Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

Re: Ethiopian 737 styrtet i Ethiopia- ET302

Bare jeg som reagerer på hastigheten på flyet? 383 knop i 8 000 fot er vel litt for kjapt for en 737?
 
Re: Ethiopian 737max styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

Husk igjen at FR24's dekning i området er ustabil. Hvis selskapets egen info er korrekt, var de airborne i ca 6 minutter, fra 8.38 til 8.44. De skal ha styrtet lioke ved Bishoftu, som ligger ca 5 mil fra flyplassen.
 
Re: Ethiopian 737max styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

Forferdelig trist og forferdelig skummelt siden dette også var en ny 737-MAX....
 
Re: Ethiopian 737max styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

Er det normal standard i Ethiopia at CEO i flyselskapet stiller seg i krateret til flystyrten og kladder på vrakdelene.
 
Re: Ethiopian 737max styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

Siden krateret er såpass stort, tyder det vel på at flyet har truffet bakken relativt helt og i veldig stor fart. Nosedive?
 
Re: Ethiopian 737max styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

Samme data, litt høyere oppløsning. Ser unektelig litt kjent ut dette desverre :(
 

Attachments

  • climb2.jpg
    climb2.jpg
    25.6 KB · Views: 1,468
Re: Ethiopian 737max styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

Boeing Statement on Ethiopian Airlines Flight 302

March 10, 2019 - Boeing is deeply saddened to learn of the passing of the passengers and crew on Ethiopian Airlines Flight 302, a 737 MAX 8 airplane. We extend our heartfelt sympathies to the families and loved ones of the passengers and crew on board and stand ready to support the Ethiopian Airlines team. A Boeing technical team is prepared to provide technical assistance at the request and under the direction of the U.S. National Transportation Safety Board.
Kilde: https://boeing.mediaroom.com/news-releases-statements?item=130401
 
Re: Ethiopian 737max styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

Blir en flyulykke noe værre av at det er nordmenn eller svensker ombord? Forstår ikke det.
 
Re: Ethiopian 737max styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

Blir en flyulykke noe værre av at det er nordmenn eller svensker ombord? Forstår ikke det.

Nei, men det sa jeg heller ikke, for i det totale bildet er selvsagt ulykken en katastrofe, uavhengig av hvilke nasjonaliteter som var ombord.
 
Re: Ethiopian 737max styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

Synes godt nok der er rigtigt mange såkaldte "havari experter" her på Forum....Hvad med lige at stoppe spekulationerne ???
Der er jo ingen, absolut ingen, der kender årsagen....
hilsen Ole
 
Re: Ethiopian 737max styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

Blir en flyulykke noe værre av at det er nordmenn eller svensker ombord? Forstår ikke det.

Selvsagt ikke, men den føles nok "nærmere" når nordmenn er involvert.
 
Ethiopian 737max styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

Triste saker, Ethiopian har vel godt rykte på seg for sikkerhet, og er vel Afrikas ledende flyselskap.
I og med Max allerede har en fatal ulykke fra før så tror jeg Boeing får en tøff start på børsuka i morgen, selv om det er helt i det blå hva årsaken er. Uansett ikke bra at såpass nye fly er involvert i så fatale ulykker med så kort mellomrom .
 
Last edited:
Re: Ethiopian 737max styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

Nå er jeg ikke sikker på hvilken kilde som benyttes for ADS-B air/ground logic, men på over 7000 fots høyde med 150+ personer ombord i en B38M er ikke Vr(otate) på 93 knop. Ser ut som at de pr def ble airborne i 93 knop, hatt for dårlig løft, deretter et flatt segment før de klatrer litt igjen. Er det noen som har sett det nevnt noen steder om crewet kan ha gjort en unnamanøver for ett eller annet på banen? Evt. early rotation i lav hastighet er vanskelig å håndtere om flyet er på havnivå. I 7000 fot ++ er lufta tynn nok til at jeg tror det vil være en relativt håpløs oppgave , spesielt sett i lys av stigende terreng rundt flyplassen.

Et aspekt med denne hendelsen som skiller seg fra Lion Air er at det ser ut til å være strålende fint vær og dagslys på krasjtidspunktet. Med positiv thrust og positiv pitch så ville man i de fleste tilfeller med et fungerende fly klare å komme seg opp og vekk fra bakken kun ved å se ut av vinduet, forutsatt at de ikke var i en vedvarende stall de ikke selv oppfattet. Her ser det ikke ut til at de har greid å klatre i nevneverdig grad.

Forøvrig hadde det vært interessant å vite om transponderen benytter flyets air/ground logic eller om den har en egen logikk.
 
Re: Ethiopian 737max styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

Synes godt nok der er rigtigt mange såkaldte "havari experter" her på Forum....Hvad med lige at stoppe spekulationerne ???
Der er jo ingen, absolut ingen, der kender årsagen....
hilsen Ole

Det er vel litt av poenget med er forum at folk synser litt. Regner med at Boeing osv lar dette spore av etterforskningen. Jeg synes det er interresant i alle fall.
 
Back
Top