Flyavgift i statsbudsjettet 2016

Status
Not open for further replies.
Men hvordan er det med de andre flyavgiftene i dag? Betales de per legg eller per reise? Tenker på passasjeravgift, securityavgift osv.

Hvis an ser på avgifter generelt sett så er det vesentlig høyere avgifter for avreisende passasjerer enn passasjerer i transit. Eks. i UK så kan det bli hele 142GBP dyrere (hver vei) å ha to separate billetter enn gjennomgående. Problemstillingen er jo ikke unik (norsk), men selvfølgelig bruker NHO og flyselskapene alle mulige argumenter for å få stoppet den. (Det skulle jo bare mangel også)
 
Men hvordan er det med de andre flyavgiftene i dag? Betales de per legg eller per reise? Tenker på passasjeravgift, securityavgift osv.

Litt forskjellig. Paxavgiften betales pr avgang, mens ved gjennomgående billetter betales security kun ved første leg.
 
Fra passasjerstandpunkt er det muligens en smule gambling å framheve det urettferdige ved at f. eks. en reise med WF/DY får høyere avgift enn WF/SAS... jeg ser at høringsuttalelser foreslår å løse det problemet ved å i prinsippet si "OK, greit, ny avgift ved flybytte for alle."
 
Fra passasjerstandpunkt er det muligens en smule gambling å framheve det urettferdige ved at f. eks. en reise med WF/DY får høyere avgift enn WF/SAS... jeg ser at høringsuttalelser foreslår å løse det problemet ved å i prinsippet si "OK, greit, ny avgift ved flybytte for alle."

Kommer litt an på hvor lang sikt man ser dette på. Om det blir slik at SAS/WF får en fordel ved gjennomgående billetter, så kan det på sikt gjøre at tilbudet fra DY blir dårligere. Klassisk teori om prismekanismer tilsier da at WF/SAS skrur opp prisene. Det er viktig å være klar over at i navene hvor WF/SAS har samarbeidet står de allerede veldig strerkt. Eksempelvis Bodø og Tromsø.
 
Kommer litt an på hvor lang sikt man ser dette på. Om det blir slik at SAS/WF får en fordel ved gjennomgående billetter, så kan det på sikt gjøre at tilbudet fra DY blir dårligere. Klassisk teori om prismekanismer tilsier da at WF/SAS skrur opp prisene. Det er viktig å være klar over at i navene hvor WF/SAS har samarbeidet står de allerede veldig strerkt. Eksempelvis Bodø og Tromsø.

Det er vel også snakk om at anbudsrutene ikke får avgiften(?) så da bortfaller hvertfall vel dette på mange WF-ruter?
 
Kommer litt an på hvor lang sikt man ser dette på. Om det blir slik at SAS/WF får en fordel ved gjennomgående billetter, så kan det på sikt gjøre at tilbudet fra DY blir dårligere. Klassisk teori om prismekanismer tilsier da at WF/SAS skrur opp prisene. Det er viktig å være klar over at i navene hvor WF/SAS har samarbeidet står de allerede veldig strerkt. Eksempelvis Bodø og Tromsø.

Jeg er temmelig sikker på at det har vært skrevet ett sted (anbudsdokumenter el.l.) at det er et krav om at den som har anbudet plikter å tilby gjennomgående, men at det her er Norwegian som har sagt nei?

Jeg er veldig åpen for at dette er noe jeg halvveis har funnet på dog.
 
Jeg er temmelig sikker på at det har vært skrevet ett sted (anbudsdokumenter el.l.) at det er et krav om at den som har anbudet plikter å tilby gjennomgående, men at det her er Norwegian som har sagt nei?

.

Det er helt korrekt.
 
Det er helt korrekt.

Alltid godt å få bekreftet at man ikke finner på ting.

