Flyflåten i 2008 SAS Norge modifiseres.

Re: Flyflåten i 2008 SAS Norge modifiseres.

vel det er iallefall ingen som har oss som er lengre en 180 i tankene når de instalerer flyseter..

Det å være lang og skulle ut å fly nå er f*en ikke noe spøk.. Er så ubehagelig at det er nesten så jeg dropper å reise.

En ting skal SAS ha, de er flinke til å la 1E stå tom når jeg sitter i 1F, selv om hele resten av flyet er fullt.
Skulle ønske det ble 33" fra vingen og frem, så kan heller de bakre rekkene bli så trange de vil.

Den har jeg litt problemer med. Samme konsept, samme prispolitikk, samme klasse i hele flyet, men det er greit med to forskjellige seteavstander? Jeg vil heller ha et konsist produkt.

Hvor lang tid tar det da før det blir B739ER på SAS?

Hvis de vil øke inntjeningen per fly vil de før eller siden måtte presse inn enda flere seter, og da må de opp i størrelse.
A321 eller B739ER vil vel være alternativene, da.

Men, ettersom det er SAS, blir det vel en salig blanding av B739ER, A321 og B757...

Hvor lang tid tar det da før det blir B739ER på SAS?

Hvis de vil øke inntjeningen per fly vil de før eller siden måtte presse inn enda flere seter, og da må de opp i størrelse.
A321 eller B739ER vil vel være alternativene, da.

Men, ettersom det er SAS, blir det vel en salig blanding av B739ER, A321 og B757...

Jeg synes å ha hørt at B739 har samme max passasjerkapasitet som B738 (noe med antall nødutganger osv.), men at man ved 2-klasse konfigurasjon kan ha flere pax i B739 enn tilsvarende for B738?

Økning av inntjeningen per fly trenger ikke bety flere seter i flyene. Om man klarer å øke enhetsinntekten fra passasjerene så øker inntjeningen per fly. Skal man sette flere seter inn i flyene og få flere til å reise så må prisene ned (om man isolerer alle andre faktorer). Da er det en avveining av lavere enhetsinntekt og flere pax per fly i forhold til høyere enhetsinntekt men færre pax. Det er ikke åpenbart for meg at flere seter er løsningen....

Jeg synes å ha hørt at B739 har samme max passasjerkapasitet som B738 (noe med antall nødutganger osv.), men at man ved 2-klasse konfigurasjon kan ha flere pax i B739 enn tilsvarende for B738?

..

Baade den 'originale' 739 og 738 er sertifisert for max 189 pax. Begrensningen er paa antall noedutganger. 739ER har en ekstra overwing noedutgang og kan ta opptil 215. Fordelen med aa fly den originale 739, er at du er garantert OK seteavstand ... ;)

.

Den har jeg litt problemer med. Samme konsept, samme prispolitikk, samme klasse i hele flyet, men det er greit med to forskjellige seteavstander? Jeg vil heller ha et konsist produkt.

Fullpris foran, økonomi bak.
Uansett, med 40 minutters flytur spiller det liten rolle, og man kan jo velge bulkhead eller nødutgang om man vil ha litt ekstra plass. Jeg har helt slutta å velge nødutgang selv med 193 cm, rett og slett fordi det er greit å være førstemann av flyet.

SAS har usynlig skille på alle innenlandsavganger. Fullpris og flex foran. Economy bak. Hvor skille går er avhengig av antall solgte billetter i hver klasse.
Det er derfor en feks opplever når en skal sjekke inn med economy at på noe avganger kan en velge sete fra feks rad 18 og bakover, og andre ganger fra feks rad 3 og bakover.
Skille på business billett er at der kan en reservere sete bed booking, på flex får en sete fremst ved sjekk inn. Helt greit at de som betaler litt mere får denne service vel?

Et spørsmål er hvordan de nye setene til Norwegian blir. Forhåpentligvis mye bedre enn i den ny winglets-flyene til SAS, som er noe av de dårligste setene jeg har vært borte i. Temmelig lave seter, dårlig nakkestøtte og en håpløs patent på "matbrettet", der knærne tar rett bort i stålopphenget. Og veldig trangt!

