Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

Re: Ethiopian 737max styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

...denne beslutningen, som er veldig politisk og endel av handelskrigen mellom USA og Kina.

Man trenger ikke være i handelskrig mot USA for å se at to totalhavarier på en flytype med mindre enn to år i bruk er uakseptabelt. Det finnes likheter ved havariene.

Viktig ikke å bli hysterisk. Det kan være noe helt urelatert som forårsaket dette. Boeing, NTSB og etiopiske luftfartemyndigheter vil nok ganske fort få en indikasjon om dette er noe teknisk eller ikke. Og med tanke på at det gikk ut info om 'endring i oppførsel' umiddelbart etter Lion-ulykken, finner jeg det vanskelig å tro at en seriøs operatør som ET ikke har tatt grep for å oppdatere crewet om dette.
Hvis man skal trække paraleller til andre typer, så skete der det samme med DC10èren efter en Turkish Airlines ulykke....Der fik typen flyveforbud...var vist også noget med MD11...men det er der nok andre der ved mere om end jeg gør...

Hilsen Ole

Hvis man skal trække paraleller til andre typer, så skete der det samme med DC10èren efter en Turkish Airlines ulykke....Der fik typen flyveforbud...var vist også noget med MD11...men det er der nok andre der ved mere om end jeg gør...

Hilsen Ole

Comet også.

Med den ekstreme sikkerhetstankegangen i luftfarten og lojaliteten til føre var-prinsippet, vil det være rarere om flyene ikke blir satt på bakken så lenge en ikke kan utelukke problemer med flytypen.

I fraværet av sikker viten om andre årsaker, snakker vi jo her om en faktisk ganske stor risiko som er mange ganger større enn dem som en ellers setter himmel og jord i bevegelse for å minimere.

Man trenger ikke være i handelskrig mot USA for å se at to totalhavarier på en flytype med mindre enn to år i bruk er uakseptabelt. Det finnes likheter ved havariene.

Det vet vi ikke ennå. Det eneste som er likt er at de styrtet rett etter avgang. Det kan være så enkelt at de shuttet ned feil motor etter en feilindikasjon. Det har skjedd før.

Jeg mener at man trenger litt mer info før man tar en slik avgjørelse.

Det vet vi ikke ennå. Det eneste som er likt er at de styrtet rett etter avgang. Det kan være så enkelt at de shuttet ned feil motor etter en feilindikasjon......

Begge gikk ned i enorm hastighet i pent vær. Vi vet den første hadde kontrollproblemer. Jeg vil si at når man i pent vær og dagslys flyr rett ned i bakken i enorm hastighet så er kontrollproblemer sannsynlig. Du kan gjerne si det er en spekulasjon fra meg og andre. Noe "så enkelt at de shuttet ned feil motor etter en feilindikasjon" vil ikke føre til at flyet slutter å fly. Da kan det kontrolleres. Når man fører et fly uten kontrollproblemer mot bakken for nødlanding blir det ikke et sånt krater.

Jeg mener at man trenger litt mer info før man tar en slik avgjørelse.
Hva med "føre var prinsippet"? Det ER mistenkelig at to splitter nye fly av samme type faller ned rett etter avgang med kort tids mellomrom. Det kan selvfølgelig være helt tilfeldig, men det vet man ikke enda. Jeg (og jeg tror mange med meg) hadde fått stor respekt for Norwegian om de hadde hatt baller nok til å sette sine MAX på bakken inntil de viste mer. Nå fremstår denne frasen deres om "sikkerhet først" mer som en floskel.

Etter Germanwings 9525 styrt i Alpene var Norwegian eksemplarisk raske med å innføre nye regler om 2 stk i cockpit. Men, dette er vel endringer som ikke koster så mye penger...

For de som fortsatt mistenker andre ting enn kontrollproblemer:

ET302-vspd-mcas.png

Etter min mening beviser det langt på vei at det er snakk om MCAS-problemer. Les mer her.

