var med LN-RNO, en ombygd ex-SK -700 med 140 seter (tidligere 131). Frykten min om at de hadde fått installert nye ukomfortable seter, alla SAS DK sine Airbuser, viste seg helt ubegrunnet. Setene er de samme som tidligere, altså de behagelige 737NG setene med bevegelige klaffer øverst.

Hjemturen var med LN-RRT -800 med 176 seter, samme seter som over. Satt på henholdsvis rad 17 og 18, 30" i pitch begge steder. Plass til knærne, men ikke stort mer, noe som funker helt fint på forholdsvis korte flygninger.

Plass til knærne, men ikke stort mer, noe som funker helt fint på forholdsvis korte flygninger.

Selv foretrekker jeg plass til hele kroppen, ikke bare knærne...

:nor
...
Videre er planen at SAS Norge trafikksetter 3 stk nye B737 800 som leveres fra Boeing i april, mai, juni 2008. Disse flyene var i utgangspunktet kjøpt av Air Europa, ...

Litt forsinkelse på de 2 første kan det se ut som , for

SAS Norge skal wet-lease
1* 737-400 fra Czech Airline
1* MD-83 fra Spanair ( I like...)
Fra 29.Mars - 9Mai

Aha kan vi kanskje få se MD-83 på innenlandsrutene for en periode nå??

Jippi sier jeg!!

Noen som vet når SAS begynner og påmontere Winglets(flaplets) på sine 700 fly?

Hej

2 st Boeing 737-800 som ska levereras till SAS Sverige 2009
ska få Winglets.H

Hei og velkommen til forumet!;) Bra for SAS Sverige. Liker 738 med winglets, og SAS flyene har kledd winglets sålangt. Mulig dette er et dumt spørsmål, men disponerer SAS SE noen MD'er, eller er det kun SAS DK?

Last edited:

Mulig dette er et dumt spørsmål, men disponerer SAS SE noen MD'er, eller er det kun SAS DK?

Inga frågar är dumma! Jodå, till allas förtvivlan disponerar SAS SE -80 och man befarar att eventuellt någon/några av de -87 som köpts också ska flyga för SAS SE. Beträffande den Spanair-maskin det talats om tidigare idag så undrar jag om det är den EC-maskin som nu, sedan en tid tillbaka, redan flyger för SAS eller om det är ytterligare en?

Er det noen som vet mer om SAS NO sine 3 nye 737-800?
Eneste jeg har fått med meg er at de er utstyrt med winglets.
Rart det ikke er info/bilder å oppdrive med tanke på at de skal trafikksettes i nær fremtid..

Back