Litt flytende spørsmål her nå, men siden Norwegian da i praksis klager på at avgiften blir konkurransevridende, og de da selv kunne unngått denne kostnadsvridningen gjennom å tilby gjennomgående billetter (for enkelt vet det), hvordan ville en eventuelt kostnad ved tilrettelegging for gjennomgående billetter vært?

Hvor store forskjeller er det i systemene f.eks.? Og ville det vært et krav om at Widerøe måtte tilpasset sine systemer, eller ville det kun vært Norwegian?
 
Norwegian bruker i likhet med Widerøe allerede Amadeus etkts, så det er nok ikke så mye teknisk som skal til. Det innebærer imidlertid en del kostnader, både på bruks- og administrasjonssiden (bl.a. for avregning), og Norwegian har hele tiden gjort klart at dette ikke passer inn i deres forretningsmodell.
 
Poenget er vel

Flypassasjeravgiftens unntak for reisende som bytter fly, kan være ulovlig statsstøtte, mener ESA. Finansminister Siv Jensen (Frp) åpner for at avgiften kan bli utsatt.
 
Da har vel innsatsen blitt høynet til kvitt eller dobbelt.
Såvidt jeg kan skjønne foreligger da følgende alternativer dersom ESA skulle lande på at ordningen slik den er foreslått er ulovlig:
1. Avgift justeres til å utløses på nytt for hver ny flygning
2. Avgiften innføres ikke i det hele tatt
3. DY, WF og SK oppretter samarbeidsavtale

Dette er vel, som Discus sier i #61, ikke en unikt norsk problemstilling.
 
Da har vel innsatsen blitt høynet til kvitt eller dobbelt.

Såvidt jeg kan skjønne foreligger da følgende alternativer dersom ESA skulle lande på at ordningen slik den er foreslått er ulovlig:

1. Avgift justeres til å utløses på nytt for hver ny flygning

2. Avgiften innføres ikke i det hele tatt

3. DY, WF og SK oppretter samarbeidsavtale



Dette er vel, som Discus sier i #61, ikke en unikt norsk problemstilling.


Alternativ 3 finnes vel strengt tatt ikke. For det holder ikke med bare disse tre selskapene. Alle som flyr på og til Norge måtte hatt avtale for at det ikke skal bli konkurransevridene.
 
Alternativ 3 finnes vel strengt tatt ikke. For det holder ikke med bare disse tre selskapene. Alle som flyr på og til Norge måtte hatt avtale for at det ikke skal bli konkurransevridene.

Ja sånn blir det ja.. Innenlands må Bergen Air Transport med, og utenlands må alle utenlandske selskap som ikke har interline, blir det slik? Man får vel skule på hvordan Tyskland og Storbritannia har løst dette.
 
Ja sånn blir det ja.. Innenlands må Bergen Air Transport med, og utenlands må alle utenlandske selskap som ikke har interline, blir det slik? Man får vel skule på hvordan Tyskland og Storbritannia har løst dette.


Enkleste er å halvere avgiften også legge den på alle legg.
 
Enkleste er å halvere avgiften også legge den på alle legg.

Det desidert enkleste er å droppe denne håpløse avgiften og finne annen inndekning i statsbudsjettet. Eller faktisk kreve at norske politiker skulle finne på noe så sensasjonelt som å begynne å prioriterere.
 
Avgiften utsettes i første omgang til 1. juni, ifølge adressa.

Årsaken ligger i problematikken rundt "flybytte", med og uten interlining, som EFTA tydeligvis har en mening om..
 
Hva betyr dette i praksis? Vil det si at regjeringen vil diskutere den igjen etter 1. juni etter ett eller annet utvalg skal si sitt igjen?
 
Hva betyr dette i praksis? Vil det si at regjeringen vil diskutere den igjen etter 1. juni etter ett eller annet utvalg skal si sitt igjen?

Er vel ikke flere utvalg nå, men regjeringen vil gjerne ha EFTA sitt innspill før de tar en endelig avgjørelse den ene eller andre veien. For regjeringen vil det være meget pinlig å innføre en avgift som kan være avtalestridig.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top