Flyflåten i 2008 SAS Norge modifiseres.

Re: Flyflåten i 2008 SAS Norge modifiseres.

:nor
SAS Norge overtar 2 stk B737 600 (123 seter) fra SAS Sverige. Flyene har registrering LN-RRC og LN-RRD og trafikksettes ca 10 januar 2008
Videre er planen at SAS Norge trafikksetter 3 stk nye B737 800 som leveres fra Boeing i april, mai, juni 2008. Disse flyene var i utgangspunktet kjøpt av Air Europa, men SAS har nå fremforhandlet en overtakelse og det er besluttet at SAS Norge skal ha flyene
Som "gjenytelse" skal SAS Norge levere 1 stk. B737 600 og et stk. B737 800 til SAS Sverige etter nærmere avtale. Tidsplanen for dette er i skrivende stund ikke avklart.

Netto flytilgang i 2008 ser derfor ut til å bli 3 stk B737 :cool2

2 736 inn og 1 736 ut.. Hva er egentlig poenget med og bytte fly slik? Dersom man netto ender opp med 1 mer 736-maskin til SAS NO, hvorfor ikke bare overføre kun 1 med en gang?
 
Re: Flyflåten i 2008 SAS Norge modifiseres.

SAS Norge trenger vel maskinene _nå_ bla. annet for å produsere osl-cph + + +
 
Re: Flyflåten i 2008 SAS Norge modifiseres.

Fløy med LN-RPK (73G) denne helgen og kan bare konstatere at 140 seter i den maskinen er altfor mye. Akkurat samme mangel på komfort/beinplass som jeg opplevde siste gangen jeg fløy med Britannias B738 for 3-4 år siden.
 
Re: Flyflåten i 2008 SAS Norge modifiseres.

Huff, det er nesten så man begynner å grue seg til Lisboa-turen om en drøy uke.
4 timer i en slik sardinboks høres ikke lystig ut.
 
Re: Flyflåten i 2008 SAS Norge modifiseres.

Lurer på hvorfor de vil ha inn flere seter - de setene de hadde før greide de ikke fylle som helt klart kabinfaktoren viser.

Dette vil både sende flere passasjerer vekk fra selskapet, og kabinfaktoren blir dårligere i fremtiden både på grunn av flukt og at det er flere seter i flyet.

Man bare undrer på en søndagskveld :angry:
 
Re: Flyflåten i 2008 SAS Norge modifiseres.

Lurer på hvorfor de vil ha inn flere seter - de setene de hadde før greide de ikke fylle som helt klart kabinfaktoren viser.

Dette vil både sende flere passasjerer vekk fra selskapet, og kabinfaktoren blir dårligere i fremtiden både på grunn av flukt og at det er flere seter i flyet.

Man bare undrer på en søndagskveld :angry:

Noen flykter, men mange kommer til hvis prisene dumpes...;)
 
Re: Flyflåten i 2008 SAS Norge modifiseres.

Fløy med LN-RPK (73G) denne helgen og kan bare konstatere at 140 seter i den maskinen er altfor mye. Akkurat samme mangel på komfort/beinplass som jeg opplevde siste gangen jeg fløy med Britannias B738 for 3-4 år siden.

Ja, det merkes. Det kan synes som -700 maskinene har en dårligere beinplass nå enn tidligere. Bedømmer ut fra sete 2A som jeg stort sett benytter.
-600 maskinene derimot har bedre beinplass og det er vel på grunn av 2 + 3 setekonfigurasjon foran i kabinen.
Her er sete 2A og beinplass helt OK.
 
Re: Flyflåten i 2008 SAS Norge modifiseres.

Til et annet selskap Someone. De eneste som ikke kan gjøre det er, er de strekningene som SAS har monopol (f.eks. OSL-AES, OSL-MOL, OSL-KRS, OSL-HAU, ...).
 
Re: Flyflåten i 2008 SAS Norge modifiseres.

Til et annet selskap Someone. De eneste som ikke kan gjøre det er, er de strekningene som SAS har monopol (f.eks. OSL-AES, OSL-MOL, OSL-KRS, OSL-HAU, ...).

Joda, men Norwegian er minst like trange (og det samme er endel av de andre konkurentene) så ser ikke helt hvor denne kundeflukten skal gå. Med de nye setene hos SAS er det trangt, hos Norwegian enda trangere

Men ellers er jeg enig at det er kjipt og en dårlig ide.
 