Denne forklarer det ganske greit, det med MCAS problemet:

November 28, 2018 – More and more it appears that a combination of software and a faulty Angle-of-Attack (AOA) sensor on a brand-new Boeing 737 Max were jointly responsible for the Lion Air Flight 610 crash on October 29, 2018. The Boeing aircraft was equipped with a Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS). The software combined with the AOA sensor was necessary to help the redesigned aircraft compensate for a much larger engine featured in the 737 Max model. Software combined with sensors would ensure the airplane would not tilt upward at an unsafe rate. The combination of the two would keep the nose at the precise right angle during all aspects of flight to prevent a potential stall.

https://www.21stcentech.com/bad-software-boeing-737-max-commercial-jet/

Begge gikk ned i enorm hastighet i pent vær. Vi vet den første hadde kontrollproblemer. Jeg vil si at når man i pent vær og dagslys flyr rett ned i bakken i enorm hastighet så er kontrollproblemer sannsynlig. Du kan gjerne si det er en spekulasjon fra meg og andre. Noe "så enkelt at de shuttet ned feil motor etter en feilindikasjon" vil ikke føre til at flyet slutter å fly. Da kan det kontrolleres. Når man fører et fly uten kontrollproblemer mot bakken for nødlanding blir det ikke et sånt krater.

Mitt poeng var egentlig bare at vi burde holde døren åpen litt til. Boksene er funnet og vil bli analysert raskt. Hvis FAA/NTSB (som er på stedet nå) finner noe kritikkverdig, vil de grounde MAX'en fort som f ...

Har forøvrig MAX9 og -10 samme de problemene med trimmen?

Har forøvrig MAX9 og -10 samme de problemene med trimmen?

-10 har jo ikke fløyet ennå

Uansett årsak, så antar jeg de finner en løsning på det og som forhindrer det fremover, men det tyder jo litt på at MAX var en panikkløsning hos Boeing da Airbus kom med A320neo opplevde en enorm salgssuksess.

Denne forklarer det ganske greit, det med MCAS problemet:

https://www.21stcentech.com/bad-software-boeing-737-max-commercial-jet/

I artikkelen står det
Pilots can manually override the MCAS but cannot switch it off without switching off the flight computer. This fact in and of itself proved fatal to Flight 610, its crew, and passengers.

I andre artikler står det at man kan overstyre MCAS ved bruk av trimkontroll (men kun for 5 sekunder hvis MCAS mener det er nødvendig med ny justering), eller så kan man slå av automatisk trimkontroll, inkludert MCAS.

https://theaircurrent.com/aviation-...aracteristics-augmentation-system-mcas-jt610/

Hva med "føre var prinsippet"? Det ER mistenkelig at to splitter nye fly av samme type faller ned rett etter avgang med kort tids mellomrom.

Samtidig er det ca. 348 737 MAX som ikke har krasjet.

I artikkelen står det

I andre artikler står det at man kan overstyre MCAS ved bruk av trimkontroll (men kun for 5 sekunder hvis MCAS mener det er nødvendig med ny justering), eller så kan man slå av automatisk trimkontroll, inkludert MCAS.

https://theaircurrent.com/aviation-...aracteristics-augmentation-system-mcas-jt610/

Prosedyren (som for runaway trim) sier vel også at man skal koble fra systemet dersom flyet oppfører seg slik som det ser ut i denne ulykken. Det blir spennende å finne ut om pilotene ikke har fulgt prosedyren, eller om flyet ikke har oppført seg som det skulle etter at prosedyren er utført.
Hvis det i det hele tatt er MCAS som har ført til problemer med å kontrollere flyet.

Er det ikke deilig å vite at det kun er 0,6% av flyene som har krasjet?

Kanskje ikke for en som flyr med 200 forskjellige fly i året :8: Da kan man bare være glad for at man ikke bare flyr 737 MAX 8 :o

To ulykker med nye fly og klare fellestrekk. Hvor bør grensen gå, for at "føre var prinsipper" skal tre i kraft ?

Last edited:
Back