Nå får vi se hva slags seter som settes inn. Er nye seter på markedet som gir bedre komfort en flere av de som er i dagens maskiner hos SAS De er tynnere i rammen, slik at får samme pitch som dagens maskiner.
Bra at SAS tar grep for å være med i konkurransen.
Vedr RRA og RRB (nye maskinene med winglets) så kom de med feil type seter, det ble oppdaget for sent i produksjonsprodusessen. Det vurderes om disse skal byttes ut. Kommende maskiner vil IKKE ha disse setene.:D

Baade den 'originale' 739 og 738 er sertifisert for max 189 pax. Begrensningen er paa antall noedutganger. 739ER har en ekstra overwing noedutgang og kan ta opptil 215. Fordelen med aa fly den originale 739, er at du er garantert OK seteavstand ... ;)

.
Pirk pirk.... de ekstra nødutgangene er bak vingen

Lion Air 739ER

:nor

SAS Norge overtar 2 stk B737 600 (123 seter) fra SAS Sverige. Flyene har registrering LN-RRC og LN-RRD og trafikksettes ca 10 januar 2008
Videre er planen at SAS Norge trafikksetter 3 stk nye B737 800 som leveres fra Boeing i april, mai, juni 2008. Disse flyene var i utgangspunktet kjøpt av Air Europa, men SAS har nå fremforhandlet en overtakelse og det er besluttet at SAS Norge skal ha flyene
Som "gjenytelse" skal SAS Norge levere 1 stk. B737 600 og et stk. B737 800 til SAS Sverige etter nærmere avtale. Tidsplanen for dette er i skrivende stund ikke avklart.

Netto flytilgang i 2008 ser derfor ut til å bli 3 stk B737 :cool2

Hvordan går det med den tredje og fjerde 73G med Winglets? Vet nogen her når de levereres?

Feil type seter i RRA og RRB - hvordan er det egentlig mulig? Trodde produksjonsprosessen av et fly var såpass nøye planlagt, dokumentert og dobbeltsjekket at man ikke kunne få "feil seter". Nuvel, det hørtes i alle fall fornuftig ut å satse på en annen type seter.

Hvordan går det med den tredje og fjerde 73G med Winglets? Vet nogen her når de levereres?

Jeg TROR at det ikke skal leveres flere 73G i denne omgang. De neste maskinene blir 738WL. Hvis jeg husker riktig blir det 3 leveranser i år, med den første i april...

Ufattelig at to nye fly blir levert med feil type seter! Er det noen som har prøvde de ombygde ex-sk -700 som har fått nye seter og 140 i antallet? Skiller disse seg vesentlig fra RRA/B?

Jeg TROR at det ikke skal leveres flere 73G i denne omgang. De neste maskinene blir 738WL. Hvis jeg husker riktig blir det 3 leveranser i år, med den første i april...

Altså i 2008 kommer to ex-SAS SE 736 (allerede leverert), tre ny 738 WL mens en 736 og en 738 går til SAS SE.
I 2009 kommer to øvrige 738 til SAS Norge (uten WL). Korrekt?

Vet noen om SAS SE skal få nye 737NG i kommande år? Når kommer tilbake 4 fly fra Fltglobespan?

De to 738 vil bli levert med WL Stoan (det er vel option å få en 738 uten WL hos Boeing).

Og flyene som gikk til Globespan gikk for ever (ingen sub-lease).

Ufattelig at to nye fly blir levert med feil type seter! Er det noen som har prøvde de ombygde ex-sk -700 som har fått nye seter og 140 i antallet? Skiller disse seg vesentlig fra RRA/B?

De ble ikke levert med feil type seter, det var bare SAS som oppdaget at denne type seter gjorde midtgangen ubehagelig smal. Og da det først ble oppdaget var det for sent å gjøre noe med det. På de neste flyene vil det være seter av samme sorten som i RRA/RRB (og Airbusene til SASDK), men med noe bredere midtgang.

Det virker som det er litt for mye "først ble oppdaget" i SAS nå om dagen ;)

Back