Re: Flyflåten i 2008 SAS Norge modifiseres.

Til et annet selskap Someone. De eneste som ikke kan gjøre det er, er de strekningene som SAS har monopol (f.eks. OSL-AES, OSL-MOL, OSL-KRS, OSL-HAU, ...).
SAS har ikke monopol på de ruter.
SAS er muligvis eneste operatør på ruterne, men det er noget ganske andet.
 
Re: Flyflåten i 2008 SAS Norge modifiseres.

Skal man tro på wikipedia, så ser det ut som SAS har monopol på de nevnte strekningene.
http://no.wikipedia.org/wiki/Monopol

Primære karakteristikker ved et monopol:

-Én leverandør: Kun én selger kan eksistere for at et rent monopol skal eksistere. En bedrift kan ha monopol på et bestemt gode selv om bedriften ikke har monopol på andre goder den tilbyr.

-Ingen direkte substitutter: Et monopol er ikke kun tilstanden av å ha et unikt eller differensiert produkt, men også at det ikke eksisterer noen tilgjengelige substitutter for den funksjonen som varen fyller.

-Signifikante inngangsbarrierer: I et monopol er det vanligvis vanskeligere for andre bedrifter å komme inn i markedet for å tilby samme gode eller tjeneste som bedriften som allerede er den dominerende bedriften i industrien.

-Prissetter: Fordi én enkelt bedrift totalt kontrollerer tilgjengeligheten i et rent monopol, kan den utøve en betydelig grad av kontroll over markedsprisen ved å endre tilbudt mengde.
 
Re: Flyflåten i 2008 SAS Norge modifiseres.

Har för mig denna diskussionen har varit uppe här förut.

Jo, SAS har monopol på de linjer som dom trafikerar utan konkurrens. Monopol är inte nån slags rättighet som så ofta felaktigt är uppfattningen.
 
Re: Flyflåten i 2008 SAS Norge modifiseres.

Har för mig denna diskussionen har varit uppe här förut.

Jo, SAS har monopol på de linjer som dom trafikerar utan konkurrens. Monopol är inte nån slags rättighet som så ofta felaktigt är uppfattningen.

Dette har du helt rett i, jikswoboB.

Monopol betyr eneselger. HVa som er årsaken til at man er eneselger er forsåvidt interessant nok, men ikke for å definere om det er monopol eller ikke.
 
Re: Flyflåten i 2008 SAS Norge modifiseres.

Lurer på hvorfor de vil ha inn flere seter - de setene de hadde før greide de ikke fylle som helt klart kabinfaktoren viser.

Dette vil både sende flere passasjerer vekk fra selskapet, og kabinfaktoren blir dårligere i fremtiden både på grunn av flukt og at det er flere seter i flyet.

Man bare undrer på en søndagskveld :angry:

Jeg har lurt på det samme (og nevner det litt lenger oppe i tråden). Hadde SAS hadde problemer med kapasiteten, med kabinfaktor nært opp mot 100% så kunne jeg skjønne problematikken, men som -KGL sier så er jo ikke det tilfellet. For å fylle flyene mer enn i dag så må man vel, alt annet likt, forvente at prisene reduseres til lavere nivå enn de er i dag (da reduseres enhetsinntektene til SAS). I tillegg har vel konkurrenten som kundene evt skulle flykte til veldig høy kabinfaktor, slik at de vil ikke ha plass til så veldig mange flere kunder. De som SAS evt konkurrerer med på utlandet (i tillegg til DY), som KLM, LH, BA osv., går vel kanskje heller tildels andre veien i forhold til komfort ombord (servering, plass osv.). Det er vanskelig å se at flere seter ombord hos SAS skal være et veldig godt salgsargument i så måte, og det blir vanskelig å få høyere inntjening per pax..... Kanskje om de klarer å få business pax til å betale veldig mye mer for større plass, men med konkurransepresset man har i dag så synes det som en lang vei å gå. Dette minner forøvrig om et klassisk eksempel fra teori om prisdiskriminering: I gamle dager med kullfyrte lokomotiv hadde man gjerne både 2 og 3 klasser ombord. 3. klasse var i åpne vogner (ikke spesielt heldig i kombinasjon med kullfyrte lokomotiv, men billig), mens 2. og 1. klasse var under tak (men dyrere). Årsaken, ble det hevdet, til at man ikke hadde tak på 3. klasse var ikke for å straffe de fattige, men for å skremme de rike (dvs. de med batalingsvilje for 1. og 2. klasse) fra å reise på de billige 3. klassebillettene. Kanskje er det dette eksempelet/ideen SAS nå har funnet frem igjen.....;)
 
Re: Flyflåten i 2008 SAS Norge modifiseres.

