Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

Re: Ethiopian 737max styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

To ulykker med nye fly og klare fellestrekk. Hvor bør grensen gå ?

I hvert fall ikke ved mer enn to. Som tidligere nevnt, så kommer garantert flyene til å bli groundet temmelig kjapt om det viser seg at dette er en tekninsk svakhet ved flyene. Samtidig, så skjønner jeg ikke helt hvorfor de ikke er groundet allerede inntil det er bekreftet eller avkreftet. Om det skjer en ny ulykke i mellomtiden, så blir det svært vanskelig å forklare hvorfor flyene fortsatt var i luften.

I artikkelen står det

I andre artikler står det at man kan overstyre MCAS ved bruk av trimkontroll (men kun for 5 sekunder hvis MCAS mener det er nødvendig med ny justering), eller så kan man slå av automatisk trimkontroll, inkludert MCAS.

https://theaircurrent.com/aviation-...aracteristics-augmentation-system-mcas-jt610/

Ser det nevnes flight computer i den artikkelen. 737 flyr utmerket godt uten «flight computer» etter at man har skrudd av stab trim. Man må bare trimme på gamlemåten.

Når det er sagt, så er jeg spent på hva årsaken her er. Er det MCAS er det tydelig at det Boeing sier om at eksisterende runaway stabilizer-prosedyre er tilstrekkelig, ikke stemmer i det hele tatt.

Noen som kan gjette hvor stor sjanse det er for at MAX blir satt på bakken for kortere/lengre periode?
Jeg bestiller med andre selskap enn Norwegian for reiser i nær fremtid nå.

Last edited:

- An Ethiopian Airlines plane that crashed on Sunday, killing all 157 people onboard, was trailing smoke and making a strange sound before it came down, two witnesses said.

Malka Galato, the farmer whose land the plane crashed on, told Reuters he saw small items that looked like paper coming from the plane. The plane was making a strange noise and made a sudden turn just before it crashed, he said.

https://www.reuters.com/article/us-...e-debris-before-crash-witnesses-idUSKBN1QS1LJ

Jeg vet ikke hvor mye det egentlig sier. Hva er "røyk", og er det ikke ganske naturlig at lyden oppfattes som "rar"? Det der papirlignende, er jo en mer handfast observasjon.

Hvis det er tvil om at eksisterende prosedyre ikke er tilstrekkelig , så er det ikke tvil i min bok. Nå er boksene funnet. Da ville det beste være å sette flyene på bakken til man har fått avklart om det kan være årsaken. Det kan umulig være mange dager til man har et svar.
Better safe than sorry.
Bra for omdømme også.

:fly

Når det er sagt, så er jeg spent på hva årsaken her er. Er det MCAS er det tydelig at det Boeing sier om at eksisterende runaway stabilizer-prosedyre er tilstrekkelig, ikke stemmer i det hele tatt.

Det forutsetter at prosedyren er fulgt, og det vet vi ikke noe om. Enn så lenge

Det som er litt er snodig her med tanke på MCAS teorien er at de synes å ha hatt problemer fra absolutt første stund i luften.
MCAS skal vel (i teorien) ikke slå inn med flaps ute! Hvis vi ser på Lion air dataene (vedlegg) så viser disse ganske tydelig at
da hadde "kontroll" og klarte å klatre helt til de retracted flaps, hvorpå MCAS slo inn og laget problemer.
Dette skjedde 2 ganger. Vi kan se at Lionair klatret "helt fint" ved disse to anledninger når de hadde flaps ute (Markert i grønt område).

Så det er kanskje ikke så åpenbart at dette er MCAS i dette tilfellet.

Attachments

• Lion.jpg
    Lion.jpg
    207.9 KB · Views: 972

Boeing er ned drøye 7% på børsen i dag etter åpnet hele 13% ned. Så markedet ser med skepsis på det som skjer

Norwegian er også kraftig ned i dag på frykt for at deler av flåten må parkeres

Det er grunn til å anta at det kan være MCAS som har feilet og ikke operert ut i fra ordinære betingelser. Dersom MCAS har feilet og laget et trim runaway scenario er det grunn til å anta at det igjen har ledet til pilot error , der situasjonen ikke er håndtert. Det skrives at MCAS, som en del andre systemer, er software basert og det er alltid en teoretisk mulighet til at denne software ikke håndterer feilaktig inputs fra kilder (les AoA sensor og annet).

Noen som vet om trim wheels spinner når MCAS er aktiv?

Ja,det er mange scenarioer her som man kan spekulere over.
Men jeg står på at hvis det er tvil om prosedyrene er tilstrekkelige, så får man ta de dagene man behøver for å avkrefte/bekrefte dette.
Det hjelper heller ikke at noen velger å grounde, mens andre fortsetter å fly.
Det skaper ytterligere usikkerhet.
Flygesjefen i Norwegian sier at pilotene er briefet. Men har de fokusert på forskjellige temaer i simulator? Har ikke noen erfaring med MAX. Allikevel skulle det vært interessant å se hva QRH sier angående dette.

:fly

. Noen som vet om trim wheels spinner når MCAS er aktiv?

Sendte dette spørsmålet videre til an nabo som er Skipper på SWA 737 Max.
Han sier at trimhjulet antagelig spinner når MCAS er aktiv, men ikke helt sikker
Siden de ikke har hatt noe trening på det systemet.
Jeg spurte videre om ikke Stab Cut Out bryterene kan stoppe alt dette hvis det er en
Sensor med feil og det bekreftet han.
Dermed blir det som en god gammeldags Runaway Stab med memory item å slå av bryterne som da stopper stab. Enkelt og greit, gjort det mange mange ganger i simulator.
En annen sak at dette fly krasjet kanskje ikke pga MCAS eller noe feil med stab, vi vet svært lite enda, men det var sent ut varsel fra Amerikanske myndigheter nylig om å reise i Etiopia: Travel AdvisoryJanuary 29, 2019Ethiopia - Level 2: Exercise Increased Caution
Canadiske myndigheter hadde også sendt ut et lignende varsel.
Derfor vet man enda ingenting om årsaken men boksene er funnet og blir nok avlest ganske snart, da vil sannsynligvis årsaken komme for lyset..

Nå Etiopien, Kina, Indonesien och Cayman. Listan blir längre.

- Chinese carriers operating Boeing 737 MAX (96)
- Cayman Airlines (2)
- Ethiopian Airlines (4)
- all Indonesian carriers: Lion Air (10) and Garuda Indonesia (1)
- Royal Air Maroc
- MIAT Mongolian Airlines (1)

The Indonesian Transport Ministry said inspections would begin on 12 March of one Garuda Indonesia plane and 10 operated by Lion Air. Planes would be grounded until cleared by safety regulator.

https://www.bbc.com/news/business-47519929

Last edited:

Det er grunn til å anta at det kan være MCAS som har feilet og ikke operert ut i fra ordinære betingelser. Dersom MCAS har feilet og laget et trim runaway scenario er det grunn til å anta at det igjen har ledet til pilot error , der situasjonen ikke er håndtert. Det skrives at MCAS, som en del andre systemer, er software basert og det er alltid en teoretisk mulighet til at denne software ikke håndterer feilaktig inputs fra kilder (les AoA sensor og annet).

Noen som vet om trim wheels spinner når MCAS er aktiv?

Ja trim wheel spinner ved enhver form for stab trim manipulation uavhengig av initierende kilde:

- pilot med stab trim switches
- autopilot ved stab out of trim (increased elevator force)
- MCAS ved stall scenarier (krever flaps up)
- pilot med manuell stab trim via trim wheel handle

Trim wheel er direkte knyttet til horisontal stab trim, noe som også er årsaken til at stab trim fungerer like bra manuelt som ved hjelp av støttesystemer.

Det er forståelig at man lett hopper på konklusjoner som at feks begge ulykkene skjedde etter avgang, og derfor må det være samme årsak. Det er derimot flere elementer som gjør at denne siste i Ethiopia skiller seg tydelig fra den forrige:

- Problemene oppstod allerede på rullebanen
- ADS-B indikerer early rotation på 93 kts ground speed, uvisst av hvilken årsak men i alle tilfeller en alt for lav Vr i kombinasjon trykkhøyde og TOW
- Flyet har ikke kommet opp i flap retraction altitude i løpet av normal tid, og dermed indikerer det til fulle at problemene ikke direkte er relatert til MCAS som først er aktiv når flaps er inne. Dette crewet hadde problemer lenge før MCAS kan beskyldes for å ha stukket kjepper i hjulene.
- Flyet flyr bortimot ett minutt i level flight i 7200 fot (flyplasshøyde) og bygger speed til over 200 kts. Dette er absolutt ingen normal prosedyre i en 737.

Unreliable airspeed er en troverdig årsak når man ender opp med en early rotation. Enten gjennom at rotate call kommer fordi pilot monitoring oppfatter feil hastighet, 80 kts check misforstås som rotate, V1 er unormalt lav og misforstås med Vr. Det er sikkert endel av dere som hsr sett RAM med trippel rotation i FRA. For de som ikke har sett den vil jeg anbefale å søke opp videoen og se denne takeoffen. Royal Air Marroc senket nesen igjen og økte farten istedenfor å tvinge flyet i lufta uten nok luft over vingen til å faktisk kunne fly. Hvis Ethiopian har kommet akkurat høyt nok til at å senke nesen fremstår som umulig eller har akkurat litt for kort bane til å gjøre det samme kan man ende opp med å være airborne i en angle of attack som er for stor til at motorene både klarer å øke hastigheten samtidig som flyet klatrer. Dette samsvarer med bortimot ett minutts sammenhengende level flight i accelerating speed i rundt 7200 fots høyde (ref ADS-B rådata). Allerede før flap retraction og MCAS evt ville dyttet nesen ned har chain of events begynt å akkumulere beyond possible recovery. Sammenlign for lav hastighet over vingen gjerne med å ta av i et fly fullt av snø - vingen har rett og slett ikke løfteevne til å bære flyet om vingeprofilen er tilstrekkelig modifisert av snø og is.

Forøvrig flyr jeg selv MAX på jobb regelmessig, har familie og ville aldri i verden flydd det flyet om jeg oppfattet det som noen økt risiko. Det gjør jeg ikke med den informasjonen og kunnskapen jeg besitter.

Last edited:

2 av 350 fly er for mange til at jeg setter meg i en MAX med det første.

Anyway, er det ikke påfallende at disse to ulykkene skjer på steder i verden der man "forventer" en flyulykke nå og da?

Anyway, er det ikke påfallende at disse to ulykkene skjer på steder i verden der man "forventer" en flyulykke nå og da?

Det er få likheter mellom selskapene. Lion Air er en ulykke som venter på å skje. Ethiopian er en seriøs og kompetent operatør.

Lars Kobberstad (Luftfartstilsynet) og Yngve Carlsen (Norsk flygerforbund) deltok i Dagsnytt 18 nå nettopp, og diskuterte flyforbud for 737 Max. Kan vel spoles tilbake på NRK nett-TV og radio. Carlsen oppfordret til å ikke trekke forhastede slutninger om årsakssammenhenger.

Back