Skal man tro på wikipedia, så ser det ut som SAS har monopol på de nevnte strekningene.
http://no.wikipedia.org/wiki/Monopol
Nu er Wikipia jo på ingen måde et sandhedsvidne, wikipidia er ikke mere korrekt end sidste mand der har redigeret en tekst.:exclaimation
___________________________________________________
Der er ingen der forhindrer en eller flere aktører at gå ind på de linier der nævnes. Så hvis SAS har et "monopol" er det alene fordi eksempelvis DY lader dem have det.

At bruge "monopol" begrebet i luftfarten, specielt om SAS er farligt, fordi SAS før i tiden har haft et reelt monopol på visse strækninger, dermed bliver der begrebsforvirrende at bruge dette begreb ukorrekt.
 
Re: Flyflåten i 2008 SAS Norge modifiseres.

Nu er Wikipia jo på ingen måde et sandhedsvidne, wikipidia er ikke mere korrekt end sidste mand der har redigeret en tekst.:exclaimation
___________________________________________________
Der er ingen der forhindrer en eller flere aktører at gå ind på de linier der nævnes. Så hvis SAS har et "monopol" er det alene fordi eksempelvis DY lader dem have det.

At bruge "monopol" begrebet i luftfarten, specielt om SAS er farligt, fordi SAS før i tiden har haft et reelt monopol på visse strækninger, dermed bliver der begrebsforvirrende at bruge dette begreb ukorrekt.

Tro meg, monopol betyr eneselger så her har nok wikipedia rett (jeg kan også finne definisjoner av begrepet monopol fra mer autoritative kilder, men konklusjonen vil være den samme). Om det er monopol på grunn av myndighetene sier at slik skal det være, eller at det er monopol fordi ingen andre har funnet det interessant å starte opp flygninger er ikke relevant i forhold til definisjonen av begrepet monopol. Det har riktignok en konsekvens for hvordan SAS kan utnytte sitt monopol. SAS har monopol på de rutene de er alene om å betjene, men det er selvsagt riktig at det er mulig for andre å starte å fly på disse destinasjonene. I tillegg kan det tenkes at det eksisterer alternative transportløsninger (f.eks. med flybytte) som er et "mindreverdig" substitutt til direkterutene. Om det er fritt frem for andre å starte flygninger vil monopolet være konkurranseutsatt, og SAS vil ikke kunne utnytte markedsmakten som ligger i monopol i like stor grad som man kunne gjort om det var uoverstigelige etableringsbarrierer i markedet. Man kan vel også diskutere hvor store disse etableringsbarrierene er i luftfarten, men det er vel rimelig å tro at det å opprette en ny rute for et eksisterende flyselskap er langt mindre kostbart enn å opprette en ny rute for et flyselskap som er ikke-eksisterende (og dermed må startes opp først...).
 
Re: Flyflåten i 2008 SAS Norge modifiseres.

Jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor SAS øker antallet seter i flyene. Hadde flyene vært propp fulle kunne det vært forståelig. Likevel står dette i grell kontrast til "vi relanserer service"-opplegget. Service bør også være komfort, og det er klart det vil merkes når flere seter settes inn. Forskjellene mellom SAS og Norwegians viskes enda mer ut...
 
Re: Flyflåten i 2008 SAS Norge modifiseres.

Joda, men Norwegian er minst like trange (og det samme er endel av de andre konkurentene) så ser ikke helt hvor denne kundeflukten skal gå. Med de nye setene hos SAS er det trangt, hos Norwegian enda trangere

Hva blir "pitch" hos SK nå kontra DY :question:
 
Re: Flyflåten i 2008 SAS Norge modifiseres.

jeg skjønner veldig godt hvorfor SAS setter inn flere seter i flyene sine. Grunnen til at de ikke er proppfulle per i dag er at prisene kanskje er litt høye. i tillegg kan de kanskje kutte ned en avgang til Bergen eller Trondheim om dagen da de får tilsvarende antall seter med færre avganger. Dette sparer man masse fuel og personalkostnader på og kan bruke flyet på en annen destinasjon.
 
Back
Top